Litopsis boller


Litopsi
 Share

Recommended Posts

1. Man koger noget vand i sin elkedel.

2. man blander det kogte vand med koldt vand fra hanen til blandingen har en passende temperatur (ca. 37 grader)

3. man putter noget gær i (OBS brug hænderne, ingen skeer er tilladte)

4. man putter noget salt i

5. man putter noget sukker eller honning i

6. man putter mest hvedemel i men også gerne havregryn, durumhvede, fuldkornshvedemel eller andet lækkert hvis det haves

7. man foretager dagens træning af arme ved at ælte og ælte og ælte.... der kan ikke æltes for meget

8. man putter dejen tilbage i skålen med et viskestykke over og stiller til hævning i noget tid.

9. man ælter igen... ælteælteælte

10. man former bollerne og putter dem på en bageplade og dækker med et visketykke og tænder for ovnen på 200 grader.

11. man venter igen i noget tid... og pensler evt. bollerne med mælk, vand, æg, kaffe whatever + drysser et eller andet på dem hvis man har det

12. man bager bollerne i ovnen til de er færdige (midterste rille) ca. 10-15 min.

Vigtigt

Det hele skal udføres med en kærlig hånd!! og der må ikke tænkes negative tanker under processen (under æltningen er det dog tilladt og tilrådeligt at forestille sig dejen som en bestemt person)

vasko Cilius... så er det bare at få gang i "bollegenerne" :tongue:

Link to comment
Share on other sites

(OBS brug hænderne, ingen skeer er tilladte)

man foretager dagens træning af arme ved at ælte og ælte og ælte.... der kan ikke æltes for meget

. man ælter igen... ælteælteælte

man former bollerne 11. man venter igen i noget tid... og pensler evt. bollerne med mælk, vand, æg, kaffe whatever + drysser et eller andet på dem hvis man har det

man bager bollerne i ovnen

Det hele skal udføres med en kærlig hånd!! og der må ikke tænkes negative tanker under processen (under æltningen er det dog tilladt og tilrådeligt at forestille sig dejen som en bestemt person)

Litopsi godt du er en pige, prøv at se hvis du havde sat et drenge navn ind istedet for... :D (ja, jeg har ingenting at tage mig til, undskyld min platte humor) ;)

Link to comment
Share on other sites

:lol: MASS ! Du har sgu Mette Lisby Humor!! Ah ok den var under bæltestedet, sorry Mass!

:lol: Jeg sad bare lige og kiggede opskriften igennem, og uden at fornærme litopsi's opskrift, så kunne min på daværende tidspunkt humor ikke stå for alle de gange der blev nævnt boller, og ælte, og og og :D Grunden til at jeg fandt det så morsomt var, at hvis det f.eksl havde været en af drenge her på MOL, der havde lagt opskriften ud: Mass's boller :lol: Det appelerede lige til en go griner..... :)

Man har kun det sjov man selv laver.... :banana::banana:

Link to comment
Share on other sites

Det der gør opskriften så genial er måden hvorpå den er skrevet. Man er sådan et dejligt ord, normalt bliver det brugt som en upersonlig variant af jeg, men her virker det stik modsat - altså meget personlig, krydret med meget præcise mængdeangivelser :rolleyes:

Gad godt se en kogebog skrevet sådan, ville være rimelig bananas -> :banana::banana::banana:

Link to comment
Share on other sites

Det I misforstår er, at Litopsi er en sanselig pige. Opskriften kan opfattes på mange måder :) , men det korte af det lange er, at måden at lave boller på - i Litopsis tilfælde - afstemmer en holdning til selve livet. Glæde, sjov, leg, indlevelse, varme og en generel lidenskab til livet.

Så kan I jo tolke en sådan holdning som I har lyst til. ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share