BEN


Mentor
 Share

Recommended Posts

Halløjsa

Jeg er ved at være ret træt af at være medlem af et motionscenter, når jeg kun kommer derned en gang om ugen. Men er der da ikke mulighed for at bygge muskelmasse op på en anden og mere fleksibel måde. Jeg mener jeg har da meget mere lyst til at begynde at løbe og svømme, og dyrke det jeg har behov for mht vægttræning derhjemme. Jeg har i mange år døjet med at have meget tynde ben ihvert fald i forhold til min overkrop, og jeg er ved at være skide træt af aldrig at kunne tage et par bukser på uden at man skal kune bemærke mine fandens tynde ben. Når jeg så endeligt kommer ned i centret for at træne ben så er jeg færdig bare efter de første to set.

Kan man ikke kombinere vægttræning med løb, sprint, og svømning, og stadig bygge muskelmasse på kroppen, jeg mener hvis jeg nu begyndte at løbe, tage armbøjninger og i det hele taget begyndte at skifte den efterhånden kedelige vægttræning ud eller kombinere den med det ovennævnte.

(kan man i det hele taget få større ben ved at løbe eller sprinte)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man er utrænet samtidigt med at man har et stort potentiale for muskelvækst, vil man kunne få større ben ved at løbe/sprinte. Det lyder dog ikke til at være tilfældet for dig.

Hvis du vil have større ben, kommer du nok ikke uden om vægttræningen. Enten skal du tilbage i motionscenteret med et bedre program i hånden (først tilvæning til større træningsvolumen og herefter nedtrapning af mængden samtidig med øgning af belastningen).

Eller du skal finde egnede øvelser du kan lave hjemme. Hvis du ikke har plads til et squatstativ og en stang, så vil jeg foreslå følgende:

Invester i et par håndvægte med løse skive som kan gøres TUNGE.  Din primære øvelse derhjemme skal herefter være dumbball-squat eller mere præcist dumbbell-dødløft. En suveræn universaløvelse.

Link to comment
Share on other sites

hmmm...hvis man ikke rigtig har trænet ben før, er så en god idé at starte med squat..??

squat kræver også  styrke i lænden, og vist nok også i hofterne (har jeg hørt!)....

men så igen....med god instruktion kan man måske alligevel starte med squat....

jeg kender selv til en makker, som startede lidt for tidligt med squat. Det gav problemer med lænden, som skulle løses af kiropraktor.

Link to comment
Share on other sites

Blackice:

Jeg synes både dødløft og squat er utroligt gode øvelser. Jeg vil ikke erstatte den ene med den anden. De to øvelser minder noget om hinanden, men alligevel ikke.

Xax:

Du kan sagtens starte med at squatte selvom du aldrig har prøvet det før. Bare husk på at øge vægten stille og roligt. Start evt. med stangen alene, og sørg for at få teknikken i orden. Der er ingen grund til at skynde sig og putte en masse skiver på. Du har et helt liv at lære i.

hygge.

Link to comment
Share on other sites

sjovt nok du siger det...

jeg snakkede min instruktør om det....

Hun (ja...kvinder kan sagtens have forstand på styrketræning!) bad mig at udføre en øvelse med ben, nærmest en slags underlig gang, anyway....så mente hun at jeg ikke var helt parat nok til begynde på at squatte endnu....måske nok fordi jeg allermest manglede noget styrke i lænden....

så jeg træner blot mine ben på andre måder...ikke at det er noget problem, eftersom jeg er udstyret med pænt store benmuskler i forvejen.

Link to comment
Share on other sites

Dumbbell-squat/dødløft:

Stå ligesom til almindelig squat, men med en håndvægt i hver hånd og armene ned langs siden. Bøj i knæ og hofte indtil håndvægtene rører gulvet.

Øvelsen bliver som regel kaldt for dumbbell-squat, men minder jo egentlig mere om et dødløft.

Xax, hør efter hvad Stalker siger om squat!

Link to comment
Share on other sites

Hvad skulle logikken være i at vente med at squatte?

Hvis du er svag i lænden vil det blot være den begrænsende faktor. Squats med den belastning du kan klare vil sandsynligvis være mere effektive end andre benøvelser.

Hvilke øvelser vil din instruktør have dig til at gøre for at blive klar til at squatte?

/Niels

Link to comment
Share on other sites

til Niels:

en slags underlig gangant...kunne ligne noget fra en Monty Python sketch, men anyway...den øvelse er ret god for benene, og vist nok også for lænden efter for hvad jeg kunne forstå..!

og joh selvfølgelig vil jeg da gerne squatte...Jeg er ikke et sekund i tvivl om at squat er en rigtig god øvelse for ben, og jeg vil da mægtig gerne squatte af den grund..

men så igen foretrækker jeg at første at researche ting, høre folks erfaringer, osv, før jeg kaster ud mig i noget nyt...og min instruktør...hun er uddannet i idræt på uni, så hun må da alligevel vide hvad hun snakker om!

men samtidig føler jeg mig også mere og mere inspireret af de indlæg som jeg læser herinde, så det kunne være at jeg bare skulle prøve at kaste mig lidt ud i det...

Link to comment
Share on other sites

xax, FYI - jeg underviser i praktisk og teoretisk styrketræning på Idræt på Uni. Det skal nu ikke være det, det kommer an på, men udelukkende hvilke argumenter man har for sine synspunkter.

Og jeg gentager; gør som Stalker (og Niels) siger! Der sker sikkert ikke noget ved at du ikke laver squat, men hvis du vil noget seriøst med din styrketræning, så begynder du at træne squat.

Hvis du har en svag lænd, så skal du naturligvis ikke køre med tungere vægt end din lænd kan klare - men det giver rigtig god mening at starte derfra, og så gå langsomt frem.

Link to comment
Share on other sites

hey ....jeg er nu 99,99 % overbevist om at jeg starter med squat meget snart, eftersom jeg er have fået tilpas mange meldninger på at det ikke er så 'farligt' at starte på alligevel som jeg troede...

så har jeg så et spørgsmål til dig Morten: Vil det være at bedst at starte med at bruge en smith-maskine (tror jeg nok det hedder!) eller er det bare lige meget ?

Link to comment
Share on other sites

xax, jeg er (ufrivilligt) professor i svag lænd! Mit råd er at styrke lænden med primært hyperextensions i starten. Lunges (aka. silly walks) er fine for benene indtil du er rede til squats. Allerede nu vil jeg albefale dig at gå i gang med squats og dødløft (evt. også rumænsk DL). Du har en superinstruktør. Benyt dig af det og få hende til at lære dig perfekt teknik i disse vanskelige øvelser. Her i starten kan squat og DL med en latterlig vægt (kosteskaft?) være god opvarmning til de egentlige benøvelser.

Hint, DL i sumostand fjerner noget af belastningen på lænden.

Fritstående squats og en instruktør med et spanskrør er et godt sted at starte!

Link to comment
Share on other sites

Hej

John, kan man ikke stille fødderne lidt foran kroppen, når man kører squat i et smith-stativ, dette synes jeg i hvert fald hjælper med til at belastningen tages væk fra knæene og  biceps femoris bruges mere som stabilitator. Men det kan godt være jeg tager fejl. Desuden ved jeg heller ikke om lænden bliver belastet mere eller mindre ved dette.

Kan i give mig et svar på, om det er en dum ide, at sætte sine fødder lidt foran kroppen, når man kører squat i et smidt-stativ?

------

Brian Jacobsen

Har ingen uddannnelse, men fortæller ud fra egne erfaringer og studier

Link to comment
Share on other sites

På et tidspunkt, hvor jeg surfede rundt fandt jeg en gut der argumenterede for, at man bør træne sig lægmuskel ofte. Argumentationen lød på, at ved hyppig træning skulle muskelvæksten blive bedre simuleret - fx. som ved håndboldsspillere, de har ofte store læægmuskler.

Er der en mening om den påstand?

Link to comment
Share on other sites

Der er ingen tvivl om at visse muskler kræver mere arbejde end andre. Tænk engang på dine lægmuskler som er vant til at bære rundt på hele kroppen og er i stand til at løfte flere hundrede kilo! Disse muskler er vant til tungt og hårdt arbejde og kan derfor være de vanskeligste muskler at få til at vokse. Det gælder også underarmen, maven og benene. Derfor kan det være en god idé at stresse musklen lidt i en kortperiode med enten usædvanelig tung vægt eller let. Arnold var lidt en psykopat - han trænede lægmusklen 6 gange i ugen 30-45 min for at få den til at vokse! Lad være med at gøre det efter - så kommer du aldrig til at gå igen! Men hver anden dag i en periode skader ikke og dette vil chokere musklen og få den til at vokse.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share