Program fra bodybuilding.com


Lowas
 Share

Recommended Posts

Hejsa-

Fandt et hav af programmer inde på www.bodybuilding.com. Jeg selv er blevet træt/færdigt med mit 5x5 program efter 5md. Så nu vil jeg prøve noget nyt, og da det er vinter, vil jeg gerne tage så meget masse på som muligt, så sommeren kan nydes. Har tænkt mig at gå igang med dette program inden for næste uge.

Fandt et program der "lover" god masse indenfor 5 uger,selvfølgelig skal man også holde de andre principper, f.eks at æde og slappe af. Synes selv den passer mig godt,især hvad angår antal trænings dage, da jeg kun kan træne Onsdag, Fredag, Søndag (Lørdag), pga. arbejde og udd. Smider et link af siden hvor programmet bor, så vil gerne have jer erfaringe buildere til at vudere om det er skidt. Programmet er desuden lavet af en pro.bodybuilder!

http://www.bodybuilding.com/fun/gluhareff1.htm

Mange tak, og go' fornøjelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er et 3 split program der køres 1 gang ugenligt så vidt jeg kan læse. Mit generelle indtryk af det er at det er noget lort! :4thumbup:

Der kan siges meget dårlig om det men her er da et par ting jeg er betænkelig ved:

Hvorfor squattes der med DB's og ikke stænger? Man løber de fleste steder hurtigt tør for vægt med den approach.

Hvorfor i alverden er der inder/yderlårs maskine med? Det lugter af at vedkommene ikke har været helt på 100 % da han lavede det. :bigsmile:

Hvorfor er frekvensen så lav? Med en 1 gang/uge/kropsdel er det ALT for infrekvent.

Programmet er desuden lavet af en pro.bodybuilder!

Her skal man helst gå helt i baglås når man læser det! :laugh: De fleste af de programmer er til at lukke op og sk*de i. :wink:

Hold dig til noget hvor du kommer hele kroppen rundt mindst 2 gange pr. uge med store basisøvelser.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg nu erstatter dumbbell squat med alm. stang squat.

Og fjerner inder og yderlårs øvelsen.

Og bænkpress ind de dage hvor der er dumbbell bryst press,

Hva så; er det stadigvæk skidt?.. Desuden er det jo kun 5 uger, så tænker på hvad man går glip af, at prøve det.

Desuden har den de store øvelser med.

Angående at det kun er 1 dags øvelse i en uge, så er det faktisk godt med pause.

Så vidt jeg ved, eller er jeg forkert på den?

Edited by Lowas
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke smart at tage et program der fra starten er noget skidt og så med vold og magt prøve at rette op på det. Det bliver sjældent godt. Led hellere lidt rundt på siden eller getbigs artikeler og find noget der er sundt fra starten af. :smile:

Det du skal gå efter er et fullbody eller 2-split program.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke smart at tage et program der fra starten er noget skidt og så med vold og magt prøve at rette op på det. Det bliver sjældent godt. Led hellere lidt rundt på siden eller getbigs artikeler og find noget der er sundt fra starten af. :smile:

Det du skal gå efter er et fullbody eller 2-split program.

Rommel

Du har ret. Indrømmer det er noget skidt, synes ikke bænkpress er at se nogle steder på programmet, det er mere dumbbell der arbejdes med. Men så må jeg lede, men tror jeg kommer til at lave et program selv, endnu en gang. det bliver så nok 2-split.

Hvad er et godt program, hvad angår sæt og reps.Har prøvet 5x5 og det var fint. men jeg aner ikke hvad jeg skal nu, skal det være 3x8-10 eller 4x 6-8, eller alt muligt andet. Hvad er bedst med focus på masse? Så prøver jeg at sammensætte et program ud fra det.

Tak

Link to comment
Share on other sites

Rommel: Hvad er begrundelsen for at droppe inder-/yderlårsmaskinen og træne store basisøvelser i et bodybuilding-program? Skulle mene at der var noget idé i at sigte på de enkelte muskler når de enkelte muskler skal rammes max; ved store basisøvelser falder en øvelse tit på den svageste involverede muskelgruppe... eller hvordan? :blink:

(Ifm. styrketræning, specielt funktionel, kunne jeg ikke være mere enig... :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Rommel: Hvad er begrundelsen for at droppe inder-/yderlårsmaskinen og træne store basisøvelser i et bodybuilding-program? Skulle mene at der var noget idé i at sigte på de enkelte muskler når de enkelte muskler skal rammes max; ved store basisøvelser falder en øvelse tit på den svageste involverede muskelgruppe... eller hvordan? :blink:

(Ifm. styrketræning, specielt funktionel, kunne jeg ikke være mere enig... :wink: )

var til en forelæsning på panum for en uge siden(godt nok om hvordan og hvorfor vi kan gå) og der blev det bevist at musklerne samarbejder så det ikke er den svageste muskel eller sene der bestemmer hvor meget vi kan løfte. hvis jeg ikke tager meget fejl er der over 12muskler som bliver påvirket når man laver en almindelig curl.

det er dog logisk at der vil være en muskel som hindre de andre, altså det er ikke 100% harmonisk og hvor tæt på harmoni man kommer vides ikke - men et slag på tasken vil være >90%

ps. ham forskeren havde udviklet et helt nyt program udfra noget der hedder en EMP-scanning hvor man kan se hvilke muskler der bruges(i denne forelæsnings tilfælde når man går) og der kunne man også se hvor meget/lidt benmusklerne blev afbelastet når man stiger ud af en bil ved at man havde et håndtag tæt på loftet. programmet viste at op mod 40% af belastningen kunne tages af hvis man benyttede håndtaget. programmet viste desuden en grafik så man kunne se hvilke muskler der så blev belastet og hvor meget.(programmet er desværre ikke til at få da det er helt nyudvilklet og kun ca 12 instituter i hele verdenen bruger det. heriblandt NASA)

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

Rommel: Hvad er begrundelsen for at droppe inder-/yderlårsmaskinen og træne store basisøvelser i et bodybuilding-program? Skulle mene at der var noget idé i at sigte på de enkelte muskler når de enkelte muskler skal rammes max; ved store basisøvelser falder en øvelse tit på den svageste involverede muskelgruppe... eller hvordan? :blink:

(Ifm. styrketræning, specielt funktionel, kunne jeg ikke være mere enig... :wink: )

Jeg vil mene at squat variationer kan udsætte de samme muskler i benet/underkroppen for langt større mekanisk stress end end inder/yderlårs maskine nogensinde vil kunne, med større muskelvækst til følge.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

vil mene at med mindre man er nået et vist niveau i masse, bør man udelukkende fokusere på de helt store øvelser..! Har man nået en hvis mængde masse og styrke, kan man begynde at splitte sin træning mere op og tilføje lidt ekstra isoleringsøvelser. Dog ikke på bekostning af de helt store øvelser.... :smile:

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg ikke tager meget fejl er der over 12muskler som bliver påvirket når man laver en almindelig curl.

Min pointe er, at ved at udelukke nogle af de 12 må man da kunne trætte biceps bedre..? Stadig med henblik på hypertrofi, og uden skelen til funktionalitet eller kropsharmoni.

Jeg understreger igen at jeg ikke er imod funktionel træning eller basis-/kerneøvelser, efterlyser blot lidt teori der kan underbygge en anbefaling af "De 3 Store" til næsten alle formål. (Håber ikke at jeg hermed har begået hybris... :bigsmile: )

Link to comment
Share on other sites

Mener du at det ikke er muligt at opnå gode resultater med 1 gang/uge/kropsdel..?

Man kan da godt opnå resultater, men når man nu VED at en muskel ikke vokser mere end 3 døgn efter træning så er det da hul i hovedet at træne mindre frekvent. At der så er "nogen" der opnår resultater med 18-split :wink: hænger jo meget sammen med at der ofte er et stort overlap på de helt store split.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Overflødige, måske, men stadig ud fra et funktionelt synspunkt... Stadig intet alvorligt at udsætte på den muskelspecifikke hypertrofi.

(jfr: http://www.motion-online.dk/styrketraening...ndes_overalt./)

Når de samme muskler nu kan rammes med en større belastning gennem presseøvelser for benene, hvorfor så fedte rundt i en maskine, hvor store mekaniske belastninger ikke er mulige eller lige så sikre? :blink:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor nøjes med gode, når man kan få bedre? :wink:

Det kan du selvfølgelig have ret i, men det afhænger jo helt af, hvad ens mål med træningen er.. :tongue:

Man kan da godt opnå resultater, men når man nu VED at en muskel ikke vokser mere end 3 døgn efter træning så er det da hul i hovedet at træne mindre frekvent. At der så er "nogen" der opnår resultater med 18-split :wink: hænger jo meget sammen med at der ofte er et stort overlap på de helt store split.

Rommel

Ja, men i din oprindelige kommentar, hentyder du til, som jeg læser det, at det vil være at spilde sin tid, ikke at træne den samme muskelgruppe mere end 1 gang om ugen... Blot det jeg ikke mener hænger sammen med virkeligheden.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, men i din oprindelige kommentar, hentyder du til, som jeg læser det, at det vil være at spilde sin tid, ikke at træne den samme muskelgruppe mere end 1 gang om ugen... Blot det jeg ikke mener hænger sammen med virkeligheden..

For nu at få det helt på plads, så består tidsspildet i, at man på et lavfrekvent program tuller rundt i rigtig lang tid med en muskel der ikke vokser mere. Og det gør folk gerne fordi at de har en eller anden voodoo tro på at musklen skal have "hvile" før den bliver stimuleret igen.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Overflødige, måske, men stadig ud fra et funktionelt synspunkt... Stadig intet alvorligt at udsætte på den muskelspecifikke hypertrofi.

(jfr: http://www.motion-online.dk/styrketraening...ndes_overalt./)

Hvor i artiklen læser du, at disse to øvelser skulle være specielt effektive i muskelvækstøjemed?

Normalt aktiveres hoftens udadførere (abduktorer) i forbindelse med støtte på et ben. De forhindrer simpelthen at hoften "falder ned" i den modsatte side. Derfor er den naturlige og effektive måde at træne disse muskler på, at lave forskellige former for et-bens benpres, lunges, step-ups etc.
Veltrænede indadførere kan bidrage til at lårene får mere form og fasthed, men selv om man nok træner indadførere i denne maskine, så kan man træne dem langt mere effektivt med mange andre øvelser.
Ingen af de to maskiner træner de pågældende muskelgrupper særligt effektivt sammenlignet med andre øvelser.
Link to comment
Share on other sites

Når de samme muskler nu kan rammes med en større belastning gennem presseøvelser for benene, hvorfor så fedte rundt i en maskine, hvor store mekaniske belastninger ikke er mulige eller lige så sikre?

For at ramme så præcist som muligt... (Disse maskiner er godt nok ikke de optimale til at belyse min pointe, se længere oppe i tråden, da det ikke er specielt sandsynligt at netop de muskler de rammer sætter ud før resten af de involverede.)

Link to comment
Share on other sites

Hvor i artiklen læser du, at disse to øvelser skulle være specielt effektive i muskelvækstøjemed?

Det gør jeg ikke. Spørgsmålet om programmet går på bodybuilding, artiklen omhandler, som jeg læser den, funktionel træning og siger dermed ikke så meget om at få enkelte muskler til at vokse. Jeg efterlyser stadig argumentation for at basisøvelser skulle være svaret hvis jeg fx vil have store pecs og guns. (For the record: Synes også de maskiner sucks...)

Link to comment
Share on other sites

Det gør jeg ikke. Spørgsmålet om programmet går på bodybuilding, artiklen omhandler, som jeg læser den, funktionel træning og siger dermed ikke så meget om at få enkelte muskler til at vokse.

Så læser du den vist ikke grundigt nok. I hvert fald mine to sidste quotes handler kun om muskelvækst, hvis du ser dem i den sammenhæng, de står i i artiklen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i, at frekvent træning på basisøvelser er den rigtige vej til både masse og styrke. Programmet som tråden omhandler har en for lav frekvens og indeholder alt for meget isolations gejl i forhold til store basisøvelser.

Vedrørende diskusionen omkring adductor or abductor maskinerne, så mener jeg at det er for tyndt at stemple dem på baggrund af artiklen på forsiden. Det er ganske rigtigt ikke øvelser der burde være grundpillen i et program. Men alt afhængigt af ens svagheder kan de som så mange andre isolationsøvelser have en plads i ens træningsprogram som suplement til basisøvelserne. Inde på deepsquatters forum har styrkeløfteren John Bernor beretiget om, hvordan hans squatstyrke nærmest eksploderede efter han tilføjede 3 set i abductormaskinen på sine bentræningsdage. Bernor er absolut ikke hr. hvem-som-helst. For få uger siden squattede han 500kg ved WPO semifinalerne i Chicago. Desuden anbefaler Louie Simmons fra Westside Barbell Club adductor or abductorlignende øvelser med bands, såfremt man har svagheder i de indvoldverede muskler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share