blod-doner


reflect
 Share

Recommended Posts

Nu har min mor plaget mig i over et år om at blive bloddoner, så nu overvejer jeg seriøst og gøre det for at slip for at høre på hendes brok ;)

Men ville gerne vide om det kan have nogen effekt på ens muskelvækst, styrke, motion eller træning på nogen anden måde?

på forhånd tak, og mange gange undskyld hvis det her post ligger i den forkerte tråd ;)

Link to comment
Share on other sites

Nu har min mor plaget mig i over et år om at blive bloddoner, så nu overvejer jeg seriøst og gøre det for at slip for at høre på hendes brok ;)

Men ville gerne vide om det kan have nogen effekt på ens muskelvækst, styrke, motion eller træning på nogen anden måde?

på forhånd tak, og mange gange undskyld hvis det her post ligger i den forkerte tråd ;)

Det skader ingenting. Det er faktisk sundt at få skiftet sit blod ud. Det tvinger kroppen til at producere nyt og frisk blod en gang hvert halve år. Har selv været donor i adskillige år.

Det er bare at komme i gang. Det er i en god sags tjeneste!

Link to comment
Share on other sites

Davs!

Jeg er selv bloddonor og jo, der har en betydning at du får tappet ca. 10% af dit blod. Du vil i de efterfølgende dage efter en tapning ikke kunne præstrere det samme, som du plejer - simpelthen fordi du mangler blod til at transportere ilt til musklerne. Så hvis du dyrker meget cardio vil du klare dig dårligere i en kortere periode. Om det vil have indflydelse på din muskelvæskt og styrketræning - det ved jeg ikke.

MEN. Tiltrods for at jeg gå lidt ned i præstation, vælger jeg stadig at være bloddonor. Det synes jeg egentlig alle raske mennesker har en forpligtigelse til - det er jo en fælles forsikring. Så bare se at kom i gang!

Vampyr-hilsner fra

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

Ja, som Zorn siger, så vil der naturligvis være en effekt der kan måles med apparatur. Men det er altså ikke noget du som sådan kan "mærke". Miguel siger han ikke bliver tappet på træningsdage, og det er helt sikkert også en god idé.

Jeg er det seneste 1½ år blevet tappet op til en off-dag eller weekend hvor jeg ikke træner. Er faktisk blevet tappet to gange kun en lille time efter træning, og det kan anbefales - ikke af "maksimal muskelvækst"-hensyn, men fordi det går skidehurtigt. Blodet pumper jo som bare fa'en i din krop, og det afspejler sig i hastigheden det tager at tappe en ½ liter. Sidst sad jeg ved siden af en voksen kvinde (40 - 45 år velsagtens). Hun var i fuld gang med at blive tappet da jeg smed mig i stolen, og selvom der gik yderligere 2 - 3 minutter før jeg havde nålen i armen og blodet flød, var jeg færdig før hende. Der var fan'me smæk på venerne hos Kongen den dag! :superman:

Grunden til jeg vælger ikke at træne umiddelbart bagefter er, at jeg gerne vil at såret i armen har fået tid til at hele. Venerne er utroligt hurtige til at lukke sig igen, men jeg gider ikke lortet springer under et sæt bænkpres eller biceps curl, for man får sgu sådan nogle store, grimme blå mærker (hvilket også er det eneste der sker. Det er IKKE livsfarligt).

Så mit råd må afgjort være: Meld dig, helst før din nabo! Og bliv så tappet de dage du ikke træner, måske endda lige op til en off-dag, hvilket giver armen yderligere tid til lige at hele. At du efterfølgende "mangler" lidt blod er ikke noget du mærker, hvis altså din blodprocent er normal og du ellers ikke fejler noget. Det er hele pointen i at tage den portion de gør - netop at du ikke vil mærke det. Der går forbløffende kort tid førend knoglerne igen har produceret den mængde blod du mangler. Det er jo en naturlig proces at udskifte blodet i kroppen, og som donor "tvinger" man så bare lige de blodproducerende steder i kroppen (rygsøjle og rørknogler) til at give den ekstra gas i et par dage. :smile:

Og så får man gratis sodavand, øl el. vind og måske også en kiks eller noget chokolade, alt efter hvor man bliver tappet, mens man sidder med nålen i armen. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke?

jeg har åbenbart en blodtype som ikke rigtig kan bruges til andre end de med samme blodtype..og dem er det vist kun 4% af...og os der har den blodtype kan få fra alle andre..så det synes de var unødvendig... :nonono:

gæt lige hvilken blodtype? :wink:

edit:Der blev ordet blodtype sgu brugt mange gange...godt dansk!

Edited by Lillen
Link to comment
Share on other sites

jeg har åbenbart en blodtype som ikke rigtig kan bruges til andre end de med samme blodtype..og dem er det vist kun 4% af...og os der har den blodtype kan få fra alle andre..så det synes de var unødvendig... :nonono:

gæt lige hvilken blodtype? :wink:

edit:Der blev ordet blodtype sgu brugt mange gange...godt dansk!

AB positiv?

Link to comment
Share on other sites

jeg har åbenbart en blodtype som ikke rigtig kan bruges til andre end de med samme blodtype..og dem er det vist kun 4% af...og os der har den blodtype kan få fra alle andre..så det synes de var unødvendig...

gæt lige hvilken blodtype?

hmm AB positiv måske?? hehe kan sku ik huske mit biologi så godt :D
Nutellakrigeren Postet den I dag, 09:20

Ska vi melde os sammen, tulle?

ja hvorfor ik gec ;)

PS. nu håber jeg sku jeg får gjort det rigtigt med quotes, det er første gang jeg prøver :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hov tak for svarene forresten, det lyder jo til at jeg bar må se og komme igang så, hehe...

Det kan vel egentlig os fungere som en slags dokumentation for at man træner rent, for de kan vel ik bruge blod fra en der pumper sig selv med steroider?

det gav nogle rigtige gode billeder i hovedet... :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Hov tak for svarene forresten, det lyder jo til at jeg bar må se og komme igang så, hehe...

Det kan vel egentlig os fungere som en slags dokumentation for at man træner rent, for de kan vel ik bruge blod fra en der pumper sig selv med steroider?

De tager så vidt jeg ikke ved, test for om du har steoider i blodet. Du skal dog svare på, om du har noget nogen form for medicin, hvilket du så skriver under på.

Du bliver "kun" tjekket for hiv, og nogle andre sygdomme jeg ikke lige kan huske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved heller ikke helt hvordan blodtapninger påvirker kroppens vækstpotentiale, men selvom kroppens plasmavolumen ryger op på samme niveau som før tapningen, allerede 2-3 dage efter, så snakker vi altså 2-3 uger før de røde blodlegemer (erythrocytterne) er blevet erstattet, da de varetager iltforsyningen til kroppens muskler må en blodtapning et eller andet sted have negative effekter på trænings-performance.

Link to comment
Share on other sites

Man bliver IKKE tjekket for HIV hver gang. Det skal man spørge særskilt om. Man bliver dog tjekket første gang man søger om optagelse til donor.

Man bliver derimod tjekket for hepatitis (leverbetændelse) B og C hver gang.

Læs selv mere her:

BlivDonor.dk - under blod. :devil:

Og kom så i sving. Ku' jo være det var jer selv der lå på skadestuen en dag, desperat efter at få en transfusion på en liters penge eller to. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver blod 4 gange om året og jeg har endnu ikke oplevet nogen former for hverken ubehag eller nedgang i styrke eller muskelmasse.

Det eneste minus er at man ikke må træne umiddelbart efter tapning. Det er både på grund af den ½ liter blod man mangler og også for at at "tappestedet" ikke springer op...

Så der er ingen undskyldning - kom igang :4thumbup:

...et stort plus er jo også de små søde sygeplejesker :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver blod 4 gange om året og jeg har endnu ikke oplevet nogen former for hverken ubehag eller nedgang i styrke eller muskelmasse.

Det eneste minus er at man ikke må træne umiddelbart efter tapning. Det er både på grund af den ½ liter blod man mangler og også for at at "tappestedet" ikke springer op...

Så der er ingen undskyldning - kom igang :4thumbup:

...et stort plus er jo også de små søde sygeplejesker :blush:

de er jeg nu ret ligeglade med :tongue::wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg giver blod 4 gange om året og jeg har endnu ikke oplevet nogen former for hverken ubehag eller nedgang i styrke eller muskelmasse.

Det eneste minus er at man ikke må træne umiddelbart efter tapning. Det er både på grund af den ½ liter blod man mangler og også for at at "tappestedet" ikke springer op...

Så der er ingen undskyldning - kom igang :4thumbup:

...et stort plus er jo også de små søde sygeplejesker :blush:

Det er jeg nu os pænt kold overfor... tror alligevel ik det er så skidelet og score når man ligger med en sprøjte i armen :P. men det ka self godt være det bar er mig ;)

De tager så vidt jeg ikke ved, test for om du har steoider i blodet. Du skal dog svare på, om du har noget nogen form for medicin, hvilket du så skriver under på.
Link to comment
Share on other sites

Det skader ingenting. Det er faktisk sundt at få skiftet sit blod ud. Det tvinger kroppen til at producere nyt og frisk blod en gang hvert halve år. Har selv været donor i adskillige år.

Det er bare at komme i gang. Det er i en god sags tjeneste!

Er du sikker på at dette er korrekt. Kroppens blod bliver jo løbende udskiftet.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at dette er korrekt. Kroppens blod bliver jo løbende udskiftet.

Ja, selvfølgelig er det korrekt. Men ja, kroppen udskifter naturligvis selv blodet kontinuerligt. Det skader bare intet også at "årelade" et par gange om året. Tværtimod.

Kombineret med den gode sags tjeneste, de søde sygeplejersker og den gratis forplejning... what R U waitin' 4? :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share