Ny forskning giver Atkins-kuren kniven


Axbard
 Share

Recommended Posts

FYI

Undersøgelsen tager fat i en del diskussioner som jeg hører fra tid til anden.

Fra Politiken: http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=427607

Tilsyneladende fra følgende undersøgelse: http://jama.ama-assn.org/cgi/content/short/295/1/39

Ny forskning giver Atkins-kuren kniven

Amerikansk megaundersøgelse viser, at den sunde vægt kan holdes ved at spise mindre fedt og flere kulhydrater over en længere periode.

En stor amerikansk undersøgelse viser, at et lavt fedtindtag og sunde kulhydrater ikke øger fedtmængden - Foto: Jens DreslingEn kost, der består af et lavt fedtindtag og sunde kulhydrater, forårsager ikke vægtøgning.

Det fastslår en amerikansk forskergruppe i det nyeste nummer af det anerkendte Journal of the American Medical Association, JAMA.

Oprejsning til kulhydrater

Dermed får kulhydrater, som af nogle forskere er beskyldt for at være en af de vigtigste kostmæssige årsager til den globale fedmeepidemi, oprejsning fra stærkeste videnskabelige hold.

»Nu er der i hvert fald ingen grund til at lægge den gode gamle kartoffel i graven. Undersøgelsen dokumenterer ganske klart, at kulhydrater - og her tænkes der især på de gode kulhydrater i for eksempel frugt, grønsager og brød - ikke bidrager til at øge vægten på langt sigt«, siger institutleder, professor, dr.med. Arne Astrup, Institut for Human Ernæring ved Landbohøjskolen.

Svarer til danske resultater

Han var selv formand for en arbejdsgruppe, som stod bag de nye kostråd, som Ernæringsrådet i Danmark fremlagde i maj, og den amerikanske konklusion svarer til den danske.

Arne Astrup vurderer den nye undersøgelse som den hidtil største og stærkest funderede af sin art. Forskerne har fulgt spisemønstre og vægtforandringer hos 49.000 amerikanske kvinder gennem syv år.

Centralt resultat

Deltagerne blev fordelt ved lodtrækning, og mens én gruppe spiste kost med et normalt fedtindhold efter rådgivning, spiste en anden gruppe en kost, der er baseret på et sænket indtag af fedt og et øget indtag af grøntsager, frugt og kornprodukter. Trods stort forbrug af kulhydrater i kosten tog kvinderne ikke på i vægt.

»Det er et meget centralt resultat, for skal man holde og bevare en sund vægt, er det meget vigtigt, at man spiser efter en langsigtet og holdbar model. Og spiser man en kost som i undersøgelsen, ja så forebygger det, at man tager på i vægt gennem årene«, siger Arne Astrup.

Langtidsholdbar

Undersøgelsen går stik imod visse nye kostråd- og slankekure, der specifikt anbefaler et større indtag af fedt og proteiner i form af blandt andet kødprodukter kombineret med færre kulhydrater i kosten.

Det er eksempelvis kernen i den verdenskendte Atkins-kur. Her kan man tabe sig usædvanlig meget på kort tid, men på længere sigt svarer vægttabet til andre kendte kure.

»Den amerikanske undersøgelse kan ikke opvise et stort vægttab her og nu ved den fedtfattige og kulhydratholdige kost. Til gengæld er effekten langtidsholdbar. Men det er også vigtigt at understrege, at en så langsigtet og gennemført omlægning af kosten netop ikke er en slankekur«, siger Arne Astrup.

Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg personlig modstander af Atikins kuren, men synes egentlig ikke man udfra undersøgelsen, som den er blevet fremlagt her, kan konkludere at Atkins ikke virker.

Man kan konkludere at man sagtens kan tabe sig med indtag af kulhydrater, men ikke at man ikke skulle kunne tabe sig ved overdrevent indtag af proteiner og fedt, og begrænset kulhydrat-indtag.

Jeg synes ikke der kan laves en parallel mellem undersøgelsen og affejning af Atkins kuren (som værende effektiv).

Link to comment
Share on other sites

I artiklen fra Politikken står der intet om at der blev tilsat lige så mange kcal i form af kulhydrater som der blev skåret kcal fra i form af fedt. Hvis det ikke er tilfældet er undersøgelsen da mildest talt ubruelig! For det er jo almen viden at en redusering af kcal vil skabe vægttab...

Link to comment
Share on other sites

I artiklen fra Politikken står der intet om at der blev tilsat lige så mange kcal i form af kulhydrater som der blev skåret kcal fra i form af fedt. Hvis det ikke er tilfældet er undersøgelsen da mildest talt ubruelig! For det er jo almen viden at en redusering af kcal vil skabe vægttab...

Så en gut i God aften Danmark der plaprede løs om hvordan vi var endt ved den klassiske kostpyramide...

Gutten siger så noget i retning af at det der virker for alle kure er ..... trommehvirvel... jeg forventer manden vil nævne kcal underskud... MOTION. Kan da godt se det hjælper, men han nævnte ikke en eneste gang kcal indtag/forbrug....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har desværre ikke adgang til hele undersøgelsen fra JAMA

Fra linket til JAMA i første post kan dog findes følgende:

Design, Setting, and Participants Randomized intervention trial of 48 835 postmenopausal women in the United States who were of diverse backgrounds and ethnicities and participated in the Women's Health Initiative Dietary Modification Trial; 40% (19 541) were randomized to the intervention and 60% (29 294) to a control group. Study enrollment was between 1993 and 1998, and this analysis includes a mean follow-up of 7.5 years (through August 31, 2004).

Interventions The intervention included group and individual sessions to promote a decrease in fat intake and increases in vegetable, fruit, and grain consumption and did not include weight loss or caloric restriction goals. The control group received diet-related education materials.

Main Outcome Measure Change in body weight from baseline to follow-up.

Results Women in the intervention group lost weight in the first year (mean of 2.2 kg, P<.001) and maintained lower weight than control women during an average 7.5 years of follow-up (difference, 1.9 kg, P<.001 at 1 year and 0.4 kg, P = .01 at 7.5 years). No tendency toward weight gain was observed in intervention group women overall or when stratified by age, ethnicity, or body mass index. Weight loss was greatest among women in either group who decreased their percentage of energy from fat. A similar but lesser trend was observed with increases in vegetable and fruit servings, and a nonsignificant trend toward weight loss occurred with increasing intake of fiber.

Om Politiken har overdrevet konklusionerne af paperet skal jeg lade være usagt. Dog ville det dog ikke være først gang at videnskablige undersøgelser bliver kogt ned til smarte one-liners i dagspressen.

Mvh,

AxBard

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg vil bare lige orientere om, at Atkins absolut ikke "kun" er en kur. Det er en livsstil. Det hele er opdelt i 3 faser, hvor den sidste fase lærer en at vedligeholde den opnåede vægt.

Jeg har selv tabt mig 30 kilo på Atkins og synes det er den absolut nemmeste måde....i hvert fald for mig!

Dette var på ingen måde ment som et surt opstød, bare lidt info. :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det lød også lidt for godt til at være sandt med den Atkins-kur. Selv har jeg tabt mig mindst 10 kilo siden jeg begyndte at cykle. Imidlertid skal det så også nævnes, at jeg er holdt helt op med sukkersødet sodavand, har skåret meget ned på bajere og junkfood, OG er holdt op med at tage nogle tabletter, der er kendt for at give vægt-øgning.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
regl nr. 1

tag altid Amerikansk undersøgelse med et grand salt. Deres undersøgelser bliver altid sponsoreret..Staten giver ingen penge for de undersøgelser.. så de er lidt upålidelig kilder :dry:

Det gør størstedelen af de europæiske undersøgelser nu også. :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
Jeg vil bare lige orientere om, at Atkins absolut ikke "kun" er en kur. Det er en livsstil. Det hele er opdelt i 3 faser, hvor den sidste fase lærer en at vedligeholde den opnåede vægt.

Jeg har selv tabt mig 30 kilo på Atkins og synes det er den absolut nemmeste måde....i hvert fald for mig!

Dette var på ingen måde ment som et surt opstød, bare lidt info. :bigsmile:

Hej Elmark.

Jeg er også ny her og jeg er absolut enig med dig om Atkins kuren. Iøvrigt har jeg vrøvl med hjertet, er 58 år gammel, men har aldrig haft det bedre.

Min læge holder øje med mig og jeg har lige fået stoppet min blodtryksmedicin, fordi jeg har tabt mig og blodtrykket er lavere end det har været længe. Desuden er mine kolesteroltal og andre værdier også fine.

Det er for mig ikke kun et spørgsmål om at fortsætte på kuren til jeg er nede på min normalvægt. Det er simpelthen blevet en ny livsstil for mig.

Bortset fra det så er omegakuren også udmærket. Begge dele er grundlæggende et spørgsmål om at leve som en stenaldermand og kosten er rigt varieret. Det er slet ikke kun et spørgsmål om kun at spise fedt, snarere et spørgsmål om at have et fornuftigt forbrug af kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Hej Elmark.

Jeg er også ny her og jeg er absolut enig med dig om Atkins kuren. Iøvrigt har jeg vrøvl med hjertet, er 58 år gammel, men har aldrig haft det bedre.

Min læge holder øje med mig og jeg har lige fået stoppet min blodtryksmedicin, fordi jeg har tabt mig og blodtrykket er lavere end det har været længe. Desuden er mine kolesteroltal og andre værdier også fine.

Det er for mig ikke kun et spørgsmål om at fortsætte på kuren til jeg er nede på min normalvægt. Det er simpelthen blevet en ny livsstil for mig.

Bortset fra det så er omegakuren også udmærket. Begge dele er grundlæggende et spørgsmål om at leve som en stenaldermand og kosten er rigt varieret. Det er slet ikke kun et spørgsmål om kun at spise fedt, snarere et spørgsmål om at have et fornuftigt forbrug af kulhydrater.

Du er godt klar over at du svarer på 1 år gammelt indlæg ikke

Link to comment
Share on other sites

Når nu emnet alligevel er bragt til live igen :innocent: vil jeg lige kort kommentar bemærkningerne om Athins som kur eller livsstil ud fra et sundhedsmæssigt synspunkt.

Man kan formentlig godt bruge Athinskuren til at opnå vægttab på lige fod man andre kure, men sundt er det med garanti ikke. Det kan måske være ligegyldigt i en kortere periode, derimod er det sundhedsmæssigt over lang tid noget jeg mener man klart bør fraråde. Hvis man samtidig vil dyrke motion er den en katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

ligeså snart jeg ser Arne astrups navn i spidsen af en undersøgelse, bliver jeg altid mega-skeptisk.. Har keine tiltro til den mand!! :nonono:

Hehe, det gør jeg også. Altid ham der hives frem i medierne som "Danmarks førende ernæringsekspert". Når det sker så holder jeg vejret og håber på det er en af hans gode dage, hvor han i hvert fald ikke ævler nonsens ud, men bare siger goddag mand økseskaft ting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share