Grebsstyrke


Akker
 Share

Recommended Posts

Jeg er simpelthent nødt til at træne noget grebsstyrke.

I går var jeg lige ved at tabe stangen i Yates Rows, og det er da for surt ikke at kunne tage mere vægt på, hvis det er fordi jeg ikke har stærke nok hænder :blush:

Jeg vil så bruge de øvelser TJ beskriver i sin artikel om grebsstyrke, men har først lige et par spørgsmål:

Chinbar holds - Er det simpelthent bare, at man hænger i en chinbar / et chinup stativ?

Skal man køre øvelserne som der står i artiklen, altså dødløft holds samt chinbar holds på dag 1 og pinch-gripping samt grippers på dag 2?

Eller kan man, når man som jeg kører TJ's fundamentprogram, køre dødløft holds på fundamentprogrammets dag 1, chinbar holds på fundamentprogrammets dag 2, pinch-gripping på fundamentprogrammets dag 3 og så køre grippers hjemme hvis man har en sådan?

Edited by Akker
Link to comment
Share on other sites

Kender ikke lige til det du refere til, men jeg har kun hørt godt om CoC som der også er blevet snakket om herinde. Jeg har ingen personlig erfaring med den (endnu), men har som sagt hørt godt om den fra mange sider.

Prøv at søg lidt rundt i div. tråde ellers er der et link her

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

grebs styrke er noget der kommer helt automatisk.

I starten af min traening, der havde jeg ogsaa problemer med grebsstyrken i dodloft (jeg skrev ovenikobet en traad om det herinde - hvis jeg husker rigtigt.)

Jeg købte mig nogen straps, fordi jeg ikke syntes at min ryg skulle komme bagud pga. min daarlige grebsstyrke.

efter 1 aars traening med dodloft, shrugs og andre ovelser hvor jeg brugte straps (Jeg bruger kun straps naar det er nodvendigt) saa er min grebsstyrke fordoblet.

Jeg kunne tage 110 kg i dodloft (1 rep) uden straps for 1 aar siden. i dag kan jeg tage 200 kg uden straps. (1 rep)

saa det kommer automatisk, ogsaa selvom man benytter sig af straps.

mange i mit center traener ovelser til at styrke haandled/greb, de bliver staerkere i de ovelser de tager til haandled/greb, men ikke i de ovelser hvor haandled/grebet taeller.

min traenings kammi tagger eksempelvis 6 kg i haandleds ovelser og stiger til 8 kg.

men hans dodloft grebsstyrke ligger stadigvaek paa 90 kg, saa det er ligevidt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg laeste lige artiklen fra TJ om grebsstyrke. - perfekto !

Lige nojagtigt det jeg ville mene, er den bedste vej at gaa for grebstyrken.

Jeg benytter mig endda af pinch-gripping af vaegtskiver, ikke som traening, men som maal af grebsstyrke i konkurrence mod andre.

Jeg holder 2 x 15 kg i 10 sekunder og prover derefter at se om nogen kan slaa den. :cooldance:

Keep on rocking the grip !

Link to comment
Share on other sites

det med at grebsstyrken kommer af sig selv, afhænger fuldstændig af hvor "ambitiøs" du er.. :smile: Hvis du bare vil have grebsstyrke til at kunne gennemføre din styrketræning, er det ok at gøre som gentoobox. Men vil du gerne have et overskud samt kunne lave et par stunts engang imellem, vil jeg mene det er gavnligt at træne det isoleret... f.eks som i TJ's artikel!

Der har også været et par udmærkede tråde om emnet tidligere, du kan se om du kan grave frem...

Link to comment
Share on other sites

Jeg takker for de svar jeg har fået.

Fremover, er lige i gang med 11 dages dekonditionering, vil jeg træne grebsstyrke med udgangspunkt i TJ's artikel på følgende måde (i () de øvelser jeg ellers har den pågældende dag);

Dag1: Dødløft holds (squat, bænkpres, skulderpres, front pulldown)

Dag2: Pinch-gripping (dødløft, yates rows, chin-ups, læg)

Dag3: Chinup holds (front squat, incline bænkpres, dips, lateral raise)

Har nogle (ikke så gode) grippers derhjemme, dem må jeg få det bedste ud af indtil jeg kan få købt nogle CoC eller HG grippers.

Ser det rimeligt fornuftigt ud?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share