Holdbarhed af vægtstang?


Rod
 Share

Recommended Posts

Sådan lidt afledt af Jonas's tråd om eget center, og hvor meget stangen nede i vores center bøjer ved dødløft, så kunne jeg godt tænke mig at vide lidt om holdbarheden af den slags.

Den stang der hænger i squatracket nede ved os, skulle efter Herkules's udsagn have bøjet omkring 10cm, hvis man kigger på udsvinget fra midten ud til siden, og jeg vil jo gerne undgå at den klapper sammen om knæene på mig. :)

Er der nogen der har noget i retning af en formel eller nogle tommelfingerregler for meget en vægtstang kan bære?

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Det er der jo meget forskel på stængerne i de forskellige centre, men det lyder ikke som om det er en rigtig styrkeløft stang I har haft fat i. En SL stang der ligger i et squatrack med 100 kg i hver ende, bøjer meget lidt. SLET ikke 10 cm som der er tale om ved jeres forsøg!

Tag et kig på Per Kynebs squat rekord, eller på TJ´s dødløft fra JM, så vil du se at de ikke bøjer så meget på trods af at der er henholdsvis 380,5kg og 250 kg på stangen.

Hvis du besøger Eleiko´s hjemmeside på http://www.eleikosport.se/products.asp, så kan du se at de skriver således om deres stænger:

Eleiko Quality Policy

”If any bar fails, to pass these strict requirements,

it will be discarded and scrapped”

Every Eleikos bar manufactured undergoes stringent quality control procedure. Each bar is placed in a vice and bent with an hydraulic jack subjecting to a pressure of 1000 kg. No bar will ever bent that much in weightlifting! The bar must spring back to an exact straigthness, with a maximum of deviation of no more than 0,5 mm.

The same procedure is repeated on the sleeves, (where the weights are normally loaded), but now the pressure is increased to 2500 kg. The end of the bar must also spring back to an exact straightness; this time with a maximum of deviation of no more than 0,2 mm. It goes without saying that the discs conform to extremely low wight tolerance, in order to guarantee the weight specified.

testmachine.jpg

Link to comment
Share on other sites

Nej det er langtfra en rigtig styrkeløft stang, det er sådan en lille møgstang på 8kg. Jeg ville være meget glad hvis vi havde en rigtig eleiko stang, men i mangel af bedre, må jeg jo hellere finde ud af hvad den vi har kan holde til, så vi ikke knækker den :)

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Jeg spurgte ham der ejer centret, og han sagde at den kunne holde til 600-700kg, så jeg knækker den nok ikke lige forløbig. Herkules mente i øvrigt kun at det var 6-7cm, men jeg synes stadig at det er meget for små 190kg. Jeg skal nok have fundet mig et andet sted at træne... Vi må jo se om ikke det udarter sig så vi kommer ud til JFK.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share