Strækmærker


Blitz
 Share

Recommended Posts

Her i dag efter en hård omgang bicepstræning, hvorefter jeg skulle i bad.

Så kom jeg til at se nogen "røde" mærker på begge mine overarme lige over biceps.

Har også sådan nogen på mine lår, men har altid troet at det var blodsamlinger.

Men det er jo ikke så fedt at have sådan nogen røde mærker på armene :dry:

Hvad vil i gøre i den her situation?

Mine guns er 41 nu og jeg havde et mål om at få den op på de 43 inden marts.

Edited by Blitz
Link to comment
Share on other sites

STÆRKmærker? Du mener vel STRÆKmærker? :nissetunge:

Der er ikke noget at gøre! Andet end at lade være med at træne? Musklerne vokser i dit tilfælde hurtigere end huden kan følge med, eller også oplever du et "for vanvittigt" pump? Der gør at der ikke er "plads nok" under huden, efter træning?

Man kan købe sig fattig i forskellige cremer, mener ikke det er påvist at nogen af dem virker!

Hvis det er grundet et meget kraftigt "pump" i musklerne efter træning, kan du evt. lade være med, at træne både biceps og triceps i samme træningspas! Jeg oplever i hvert fald, at huden strammer temmelig meget, når jeg træner begge dele samme dag!

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner ikke biceps og triceps samme dag.

Lige PT træner jeg 2-split, men havde ellers regnet med at begynde på fullbody i det nye år.

Træner min biceps på denne måde:

BB Curls 3x10

Con Curls 3x8

Dropsettet med

Con Curls 3x10

Det giver rigtig godt for mig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tænker at det måske ikke er strækmærker, men måske istedet nogle mærker du får under træningen når vægte eller stænger gentagende gange rammer områder på din krop under udførelsen af bestemte øvelser. Man lægger ofte ikke mærke til det, når man knokler derudaf. Bare en mulighed.

Peter :nissecool:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Nu har jeg været ved at læse nogen af de andre indlæg om "stærkmærker".

Det jeg fik ud af det var at de kunne komme af væksten eller øvelsen dødløft.

Så ved ikke om jeg bare skulle holde med dødløft i et stykke tid og fyre igennem med squat?

Læs dem igen for det er noget ævl du skriver der.

Strækmærker kommer fordi du vokser hurtigere end huden kan følge med.

Dødløft giver ikke flere strækmærker end squat, eller bicep curl eller whatever øvelse, det er ligegyldig hvilke øvelse du bruger i dit program. Hvis du slet ikke trænede og spiste dig fed, kunne du også risikere at få strækmærker.

Hvis du vil undgå strækmærker så skru ned for kalorierne så du øger i kropsvægt langsommere.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikke sige at det er noget ævl det jeg skriver. Det er ikke noget jeg selv har skrevet.

Det der blev skrevet var at personens arme næsten ikke voksede eller voksede meget langsom. Altså kunne det ikke være kommet af vækst.

"Jeg har også strækmærker, men er ikke fed og har ikke store arme.... Det er fordi du enten har indtaget for meget protein i en periode eller for meget kulhydrat, dvs at kroppen er kommet ud af sin syre/base balance."

Fandt også et andet indlæg, men aner overhovedet ikke om det passer.

Men tror egentlig bare, at jeg tager de stækmærker der kommer må komme og så give den gas indtil marts.

Link to comment
Share on other sites

Du kan jo ikke sige at det er noget ævl det jeg skriver. Det er ikke noget jeg selv har skrevet.

Det der blev skrevet var at personens arme næsten ikke voksede eller voksede meget langsom. Altså kunne det ikke være kommet af vækst.

"Jeg har også strækmærker, men er ikke fed og har ikke store arme.... Det er fordi du enten har indtaget for meget protein i en periode eller for meget kulhydrat, dvs at kroppen er kommet ud af sin syre/base balance."

Fandt også et andet indlæg, men aner overhovedet ikke om det passer.

Men tror egentlig bare, at jeg tager de stækmærker der kommer må komme og så give den gas indtil marts.

Bare fordi andre skriver det, behøver det jo ikke at være rigtigt. :wink:

Det der med at for meget protein eller kylhudrat skulle give strækmærker, pga af at man kommer ud af sin syre/base balance, giver da ingen mening :blink: I det hele taget er det med syre/base balance vist lidt af en and

Edited by J.B
Link to comment
Share on other sites

Bare fordi andre skriver det, behøver det jo ikke at være rigtigt. :wink:

Det der med at for meget protein eller kylhudrat skulle give strækmærker, pga af at man kommer ud af sin syre/base balance, giver da ingen mening :blink: I det hele taget er det med syre/base balance vist lidt af en and

Næ, det er så rigtig nok... Men så er det heller ikke mig som ævler :nonono::nissetunge:

Tvivler også lidt på den teori, men som sagt, så bulker jeg bare videre og så må jeg tage de strækmærker der kommer...

Det er ikke så voldsomt endnu, men man er da begyndt at kunne se det på mine overarme.

Link to comment
Share on other sites

Her i dag efter en hård omgang bicepstræning, hvorefter jeg skulle i bad.

Så kom jeg til at se nogen "røde" mærker på begge mine overarme lige over biceps.

Har også sådan nogen på mine lår, men har altid troet at det var blodsamlinger.

Men det er jo ikke så fedt at have sådan nogen røde mærker på armene :dry:

Hvad vil i gøre i den her situation?

Mine guns er 41 nu og jeg havde et mål om at få den op på de 43 inden marts.

Hej!

Mineralet Zink kan muligvis hjælpe dig, det er da værd at prøve.

Læs følgende:

Sår och stretchmarks

Det tycks som om zink spelar en viktig funktion i hudens elasticitet. Om du har brist, eller låga nivåer av zink, är risken större att du drabbas av stretchmarks, dvs fula märken i armhålor, på brösten och andra ställen där huden sträcks ut ordentligt vid träning. Detta kan ses hos kroppsbyggare som växer lite för snabbt och antas ofta vara resultatet av doping, även om det kan drabba kroppsbyggare som inte missbrukar. Det kan vara tränande killar i puberteten och även många kvinnor drabbas av detta när de blir gravida, eftersom magen växer snabbt och huden inte är alltid elastisk nog för att tänja ut sig i samma tempo. Zink har visat sig hjälpa mot det, både i förebyggande och behandlande syfte. Även sårläkning tycks gå snabbare om man äter tillräckligt med zink och läker dina sår dåligt bör du prova att äta ett zinktillskott.

Hur mycket ska jag äta?

Zink, kan liksom alla andra mineraler, bli giftigt om man äter för mycket av det. Till giftsymptomen hör kräkningar, illamående och ett försämrat upptag av koppar. Jag anser att en hårt tränande person som vill uppnå maximala resultat bör äta 20-30 mg zink/dag. Det rekommenderade intaget i Sverige (livsmedelsverket) är knappt 10 mg/dag, men jag tror att ett något högre intag gör nytta under träningsperioder. Ett tillskott kan därför vara på sin plats.

Livsmedelsverket anger dock att man inte bör äta mer än 45 mg/dag, för att risken för biverkningar ska minimeras. Mitt tips är därför att du ska äta zinkrik mat och, framför allt under perioder av hårdträning, ta ett tillskott. Zinktillskott är ofta mycket prisvärda och det är en liten daglig kostnad. De tillskott som innehåller kelaterat zink (t ex zinkcitrat, zinkgluconat och zinkmonomethionat) tas upp bäst, medan preparat baserade på oorganiska zinkformer som zinksulfat och zinkoxid har betydligt sämre upptag.

Link to comment
Share on other sites

En af mine kammerater har også et par stræk mæker hist og her, jeg har 1 :smile: Men han tager bare lidt sol, så bliver det meget sværere at se.. eller det gik faktisk helt væk på en måde, pga. man kunne slet ikke se det her til sommers, men nu kan man se det igen pga. han ikke er så brun igen :)

Det skal lige siges, at han ikke var mega brun ligsom nogle folk er, men bare sådan standard om sommeren... kan godt være det bare er ham, men synes du skulle give det en chance

Link to comment
Share on other sites

Næ, det er så rigtig nok... Men så er det heller ikke mig som ævler :nonono::nissetunge:

Tvivler også lidt på den teori, men som sagt, så bulker jeg bare videre og så må jeg tage de strækmærker der kommer...

Det er ikke så voldsomt endnu, men man er da begyndt at kunne se det på mine overarme.

Man skal passe på med sådan nogle små sataner. Lige pludselig kommer de listende, og så tager de deres venner med.

post-5429-1133885691_thumb.jpgpost-5429-1133885730_thumb.jpg

De går dog heldigvis fra at være røde, til at være henholdsvis lidt mørkere eller lidt lysere end normal hudfarve. Sådan er det ihf med mine.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få dem fjernet med laser, som der er blevet skrevet allerede, selvfølgelig koster det .. mener der er en "special klinik" der har speciale i fjerning af strækmærker, de bruger en blandning af laser og creme behandhandling :dry:

Men, jeg har så osse hørt fra venner at retinova 0.05% (tretioin) crem, skulle kunne tage noget af strækmærkerne, da det indholder a-vitamin syre og opløser derved huden og gør det derved muligt at vokse sammen igen, men det er vist noget hidsig stads, og fåes kun igennem lægen. :wink:

Men jeg har også tænkt mig engang jeg får taget mig sammen, at gå en tur forbi lægen og få en recept, så jeg kan komme af med mine strækmærker på bryst og biceps :bigsmile:

Men indtil videre tør øjnene vi har sku' alle sammen små skavanker !! :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share