Hovedpine


Bellini
 Share

Recommended Posts

De sidste mange gange jeg har kørt mit ben-og-ryg-træningspas, har jeg oplevet en voldsom hovedpine umiddelbart efter jeg har gennemført squat og dødløft øvelserne - enkelte gange, har jeg været ved at stoppe træninge for den dag p. gr. af hovedpinen.

Mit program er delt i 3 forskellige uger - en let ugen , en middel uge og en tung uge (for den enkelte muskelgruppe).

Mit ben-og-ryg-træningspas ser således ud i de 3 forskellige uger:

Uge 1

Squat 2 set af 10 reps

Dødløft 2 set af 10 reps

Standing calf-raise 2 set af 10 reps

Maskin-pullover 5 set af 5 reps

Bent over row (barbell) 5 set af 5 reps

Biceps-Curl Laves efter tid og lys

Uge 2

Squat 3 set af 8 reps

Dødløft 3 set af 8 reps

Standing calf-raise 3 set af 8 reps

Maskin-pullover 3 set af 8 reps

Bent over row (barbell) 3 set af 8 reps

Biceps-Curl Laves efter tid og lyst

uge 3

Squat 5 set af 5 reps

Dødløft 5 set af 5 reps

Standing calf-raise 5 set af 5 reps

Maskin-pullover 2 set af 10 reps

Bent over row (barbell) 2 set af 10 reps

Biceps-Curl Laves efter tid og lyst

Øvelserne køres altid i den nævnte rækkefølge.

Jeg kunne forestille mig, at det var min vejr-trækning den var gal, samt muligvis et for stort pres i hovedet under løftet.

Ved squat trækker jeg vejret ind lige inden den excentriske fase begyndes - herefter bruger jeg luften til at spænde op i mellemgulvet og brystkassen. Ved de tungere løft, tror jeg ikke jeg får pustet ordentligt ud før jeg er tilbage ved udgangspisitionen. Herefter tager jeg 1-2 vejr-trækninger inden en ny rep påbegyndes.

Ved dødløft trækker jeg vejret lige inden den koncentriske fase og spænder op i lænd og øvrige ryg. Ligesom ved squat puster jeg nok først ordenligt ud, når jeg er tilbage ved udgangspositionen. Ved slutning af løftet, lader jeg vægten hvile ½ sek. på gulvet (ingen vejrtrækninger i mellem reps) inden en ny vejr-trækning og rep påbegyndes.

Vægten er ved alle set'ene tilpasset, så jeg lige akkurat kan udføre det antal jeg skal - altså 10, 8 eller 5 - enkelte gange er 1 eller måske 2 af de sidste reps ikke helt gode i formen. Jeg føler selv, at jeg holder skapt øje med formen på løftet - knæene skal helst ikke vandre ved squat, og ryggen skal være rank ved dødløft osv osv.

Nogen gode råd ???

Ps.: Det kan lige tilføjes, at hovedpinen først er opstået ved dette program, og ikke tidligere - ligesom mit bryst-og-skulder-træningspas heller ikke giver anledning til hovedpine på trods af, at vejr-træknings-rutinen umiddelbart er den samme.

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Mit træningspas tager 45- 60 min at gennemføre - i denne tid drikker jeg omkring 750 ml vand, men inden træning har jeg dagen igennem indtaget ca. 3 liter væske - heraf 2 liter vand og 1-1½ liter skummetmælk.

I hverdagene drikker jeg omkring 5-6 liter væske - lidt mindre i weekend'erne.

Link to comment
Share on other sites

Der findes et fænomen som hedder "lifters headache" eller "exertional headaches", som kommer når man har trænet hårdt. Hvad det helt nøjagtigt skyldes skal jeg ikke kunne sige, men det er meget udbredt blandt vægttræningsfolket. Generelt skal man være opmærksom på meget kraftig hovedpine i forbindelse med træning, da man ikke kan udelukke at det skyldes bristede kar i f.eks subarachnoidalrummet.

Det er vigtigt at man ikke laver valsalva´s manøvre (holder vejret), når man løfter vægten i den koncentriske fase. Det øger trykket i hele kroppen (hvilket kan være en fordel ved max løft), og har en masse potentielle bivirkninger, såsom svimmelhedsanfald, besvimmelse, bristede blodkar osv.

Jeg tror alle som har trænet med vægte har prøvet at have hovedpine efter træning engang imellem, men snakker vi om en kraftig hovedpine som ikke går væk, så må du hellere besøge lægen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kollega, som havde problemer med ondt i hovedet.

Han koblede det sammen med fysisk træning, og der kan måske også have været en sammenhæng, men han har fået konstateret en væskeansamling i hjernen.

Jeg har også prøvet at have ondt i hovedet under træning, men det bør være undtagelsen.

Link to comment
Share on other sites

Exertional headaches/lifters headaches er altså et anerkendet fænomen. Her er en række undersøgelser og artikler som beskæftiger sig med det.

Symptoms and therapies: exertional and sexual headaches.

Headaches and exercise.

Headaches with Exercise

Den sidste artikel giver et bud på hvad det kan skyldes.

It is felt that the etiology of these headaches is vascular, possibly due to exertional increases cerebral arterial pressure, causing the pain-sensitive venous sinuses at the base of the brain to dilate

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share