Problemer med stifflegged dødløft


Phindborg
 Share

Recommended Posts

Mit problem er at jeg gerne vil køre øvelsen Stifflegged dødløft.

Men når jeg bøjer mig ned efter stangen, eller bare skal lave øvelsen - kan jeg ikke nå hele vejen ned uden at bøje i ryggen, hvilket så resultere i at jeg må løfte stangen op med ryggen :sneaky2: .

Tror problemet ligger i min lænd, men er det noget I har hørt om før? Og vigtigst hvad kan jeg gøre ved det ?

Link to comment
Share on other sites

Mit problem er at jeg gerne vil køre øvelsen Stifflegged dødløft.

Men når jeg bøjer mig ned efter stangen, eller bare skal lave øvelsen - kan jeg ikke nå hele vejen ned uden at bøje i ryggen, hvilket så resultere i at jeg må løfte stangen op med ryggen  :sneaky2:  .

Tror problemet ligger i min lænd, men er det noget I har hørt om før? Og vigtigst hvad kan jeg gøre ved det ?

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du ikke bare starte med at dødløfte stangen op som ved et almindeligt dødløft? :unsure:

Eller alternativt, have pins/et stativ til at tage stangen fra...

I begge tilfælde vil du så starte øvelsen "oppe fra" i stedet for fra gulvet. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jamen som Hoos siger så start med at dødløfte den op... derefter sænker du den så langt du kan og kører op igen... sådan fortsætter du indtil du kan nå jorden... forresten gør det ikke det store hvis du runder lidt i lænden i denne øvelse men prøv at se om du kan lade være :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mit problem er at jeg gerne vil køre øvelsen Stifflegged dødløft.

Men når jeg bøjer mig ned efter stangen, eller bare skal lave øvelsen - kan jeg ikke nå hele vejen ned uden at bøje i ryggen, hvilket så resultere i at jeg må løfte stangen op med ryggen  .

Stifflegged dødløft skal man starte fra et rack og så kører så langt ned uden du runder i lænden. Hvis det betyder at du kun kan komme ned til knæene med stangen så er det jo bare det. Men vil nok anbefale dig at lave noget udspænding for haserne i så fald.

Stifflegged dødløft vil jeg mene er bedst hvis du ikke låser knæene helt. De skal være let bøjede og hoften skal skydes bagud så der kommer et stræk på haserne. Der findes mange variationer af øvelsen og har flere forskellige navne som Rumænsk, Keystone, Dimel, stiffleged dødløft. Der er lidt forskel på måden de udføres på men grundlæggende er det den samme øvelse.

Hvor høj er du? Høje mennesker vil ofte have problemer med stifflegged DL. Problemet kan også sagtens ligge i stramme haser...

Det har ikke ikke noget med højden at gøre. Men du har ret i at han godt kan have for stramme haser :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ok, men giver øvelsen stadig det samme selvom jeg ikke når gulvet med vægtskiverne ? - altså ikke når så langt ned som jeg burde.

Og grunden hertil er altså mine haser ? Ikke noget med en fx for svag lænd at gøre ?

Er forresten kun 179 høj

Link to comment
Share on other sites

Ok, men giver øvelsen stadig det samme selvom jeg ikke når gulvet med vægtskiverne ? - altså ikke når så langt ned som jeg burde.

Og grunden hertil er altså mine haser ? Ikke noget med en fx for svag lænd at gøre ?

Er forresten kun 179 høj

For det første skal stangen IKKE ned og rører gulvet ved hver rep ved stivbenet dødløft.

Man kan jo ikke med sikkerhed sige at det er dine haser når man ikke har set dig, men det lyder lidt sådan.

Det kan også være at du tager alt for mange kg på iforhold til hvad din lænd kan klarer. Hvis du vil have øvelsen til at gå i haserne er det vigtigt at du får skudt røven godt bagud og holder svajet i ryggen. Hvis du ikke kan holde svajet selv ved let foroverbøjninger kunne det lyde som for mange kg i forhold til hvad din lænd kan klare.

Hvis du er nybegynder vil jeg alligevel sørger for at gøre en masse ud af lænde og mavetræningen. Styrken omkring Torso er essesiel for at kunne bygge mere styrke og masse på skelettet, efter min mening :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ok godt svar så  :wink:

Men jeg kan ikke engang nå ned på det niveau som stangen er- selv uden stang og kg  :blush:

<{POST_SNAPBACK}>

Kryptisk :blink:

Det bliver ikke sværere at få mere dybde des flere kg. Tværtom.

Hvorom alt er, er det nok nærmere unormalt at kunne stivbenet dødløfte stangen op fra første repetetion af. Den skal dødløftes op konventionelt på 1. rep. Især ved Keystone dødløft (dødløft uden runding i lænd men med mave og ryg skudt frem). Keystone giver god forspænding på haser og bevægelsen er mindre. Formidabel øvelse til træning af haser.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share