Aquaspinning


Team Kanulle
 Share

Recommended Posts

Jeg var i går til min første time i aquaspinning som jeg måske senere skal undervise i, men nu har jeg brug for nogle oplysninger for i nogle af de positioner vi skulle arbejde i fandt jeg det helt forkert.

1. vi fik oplyst der er kun 3 positioner der bruges P1 -P2 - P3

P1 = sidendende

P2 = stående med hænderne helt tilbage på styret og med ret ryg hen over sadel og så var det kun benene der skulle arbejde altså nærmest en fryseøvelse osm jeg opfattede det.

P3 = stående som P2 dog med hænderne helt fremme på styret.

Nu er mit spørgsmål så - kan man køre disse øvelser som min opfattelse er altså en nærmest fryseøvelse på grund af det er i vand og der dermed er en opdrift så det ikke føles så hårdt som hvis der bliver kørt en fryseøvelse i et normalt spinningslokale, dog ikke på mine timer.

:innocent::innocent::innocent::innocent::innocent::innocent:

Link to comment
Share on other sites

Umiddelbart kunne det være spændende at høre HVORFOR disse øvelser skal

bruges i en aquaspinningtime. Jeg kan ihvertfald ikke se forskellen på statisk arbejde -

hverken under eller over vand :blink:

VH

Ulrik

Dette kunne hun ikke svare på eller også svarede hun at dette gjorde man i Italien, samtidig har jeg lige glemt at fortælle at vi også kørte baglæns både stående og siddende, daj eg spurgte om formålet med dette var svaret det samme, ligesom vi også skulle bruge armene mens vi cyklede i takt til musikken.

Steen

Link to comment
Share on other sites

lyder mystisk, lyder som om hun bare gør som dem i Italien :laugh: uden rigtig selv at vide hvad det gør godt for...

Er det egentlig godt for knæene at køre baglæns? har aldrig selv prøvet aquaspinning, men på en normal cykel har mine knæ ikke godt af det...

Link to comment
Share on other sites

Dette kunne hun ikke svare på eller også svarede hun at dette gjorde man i Italien, samtidig har jeg lige glemt at fortælle at vi også kørte baglæns både stående og siddende, daj eg spurgte om formålet med dette var svaret det samme, ligesom vi også skulle bruge armene mens vi cyklede i takt til musikken.

Steen

Man kører ALDRIG :mad: baglæns på en spinningcykel

Link to comment
Share on other sites

Vi (det vil sige dem der var med for senere at skulle undervise i Aquaspinning) er blevet enige om at vi vil køre som hvis det havde være til en time på landjorden.

Men jeg troede når man havde den person der henter cyklerne til DK at man så fik en uddannelse af og i brugen af cykler, så jeg kan kun sige at jeg er glad for at jeg har den anden uddannelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg havde faktisk en instruktør, der kørte baglæns i et lille stykke tid. Så nogen gør det.

Ja, men NOGEN burde vide at man ikke gør det.

Hvor tit har du set en på en rigtig cykel kører baglæns i pedalerne? Og så er det fysiologisk forkert for benene at lave den bevægelse, man ser jo heller ikke løbere løbe baglæns :dry: Når jeg ser en på mine timer der begynder at kører baglæns, i pauser og efter timen, påpeger jeg det med det samme og en forklaring på hvorfor man IKKE må kører baglæns.

Edited by BladeWalker
Link to comment
Share on other sites

Hvor tit har du set en på en rigtig cykel kører baglæns i pedalerne? Og så er det fysiologisk forkert for benene at lave den bevægelse, man ser jo heller ikke løbere løbe baglæns :dry: Når jeg ser en på mine timer der begynder at kører baglæns, i pauser og efter timen, påpeger jeg det med det samme og en forklaring på hvorfor man IKKE må kører baglæns.

Der er jo faktisk nogen der bruger det med at løbe baglæns netop af hensyn til at skåne musklerne i forbindelse med genoptræning efter skader ....

Men hvad er forklaringen på at man ikke skulle spinne baglæns? Jeg kan ikke lige se grunden til at det skulle være farligt eller skadeligt?

Og jer der har prøvet aqua cyklen må lige svare mig på om de er monteret med svinghjul eller om det bare er et leje med modstand i. Jeg tvivler lidt på at man bare smider en bodybike i vandet .... Hvis det er uden kan jeg slet ikke se nogen grund til ikke at køre baglæns for variationens skyld.

Link to comment
Share on other sites

Der er jo faktisk nogen der bruger det med at løbe baglæns netop af hensyn til at skåne musklerne i forbindelse med genoptræning efter skader ....

Men hvad er forklaringen på at man ikke skulle spinne baglæns? Jeg kan ikke lige se grunden til at det skulle være farligt eller skadeligt?

Og jer der har prøvet aqua cyklen må lige svare mig på om de er monteret med svinghjul eller om det bare er et leje med modstand i. Jeg tvivler lidt på at man bare smider en bodybike i vandet .... Hvis det er uden kan jeg slet ikke se nogen grund til ikke at køre baglæns for variationens skyld.

Aqua cyklen har nogle skovlhjul, forstået på den måde at de sidder 3 - 4 kopper som en slags svinghjul, disse er dog monteret direkte på kranken, dem kan man juster ud eller ind alt efter hvor meget modstand man vil have ( det kan ikke gøres mens man cykler).

Når man træder rundt med en bestemt kadance har man jo somsagt noget modstand men føles absolut ike hårdt, først når man øger kadancen kommer belastning (øger man til det dobblete bliver belastning 4 gange så stor).

Så man kan ikke sammenligne det med spinning.

Link to comment
Share on other sites

måske er der nogen der griner lidt i skægget af aquaspinning, men tro mig - det er faktisk temmelig populært især her i europa. jeg stødte på det ifm. en konference jeg var til i milano for nogle uger siden, da en af de andre deltagere skulle afsted på et hold.

det bliver mange steder modtaget med lige så meget hovedrysten som da de første spinning pionerer herhjemme tog stationære cykler uden kæde, satte dem i en lille lukket sal, satte høj technomusik på og tonsede derudaf :w00t:

og det ser f.eks. sådan her ud når man aquaspinner.

bike9.jpg

bike4.jpg

Aqua%20Spinning.jpg

1418884aqua1g.jpg

1418884aqua2g.jpg

1418884aqua3g.jpg

og især de kære tyskere er vist foran os igen på "velvære" området. en af mine gode venner er tysker og han taler da om aqua spinning som en ting der har været i tyskland lige så lang tid som telefonen :laugh:

Link to comment
Share on other sites

måske er der nogen der griner lidt i skægget af aquaspinning, men tro mig - det er faktisk temmelig populært især her i europa. jeg stødte på det ifm. en konference jeg var til i milano for nogle uger siden, da en af de andre deltagere skulle afsted på et hold.

det bliver mange steder modtaget med lige så meget hovedrysten som da de første spinning pionerer herhjemme tog stationære cykler uden kæde, satte dem i en lille lukket sal, satte høj technomusik på og tonsede derudaf :w00t:

og det ser f.eks. sådan her ud når man aquaspinner.

bike9.jpg

bike4.jpg

Aqua%20Spinning.jpg

1418884aqua1g.jpg

1418884aqua2g.jpg

1418884aqua3g.jpg

og især de kære tyskere er vist foran os igen på "velvære" området. en af mine gode venner er tysker og han taler da om aqua spinning som en ting der har været i tyskland lige så lang tid som telefonen :laugh:

:wub: Det ser sgu fedt ud. ´Det gad jeg godt prøve. Ja de kan noget de tysker...yeah :devil: Respekt for dem.... :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

:cooldance: Wonderful det må altså prøves. Men hvor faen ligger Them :blink::blush::w00t:

Them ligger 5-10 km syd for Silkeborg. Jeg vil med ned og prøve det. Men jeg kan se på deres hjemmeside at det koster 700 kr for 14 gange :(. Men man kunne måske ringe til dem og forhører sig om det var muligt at der kom nogle instruktør for at prøve det og se hvad det er og hvordan det er.

Edited by BladeWalker
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Efter nu at have prøvet det nogle gange og fundet ud af hvordan man gøre det, syntes jeg det er okay næsten på højde med den alm. spinning.

Der er dog nogle faktore som man skal tage højde for.

Man kan ikke spænde modstand på og man vil derfor føle at ved en kadance omkring 60 -70 at det er som om at man glider over eller hvis man var på en spinning cykel at remem glider.

Skal man have mere modstand er man nødt til at øge kadancen.

Man får afprøvet sin kreativitet vedrørende at bygge en time op, så det er jo også en spændende ting at afprøve.

Hvad angår sved er det jo dejligt når man får det lidt varmt så sprøjter man bare lige noget vand i hovedet, og man er "frisk" igen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share