Svagt bænkpress


larsmk
 Share

Recommended Posts

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hehe! Kan godt hører at du er influeret af Jfk :tongue: Jeg kan sagtens følge argumentet, men hvis et bestemt stickingpoint skal trænet nytter det jo heller ikke noget at man kommet til at bounce stangen på klodsen så det reelt ikke er det stickingpoint man får trænet men et punkt lidt højere oppe.

I min egen træning gør jeg begge ting. Både med og uden pause. Ligesom når jeg kører alm. full range Bænkpres. Så varigere jeg også med og uden pause :smile:

Nu kører Jan jo faktisk aldrig med stop uden trøjen -uanset om det er til klods eller ej.

Jeg kører med stop på alt der kommer til brystet.

Et touch and go løft skal jo heller ikke være med bounce :tongue:

Edit: Vi får jo begge en god slat kg ud af trøjen :wink:

Edited by Mølvis
Link to comment
Share on other sites

Nu kører Jan jo faktisk aldrig med stop uden trøjen -uanset om det er til klods eller ej.

Jeg kører med stop på alt der kommer til brystet.

Et touch and go løft skal jo heller ikke være med bounce :tongue:

Edit: Vi får jo begge en god slat kg ud af trøjen :wink:

Touch and go bænkpres bliver eksempelvis anbefalet af WSB gutterne på Dynamisk dag, da dette er med til at træne strækrefleksen i bunden. Så helt uden mening er det altså ikke.

Og den sidste kommentar vælger jeg at overhører, da jeg tydeligt kan fornemme ironien i din stemme bag tastaturet :tongue:

Du har kortere og er bedre til at holde røven i sædet på de tunge løft end mig, derfor vil du også helt naturligt få en del mere ud af trøjen end mig. Tror næppe det har så meget med træningsmetoder at gøre :wink:

Link to comment
Share on other sites

Touch and go bænkpres bliver eksempelvis anbefalet af WSB gutterne på Dynamisk dag, da dette er med til at træne strækrefleksen i bunden. Så helt uden mening er det altså ikke.

Og den sidste kommentar vælger jeg at overhører, da jeg tydeligt kan fornemme ironien i din stemme bag tastaturet :tongue:

Du har kortere og er bedre til at holde røven i sædet på de tunge løft end mig, derfor vil du også helt naturligt få en del mere ud af trøjen end mig. Tror næppe det har så meget med træningsmetoder at gøre :wink:

Den med bounce skulle nu også bare overhøres :tongue:

Selvfølgelig er højden en væsentlig faktor, men træningsmetoderne er hvis heller ikke uden betydning.

Nu skal jeg ikke sidde at gøre mig klogere end jeg er, men tror du ville få en del mere ud af din trøje hvis du ændrede din træning en smule.

Link to comment
Share on other sites

Den med bounce skulle nu også bare overhøres :tongue:

Selvfølgelig er højden en væsentlig faktor, men træningsmetoderne er hvis heller ikke uden betydning.

Nu skal jeg ikke sidde at gøre mig klogere end jeg er, men tror du ville få en del mere ud af din trøje hvis du ændrede din træning en smule.

Fortæl fortæl :bigsmile: Er lutter ører hvis du kan fortælle mig hvordan jeg øger mit trøjebænkpres :w00t:

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvis du starter med at sænke stangen i banen - så du har stangen så langt ude, at det føles som om den tilter forover ned på maven.

Det havde du i hvert fald ikke til ER open :bigsmile:

Det er vel det vigtigste af det hele.

Edit: Jeg har også indtrykket af du kører mange øvelser du ikke har særlig gavn af som f.eks. Db flyes, lateral raises osv. :tongue:

Edited by Mølvis
Link to comment
Share on other sites

Troels dit trøje bænk er da også begyndt at gå fremad igen, og er du ikke også begyndt at køre noget mere board?

Jo, tak! Giver jeg dog ikke boardpressen skylden for :bigsmile:

Ja, hvis du starter med at sænke stangen i banen - så du har stangen så langt ude, at det føles som om den tilter forover ned på maven.

Det havde du i hvert fald ikke til ER open :bigsmile:

Det er vel det vigtigste af det hele.

Du har ret! Jeg sænker stangen ret lavt på brystet, men er allerede begyndt at ændre dette for lang tid siden. Hvis man skal have noget ud af en Fury trøje så er det vejen frem. Ellers så skal jeg bare ud og have mig en F6'er.

Man kan se hvordan jeg har stangen liggende i et bænkpres på dette link til Angels hjemmeside:

http://www.athletic.dk/sl_info.php?go=benchpress

Link to comment
Share on other sites

Jo, tak! Giver jeg dog ikke boardpressen skylden for :bigsmile:

Du har ret! Jeg sænker stangen ret lavt på brystet, men er allerede begyndt at ændre dette for lang tid siden. Hvis man skal have noget ud af en Fury trøje så er det vejen frem. Ellers så skal jeg bare ud og have mig en F6'er.

Man kan se hvordan jeg har stangen liggende i et bænkpres på dette link til Angels hjemmeside:

http://www.athletic.dk/sl_info.php?go=benchpress

Det jeg tror du gør galt, er at du sænker stangen for langt oppe mod halsen.

Hvis du kan holde stangen langt nede og køre den langsomt ned i en hel lodret bane tør jeg væde med der er masser af kg at hente.

Så skal du bare vænne dig til at køre dine rawløft på fuldstændig samme måde i godkendt stil.

Dermed ikke sagt du skal begynde at bænke til maven :innocent::innocent::innocent:

Link to comment
Share on other sites

I linket kan jeg se følgende:

NB! Ny bænkpresregel

I tillæg til de ovenforstående:

IPF har bestemt at reglen om at stangen skal sænkes til BRYSTET skal indskærpes. Brystet slutter ved enden af brystbenet. Dvs. at det ikke tillades at sænke stangen til maven. (se foto)

Er det blevet vedtaget? jeg synes, det er en rigtig god regel-ændring :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det jeg tror du gør galt, er at du sænker stangen for langt oppe mod halsen.

Hvis du kan holde stangen langt nede og køre den langsomt ned i en hel lodret bane tør jeg væde med der er masser af kg at hente.

Så skal du bare vænne dig til at køre dine rawløft på fuldstændig samme måde i godkendt stil.

Dermed ikke sagt du skal begynde at bænke til maven :innocent::innocent::innocent:

Ahha! Så misforstod jeg dig fuldstændig. Har nemlig fået at vide mange gange at jeg sænker stangen for lavt på brystet. Og har også kunne mærke at jeg før mere ud af trøjen når jeg sænker stangen lidt højere oppe mod halsen.

Tror ikke at jeg skal sænke stangen lavere på brystet. Tilgengæld har du ret i at jeg skal arbejde med en mere lige bane. :smile:

I linket kan jeg se følgende:

NB! Ny bænkpresregel

I tillæg til de ovenforstående:

IPF har bestemt at reglen om at stangen skal sænkes til BRYSTET skal indskærpes. Brystet slutter ved enden af brystbenet. Dvs. at det ikke tillades at sænke stangen til maven. (se foto)

Er det blevet vedtaget? jeg synes, det er en rigtig god regel-ændring :4thumbup:

Ja, de regler er da trådt i kraft. Jfk fra jeres klub fik da sit sidste løft underkendt til DM netop pga. af denne regel. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Et godt råd til mange. Bænkpres er hovedsageligt en brystøvelse. Brystet bliver trænet af bænkpres. En større brystkasse betyder bedre bundstyrke, og i mange tilfælde også større midt og lockoutstyrke.

Bænkpres er ikke primært en brystøvelse. Man kan med lige så stor ret sige, at det primært er en skulderøvelse. Eller en tricepsøvelse. Alle tre muskelgrupper indgår i bænkpresset.

I praksis er brystmuskulaturen vel den mindst vigtige af de tre, da man udmærket kan bænkpresse uden nævneværdig brug af brystmuskulaturen (smalt greb), mens bænkpres uden triceps er en umulighed.

Link to comment
Share on other sites

Bænkpres er ikke primært en brystøvelse. Man kan med lige så stor ret sige, at det primært er en skulderøvelse. Eller en tricepsøvelse. Alle tre muskelgrupper indgår i bænkpresset.

I praksis er brystmuskulaturen vel den mindst vigtige af de tre, da man udmærket kan bænkpresse uden nævneværdig brug af brystmuskulaturen (smalt greb), mens bænkpres uden triceps er en umulighed.

Say What :blink: Man bruger da også brystmuskel i HØJ grad når man bænkpresser med smalt greb. Brystet ER den vigtigste Prime Mover i et bænkpres.

Selvfølgelig afhænger et af stil og om man bruger trøje eller ej. Grebsbredde osv. Men brystet er UTROLIGT vigtigt i et bænkpres.

Selvfølgelig arbejder både tricpes, skulder og brystmuskler sammen i en synergi til at skabe det bedste pres.

Det er altså ikke for sjov at man BB'erne har bænkpres på deres brystdag.

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt har jeg aldrig haft DOMS i triceps af et smalt bænkpres eller et alm. bænkpres, mens brystet ALTID er godt mærket efter en omgang bænkpres.

Den med mere tricepsstyrke for mere topstyrke tror jeg heller ikke altid holder. Selv i toppen af løftet vil brystet være vigtigere end triceps er min påstand.

Kender folk som er ufatteligt stærke i lockout øvelser selvom det ikke kan tage noget som helst imponerende i extension øvelser, men som kan dette grundet en superstærk brystmuskulatur.

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt har jeg aldrig haft DOMS i triceps af et smalt bænkpres eller et alm. bænkpres, mens brystet ALTID er godt mærket efter en omgang bænkpres.

Den med mere tricepsstyrke for mere topstyrke tror jeg heller ikke altid holder. Selv i toppen af løftet vil brystet være vigtigere end triceps er min påstand.

Kender folk som er ufatteligt stærke i lockout øvelser selvom det ikke kan tage noget som helst imponerende i extension øvelser, men som kan dette grundet en superstærk brystmuskulatur.

Jeg siger ikke, at stærke brystmuskler ikke er en fordel i bænkpres. For selvfølgelig er de det. Og de folk du kender, som er stærke i lock-out øvelser p.g.a. en superstærk brystmuskulatur er det fordi de får så meget kraft på fra starten af løftet, at det kompenserer for svage skuldre/triceps. MEN! Det er ikke ensbetydende med, at bænkpres er en brystøvelse.

Man kan nemlig med lige så stor ret sige, at stærke frontskuldre og triceps kan kompensere for svage brystmuskler. Det kræver bare, at man bruger et smallere greb. Din påstand om, at brystmusklerne er den vigtigst prime mover i bænkpres står derfor helt for din egen regning. Brystmusklerne flytter overarmene ind mod kroppen, men med et smalt greb og overarmene ind til kroppen, har du altså ikke noget særligt at bruge den bevægelse til. Derfor holder påstanden om brystmusklerne som prime mover ikke.

Vi er sikkert enige om, at alle tre muskelgrupper (bryst, skulder og triceps) bør være så stærke som muligt for at få det optimale bænkpres. Men at kalde brystmusklerne for de vigtigste muskler holder ikke. De er ikke vigtigere end skuldre og triceps. Og derfor er bænkpres ikke hovedsageligt en brystøvelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke, at stærke brystmuskler ikke er en fordel i bænkpres. For selvfølgelig er de det. Og de folk du kender, som er stærke i lock-out øvelser p.g.a. en superstærk brystmuskulatur er det fordi de får så meget kraft på fra starten af løftet, at det kompenserer for svage skuldre/triceps. MEN! Det er ikke ensbetydende med, at bænkpres er en brystøvelse.

Man kan nemlig med lige så stor ret sige, at stærke frontskuldre og triceps kan kompensere for svage brystmuskler. Det kræver bare, at man bruger et smallere greb. Din påstand om, at brystmusklerne er den vigtigst prime mover i bænkpres står derfor helt for din egen regning. Brystmusklerne flytter overarmene ind mod kroppen, men med et smalt greb og overarmene ind til kroppen, har du altså ikke noget særligt at bruge den bevægelse til. Derfor holder påstanden om brystmusklerne som prime mover ikke.

Vi er sikkert enige om, at alle tre muskelgrupper (bryst, skulder og triceps) bør være så stærke som muligt for at få det optimale bænkpres. Men at kalde brystmusklerne for de vigtigste muskler holder ikke. De er ikke vigtigere end skuldre og triceps. Og derfor er bænkpres ikke hovedsageligt en brystøvelse.

Ikke for at bitche Bruno, men kig lige på anatomien og tænk på hæfte, udspring og vægtstangsarm, så vil du se at selv i smal bænk arbejder brystet.

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at bringe mig selv på tynd is, ordkløver jeg lidt over de sidste par indlæg..

Du starter med at skrive

Smal bænk rykker. Kører man den korrekt øger man ROM for pectoralis major.
og beskriver hvordan øvelsen udføres, så man får den korrekte ROOM
Holder dine albuer direkte under stangen og kører stangen til brystbenet

- men det harmonerer ikke med det som Bruno skriver

Brystmusklerne flytter overarmene ind mod kroppen, men med et smalt greb og overarmene ind til kroppen, har du altså ikke noget særligt at bruge den bevægelse til.

- jeg går ud fra at din beskrivelse af korrekt smal bænk, netop involverer at køre overarmene ind til kroppen.

Tænker at en 'disco' øvelse som flyes (og alm. - wide grip bench) netop er nogenlunde effektiv, fordi at brystmusklens optimale ROM er med overarmene i en 45-80 grader ud fra torso.

Link to comment
Share on other sites

Jeg siger ikke, at stærke brystmuskler ikke er en fordel i bænkpres. For selvfølgelig er de det. Og de folk du kender, som er stærke i lock-out øvelser p.g.a. en superstærk brystmuskulatur er det fordi de får så meget kraft på fra starten af løftet, at det kompenserer for svage skuldre/triceps. MEN! Det er ikke ensbetydende med, at bænkpres er en brystøvelse.

Man kan nemlig med lige så stor ret sige, at stærke frontskuldre og triceps kan kompensere for svage brystmuskler. Det kræver bare, at man bruger et smallere greb. Din påstand om, at brystmusklerne er den vigtigst prime mover i bænkpres står derfor helt for din egen regning. Brystmusklerne flytter overarmene ind mod kroppen, men med et smalt greb og overarmene ind til kroppen, har du altså ikke noget særligt at bruge den bevægelse til. Derfor holder påstanden om brystmusklerne som prime mover ikke.

Vi er sikkert enige om, at alle tre muskelgrupper (bryst, skulder og triceps) bør være så stærke som muligt for at få det optimale bænkpres. Men at kalde brystmusklerne for de vigtigste muskler holder ikke. De er ikke vigtigere end skuldre og triceps. Og derfor er bænkpres ikke hovedsageligt en brystøvelse.

Vil kun gentage den gode puma og sige. Tjek din anatomi. :smile:

Dem jeg kender er ikke stærk i lockout øvelser grundet fart fra bunden. Så kan det jo ikke være en lockoutøvelse. :wink:

Det er et pinpress hvor kun den allersidste del af bevægelsen udføres.

Og står stadig ved at brystmusklen er den største prime mover :wink:

Pumaen har faktisk forklaret det ganske godt i han første indlæg :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med fare for at bringe mig selv på tynd is, ordkløver jeg lidt over de sidste par indlæg..

Du starter med at skrive

og beskriver hvordan øvelsen udføres, så man får den korrekte ROOM

- men det harmonerer ikke med det som Bruno skriver

- jeg går ud fra at din beskrivelse af korrekt smal bænk, netop involverer at køre overarmene ind til kroppen.

Tænker at en 'disco' øvelse som flyes (og alm. - wide grip bench) netop er nogenlunde effektiv, fordi at brystmusklens optimale ROM er med overarmene i en 45-80 grader ud fra torso.

En muskel trækker altid hæftet imod udspringet og kigger man på anatomien vil man se, at pec major er maksimalt kontraheret i en position ligende slutpositionen i smal bænk. Prøv selv at mærke efter, flyt armen ud i en position ligende afslutningen af et normalt bænkpres ca. 45 grader og spænd igennem, mærk her hvor meget du kan spænde. Flyt så armen ind i en position svarende til afslutningen i et smalt bænk ca 90 grader og spænd igennem, mærk igen hvor meget du kan kontrahere muskualturen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share