Skuldertræning


Iglo
 Share

Recommended Posts

Jeg træner i øjeblikket skulderen på følgende måde to gange ugentligt:

3x8-10 lateral raise

3x8-10 upright row

3x8-10 shoulderpres

vil I mene, at dette er nok ?

Jeg ved, at den bageste del af deltamusklen måske forsømmes lidt, men får den ikke lidt træning igennem mine DB rows. Jeg er pivringe til at lave lateral raises, når jeg er alt for foroverbøjet.

Link to comment
Share on other sites

Military-pres og skulderpres med håndvægte er to fortrinlige skulderøvelser der giver masse. Du kan jo evt. supplere dine lat.raises med bent over lat.raises så du får dine bagskuldre sat i funktion.

Shrughs med håndvægte el. stang kan også anbefales også at køre jævnligt. Du kan evt. skifte mellem dem og upright rows.

God skuldertræning... :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Ups... Glemte lige at svare på dit spørgsmål.. he he! :withstupid:

Jo 3 skulder øvelser er rigeligt hvis du træner dem 2 x ugentligt. Nu har jeg jo ikke set dit program, med pas på med ikke at overtræne dine skuldre, da de aktiveres ved næsten alle overkropsøvelser, såsom dødløft, bænkpres, bicepscurl osv, og de har jo ligesom alle andre muskler brug for restitution.

Link to comment
Share on other sites

MASS har ret i, at skuldrene let kommer i overtræning og dermed ikke vil vokse optimalt - måske endda atrofere - med skader til følge på længere sigt. Det ville være en god ide, hvis du sendte dit træningsprogram.

Endvidere er det vigtigt, at du lytter til din krop, og ikke træner hvis du stadigvæk føler muskelømhed.

Træn i øvrigt hellere bagsiden af deltoideus samt trapezius end forsiden af deltoideus. Disse er oftere "weak-points" end forsiden af deltoideus. - Hvor ofte ser du egentlig en fyr hvorpå forsiden af hans skulder er for lille i forhold til resten af kroppen? Stort set aldrig - hvilket skyldes de flestes store fokus på træningen af pectoralis (bænkpræs og lignende øvelser) hvor deltoideus er meget aktiv.

Link to comment
Share on other sites

Anywayz… Det ser glimrende ud, men prøv at lave Arnold Press istedet for shoulder press, man får en længere ROM.

Personligt mener jeg skadepotentialet er alt for stort i Arnold Press. Tror generelt denne øvelse er mere populær pga. navnet, end effekten.

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver panser ret..

Arnold press er decideret farligt.

Arnold øvelsen består jo af skulderpress med en indlagt skulderrotation, hvilket stiller store krav til de mindre stabiliserende muskler der kommer under tung belastning.

Hvis man alligevel vælger at lave "arnold" øvelsen bør den ihvertfald ikke erstatte alm. skulderpress, da man slet ikke bør tage de samme antal kilo som ved alm. skulderpress.

Øvelsen kan hindre fremgang i andre øvelser, i værste fald give skade på længere sigt.

Hvis man ønsker at træne rotatoren bør man nok gøre det på anden vis.. Cuban rotationns el. lign. hvor man jo heller ikke bare vælter kiloene på stangen.

mvh

sas

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville absolut ikke mene at arnold press skulle være speciel hård ved skulderne!

Jeg vil derimod give anyone ret i at det er en udemærket øvelse til at træne de forreste pars af deltoideus.

Rotationen i skulderen virker ihvertfald meget naturlig for mig.

Men når det så er sagt, så synes jeg egnentligt at Mass´forslag til skuldertræning virker meget fornuftigt. Arnold press er ikke en´"must" øvelse, men en meget god variation for bodybuilderen der ønsker lidt nye øvelser at lege med.

For mig at se er military press kombineret med lidt laterals alt hvad der behøves af skuldertræning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share