Goodmorning!


Viggo
 Share

Recommended Posts

Hej.

Jeg har brugt goodmornings som en RM-øvelse i WSB, og spekulerede på om jeg kan skifte den ud med en anden hjælpeøvelse, og så smide goodmornings ind på min ME-squat dag? Vil det være helt til hundene?

Det kan jeg ikke se nogen problemer med, da WSB jo er en individuel tilpasning af programmet, til de svagheder du har. Dog kan det godt være dine ben, er lidt smadret efter squatten.

Personligt, bruger jeg variationer af squatten på min ME-Dage,

men har fået masser af inspiratione ved at kigge i Jagd'ens log specielt de 5-10 første sider.

God Træning

-LaMotta :4boxing:

Link to comment
Share on other sites

Men mener du at jeg kan smide rumænsk dødløft eller stivbenet dødløft ind på min ME-dag, eller som RM-øvelse?

Rumænsk og stivbenet dødløft er øvelser der egner sig bedst som RM-øvelser. Med hensyn til GM som ME vil jeg anbefale at følge Simmon´s vejledning om, at kører op til 3RM i arch-back variationer og 1RM når du kører til parallel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Selv om WSB ikke er et program, men et skelet som man bygger sine egne svagheder op omkring, så har jeg læst en Dave Tate artikkle, hvor han skriver, at 80% af ens ME dage i squat/dødløft bør køres med goodmornings som hovedøvelse (dvs. ME øvelse).

Er desuden enig med Squatfather i, at det er smart at starte med at høre tunge sæt af 3 reps før du kaster dig ud i single max.

Link to comment
Share on other sites

Selv om WSB ikke er et program, men et skelet som man bygger sine egne svagheder op omkring, så har jeg læst en Dave Tate artikkle, hvor han skriver, at 80% af ens ME dage i squat/dødløft bør køres med goodmornings som hovedøvelse (dvs. ME øvelse).

Er desuden enig med Squatfather i, at det er smart at starte med at høre tunge sæt af 3 reps før du kaster dig ud i single max.

Jotak for svaret.

Nu vi snakker om Dave Tate artikler, så har jeg lige læst en af ham. Han siger at normale bænke er for høje til box squat. Dem har jeg ellers hele tiden benyttet. Hvad bruger i som box?

Link to comment
Share on other sites

Selv om WSB ikke er et program, men et skelet som man bygger sine egne svagheder op omkring, så har jeg læst en Dave Tate artikkle, hvor han skriver, at 80% af ens ME dage i squat/dødløft bør køres med goodmornings som hovedøvelse (dvs. ME øvelse).

Den må du godt linke til, hvis du kan finde den. Det lyder nemlig ikke som nogen særlig god plan.

Link to comment
Share on other sites

Selv om WSB ikke er et program, men et skelet som man bygger sine egne svagheder op omkring, så har jeg læst en Dave Tate artikkle, hvor han skriver, at 80% af ens ME dage i squat/dødløft bør køres med goodmornings som hovedøvelse (dvs. ME øvelse).

Det var tidligere, at de anbefalede good mornings på op til 7 ud af 10 SQ/DL ME dage. I dag squatter og dødløfter de en del mere på ME-dagene. Nogle (feks. Jim Wendler) er helt gået bort fra at bruge GM som ME-øvelse.

Er desuden enig med Squatfather i, at det er smart at starte med at høre tunge sæt af 3 reps før du kaster dig ud i single max.

Det var nu kun for arch-back variationerne.

Link to comment
Share on other sites

Jotak for svaret.

Nu vi snakker om Dave Tate artikler, så har jeg lige læst en af ham. Han siger at normale bænke er for høje til box squat. Dem har jeg ellers hele tiden benyttet. Hvad bruger i som box?

Nu ved jeg ikke hvilke skiver du har til rådighed, men hvis det er eleiko skiver, så kunne du jo stable 3-4 gulvskiver ovenpå hinanden, og evt. afslutte med en glat jernskive, hvis du har det.

Den må du godt linke til, hvis du kan finde den. Det lyder nemlig ikke som nogen særlig god plan.

Ok, det var 70%, men alligevel: citat fra Dave Tate:

"The best max effort exercises for the squat and deadlift are good mornings, low box squats and deadlifts themselves. The good morning is probably the best overall exercise for strength development and should be utilized 70% of all max effort days."

Linket er her: http://www.t-nation.com/portal_includes/ar...ody_133per.html

Edited by naked
Link to comment
Share on other sites

Det var tidligere, at de anbefalede good mornings på op til 7 ud af 10 SQ/DL ME dage. I dag squatter og dødløfter de en del mere på ME-dagene. Nogle (feks. Jim Wendler) er helt gået bort fra at bruge GM som ME-øvelse.

Det var nu kun for arch-back variationerne.

Troede faktisk det var lige så meget for at vende sig til øvelsen, som ofte er svært udførlig for folk, der aldrig har trænet den...

Link to comment
Share on other sites

Jotak for svaret.

Nu vi snakker om Dave Tate artikler, så har jeg lige læst en af ham. Han siger at normale bænke er for høje til box squat. Dem har jeg ellers hele tiden benyttet. Hvad bruger i som box?

En mælkekasse evt. med et par vægtskiver ovenpå. Eller stepbænk med skiver på. :thumb:

Men højden defineres vel af dit sticking point? Jf. bænkpres, hvor boardpresses fokusere på stickingpoint x-antal cm over brystet og bænk med stop fokusere på bundstyrken?

Så hvis dit sticking point ikke er i bunden, skal din box der bryder bevægelsen og forhindrer forspænding, heller ikke placeres i bunden.

Dette er dog min umiddelbare opfattelse. Nørderne må gerne supplere, eller correcte :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share