Proteinpulver skadeligt?


svitser
 Share

Recommended Posts

hej! jeg har hørt rygter om at Proteinpulver kan være skadeligt for ens nyrer hvis man tager det i for store mængder? har hørt at symptomerne skulle være at man skal tisse meget hvis man tager for meget?

nu tager jeg selv Proteinpulver Whey 80 (blander det med 0,5 liter letmælk) ca. 3 portioner om dagen med ca. 30 - 40 gram ved hver portion, som det også er anbefalet at man kan gøre.

et andet spørgsmål er hvor meget det egentlig hjælper at tage proteinpulver f.eks. et par timer før man går i seng eller ville det være ligeså godt med bare mælken??

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Et stort proteinindtag er kun et problem, hvis du i forvejen har problemer med nyrerne.

3 portioner om dagen er en del, hvor meget protein får du fra din øvrige kost, og hvad vejer du?

et andet spørgsmål er hvor meget det egentlig hjælper at tage proteinpulver f.eks. et par timer før man går i seng eller ville det være ligeså godt med bare mælken??

Det er umuligt at sætte tal på, og det kommer også an på dit øvrige indtag. Mælk indeholder hovedsageligt langsomt optagelig protein (kassein), så i forhold til det relativt hurtigt optagelige valle (whey) er det væsentlig mere velegnet til et natmåltid.

Link to comment
Share on other sites

Underordnet... Der skal bare kastes noget i munden. Hvis man vil se resultater. 80 % af alle der træner gør denne ting forkert. Selvom de træner sindsygt hårdt men får måske morgenmad aftensmad og en pizza slice og eftermiddagen. :unhappy:

Jeg er da helt enig i at rigtig mange falder igennem på ikke at spise nok, men har man brug for 6000+ kcal for at komme i overskud så er man enten MEGET tung, meget meget aktiv eller måske på krudt. Derfor synes jeg ikke helt det er underordnet. Ellers er det uundgåeligt resultat da en massiv fedtlagring.

Jeg er ikke ude på at hænge nogen ud, du nævner jo heller ingen navne, men i konteksten synes jeg det er relevant.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid været af den mening at proteinpulver ikke er specielt sundt.

Det er selvfølgelig ikke det samme som at sige at det er direkte skadeligt.

Efter min mening vil det være bedst at få sine proteiner gennem naturlig mad (helst økologisk)

På denne måde får man samtidig tilført en masse vitaminer, mineraler, sporstoffer med mere.

Der er selvfølgelig nok dem der vil sige at man bare kan tage nogle vitaminer sammen med proteinpulveret.

Men der er vel i almindelighed enighed om, at det er en fordel at få tilført vitaminer og mineraler primært fra kosten, og ikke fra vitaminpiller.

En anden "ulempe" ved proteinpulver er at det stort set altid er proppet med diverse tilsætningstoffer, smagsaromaer, farvestoffer m.m. hvilket ikke er specielt sundt, slet ikke i store mængder....

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

regnede heller ikke med at det var farligt og har også brugt det i et godt stykke tid nu, men mor er jo meget bekymret med al den træning og spisning og hun havde hørt nogle rygter så skulle da lige være sikker :smile:

jeg vejer ca. 73 kg og tager proteinpulver efter jeg har trænet og et par timer før jeg går i seng, nogle dage tager jeg også den shake der er blevet nævnt inde på forummet, 500 g mælk, 100 g havregryn, 20 g olie, 40 g proteinpulver.

men jeg skal vel holde mig på de der 1,5g protein pr. kg kropsvægt? så er 3 x proteinpulver vel også i overkanten hvis jeg også tæller resten af min kost med?

må indrømme jeg ikke har helt styr på energi % fordelingen og hvor mange gram pro, kul og fedt jeg får ned i løbet af dagen, som jeg nok burde.

jeg drikker ca. 1,5 l letmælk om dagen. er det for meget mælk på en dag?

og hvis jeg ikke spiser shaken nævnt ovenover spiser jeg rugbrødsmader med enten frikadelle eller lerverpostej til frokost og derefter enten pasta/ris et par timer inden jeg skal træne.

til aftensmad spiser jeg det der nu bliver serveret.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid været af den mening at proteinpulver ikke er specielt sundt.

Det er selvfølgelig ikke det samme som at sige at det er direkte skadeligt.

Efter min mening vil det være bedst at få sine proteiner gennem naturlig mad (helst økologisk)

På denne måde får man samtidig tilført en masse vitaminer, mineraler, sporstoffer med mere.

Der er selvfølgelig nok dem der vil sige at man bare kan tage nogle vitaminer sammen med proteinpulveret.

Men der er vel i almindelighed enighed om, at det er en fordel at få tilført vitaminer og mineraler primært fra kosten, og ikke fra vitaminpiller.

En anden "ulempe" ved proteinpulver er at det stort set altid er proppet med diverse tilsætningstoffer, smagsaromaer, farvestoffer m.m. hvilket ikke er specielt sundt, slet ikke i store mængder....

Det skal helst være økologiske kikærter dyrket af Veitnamesiske bønder. Og så skal du drikke masser af grøn the. Ellers lever du ikke sundt.

:4thumbup: :laugh:

Edited by pegasus
Link to comment
Share on other sites

Jeg har altid været af den mening at proteinpulver ikke er specielt sundt.

Det er selvfølgelig ikke det samme som at sige at det er direkte skadeligt.

Efter min mening vil det være bedst at få sine proteiner gennem naturlig mad (helst økologisk)

På denne måde får man samtidig tilført en masse vitaminer, mineraler, sporstoffer med mere.

Der er selvfølgelig nok dem der vil sige at man bare kan tage nogle vitaminer sammen med proteinpulveret.

Men der er vel i almindelighed enighed om, at det er en fordel at få tilført vitaminer og mineraler primært fra kosten, og ikke fra vitaminpiller.

En anden "ulempe" ved proteinpulver er at det stort set altid er proppet med diverse tilsætningstoffer, smagsaromaer, farvestoffer m.m. hvilket ikke er specielt sundt, slet ikke i store mængder....

At du får noget af din daglige dosis protein igennem en shake er der da ikke noget farligt i. Kan ikke helt se hvad der skulle der være usundt i det (hvis man altså ikke er overfølsom for diverse tilsætningsstoffer)? Så længe ens daglige fødeindtag ikke består af 5 shakes om dagen 365 dage om året er der nok ingen ko på isen. At jeg selv foretrækker at få noget "rigtig" ikke økologisk mad kørt ned er så en helt anden sag...

Link to comment
Share on other sites

Det skal helst være økologiske kikærter dyrket af Veitnamesiske bønder. Og så skal du drikke masser af grøn the. Ellers lever du ikke sundt.

:4thumbup: :laugh:

Det siger jeg ikke.... :nonono: At det måske kunne være en god ide at støtte fattige vietnamesiske bønder, er en anden sag...

At du får noget af din daglige dosis protein igennem en shake er der da ikke noget farligt i. Kan ikke helt se hvad der skulle der være usundt i det (hvis man altså ikke er overfølsom for diverse tilsætningsstoffer)? Så længe ens daglige fødeindtag ikke består af 5 shakes om dagen 365 dage om året er der nok ingen ko på isen. At jeg selv foretrækker at få noget "rigtig" ikke økologisk mad kørt ned er så en helt anden sag...

Jeg har heller ikke på noget tidspunkt sagt at indtagning af proteinpulver kan være direkte farligt....

Men kun at det vil være en fordel rent sundhedsmæssigt, at få sit proteinindtag fra naturligt mad (økologisk eller "konventionelt")

Dernæst mener jeg igen, at det vil være en fordel, rent sundhedsmæssigt, at spise økologisk mad istedet for konventionelt.

Af fordele kan nævnes bla. højere indhold af mineraler og vitaminer (sekundære næringsstoffer), ingen spor af sprøjtegifte m.m.

Det kan være nogle små marginaler vi snakker om.. Men det tæller jo alt sammen i sidste ende..

Alt er relativt...

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Nej, for meget proteinpulver er ikke skadeligt for dine nyrer, medmindre du tager det i helt overdrevne mængder (og i det tilfælde er det i højere grad fordøjelsessystemet det går ud over)
Et stort proteinindtag er kun et problem, hvis du i forvejen har problemer med nyrerne.

3 portioner om dagen er en del, hvor meget protein får du fra din øvrige kost, og hvad vejer du?

Det er umuligt at sætte tal på, og det kommer også an på dit øvrige indtag. Mælk indeholder hovedsageligt langsomt optagelig protein (kassein), så i forhold til det relativt hurtigt optagelige valle (whey) er det væsentlig mere velegnet til et natmåltid.

Har I nogle kilder til dette? Ikke fordi jeg ikke tror på jer, men "Det siger de på nettet" er ikke et specielt overbevisende argument :innocent: .
Har taget det protein suplement 2-3 gange hver dag i 4 år nu. Min krop fejler intet. Det er bare en myte..
Dårligt argument.
Link to comment
Share on other sites

Har I nogle kilder til dette? Ikke fordi jeg ikke tror på jer, men "Det siger de på nettet" er ikke et specielt overbevisende argument

Nu er det sådan at tusindvis af mennesker indtager proteinpulver dagligt uden at opleve problemer, sådan at proteinpulver er godkendt af sundhedsstyrelsen, så det er næppe rimeligt at kræve kilder af os der dokumenterer at proteinpulver ikke er farligt. Hvis du omvendt kan komme med dokumenter der viser det modsatte - at proteinpulver - mod alles forventing - er farligt, - vil jeg gerne kommentere dem.

Proteinpulver er isolater af naturligt protein - kroppen er bygget til at nedbryde og optage protein - det at antage at proteinpulver er potentielt farligt er der ikke det store faglige belæg for - det er rigtig at dårlig nyrefunktion kan være en kontraindikation til indtag af store mængder af protein - men når dette ikke nævnes af topic starter er det næppe rimeligt at antage at vedkommende skal have det - han spørger generelt om proteinpulver er farligt - folk med en så dårlig nyrefunktion at indtag af proteinpulver kan være direkte skadeligt kan næppe indrages i et generelt spørgsmål

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Sjovt at diskussionen altid går i en helt anden retning, end det der bliver spurgt om!! Naturvidenskaben er ellers meget taknemlig, når der skal diskuteres... Show me some scientific proof....!!! :superman:

jeg vejer ca. 73 kg og tager proteinpulver efter jeg har trænet og et par timer før jeg går i seng, nogle dage tager jeg også den shake der er blevet nævnt inde på forummet, 500 g mælk, 100 g havregryn, 20 g olie, 40 g proteinpulver.

men jeg skal vel holde mig på de der 1,5g protein pr. kg kropsvægt? så er 3 x proteinpulver vel også i overkanten hvis jeg også tæller resten af min kost med?

Jah, det vil jeg mene! Personligt tager jeg kun proteinpulver, fordi det er nemmest, når man lige er i centret... og jeg kan ikke slæbe en halv ko med derned!

Samtidig er der økonomien i det... men mit indtag på ca. 60 gram protein i form af pulver på trænings dage er i hvert fald nok for mig!! (vejer iøvrigt selv 71 kg) og har ca. samme varierede kost som dig ellers....

jeg drikker ca. 1,5 l letmælk om dagen. er det for meget mælk på en dag?

Det burde ikke være for meget! Men alt skal gøres med måde..., men så længe du holder dig indenfor rimelighedens grænser (og det må så være op til den enkelte - for mig er 1,5 l indenfor), skal du ikke bekymre dig!

Men jeg vil skyde på, du ligger et pænt stykke over de 1,5 gram pr. kg kropsmasse!

Hygge, Jac

Edited by Jac
Link to comment
Share on other sites

Nu er det sådan at tusindvis af mennesker indtager proteinpulver dagligt uden at opleve problemer, sådan at proteinpulver er godkendt af sundhedsstyrelsen, så det er næppe rimeligt at kræve kilder af os der dokumenterer at proteinpulver ikke er farligt. Hvis du omvendt kan komme med dokumenter der viser det modsatte - at proteinpulver - mod alles forventing - er farligt, - vil jeg gerne kommentere dem.

Proteinpulver er isolater af naturligt protein - kroppen er bygget til at nedbryde og optage protein - det at antage at proteinpulver er potentielt farligt er der ikke det store faglige belæg for - det er rigtig at dårlig nyrefunktion kan være en kontraindikation til indtag af store mængder af protein - men når dette ikke nævnes af topic starter er det næppe rimeligt at antage at vedkommende skal have det - han spørger generelt om proteinpulver er farligt - folk med en så dårlig nyrefunktion at indtag af proteinpulver kan være direkte skadeligt kan næppe indrages i et generelt spørgsmål

At forskellige ting er tilladt af sundhedsstyrelsen, er ikke ensbetydende med at de er sunde..!

At være "skadeligt" er et vidt begreb. flere argumenterer også for at diverse AS, og hormoner ikke er skadelige.

Andre har også røget hash i 20 år og føler heller ikke det har skadet dem.

At proteinpulver kan have en positiv effekt på muskelopbygning, er der vel ingen tvivl om.

Men hvis man har bare en lille smule kritisk sans burde man måske stille lidt større spørgsmål ved om det i bund og grund er sundt for kroppen, eller "organismen"

Link to comment
Share on other sites

At forskellige ting er tilladt af sundhedsstyrelsen, er ikke ensbetydende med at de er sunde..!

At være "skadeligt" er et vidt begreb. flere argumenterer også for at diverse AS, og hormoner ikke er skadelige.

Andre har også røget hash i 20 år og føler heller ikke det har skadet dem.

At proteinpulver kan have en positiv effekt på muskelopbygning, er der vel ingen tvivl om.

Men hvis man har bare en lille smule kritisk sans burde man måske stille lidt større spørgsmål ved om det i bund og grund er sundt for kroppen, eller "organismen"

Kan ikke følge din logik...

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke følge din logik...

Uddyb.. hvad kan du ikke følge

Jeg kan personligt ikke følge logikken i at "hvis sundhedsstyrelsen har tilladt et den ene eller anden ting, ja så kan det ikke være skadligt. Og det er så op til andre at bevise det modsatte"

Du skriver "Proteinpulver er isolater af naturligt protein - kroppen er bygget til at nedbryde og optage protein - det at antage at proteinpulver er potentielt farligt er der ikke det store faglige belæg for"

Alt er i bund og grund naturlig (alt stammer jo fra naturen)

Men hvor naturligt er det lige for kroppen at skulle nedbryde og optage væskeopløst protein i høje koncentrationer, uden diverse vitaminer, mineraler, sporstoffer m.m.

Jeg tror ikke man finder meget der tilnærmelsesvist minder om denne føde, gennem menneskets lange lange evolution..... :firebounce:

Link to comment
Share on other sites

Men hvis man har bare en lille smule kritisk sans burde man måske stille lidt større spørgsmål ved om det i bund og grund er sundt for kroppen, eller "organismen"

Din argumentation holder slet ikke. Det hele lugter langt væk af at du HAR bestemt dig for at proteinpulver er farligt, og så er det bare sådan. Måske bunder det i at du ikke forstår hvad proteinpulver er. Folk frygter ofter det ukendte. En økologisk gulerod den ser jo ganske sund ud, og så er den jo også økologisk. Det er bare ikke en argumentation man kan bruge til noget. Som det er blevet nævnt flere gange, så er proteinpulver i bund og grund bare et derivat af rigtig mad.

Derudover er argumentet med at "rigtig" mad er bedre jo fyldt med huller. En stor saftig engelsk bøf er bedre end end skummeltmælksshake med chololadeprotein pulver. JA, hvis man mener mættet fedt er sundt. Faktum er at intet er så simpelt som du gør det til. Jeg giver dig ret i at der er visse tilsætningsstoffer i proteinpulver (såsom sødemidler), som nok ikke kan betegnes som sundhedsfremmende. Omvendt er det nok heller ikke voldsomt usundt, da disse ting findes i stort set alt hvad du kan købe idag, som ikke er rene råvarer. Det kan så godt være at du mener at man kun skal leve af rene råvarer (en beundringsværdig holdning), men så er der måske tale om en ernæringsmæssig opfattelse som er en smule for fanatistisk til at jeg kan tage den seriøst.

Link to comment
Share on other sites

At forskellige ting er tilladt af sundhedsstyrelsen, er ikke ensbetydende med at de er sunde..!
Nej, men det er nok en vis garanti for at det ikke er skadeligt eller usundt.

Og som så meget andet, hvis man er i underskud og får for lidt protein,

så er et tilskud gavnligt.

At proteinpulver kan have en positiv effekt på muskelopbygning, er der vel ingen tvivl om.

Men hvis man har bare en lille smule kritisk sans burde man måske stille lidt større spørgsmål ved om det i bund og grund er sundt for kroppen, eller "organismen"

Når det har en positiv effekt...

det er vel et sundhedstegn :laugh:

Jeg synes der er en tendens til at fokusere på alt det man ikke må få

eller tror man ikke kan tåle af tilsætningsstoffer osv...

Kunne det ikke tænkes at grunden til at vi ikke kan tåle tilsætning "og anden forurening"

er at vi ikke får nok af det rigtig sunde og nærende til at opbygge kroppen og organismen

og immunforsvaret, så vi har modstandskraft mod de uheldige stoffers påvirkning ?

Bare nogle tanker... :nissegrin:

Henning :showoff:

Edited by Henning
Link to comment
Share on other sites

Din argumentation holder slet ikke. Det hele lugter langt væk af at du HAR bestemt dig for at proteinpulver er farligt, og så er det bare sådan. Måske bunder det i at du ikke forstår hvad proteinpulver er. Folk frygter ofter det ukendte. En økologisk gulerod den ser jo ganske sund ud, og så er den jo også økologisk. Det er bare ikke en argumentation man kan bruge til noget. Som det er blevet nævnt flere gange, så er proteinpulver i bund og grund bare et derivat af rigtig mad.

Derudover er argumentet med at "rigtig" mad er bedre jo fyldt med huller. En stor saftig engelsk bøf er bedre end end skummeltmælksshake med chololadeprotein pulver. JA, hvis man mener mættet fedt er sundt. Faktum er at intet er så simpelt som du gør det til. Jeg giver dig ret i at der er visse tilsætningsstoffer i proteinpulver (såsom sødemidler), som nok ikke kan betegnes som sundhedsfremmende. Omvendt er det nok heller ikke voldsomt usundt, da disse ting findes i stort set alt hvad du kan købe idag, som ikke er rene råvarer. Det kan så godt være at du mener at man kun skal leve af rene råvarer (en beundringsværdig holdning), men så er der måske tale om en ernæringsmæssig opfattelse som er en smule for fanatistisk til at jeg kan tage den seriøst.

Nej jeg har ikke BESTEMT mig for at proteinpulver er farligt (faktisk har jeg ikke decideret brugt ordet farligt, blot mindre sund)

Det er bare hvad min logik siger mig.. Jævnfør mit sidste indlæg (som du sikkert ikke nåede at læse før din post)

Til gengæld kunne det også lyde som om at du og mange andre har bestemt jer for at proteinpulver (og kreatin), er totalt uskadeligt og kun har gode virkninger. Og det er heller ikke en argumentation man kan bruge til meget..

Som du selv siger "intet er så simpelt som "man" gør det til".

Dette er jeg enig i, og der er meget vi mennesker ikke ved, og ikke har styr på.

Men!! man kan efter min mening lære meget ved at kigge på naturens gang, ikke mindst evolutionen.

Med hensyn til mættet fedt fra en bøf, (rent faktisk er der meget lidt fedt i en ordentlig bøf, hvis man vel og mærke ikke spiser fedtkanten), så diskuterer forskere i øjeblikket de gode virkninger af mættet fedt.

Men min logik siger mig, at vi nok ikke har brug for de mængder mættet fedt som vi tidligere har haft, set ud fra et evolutionsmæssigt synspunkt.

Hvor vi før i tiden som hulemænd tilbragte en stor del af tiden ude i kulden og havde brug for både at holde på varmen og en masse energi. Så har dagligdagen jo ændret sig lidt nu hvor vi bor i opvarmede huse..!

Men kort og godt siger min logik mig stadig at proteinpulver (og kreatinpulver) er unaturligt og usundt for den menneskelige organisme.

Men hvis folk har argumenter eller tests for det modsatte er jeg da meget villig til at høre...

For det ville da være meget lettere bare at snuppe et par proteinshakes....!

Edited by pioneer
Link to comment
Share on other sites

Hvor vi før i tiden som hulemænd tilbragte en stor del af tiden ude i kulden og havde brug for både at holde på varmen og en masse energi. Så har dagligdagen jo ændret sig lidt nu hvor vi bor i opvarmede huse..!

Dette argument holder ikke! Evolutionsmæssigt er mennesket stadig designet til at færdes på den afrikanske slette for 100.000'er af år siden. Vi har så i kraft af vores evne til at tænke kunne udvikle os ud af at skulle leve varme steder ved eksempelvis at tage tøj på. Det moderne menneske har brug for præcis samme mængde fedt som urmennesket for 100.000 år siden.

Hvis din argumentation holdt ville det jo netop være et bevis på at det moderne menneske måske havde brug for proteinpulver!

Jeg er i øvrigt enig med de fleste herinde når de skriver at der ikke er nogen bivirkninger af betydning ved at spise proteiner som tilskud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share