Følger du en fast progression?


cYRAx
 Share

Recommended Posts

Tja, meget simpelt, følger du en progression til det program du kører nu?

Jeg kan sige at jeg træner altid efter dags formen da jeg ikke gider at løfte meget submaksimalt de første 5-6 uger..

EDIT: Fik ikke pollen til at virke

Edited by cYRAx
Link to comment
Share on other sites

dagsform, helt klart....

det jeg hader mest ved progression er at hvis du har en god dag, kan du bliver tvunget til at stå og køre treere med 70 procent istedet for måske at sætte ny maks. Hvem kan være tilfreds med det.. :sneaky2: plus at hvad gør du hvis du bliver forhindret et par dage eller en lille uge? starter forfra eller hvor du slap eller noget helt tredje...

næh, ved dagsform ved man hele tiden hvor man er... :wink: Det eneste positive JEG kan se ved progression, er at det får begyndere og dem der ikke har trænet så længe igen, til at fokusere på styrken og vægtøgning.. (men er selvfølgelig kun min mening. ikke nogen endegyldig sandhed :smile: )

Link to comment
Share on other sites

Ja, kører 5x5. Jeg starter med 70 % af min 1RM og så øger jeg med 2,5 kg for de små øvelser og 5 kg for de store ( DL og benpres (kan ikke lave squat)). Jeg øger hver anden gang, så længe jeg kan tage 5x5. Når jeg kan tage mindre end 5x5 men mere end 14 gentagelser, så holder jeg vægten der indtil jeg kan tage 5x5. Når jeg kun kan tage 14 reps eller derunder er det gerne tid til dekonditionering.

Link to comment
Share on other sites

næh, ved dagsform ved man hele tiden hvor man er...
Nej man gør ikke. Det er det der er problemet. Du aner ikke en dyt fordi det er styret af tilfældigheder. Kører man med progression kan man aflæse af regnearket hvor man er :4thumbup: Lad mig vende den om. Når man træner med progression ved man præcis hvornår man har en god dag. Man er tæt på at have 100% kontrol fordi man løfter/hiver de vægte hjem som er planlagt på forhånd. Man får en masse succes-oplevelser om du vil - i stedet for at føle du er en "svækling" der træner på må og få og altid løfter for lidt. Det jeg hader ved at køre dagsform er at det er demotiverende at have en dårlig dag hvor man ikke kan løfte de vægte man synes man har lyst til. Og det selvom man forud har følt man er i humør og har kræfter til at sætte rekord og derfor går i krig med nogle vægte som overraskende kommer til at synes for tunge og straks er resten af træningen fucket up fordi man har brugt kræfterne på noget som var for tungt. Man kan føle man har arme af spaghetti og hele lortet kan være ligemeget - selvom man måske dagen før i foregårs var en supermand der satte rekord. Den fornemmelse med deciderede sphagetti arme får man aldrig når man kører med progression. Og desuden er en del af programmerne da også indrettet sådant at der ikke er noget der decideret føles "let". Læs når der skrues ned for intensitet skrues der op for volumen etc etc.

Ved dagsform kan desuden forståes at man træner sig til helt udmattelse; hvad er ellers "dagsform"? Du aner ikke hvad din dagsform er, før du har set hvor tunge max vægte du kan løfte. Med progression er der derimod bedre plads til at få teknikken på plads. Og man indlærer dermed ikke de Unoder som når man hvergang løfter på dagsform = tæt på det ypperste man kan præstere den dag = lidt ulden teknik og ikke så kønt løftet.

plus at hvad gør du hvis du bliver forhindret et par dage eller en lille uge?
Gør ikke den store forskel. Man kan forøge vægten delvist og dermed udjævne i kraft af det man ikke fik løftet. Der er desuden ikke andet end svær sygdom der kan forhindre træning om man vil. Døgnet har 24 timer og mange træningsfaciliter har åbent fra 6 til 23. Men det med IKKE at få trænet er typisk noget dem der træner på dagsform med en slatten holdning til tilværelsen lider under, tror jeg :wink: Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Det afhænger af humør, valg af program osv.

Har jeg ringe tid og kører et kort fullbody program på basisøvelserne, tager jeg den som regel på dagsformen. Nogle gange er det dog rart at have en fastlagt plan. Så har jeg ikke samme tendens til at snyde med træningsdage, vægt, reps og sæt. Bliver nemt lidt "løst" af at tage den på fornemmeren altid. For mig anyway... :smile:

Edited by Lucas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share