Danmarks Største Bakker


Cyclingspinner
 Share

Recommended Posts

Som forholdsvis ny i cykelrytterfaget, synes jeg det kunne være ret sjovt at snakke lidt om eftertragtede/frygtede bakker og stigninger i det danske landskab. Bor selv i noget af det mest bakkede landskab i landet, men med 57 kg skal der en stejl stigning til, før tanken strejfer mit hoved, at jeg evt. måske ville være nødt til at trække. Det er kun sket én gang den tanke strejfede mit hoved, og det var ved Purhøj-bakken lidt syd for Horsens. :devil: AV... Dér gik det langsomt - men kom dog op uden at skulle af og trække. Hehe, sjællænderne klare den ikke - sorry to say, men det er de færreste Djævleøboere, der er vant til de stigninger :laugh:

Hverken Munkebjerg, Askebjerg, Yding Skovhøj, Østengård eller Højen Skovvej kan standse mig, selvom jeg kun kører med 23 tænder i bag som det største.

Se evt. her for stejle bakker i landet:

Danmarks største bakker

Chr. Winthersvej, Kiddesvej og Gl. Kongevej i Vejle er seje... Der er mange andre, men har på fornemmelsen, at disse er de mest kendte. Sidste år, hvor Post Danmarks Rundt måtte 3 gange op af Kiddesvej - stakkels dem!!! 1 gang er da rigeligt!

Har andre sjove historier fra bakker i landet, så spæd til med det i denne tråd, så os, der ikke har kørt så mange år ved, hvor vi skal tage hen for at prøve benene af :cooldance:

post-2906-1121767941.gif

Link to comment
Share on other sites

Æv, jeg ville netop nævne Purhøj. Jeg er aldrig nået op af den endnu. Jeg troede en overgang jeg havde besejret den, men det viste sig så det ikke var purhøj alligevel... :mad:

Den ene gang jeg har prøvet kræfter med Purhøj, måtte jeg ned med nakken allerede 100 meter oppe (lige inden det første sving), da min dårligt justerede bagskifter. Min bagskifter var dårligt kalibreret og i de nederste gear kunne den finde på at skifte uprovokeret lige pludselig...

Jeg ligger så i det mindste gear og kæmper med 100% effort, da den lige skifter mig et gear op - og jeg mister den lillebitte smule momentum der holdt mig kørende. Det kombineret med det højere gear gjorde jeg ikke kunne træde pedalerne rundt - og vælter lige så elegant (?) ned på siden...

Når jeg kører i det område med vinden fra syd, så kan jeg sværge jeg kan høre Purhøj grine af mig. Men....some day... :devil:

Der er også et par smålede bakker ned mod vandet ved Vejle fjord (fra Horsens-siden). Kan ikke huske navnene... Det er nok ikek ngoet problem for en spirrivip som dig, men når man vejer 135kg skal der ikke meget bakke til før det bliver vanskeligt. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Her mit lidt "sørgelige" bidrag til en ellers super tråd:

Lolland:

Ravnsby Bakker, som er Lollands mest kuperede terræn. Det siger ikke meget, men der er niveauforskelle på mere end 20 meter, og det findes ikke andre steder på Lolland. Derfor benævnes Ravnsby bakker også som "Det Lollandske Schweiz". På vej væk fra Ravnsby Bakker passeres Bavnehøj, Lollands højeste punkt på hele 30 m. over havets overflade.

Har taget turen adskellige gang, men får sku nok ingen bjerg trøje for det. Men en fin & flot tur og der findes somsagt ikke andet hernede !

Link to comment
Share on other sites

Det kombineret med det højere gear gjorde jeg ikke kunne træde pedalerne rundt - og vælter lige så elegant (?) ned på siden...

<{POST_SNAPBACK}>

:laugh: Det må ha set sjovt ud - men føltes nok knapt så sjovt :wink:

Der er også et par smålede bakker ned mod vandet ved Vejle fjord (fra Horsens-siden). Kan ikke huske navnene...

<{POST_SNAPBACK}>

Nogle af de bakker ned mod Vejle Fjord fra Horsenssiden, kan være Askebjerg (Dér, hvor der er fotozone ved Grejsdalsløbet). Askebjerg er ikke så lang, men stejl. Eller Daugaard Strand... Den er både lang og stejl :devil:

Du skal nok besejre Purhøj en dag - det drejer sig vel bare om at have nok tænder på cyklen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Her mit lidt "sørgelige" bidrag til en ellers super tråd:

<{POST_SNAPBACK}>

Pjat!!! Hvis der er nogle gode bakker, er det ikke et sørgeligt bidrag :bigsmile:

Derfor benævnes Ravnsby bakker også som "Det Lollandske Schweiz". På vej væk fra Ravnsby Bakker passeres Bavnehøj, Lollands højeste punkt på hele 30 m. over havets overflade.

<{POST_SNAPBACK}>

Måske skulle man tage på cykelferie til Lolland :devil::bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Der er også et par smålede bakker ned mod vandet ved Vejle fjord (fra Horsens-siden). Kan ikke huske navnene...

<{POST_SNAPBACK}>

Nogle af de bakker ned mod Vejle Fjord fra Horsenssiden, kan være Askebjerg (Dér, hvor der er fotozone ved Grejsdalsløbet). Askebjerg er ikke så lang, men stejl. Eller Daugaard Strand... Den er både lang og stejl :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Har vedlagt et par billeder af, de bakker jeg mener. Turen ned til fjorden ved Stakrode og tilbage.

post-148-1121791778_thumb.jpg

post-148-1121791789_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Der er også et par smålede bakker ned mod vandet ved Vejle fjord (fra Horsens-siden). Kan ikke huske navnene...

<{POST_SNAPBACK}>

Nogle af de bakker ned mod Vejle Fjord fra Horsenssiden, kan være Askebjerg (Dér, hvor der er fotozone ved Grejsdalsløbet). Askebjerg er ikke så lang, men stejl. Eller Daugaard Strand... Den er både lang og stejl :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Har vedlagt et par billeder af, de bakker jeg mener. Turen ned til fjorden ved Stakrode og tilbage.

<{POST_SNAPBACK}>

Arh ja - Rosenvold strand - det var selvfølgelig også den jeg mente, da jeg skrev "Daugård strand" :wink: Det er dér, hvor man kører langs vandet og har en campingplads lige på sin højre side, ikke?

Rosenvold - ja den er lang og sej. :devil:

Edited by Cyclingspinner
Link to comment
Share on other sites

Arh ja - Rosenvold strand - det var selvfølgelig også den jeg mente, da jeg skrev "Daugård strand"  :wink: Det er dér, hvor man kører langs vandet og har en campingplads lige på sin højre side, ikke?

<{POST_SNAPBACK}>

Det er den ja. Jeg kan ikke helt afvise jeg muligvis var inde og købe en is og lave lidt øjne til hønen bag disken.

Det er iøvrigt rasende svært at spise is når man kører op af sådan en bakke, og lungerne hænger ud af munden.

Man bliver iøvrigt let stemplet som useriøs motionist når der er chokoladestænk på cykelstellet. :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at Chr. Winthersvej i Vejle skulle være den vej i Danmark som har den største gennemsnitlige stigning, men jeg har desværre ikke nogen kilde og kender heller ikke den gennemsnitlige stigning.

<{POST_SNAPBACK}>

Det har jeg også hørt... Og den ser IKKE særlig sjov ud!!! Desuden skal man over en kantsten, inden det bare går op, op og mere op. :blink:

Ifølge denne side, er den gennemsnitlige stigning på Chr. Winthersvej 15% og 24 som max. På den side, er det også den stejleste, definitivt! :devil:

Edited by Cyclingspinner
Link to comment
Share on other sites

Vil aldrig glemme mit første møde med Femes på Lanzarote. Jeg har ikke noget data på den gennemsnitlige stigningsprocent, men det stejleste sted er den 22%

Jeg havde sammen med en kammerat ligget og kørt ræs i modvind ned til stigningen og min gennemsnitspuls havde nok været omkring 150 på det flade, så jeg var pænt vissen da vi endelig ramte bakken.

Lynhurtigt røg jeg ned i laveste gearing og oksede mig opad. Min makker, der dels var i bedre form og dels med mine dengang 83kg vejede 12-13kg mindre end jeg strøg selvfølgelig fra mig. Da jeg rammer det stejle stykke går jeg simpelthen totalt i stå og står af cyklen. Jeg prøver 1 minutstid senere at træde i gang igen med det resultat, at jeg laver en "klausjensen" (no offense :tongue: ) og lægger mig blidt på siden :laugh: Til stor morskab for min makker, der selvfølgelig kører ned af stigningen og op igen, bare for at blære sig :dry:

Senere fik jeg dog fat i en mountain bike med lavere gearing og fik trillet mig over i fin stil :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har mange gange cyklet opad Vissenbjergbakken på Fyn med et snit på 5% over 1000 meter, og den er egentlig ikke så slem da procenten er relativ konstant hele vejen op.

Det stjeleste herhjemme jeg har prøvet var en kort men ond stigning i Svendborg som vi kørte over i Fyen Rundt. Jeg ved ikke om det var Bregnedalsvej på 333 meter og et snit på 10,5%, men det passer med beskrivelsen. Der kørte jeg vel en 10-11 km/t opad :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Vil aldrig glemme mit første møde med Femes på Lanzarote. Jeg har ikke noget data på den gennemsnitlige stigningsprocent, men det stejleste sted er den 22%

<{POST_SNAPBACK}>

Hehe, den har jeg også prøvet - den var god :bigsmile: Jeg var dog heldig - der var ingen, der kørte ræs med mig på vejen derhen (de andre i gruppen lå og hyggede sig, så jeg kørte bare fra dem og tog bjerget alene) - men intet ræs, og vi havde vist medvind (Fik jeg at vide af Tayeb Braikia, som var med i gruppen den dag). Og det er jo ingen sag at køre op bare for at køre op. Især ikke, når der venter madpakker og kold cola på toppen. :4mewantfood:

Men indrømmer, at jeg var nede på den mindste klinge foran (der var 3 klinger foran på Club La Santas lånecykler). :blush:

post-2906-1121929448_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share