kreatin


Iglo
 Share

Recommended Posts

Jeg indtager 2-3 g. kreatin dagligt i min shake. Jeg har læst lidt om kreatinkure, hvor man indtager langt højere mængder i en periode. Er det ok at nøjes med at indtage 2-3 g. dagligt ?

Skal jeg holde en pause indimellem eller er det ok at indtage kreatin hver dag, hvis det er i små mængder(2-3 g.) ?.

Link to comment
Share on other sites

jeg synes personligt at de 2-3gram som du snakker om at spild. Du skal helt op og runde de 15gram før vi snakker nogle virkninger :) Held og lykke med din loadingfase! Fordi den kan du godt komme igang med. Ellers så spørg igen, så hjælper jeg gerne.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også prøvet med creatin, så sent som i morges før min træning. Jeg har aldrig konstateret nogen effekt.

Jeg har kun taget nogle få gram (4 piller) af gangen, og det er nok for lidt, men på embalagen advares der mod mere end 4 tabletter dagligt, men jeg synes ikke at jeg vil resikere mit helbred med mere.

Men det var da lækkert om det kunne hjælpe mig videre...

Jeg har til gengæld gode erfaringer med proteintilskud...

Link to comment
Share on other sites

Henning: Du skal nok prøve at være i en loading-fase og dernæst den rigtige creatin kur :cool: Resultaterne dukker først om efter din loading - der sker ikke noget ved at prøve det et par gange med lav dosis :)

Du bliver jo heller ikke sund af at spise 1 æble om året vel? ;)

Link to comment
Share on other sites

Tsk tsk. deluxe. Du skuffer mig.

I skulle alle sammen tage og læse Artiklen på MOL om Kreatin. Glem alt det Gas fra Getbig.

Det er videnskabeligt bevist at det ikke nytter en pind at indtage så meget.

Og jo det virker. Men hening desværre er Kreatin ikke sådan at man kan indtage det før træning og så kan man mærke det efter. Jeg er i gang med min anden kreatin kur nu.

jeg har læst de to artikler på MOL om det og har lavet en "kur" efter det.

Jeg stater med en loading periode på 5 dage. I disse dage tager jeg 10-15Gram om dagen. Dette er IKKE nødvendigt. Hvis man ikke ønsker at benytte loading periode så gør der bare lidt længere før man kan mærke virkningen.

Efter de 5 dage går jeg så ned til at tage 5 gram om dagen. Det deler jeg over af to portioner af 2,5gram. Drik massere af vand når du er på kreatin. 2-4 litter er fint. PR Dag

Dette gør jeg to måneder, og så holder jeg igen en måned uden kreatin og starter forfra.

Jeg har både denne gang og sidste gang kunne mærke virkningen så småt efter 5 dage og rigtig godt efter 10-14 dage.

Men forvent ikke mirakler.

Det jeg erfarede var at jeg kunne tage flere reps med en vægt hvor jeg før ikke kunne tage så mange. Lige som man får en ekstra portion energi.

Jeg har ikke selv taget noget på i forbindelse med kreatin. Nogle erfarer op til 3-4kg forøgelse af deres vægt. Pga mere væske i musklerne.

Link to comment
Share on other sites

Tak for svarene. Det underbygger det jeg har erfaret ved mine forsigtige forsøg.

Det kan desværre (eller måske heldigvis for mig, der er i tvivl om sundhedsrisikoen) ikke udrette mirakler.

Så jeg vil ikke ind i nogen speciel kur på det.

Men var det nu noget, der bare rykker, så......

Link to comment
Share on other sites

Yeps. Mirakler får man ikke. Men det giver et Kick. Som man måske har brug for , for at komme vidre med sin træning.

Mere er der ikke i det. Sundheds risikoen kan du også læse om i den artikkel på MOL. Hvis man holder det i begrænsede mængder er der aldrig påvist bivirkninger.

Men forstår godt dit valg.

Link to comment
Share on other sites

Henning> det med at der står på doseringsanvisningerne at man kun må tage meget få gram, har intet at gøre med at det er sundhedsskadeligt. Det skyldes ene og alene at vi i Danmark er meget konservative med dosisanbefalinger i kosttilskud. I USA anbefaler man på produkterne MEGET højere doser, og der er sågar lavet undersøgelser med helt op på 40 gram om dagen, som ikke viste kortsigtede bivirkning som var værre end lidt mavekneb. Personligt har jeg kunne jævn fremgang hver gang jeg har taget kreatin (hvilket dog er ved at være nogen år siden jeg har brugt det sidst). Men jeg fik første rigtigt noget ud af det, da jeg tog en loading uge med 30 gram om dagen, efterfulgt af en vedligeholdelsesdosis på 10 gram om dagen. Så unset hvad diverse undersøgelser siger, så havde det nu en effekt på mig at øge dosen.

Hvad angår langsigtede bivirkninger, så er der ingen der med 100 % sikkerhed kan sige at der ikke er nogen. Jeg vil dog mene at folk er lidt hysteriske hvad angår kosttilskud. Man skal endelig passe på ikke at få for meget. Man har slet ikke den samme kritiske sans, når man indtager mad fra supermarkedet. Og det er vitterligt grund til at være urolig der. Idag putter de jo alskens ting i vores madvarer. Fremstillingsprocesserne er voldsomt sunde i mange tilfælde. Tag nu bare den nye undersøgelse fra sverige, som konkludere at chips er kræftfremkaldende fordi der dannes acrylamid, under fremstillingen. Så istedet for at være hysterisk over en lille kreatin kur, så bør man nok også tænke på at vi dagligt bombarderes med alskens stoffer vi vores mad.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Ja, når jeg tænker mig om, kan jeg godt se, du har ret i det, Thomas.

Jer ved også fra alternativ behandlere, at anbefalet dosis af et eller andet kosttilskud eller f. eks c vitamin, er langt under grænsen for virkningen.

For mange af vitaminerne er anbefalet daglig dosis = absolut minimum, før man får vitaminmangel.

Der findes også stærke vitaminprodukter, der må sælges i Sverige, men ikke i Danmark.

Så måske skal jeg alligevel prøve at køre en ordentlig dosis ind de næste gange jeg træner...

Link to comment
Share on other sites

Henning> hvis man kan regne med de nyere undersøgelser, så behøver man hverken mega doser eller loading fase, men jeg tror ikke på man kommer særligt langt med meget få gram (alt under 5 gram er efter min erfaring spild af tid). Desuden skal man have lidt mere tålmodighed, hvis man ikke loader, da saturationsniveauet først nåes senere, og dermed også den mærkbare effekt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg tager personligt 2-3 gram om dagen og synes selv jeg får gode resultater (hermed menes, at jeg bliver i stand til at tage flere reps eller smide flere kg på).

Jeg har personligt ikke kørt nogen form for loading fase, hvor der indtages ekstra gram, men derimod konstant indtaget disse 2-3 gr sammen med en masse vand.

Jeg vil ikke hermed bevise, at få gram kreatin om dagen er den bedste metode for alle, men det virker for mig, om det så er psykisk eller en eller anden abnormal :lol: kreatintilstand i min krop, kan jeg ikke svare på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at creatin, er et vidundermiddel!! Hver gang jeg er på en creatin-kur så mærker jeg stor fremgang, i mine løft. Specielt 1 RM!!! Jeg bruger loading fase i 5 dage, hvor jeg tager 20 gr. om dagen. Efter det tager jeg og blander 6 gr. creatin med 5 gr. L-glutamin, 50 dextrose (druesukker) og ca. 50 gr. valle-protein. 1 time før træning, og lige efter!!! Jeg synes selv at det er en fortæffelig blanding.................... Eller også producerer min egen krop intet creatin, eller så noget............. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share