Ømhed i ryggen!


ThomasNA
 Share

Recommended Posts

Jeg prøver og forklare hvor det er ømt, og hvordan det er kommet.

Så kunne jeg godt tænke mig at høre om andre har prøvet det samme - og evt. kan afhjælpe det.

Det kom efter 2 ugers trænings pause. Roede, steppede og cyklede, så var godt brugt. Træner full body 3 gange om ugen 2x12 reps i alle øvelser. Starter med frontsquat. Efter 10 "nemme" reps med 40kg (har før reppet med 70-80, de er faktisk ikke tunge for mig) er det ligesom om det abdominale tryk ikke kan holde og jeg føler egentlig at kroppen omme ved ryggen bliver "mast" sammen, ubehageligt, men følte ikke det var noget alvorligt. Stoppede og trænede videre. Ved db rows kunne jeg mærke den samme følelse når jeg "vrider" i min krop. Sådan har jeg altid lavet den, så føler jeg nemlig den giver mest - dog denne gang kom den ubehagelige følelse fra før.

Jeg kan ved visse tidspunkter i løbet af en normal arbejdsdag mærke følelsen svagt. Det kan jeg hvis jeg kommer til at bevæge min overkrop i rotationer. Svært at forklare, men pludselig kommer det.

Var oppe og træne i dag, kan intet mærke ved hyperextention (som er en meget god øvelse for mig), tog db rows *let* 2x12 med 25, og jeg kunne ingen smerte mærke. Super træning alt i alt.

Nu her til aften kan jeg mærke den samme ømhed. Når jeg ligger i sengen med min bærbar og skriver (ligesom nu), og løfter overkroppen op, kan jeg mærke det. Hvis jeg sætter mig op i sengen og skriver (dvs. sidder bøjet i ryggen) gør det ondt.

Jeg har prøvet at tegne ind med rød hvor jeg kan mærke det. Lige pt. syns jeg følelsen går op:

post-4358-1135475236_thumb.jpg

Hvis nogen kan hjælpe med et godt råd eller lign. ville jeg blive glad :xmas:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv store problemer med ryggen og er lige blevet sendt til MR-scanning fordi det er svært at finde ud af hvad der egentlig er galt.

Jeg synes det er fint at du spørger os andre herinde, men fordi ryggen netop er kompliceret synes jeg at du skal tage et smut til lægen, hvis smerterne fortsætter ret meget længere. Han/hun vil givetvis sende dig videre til en fysioterapeut der har meget bedre mulighed for at vurdere skaden og herunder behandlingsmuligheder.

Held og lykke med det og glædelig jul

Link to comment
Share on other sites

Først og fremmest - glædelig jul :nissecool:

Der kan på ingen måde laves nogen konklussion på hvorfor du har ondt i ryggen ud fra en skreven beskrivelse.

Der kan gisnes og overvejes, men for at få et resultat du kan bruge til noget, er du nødt til at søge prof. hjælp, som kan få sine hænder på og finde ud af hvad du fejler.

Umiddelbart kunne ikke kyndige folk måske spytte ud med ytringer som: "UHA, du har ikke nogen problemer, når du bøjer bagover, men du har, når du bøjer forover - DU HAR ET DISKUSSYNDROM!!! MÅSKE ENDDA EN DISKUSPROLAPS!!! KAN DU MÆRKE DINE BEN??? HAR DU FØLEFORSTYRRELSER??? åh, gud, du skal opereres..." :nissetunge: men ro på... som sagt, så er der intet der kan konkluderes uden at have kyndige hænder og øjne på.

Opsøg dig derfor dig egen læge og få ham til at henvise dig til en dygtig fysioterapeut - måske kan du være så heldig, at han kan finde en, der er McKenzie uddannet, så er dine chancer bedre (McKenzie konceptet er en videreuddannelse til fysioterapeuter specifikt omkring rygproblemer). Hertil skal det tilføjes, at der også findes andre dygtige folk, som ikke har McKenzie uddannelsen :wink:

Held og lykke med den :smile:

Link to comment
Share on other sites

Blev så frustreret over det, at jeg lavede en tråd om det.

Det er ganske forståeligt - bragende irriterende, når man værker og man ikke kan lave sine sædvanlige rutiner!

Mit råd: Kør lidt ned i tempo og undgå de øvelser, der generer dig, indtil du er blevet tjekket ordentligt igennem. God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share