Gode råd er altid velkomne


Ethan Hunt
 Share

Recommended Posts

Hej mine med-pumbere, ærede MOL brugere og andre der læser dette!

Alt det informations-surfing kan gøre en helt rundtosset, så nu kommer MOL´s største newbie spørgsmål (på trods af at jeg ikke er newbie)

Hej, jeg har trænet i lidt over 1 år, har sunde spisevaner, og træner en 4-6 gange i ugen. Jeg vejer 72 -73kg og er 184 cm høj. Jeg vil gerne opnå at være mere markeret(meget synlige muskler) og halvstor, jeg er allerede en del af vejen, men vil gerne opnå mere, og hurtigere.

-nu kommer 1000kr spørgsmålet-

Hvad skal jeg gøre? Hvordan skal jeg træne?

Jeg håber at i kan hjælpe mig! På forhånd MANGE tak!

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Skam ikke et dumt spørgsmål. Meeen det er et spørgsmål du kan finde svar på i andre ligende tråde. Men ok.

Du skal første beslutte hvad du vil træne for. Altså skal du være stor, og skal du være større end du er nu?

Skal du være stærk, og er det vigtigere for dig en at være stor.

Hvis du vil være stor, så skal du starte med at æde en masse og få bygget et godt program op om basis øvelser. Så må du rippe når du har nået den størelse du vil ha. Det er en alt for svær opgave at gøre det samtidig. Altså at holde sig rippet mens man opbygger masse.

Så det var ihvertfald lidt.

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackice!

Tsk for indlæget!

Joh en smule støre ville ikke være værst:-) Men styrken er såmend lige meget. Men rippet, som du kalder det, er essentielt for mig. Mucho vigtigt.

Øhh du må gern forklare hvilke basis øvelser...

Synes du det er svært at være markeret samtidig med at man bliver større? jeg har erfaret at det måske ikke går så hurtigt det kan med at blive større, men til gengæld bliver man også ved med at være markeret (mere og mere hen ad vejen).

ps. er det din ryg på din avitar?

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

ja det er min ryg. og det kalder jeg ikke rippet. Den er nok også vokset en anelse siden det er blevet taget. Jeg har taget lidt på siden.

Men jeg forstår dit ønske. Altså JO det kan lade sig gøre at gaine masse og være rippet samtidig. Men et er svært. Og tager alt for lang tid. Hvis det skal gå lidt hurtigt, så bruger du 3-4 måneder på at tage 5-6kg på i masse. Det skulle kunne lade sig gøre hvis du er ret ny.

Så bygger du et program op om, Dødløft, squat, og bænkpres.

De øvelser giver dig god masse. Så efter de tre måender, kan du evt gå på kur, og dyrke noget cardio træning, og så forbrænde det fedt du vil have.

Det er siger jeg med udgangs punkt at du kun skal have lidt ekstra masse på og ikke 20kg.

Det var lidt mere info. Du skriver bare.

Link to comment
Share on other sites

Hej Blackice!

Jo tak, det vil ejg da så benytte mig af...

Hvor lang tid skal man egnetligt træne?

Altså 1 time i 5 dage om ugen? 45 min i 7 dage? 4 timer 2 gange i ugen eller?.... Jeg har tit læst om folk der bliver større, stærkere und so weiter, ved at lave en specielt opbygget træning, altså køre med stor belastning i en uge og mindre i den næste.... Hvad er det for noget? virker det?

Jeg plejer selv at træne 5-6 gange i ugen (hvis jeg kan komme til det) og i en time ca.

Hvordan træner du så?

Mvh Ethan Hunt

Link to comment
Share on other sites

Hej Ethan.

Jeg synes ikke at du skal gøre din træning sværere end den er. Herinde kan du nemt fare vild i snakken om RM's, hypertrofi osv. og man kan tit ende med at være smidt af inden man kom igang. Jeg forstår godt at du vil være rippet, det vil de fleste som træner BB (BodyBuilding) men man er nød til at tage et par skridt af gangen.

Som min BB makker Blackice har nævnt, skal du først tage din masse på. Du kan selvfølgelig godt rippe dig samtidig med at du "vokser", men jeg siger dig at det er svært og kræver uendeligt med diciplin. Dette er ikke noget jeg vil anbefale dig! Ta' et skridt af gangen.

Du kan evt. kigge i min logbog, hvor jeg nemt har noteret min træning fra gang til gang, og den har netop til hensigt at være til gavn for BB'ere.

Min træning vare MAX. 1 time. ALLERHØJEST! Normalt nøjagtigt 45min. Så alt det med at pumpe løs i flere timer i mange dage hjælper dig faktisk ikke.

Ta' imellem 3-5 sæt og med højst 6-7 repetetioner. På den måde får du belastet dine muskler mest muligt, og ikke bare tærret på dem. Foreskellen er at du belaster. Derfor er det ikke vigtigt med en masse høje reps. som bare udmatter dig.

Har du flere spørgsmål, så spørg løs - selvom du har fået nogle gode udgangspunkter i denne sag :)

Link to comment
Share on other sites

For at holde os i enkelhed, så har jeg også et par råd. Deluxe og jeg kan begge godt lide at gøre det så enkelt så muligt.

En tommelfinger regel er 3-4 gange om ugen. Det kommer du langt med. Du kan også nøjes med 2 gange, men hvis der skal ske seriøs fremgang så er 3 et must.

Træningen sessionens længde varierer lidt efter hvilke øvelser du har. Men i snit så 45min til 1½ time.

En god start kunne være at se på TJ 5X5 program. Du kan gå et par sider tilbage i mit log der vil du kunne se det. Det er jeg kommet langt med.

Jeg vil som deluxe sige 3-5 workset, 5-8 reps.

Et opvarmnings sæt til hver øvelse. Med let vægt. 6 reps.

så finder du en vægt der passer til dette.

Jeg vil sige alene med disse råd er du hjulpet godt på vej.

Du ved mere nu end hvad mange rundt omkring i Centrene gør.

:biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil sige alene med disse råd er du hjulpet godt på vej.Du ved mere nu end hvad mange rundt omkring i Centrene gør

*LOL* :megacool: Vi burde udgive en "Bodybuilding for Dummies" bog/hæfte Blackice :D

Vi ville da tjene en ok slat penge på blot 50-80sider :D

Link to comment
Share on other sites

Ta' imellem 3-5 sæt og med højst 6-7 repetetioner. På den måde får du belastet dine muskler mest muligt, og ikke bare tærret på

Næh... Forkert! Hvis man træner for hypertrofi, så bør man bruge et langt større reprange, f.eks. 5-20, hvor man f.eks. både opnår neurale tilpasninger og og et tilstrækkelig hypertrofiresponset. Et træningspas tager det tid som det skal tage. Hvis man kommer over 1½ time bør man dog lige revurdere ens træningsprogram.

Link to comment
Share on other sites

Xax. pointen var netop at det skulle være et NEMT begynder program. Husk lige på at selv i TJ`s begynder program bliver der ikke brugt over 8 reps. Og mindst 5.

Det er altså de færreste uanset hvad du siger der benytter reps over 20. Man kommer langt uanset hvad.

Nu er det ikke den PERFEKTE trænings uge vi leder efter. Men man skal starte et sted. Når man så har fået blod på tanden kan man gå i krig med de andre ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share