Mere tid med motion


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Et ofte stillet spørgsmål for mange er sikkert hvordan man får tid til at dyrke motion. Sundhedsstyrelsen har konstateret at ½ times daglig motion forlænger livet i gennemsnit 2,4 år.

Læge Henrik Kahr Mathiesen, Christianshavn opstiller derfor i Ugeskrift for læger Nr. 47 - 2005 følgende regnestykke:

"En halv time om dagen fra 30-års-alderen til 70-års-alderen er omkring 7.300 timer (40 år * 365 dage/år * 0,5 time/dag); 2,4 år er 21.024 timer (2,4 år * 365 dage/år * 24 timer/dag). Man får altså 13.724 timer ekstra for sit besvær. Der er ingen ældre, der kan sove så meget på 2,4 år, og de færreste forventer vel, at pensionsalderen hæves til mere end 70 år - trods alt? Endelig kan regnestykket, som antydet af Knud Jacobsen, blive endnu mere favorabelt - og simpelt - hvis man dyrker motion, der er sjovt. Så scorer man de 2,4 år som ren gevinst."

Ugeskrift for læger (dybdelink desværre ikke muligt)

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

Problemet med tid er imo overvejende selvskabt. Danskerne ser så vidt jeg husker gennemsnitligt 2 timer og 46min fjernsyn hver dag. Hvis nu man dropper Vild med Dans, Showtime, Huset, Lejligheden, Hammerslag, Helt solgt, forsvundet...... og alle de andre lorteprogrammer, så burde der være rigeligt med tid til at motionere.

Når jeg kigger i min omgangskreds, så er det faktisk ofte dem der er mest aktive på alle mulige forskellige fronter der samtidigt finder tid til at motionere.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Jeg kender også en hvor kæresten skred fordi han brugte for meget tid på træning. En anden måde træning kan give mere tid på. :tongue:

Jeg blev droppet af min forrige kæreste, dels fordi jeg brugte for meget tid på mine studier, fordi jeg ikke ville med på druk 2 gange om ugen, og så fordi jeg var/er en `cykel-original´, som hun udtrykte det. Så ja, i det tilfælde gav træning mere tid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share