Det er sundt at motionere


DaDane
 Share

Recommended Posts

Ja, - nu har man lavet en undersøgelse, - i Danmark endda der viser det er sundt at motionere.

Det kommer sikkert bag på nogen... :blink:

Nej, - alvorligt er undersøgelsen faktisk ikke så fjollet. 5000 personer er blevet fulgt (siden 1976!) og man har fundet frem til at 4 timers motion om ugen giver 7 år's længere levetid, - og for de lidt mere dovne giver bare 2-4 timer om ugen ca. 5 år. Så om de sidste timer er besværet værd... :laugh:

Man har mindre risiko for hjerte-kar-sygdomme, - men også for kræft!

Antallet af forsøgspersoner er for lille til at udtale sig om en del forskellige kræftsygdomme såsom æggestokkræft, tyktarmskræft og brystkræft, - men andre undersøgelser kunne tyde på at motion kunne hjælpe der også.

»Det er ikke, fordi man skal investere ret meget for at opnå en gevinst. Vi taler ikke om mere end 20-30 minutters rask spadseretur om dagen. Men det er vigtigt, at man bliver en smule forpustet. Sofacykling dur ikke«, siger Peter Schnohr.

Og hvis man så stacker med lidt styrketræning som giver større muskelmasse som også beviseligt forlænger levetiden og endeligt ikke ryger. Så har man da gode chancer for at blive en gammel mand/kvinde.

Link to comment
Share on other sites

Helt ærgeligt hvad er der lige at diskutere :laugh:

Selvfølgelig er moderater mængder motion yderst gavnligt for kroppen. Use it or Loose it. Hedder det jo som bekendt. :smile:

At elitesport så er en stor belastning for kroppen er en helt anden snak.

Vil dog mene at det er sundere at lave lidt for meget end lidt for lidt. Lidt slidgigt i diverse led, vil jeg trodsalt mene er at foretrække frem for Diabetes II, Hjertekar sygdomme, Osteoporose, osv.

Link to comment
Share on other sites

Har du læst studiet, eller bare politikkens skrappede version?

Sagde studiet noget om livskvalitet eller lignende?

Tror mange folk er ligeglade med årene 73-80 ift x timer fra 15-50 år.

Ja, livet bliver ikke længere hvis du ikke ryger, drikker og går med piger - det føles bare sådan :devil: eller hvad?

Jeg tror du kan vende den om og sige at ikke alene lever folk 7 år længere de er sikkert også sunde, raske og rørlige 7 år længere eller måske endda lidt mere end de. Så hellere være frisk og glad som 50 årig end stå med det ene ben i graven, - eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

For at uddybe, en mængde mennesker finder det nederen at jeg ikke gider drikke fredag lige efter skole, men hellere vil træne. Den samme mængde mennesker træner ikke. Der er mig bekendt ikke så mange byture i en når man når de 73-80 år. Hvorfor er det så værd for denne mængde at bruge sin ungdom på at træne frem for at gå i byen etc?

Link to comment
Share on other sites

For at uddybe, en mængde mennesker finder det nederen at jeg ikke gider drikke fredag lige efter skole, men hellere vil træne. Den samme mængde mennesker træner ikke. Der er mig bekendt ikke så mange byture i en når man når de 73-80 år. Hvorfor er det så værd for denne mængde at bruge sin ungdom på at træne frem for at gå i byen etc?

Du lever længere! :wink:

Du får altså kun én tur her på kloden. Det kan godt være der er knap så mange tøser i korte bluser der går ned på dig lørdag aften på et diskotekstoilet, men så har du trods alt minderne 7 år længere... :4thumbup: :cool:

Link to comment
Share on other sites

Du lever længere! :wink:

Du får altså kun én tur her på kloden. Det kan godt være der er knap så mange tøser i korte bluser der går ned på dig lørdag aften på et diskotekstoilet, men så har du trods alt minderne 7 år længere... :4thumbup: :cool:

DU formåede så lige præcis at overhevedet slet ikke svare på spørgsmålet....

Link to comment
Share on other sites

Nu behøver det jo ikke være enten-eller...jeg bekymrer mig ikke så meget om, hvor gammel jeg bliver, men vil selvfølgelig gerne være frisk og rask (uanset hvor gammel jeg bliver....). Jeg har altid trænet, og mig bekendt har det ikke altid stået i vejen for øldrikkeri (dem har jeg også drukket masser af :blush: ). Jeg træner 6-8 gange om ugen og har fint plads til også at drikke øl...det er sjældent jeg drikker mig styrt-fuld, men det behøver man jo heller ikke...Med andre ord planlægger jeg fx ikke fast træning fredag eftermiddag/aften, fordi det for ofte vil stå i vejen for en fyraftensøl, som jeg på det tidspunkt sikkert prioriterer højere :cool: Til gengæld har jeg sikkert trænet fredag morgen og skal igen lørdag morgen.

Link to comment
Share on other sites

I misforstår spørgsmålet, jeg snakker ikke om mig selv.

Der findes mennesker der er mere eller mindre ligeglade med om de bliver 73 år eller 80 år gamle.

Så det jeg siger er at det alt andet lige er mere interessant at finde ud af hvad man får ud af at motionerer nu?

Link to comment
Share on other sites

I misforstår spørgsmålet, jeg snakker ikke om mig selv.

Der findes mennesker der er mere eller mindre ligeglade med om de bliver 73 år eller 80 år gamle.

Så det jeg siger er at det alt andet lige er mere interessant at finde ud af hvad man får ud af at motionerer nu?

Du er heller ikke så præcis! Som jeg skrev er det meget muligt at folk er ligeglade med om de bliver 73 eller 80. Min far var selv en af dem (tror dog at han langsomt er ved at ændre på det, - heldigvis, - for nu nærmer han sig snart den alder han selv talte om). Men det der oftest ligger bag (tror jeg) er at de ikke gider et langt liv hvor de ikke rigtigt kan noget. Og min overbevisning er at du også flytter den alder. Og det er folk sjældent ligeglade med.

Men det jeg tror dit spørgsmål egentligt går på - ja, jeg tror at der er folk som har en livsstil som er uforenelig med at træne. Og ja, - jeg tror på at en del af dem vælger at 'gribe dagen' og leve nu, - og så se tiden an eller tro på at livet er forbi når man fylder de 30 (lev stærkt og dø ung).

Jeg kan ikke påstå at jeg forstår de mennesker! Og dermed er det også svært for mig at sige hvorvidt det ene eller det andet er bedre for dem. For mig giver deres livsstil ikke rigtig mening. Men det er måske også fordi jeg aldrig har set ideen i druk, promuskiøsitet og andre af den slags ting som 'de', hvis jeg forstår det korrekt, ser som positive ting.

Men lidt liberal er man vel altid, - så informer folk grundigt om hvad der er rigtigt og forkert, - og lad dem så selv tage deres valg. Hvis de finder at træning er en tåbelig ide som ødelægger deres liv, - ja så skal de nok ikke træne! Hvad enten de vinder 1 eller 20 år ved det.

Link to comment
Share on other sites

på en enkelt dag kan man komme af med nogle aggressioner og få koblet lidt af fra hverdagens stress og jag.

hvis kort sigt er 14dage så får man ikke ret meget, måske anden social samværd end hvad man ellers havde fået. en gang god udendørs motion vil muligvis kunne mærkes ved at man har nemmere ved at falde i søvn(personlig erfaring da jeg ofte kan bruge 1t på at falde i søvn de dage hvor jeg ikke har cyklet en tur, kontra hvor jeg falder i søvn efter maks 30min med en dag med udendørs motion).

men på fx bare ½år vil folk der ikke normalt motionere kunne mærke at de har mere overskud(mentalt) i hverdagen og de kan koncenterer sig i længere tid om en given ting end forhen. efter et havlt år har de muligvis også fået en mere slank eller muskuløs krop som kan give et løft i selvværdet, hvilket igen vil afspejle sig i flere dele af livet fx hvordan man behandler og omgås andre mennesker grundet det mentale overskud og den øgede selvværd - som så kan give forøget selvtillid. skruen uden ende i den positive forstand? måske ikke ligefrem, men som en artikel fra forsiden konkluderede så "hellere fed og fysisk aktiv end slank og doven"(citat fra hukommelsen).

Edited by apprenti
Link to comment
Share on other sites

For at uddybe, en mængde mennesker finder det nederen at jeg ikke gider drikke fredag lige efter skole, men hellere vil træne. Den samme mængde mennesker træner ikke. Der er mig bekendt ikke så mange byture i en når man når de 73-80 år. Hvorfor er det så værd for denne mængde at bruge sin ungdom på at træne frem for at gå i byen etc?
Ma kan vel nå begge dele, både træning og fest :bigsmile:
I misforstår spørgsmålet, jeg snakker ikke om mig selv.

Der findes mennesker der er mere eller mindre ligeglade med om de bliver 73 år eller 80 år gamle.

Så det jeg siger er at det alt andet lige er mere interessant at finde ud af hvad man får ud af at motionerer nu?

Prøver at præciserer:

Hvad får man ud af at motionerer på kort sigt?

Ja, du er inde på noget af det rigtige, for hvis man kun motionerer for at forlænge livet osv.

så holder det ikke.

Fornøjelsen og resultaterne lige nu - det motiverer os :bigsmile:

At det så er sundt på længere sigt, det glæder os ekstra.

Henning :showoff:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share