Armlængde


Jan D.
 Share

Recommended Posts

Nu er det ikke fordi jeg styrketræner særlig meget og dette er derfor nok hovedårsagen til, at jeg ikke kan magte de helt tunge vægte.

Jeg har dog spekuleret lidt på hvilken begrænsninger i styrken (målt i løftet vægt) lange lemmer rent faktisk betyder sammenlignet med en normalperson? Jeg er forholdsvis høj (189) kombineret med ekstra lange arme og ben (sammenlignet med kroppens længde).

1. Den vægt man er i stand til at løfte i en given øvelse må vel ud over styrken også afhænge af vægtstangsprincippet (eller hur). Korte underarme ved bicepstræning svarer til en reduceret belastning sammenlignet med lange underarme? Det må vel betyde at jeg potentielt målt i løftet vægt er lidt stærkere end en umiddelbar sammenligning af løftet vægt. Så langt så godt. Jeg går ud fra at denne hypotese er korrekt?

2. Næste spørgsmål er så hvordan dette indvirker ift. forskellige øvelser. Laterals - håndvægte må vel være et godt eksempel på hvor vægtstangsprincippet har stor betydning for resultatet. Omvendt er jeg mere usikker på om armlængden har nogen betydning ved fx. bænkpres, squat, En-arms-rowing osv. (bare for at nævne nogle typiske øvelser).

3. Sidste spørgsmål er bud på om og hvordan man evt. kan estimere forskellene via matematisk beregning? Samt om der nogetsteds kan hentes referencer for gennemsnitpersoners arm- og benlængde, samt kropshøjde?

Det kunne være rart at vide om jeg kan finde nogle undskyldninger for min manglende styrke :tongue::innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hvad er længden fra fingerspids til fingerspids?

Jeg har ikke lige et målebånd med, men ud fra en bordpladeopmåling og linial får jeg det til 200 cm (tjekker det præcise mål når jeg kommer hjem). Svarer dette mål ikke normalt til højden eller er det bare en folkemyte?

Link to comment
Share on other sites

det svarernogenlunde til højden, men der er jo altid en fejlprocent. i dit tilfælde er det nok ligt mere end normalt når du har længere arme og ben end normalt

1) jo det lyder temmelig sandsynligt

2) skal jeg ikke gøre mig klog på

3) hvis vi antager at du fra fingerspids til fingerspids burde være 189cm kan du jo bare lave lidt procent regning...

altså hvis vi siger du tager 20kg i en given øvelse så er det bare 200/189=105,8% du skal gange med. hvilket så vil give 21,16kg...

så 1kg i forskel er jo ingenting. så din manglende styrke skyldes nok bare du ikke giver dig nok når du træner, eller en helt anden ting(der kan findes mange årsager...)

så det gælder bare om at få løftet nogle vægte! :wink:

Link to comment
Share on other sites

det svarernogenlunde til højden, men der er jo altid en fejlprocent. i dit tilfælde er det nok ligt mere end normalt når du har længere arme og ben end normalt

1) jo det lyder temmelig sandsynligt

2) skal jeg ikke gøre mig klog på

3) hvis vi antager at du fra fingerspids til fingerspids burde være 189cm kan du jo bare lave lidt procent regning...

altså hvis vi siger du tager 20kg i en given øvelse så er det bare 200/189=105,8% du skal gange med. hvilket så vil give 21,16kg...

så 1kg i forskel er jo ingenting. så din manglende styrke skyldes nok bare du ikke giver dig nok når du træner, eller en helt anden ting(der kan findes mange årsager...)

så det gælder bare om at få løftet nogle vægte! :wink:

Ok, men 5,8 % er ift. min egen højde, men gennemsnitshøjden på session har de sidste mange år været godt 180 cm. Dette skulle så give forholdstallet 200/180 dvs. 11,1 % (200-180)/180. 20 kg skulle ud fra denne hypotese svare til 22,22 kg. Stadig dog ikke en voldsom stor forskel, men ved større vægte er der lidt flere kg i forskel.

Fandt lige denne rapport med undersøgelse af kropsmål. Desværre kan man ikke beregne finger- til fingerspids af målene, da skudrene delvist ville blive medregnet 2 gange. Armlængden er dog specificeret til et gennemsnit på 78,4 cm (gennemsnitshøjden er her 177,4 dvs. lavere end sessionerne, nok fordi undersøgelsen er bredere og ikke kun omfatter unge). Min armlængde ligger på ca. 86 cm (er svært at måle præcist med de nuværende hjælpemidler), dvs. over 95%-kvartilen (dvs. under 5 % har længere arme). Forholdet bliver ved dette mål (86-78,4)/78,4= 9,7 % eller 21,94 kg.

I øvrigt interessant med disse kropsmål - tror jeg vil dyrke det lidt hjemme. Er lidt i tvivl på definition af benlængden, hvor præcist er målepunktet.

http://www.ami.dk/upload/udgivelser/amirapp48.pdf

Link to comment
Share on other sites

Hvor vil du hen med alt det der? En sammenligning af dit "vingefang" med gennemsnitshøjden ved session...? Lige meget hvor meget du regner på, hvor synd det er for dig at du har lange arme, bliver du ikke stærkere af den grund. Desuden har du en fordel i dødløft, høje mennesker har en tendens til at være bedre til dødløft end andre. Til sidst kan man sige at hvis du ikke er konkurrenceløfter kan det jo være fuldstændig ligemeget om du har fordele/ulemper mht. det ene eller det andet.

Link to comment
Share on other sites

Hvor vil du hen med alt det der? En sammenligning af dit "vingefang" med gennemsnitshøjden ved session...? Lige meget hvor meget du regner på, hvor synd det er for dig at du har lange arme, bliver du ikke stærkere af den grund. Desuden har du en fordel i dødløft, høje mennesker har en tendens til at være bedre til dødløft end andre. Til sidst kan man sige at hvis du ikke er konkurrenceløfter kan det jo være fuldstændig ligemeget om du har fordele/ulemper mht. det ene eller det andet.

Det er heller ikke noget jeg gider at pive over, men jeg er nysgerrig af natur, så derfor kunne jeg godt tænke mig at vide det. Desuden kunne det være sjovt, at vide om det har betydning for, hvilke styrkeøvelser jeg er bedst til.

Hvad skulle fordelen i dødløft være rent funktionelt? På grund af større muskelmasse eller?

Link to comment
Share on other sites

donprehn---> Nu er det jo ikke armlængden der giver fordelen dødløft, men den korte afstanden fra stang og op til grebet. Så i den sammenhænk må man ikke glemme benenes længde. længden påryggen har som sådan indflydelse på vandringen.

Jan D---> det er ikke kun "svingarmens" længde med også placeringen af hæftet i forhold til omdrejningpunktet. Og det hele regner man sammen i biomekanikken (i newton).

jeg har selv et vindefang på 2,06m fra langemand til langemand. Men i træningsammenhæng skal du se på ledets omdrejningpunkt og der hvor du griber vægten = svingarmens længde.

Link to comment
Share on other sites

donprehn---> Nu er det jo ikke armlængden der giver fordelen dødløft, men den korte afstanden fra stang og op til grebet. Så i den sammenhænk må man ikke glemme benenes længde. længden påryggen har som sådan indflydelse på vandringen.

Jan D---> det er ikke kun "svingarmens" længde med også placeringen af hæftet i forhold til omdrejningpunktet. Og det hele regner man sammen i biomekanikken (i newton).

jeg har selv et vindefang på 2,06m fra langemand til langemand. Men i træningsammenhæng skal du se på ledets omdrejningpunkt og der hvor du griber vægten = svingarmens længde.

Vil svingarmens længde ikke normalt være have propotioner svarnede til armlængden. Naturligvis kortere men samme forholdsregning?

Link to comment
Share on other sites

Det hjælper jo intet, at bekymrer sig om den slags. Det er jo ikke ligefrem noget man kan rette op på. Uanset hvordan man er bygget vil man have fordele i nogle løft og ulemper i andre. Og ofte kan man aligevel komme til at løfte imponerende vægte i øvelser hvor man ikke har denne fordel. Det kræver bare en lidt større indsats. I denne tråd har Incoqnito poster en video af Riku Kiri. Han er en høj mand med lange arme, men på trods af det fremviser han i videoen some bad ass benching. :smile:

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Okay fandt lige min gamle fysik bog frem, lidt nørdet jeg ved det :4thumbup:

Ved at estimerer / måle afstanden for følgende mål kan der teoretisk sammenlignes mellem forskellige kropstørrelser:

X(a) = afstand fra omdregningspunkt i albueled til vedhæftning af biceps.

X(l) = afstand fra omdregningspunkt i albueled til centrum af løftet vægt.

Herefter gælder teoretisk ved en 90 graders hældning (se billede) at kraften biceps skal udøve F(a) for at der er ligevægt i forhold til en given vægt kan bestemmes via følgende formel:

arm.bmp

F(a) = X(l)/X(a) * F(l)

da F = m*g kan denne omskrives til

M(a) = X(l)/X(a) * M(l)

eks. 20 kg løft med mine personlige mål på X(a) = 5 cm og X(l) = 40 cm

Ved indsættelse fås

M(a) = 40cm/5cm *20 kg = 160 kg

dvs min biceps skal teoretisk set udøve en kraft svarende til 160 kg for at holde 20 kg i 90 grader

Ovenstående er kun gældende ved de 90 grader og er som sagt rent teoretiske og afspejler på ingen måde virkelighedens verden :cool:

Edited by Bonnet
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share