Biceps - ramme den nedre del?


Pumber-Thomas
 Share

Recommended Posts

Som overskriften fortæller, kan det lade sig gøre at ramme den nedre del af biceps..? :blink:

Altså sådan at den begyndere at bule ud længere nede på armen, mod underarmen..?

Jeg har hørt mange, og set endnu flere stå og køre fx hammer curls fordi de siger den rammer bedre den musklen, sådan den popper ud længere nede på armen...

I er sikkert alle meget forviret lige nu, så derfor vil jeg illustrere det med et billede.. :blush: Vedhæfter billedet...

Håber i kan besvare det, for synes det er et rimligt omdiskuteret emne, om det passer eller bare er en skrøne...

post-7883-1130171063_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

skrøne, har ikke noget på sig. Biceps musklen hæfter på den ene underarmsknogle - og ved at dreje underarm fra hammer til almindelig curl, kommer denne tilhæftning tættere på dens udspring, og musklen er trukket mere sammen...

Dennes udseende kan ikke ændres ved forskellige øvelser.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke gøre mig klog på det i dette tilfælde med jeg ved at det er muligt at træne den nedre del og den øvre del, når der er tale om brystmusklerne.

Måske -Elvirus- kunne forklare hvordan det hænger sammen?

Elementær anatomi

Øvre og nedre brystmuskel er en opdeleing på LANGS af muskelfibrene - dvs at man (teoretisk) kan træne de muskelfibre der løber i hele musklens længde fra den øverste del af midten af brystet til armen, ligesom man (teoretisk) kan selektivt træne de fibre der løber fra den nederste del af brystet til armen.

Forskellen er sandsynligvis minimal og har lille betydningn for udseendet (dertil betyder genetik for meget).

Til forskel er øvre/ nedre biceps en imaginær inddeling på TVÆRS af fiberretningen, hvorfor det ikke giver nogen mening at tale om at man kan træne den ene eller den anden ende af fibrene.

Det svarer til at man trækker i et tov og påstår at man kun påvirker den ene ende (den ende man trækker i)

I brysteksemplet er der (teoretisk) tale om to parallele tove, og man kan jo godt trække i det ene uden det andet.

Ved hammer curls aktiveres istedet musklerne brachialis og brachioradialis, hvor specielt vækst af brachialis (der sidder under den nederste del af biceps) giver INDTRYK af større nedre del af overarmen.

edit: nedre del er muligvis større pga større brachialis men ikke pga biceps - måske lidt ulden formulering.

Edited by Dochylle
Link to comment
Share on other sites

Christian -> ja det er. Der er nogle få strenge du kan spille på.. Primært hedder de: størrelse og fedtprocent.

Evt forhold mellem agonist og antagonist - dvs. hvordan dine ryg/brystmuskler f.eks. trækker i knoglerne som de hæfter på, kan godt få din kropsholdning til at fremstå lidt anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Det han skriver er at man teoretisk selv kan bestemme om man vil forøge massen i den øverste del af brystmuskulaturen, men forskellen fra incline til flad bænk svarer til at incline rammer de øverste 10-15% mere end de nederste og der skal en kraftig masseforøgelse til før at man kan se det når vi er så langt nede i procenterne.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jeg ik gøre mig klog på noget men havde det lidt på samme måde på et tidspunkt med at jeg gerne ville ha bicepsen til at "bule ud" helt forneden også, og så begyndte jeg at fokusere meget på at strække mine arme helt ud i bicepsøvelserne, og det synes jeg bestemt har gjort en forskel for mig. Især barbell preacher curl er god til dette.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska jeg ik gøre mig klog på noget men havde det lidt på samme måde på et tidspunkt med at jeg gerne ville ha bicepsen til at "bule ud" helt forneden også, og så begyndte jeg at fokusere meget på at strække mine arme helt ud i bicepsøvelserne, og det synes jeg bestemt har gjort en forskel for mig. Især barbell preacher curl er god til dette.

Jeg tænker måske du bare er begyndt at lave øvelsen korrekt, hvilket giver bedre resultat.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke gøre mig klog på det i dette tilfælde med jeg ved at det er muligt at træne den nedre del og den øvre del, når der er tale om brystmusklerne.

Måske -Elvirus- kunne forklare hvordan det hænger sammen?

Er fuldt ud klar over man kan træne nedre og øvre del af brystmusklerne.. og ikke smalt og bredt.. og sån er det ved alle musklerne, alt efter hvordan de er bygget op... Er efterhånden "garvet" inden for det med træningen, det var ikke så meget det...

Det undre mig bare, nogle har biceps som sidder højt oppe på armen.. og andre har dem til at sidde længere nede på armen, som jeg vil fortrække... Skulle bare høre om der var nogen special grund til det? Eller om det blot er genetisk..?

Og nu er det efterhånden gået helt hen i noget andet det her, alle skriver kun om brystet næsten.. Men nogen der har en ide om hvorfor det er sådan med det mystiske bicips udspring?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker måske du bare er begyndt at lave øvelsen korrekt, hvilket giver bedre resultat.

Tror nu ik det er fordi jeg har kørt øvelsen fokert før. men begyndte bare at fokusere meget åp virkelig at strække armene helt ud og det hjalp.

Link to comment
Share on other sites

Såvidt jeg husker, er belastningen ikke ensartet langs fiberen uanset hvilken øvelse man laver. I en af de nyere Ironman blade, citerer de en undersøgelser, som sandsynliggør at man delvist kan påvirke hvor på musklen man rammer, selv i enledsøvelser.

Det gør op med ideen om at alle etledsøvelser er ens, og bekræfter "almen viden" om at nogle øvelser er bedre til det ene end det andet, men jeg kan ikke hukse/finde referencen til den :dry:

Link to comment
Share on other sites

Som overskriften fortæller, kan det lade sig gøre at ramme den nedre del af biceps..? :blink:

Altså sådan at den begyndere at bule ud længere nede på armen, mod underarmen..?

Jeg har hørt mange, og set endnu flere stå og køre fx hammer curls fordi de siger den rammer bedre den musklen, sådan den popper ud længere nede på armen...

I er sikkert alle meget forviret lige nu, så derfor vil jeg illustrere det med et billede.. :blush: Vedhæfter billedet...

Håber i kan besvare det, for synes det er et rimligt omdiskuteret emne, om det passer eller bare er en skrøne...

hej

tror du skal køre nogle spider curls ( liggende på ryggen på en bænk )

Link to comment
Share on other sites

skrøne, har ikke noget på sig. Biceps musklen hæfter på den ene underarmsknogle - og ved at dreje underarm fra hammer til almindelig curl, kommer denne tilhæftning tættere på dens udspring, og musklen er trukket mere sammen...

Dennes udseende kan ikke ændres ved forskellige øvelser.

Ja jo et spørgsmål om at dit bryst er opdelt i flere sektioner(øvre nedre) og midt!

Din biceps brachii er jo en muskel så tror vi skal lade den likke som en skrøne!!

Link to comment
Share on other sites

Udfra de fleste eksperters synspunkt skulle det ikke være muligt at ændre formen på musklerne. Men teori og praksis går jo ikke altid hånd i hånd. Tjek det vedhæftede billede af Larry Scott. Tidligere i hans træningskarriere trænede han stort set kun preacher curls, men hans biceps ændrede en del i form efter han i en årække tilføjede spider og incline curls til sit program. :wink:

post-1781-1130326240.jpg

Link to comment
Share on other sites

Crawdaddy:

Såvidt jeg husker, er belastningen ikke ensartet langs fiberen uanset hvilken øvelse man laver. I en af de nyere Ironman blade, citerer de en undersøgelser, som sandsynliggør at man delvist kan påvirke hvor på musklen man rammer, selv i enledsøvelser.

Det gør op med ideen om at alle etledsøvelser er ens, og bekræfter "almen viden" om at nogle øvelser er bedre til det ene end det andet, men jeg kan ikke hukse/finde referencen til den

Det er netop en meget interessant diskussion. Selvfølgelig rammer øvelser som fly og bench press ikke brystet fuldstændigt ens, men spørgsmålet er blot hvor stor forskellen er, og altså eksempelvis hvor mange fibre man kan få fat i yderligere ved at inkludere en fly øvelse i sit program, hvis man ellers kun har presseøvelser.

Jeg tvivler dog på, at der er nogen, der kan besvare dette spørgsmål, og det vil helt sikkert også være individuelt. Om det virkelig er signifikant kunne dog være interessant at få afklaret en gang for alle.

Link to comment
Share on other sites

Tror nu ik det er fordi jeg har kørt øvelsen fokert før. men begyndte bare at fokusere meget åp virkelig at strække armene helt ud og det hjalp.

For at ramme hele musklen i biceps skal du udføre hele bevægelsesudslaget. Dvs. f.eks. biceps curl med stang, sørg for at køre langsomt i den ekcentriske fase og hurtigere i den koncentriske fase. Helt ned i næsten strakte arme (sørg for ikke og holde pause forneden) og op igen. Den korrekte udførsel af øvelsen giver langt det bedste resultat. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share