Ang. vejning af mad.


ja5260
 Share

Recommended Posts

Hej MOL.

Jeg har over en længere periode på snart 5 måneder ikke gainet meget.

Så jeg vil nu gå mig i kast med vejning af maden, da jeg har haft lidt svingninger med hvor mange kcal jeg smed indenbors per dag, nogle gange for lidt, andre gange for meget.

Nu har jeg så købt mig en digital køkkenvægt, og vil så til og i gang.

Det jeg gerne vil forhører mig om hos jer derude er, hvad jeg præcis skal kigge efter?

Jeg så i et tidligere indlæg, at:

1 g. prot. indeholder 4 kcal

1 g. kulh. indeholder 4 kcal

1 g fedt indeholder 9 kcal

<-

Det gør det jo en anelse mere besværligt?

Jeg mener, at skulle ved hver måltid ikke bare beregne det kcal i varen, men også kcal i selve kulhydrat, protein, og fedt?

Tag f.eks mit Promax Valleprotein indholder følgende pr. 40 gr:

Energi i kj = 1262

Energi i kcal = 296,8

Protein = 44,4

Kulhydrat = 22

Fedt = 3,5

Hvad ville i gøre med f.eks et såkaldt "måltid" efter træning?

Hvordan ville i tælle sammen?

Håber ikke jeg lyder besværlig, men er bare en lille newbie, som forsøger og gøre det bedste! :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan spise nok, så er det vigtigste i første omgang det totale energiindhold.

Det nemmeste tror jeg vil være at få fat i kropkost-regnearket, hvor du ganske enkelt vælger fødevaren og angiver hvor mange gram du har spist, så regner den selv det hele ud. Og hvis varen ikke findes i kataloget i forvejen kan du selv tilføje den.

Jeg tror desværre siden det kunne hentes fra er nede, så skriv lige på PM hvis du vil have det tilsendt på den ene eller anden led.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke kan spise nok, så er det vigtigste i første omgang det totale energiindhold.

Det nemmeste tror jeg vil være at få fat i kropkost-regnearket, hvor du ganske enkelt vælger fødevaren og angiver hvor mange gram du har spist, så regner den selv det hele ud. Og hvis varen ikke findes i kataloget i forvejen kan du selv tilføje den.

Jeg tror desværre siden det kunne hentes fra er nede, så skriv lige på PM hvis du vil have det tilsendt på den ene eller anden led.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa :bigsmile:

Tak for den hurtige respons.

Jeg vil meget gerne modtage det program du snakker om.

Men hvordan?

Jeg er ny på MOL, så ved faktisk ikke hvad du mener med PM :innocent:

Mvh Jacob

Link to comment
Share on other sites

Private Messege :4smartass:

Men der har netop været en tråd om det hvor det blev postet. http://www.motion-online.dk/fora/index.php...688&hl=kropkost

Held og Lykke

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa.

Sorry, men mit første spørgsmål, var jo ikke om programmet :)

Jeg kan se, jeg kunne hente det derinde.

Men det lader til, det ikke virker, på min PC :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Så skal du installere excel for at få det til at virke... programmet er en del af office pakken.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa.

Ja, det har jeg fundet ud af nu.

Men det ligger desværre ikke i mit office :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, så kan du også bare i første omgang tage det totale energiindhold og så gange med den mængde du spiser (og divideret med enheden).

Hvis du f.eks. spiser 50g af noget der indeholder 200kcal pr 100g bliver det så:

total indtag = 50g * 200kcal/100g = 100kcal.

Fordelingen imellem fedt, protein og kulhydrat er sekundær, hvis målet er at tage på og du ganske enkelt ikke kan spise nok når du ikke holder regnskab. En stor del af sagen er også planlægning - hvis du ikke ved hvad du skal have at spise resten af dagen, gerne flere dage frem, så skal du i hvert fald være sikker på at der er nok at vælge imellem i køleskabet og på hylderne, eller bliver det for tilfældigt.

Link to comment
Share on other sites

Private Messege :4smartass:

Men der har netop været en tråd om det hvor det blev postet. http://www.motion-online.dk/fora/index.php...688&hl=kropkost

Held og Lykke

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa.

Sorry, men mit første spørgsmål, var jo ikke om programmet :)

Jeg kan se, jeg kunne hente det derinde.

Men det lader til, det ikke virker, på min PC :innocent:

<{POST_SNAPBACK}>

Ingen kritik :wink: Så blot du virkede interesseret i programmet..

Link to comment
Share on other sites

Så skal du installere excel for at få det til at virke... programmet er en del af office pakken.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa.

Ja, det har jeg fundet ud af nu.

Men det ligger desværre ikke i mit office :dry:

<{POST_SNAPBACK}>

Som sagt, så kan du også bare i første omgang tage det totale energiindhold og så gange med den mængde du spiser (og divideret med enheden).

Hvis du f.eks. spiser 50g af noget der indeholder 200kcal pr 100g bliver det så:

total indtag = 50g * 200kcal/100g = 100kcal.

Fordelingen imellem fedt, protein og kulhydrat er sekundær, hvis målet er at tage på og du ganske enkelt ikke kan spise nok når du ikke holder regnskab. En stor del af sagen er også planlægning - hvis du ikke ved hvad du skal have at spise resten af dagen, gerne flere dage frem, så skal du i hvert fald være sikker på at der er nok at vælge imellem i køleskabet og på hylderne, eller bliver det for tilfældigt.

<{POST_SNAPBACK}>

Hejsa.

Jeg har fået programmet til og virke nu.

Hvis så bare ikke det var skrivebeskyttet! :cooldance:

Kan ikke ændre noget i tekst, og/eller tilføje noget i programmet pga. skrivebeskyttelse, hvad end det nu er for noget :mad:

Link to comment
Share on other sites

Hvis filen er skrivebeskyttet (jeg tvivler dog), så skal du højreklikke på den i stifinder, vælge egenskaber og fjerne hakket fra feltet "skrivebeskyttet" (hedder det vist i den danske version).

Hvad der måske er mere sandsynligt :wink: er at du forsøger at skrive i de felter som er password-beskyttet i arket, så man ikke laver rod. Læs vejledningen på fanebladet "brugervejledning" så du kan se hvordan arket bruges.

Til sidst skal du sørge for at makroer tillades for arket. Med Excel åbent vælger du Funktioner->Makro->Sikkerhed. Her sætter du den til mellem (evt lav) og lukker excel. Har du sat den til mellem vil excel spørge om du vil tillade makroer såfremt et dokument indeholder nogen, ved lav tillades de uden du spørges først. Hvis man nogle gange åbner excel-dokumenter fra andre kan det være rart at have sikkerheden i at man spørges først, da sådan nogle makroer godt kan være virus.

Hvis du meget gerne vil rette i selve regnearket, f.eks. tilføje flere felter, så står passwordet til dette også i brugervejledningen, men det skulle vist være en ret bøvlet affære at få gjort.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Hvis filen er skrivebeskyttet (jeg tvivler dog), så skal du højreklikke på den i stifinder, vælge egenskaber og fjerne hakket fra feltet "skrivebeskyttet" (hedder det vist i den danske version).

Hvad der måske er mere sandsynligt  :wink: er at du forsøger at skrive i de felter som er password-beskyttet i arket, så man ikke laver rod. Læs vejledningen på fanebladet "brugervejledning" så du kan se hvordan arket bruges.

Til sidst skal du sørge for at makroer tillades for arket. Med Excel åbent vælger du Funktioner->Makro->Sikkerhed. Her sætter du den til mellem (evt lav) og lukker excel. Har du sat den til mellem vil excel spørge om du vil tillade makroer såfremt et dokument indeholder nogen, ved lav tillades de uden du spørges først. Hvis man nogle gange åbner excel-dokumenter fra andre kan det være rart at have sikkerheden i at man spørges først, da sådan nogle makroer godt kan være virus.

Hvis du meget gerne vil rette i selve regnearket, f.eks. tilføje flere felter, så står passwordet til dette også i brugervejledningen, men det skulle vist være en ret bøvlet affære at få gjort.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej!

Problemet er jo bare det, jeg skal have låst op, for overhovedet og kunne indtaste data. Har læst guiden, men den er ikke så relevant, da jeg jo som sagt ikke kan indtaste noget. Guide til og låse op for felter? Tjaeh, det eneste der står er: "Det meste af programmet er beskyttet for at man ikke skal komme til og ødelægge funktionerne. Har man alligevel lyst til at modificere på programmet er passwordet til og fjerne beskyttelsen: Amanda" -> Det kan jeg jo ikke bruge til det helt store jo :devil:

Som sagt, skal jo i gang med og indtaste hvad jeg æder! :4smartass:

Jacob

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share