Tendensen på MOL


Bisse123
 Share

Recommended Posts

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

"Hen af vejen kan man så lære hvorfor man gør som man gør" --- Det er jeg meget uenig i. Så man træner med hovedet under armen til at begynde med?

"De fleste har efterhånden forstået at basisøvelser en dertilhørende ordentlig kost samt restitution er vigtige byggeklodser til en god fysik" --- Meget enig

"At mange er ovre det stadig og ønsker forbedringer af mange små variabler" --- Meget uenig. Det er de nemlig ikke. Tænk over det. Har du selv en 100% velfungerende træningsprogram samt kostindtag som gør at du kun ønsker at forbedre de små ting? Flueknepperi hvis du spørger mig. Forskellen mellem win or loose for en professionel bodybuilder.

Man træner netop ikke med hovedet under armen, i forhold til hvordan man ville have trænet. Man træner efter principper, som er videnskabeligt underbyggede. hvorfor, åh hvorfor skulle man ikke gøre det?

Link to comment
Share on other sites

"Hen af vejen kan man så lære hvorfor man gør som man gør" --- Det er jeg meget uenig i. Så man træner med hovedet under armen til at begynde med?

Det er da lige præcis det modsatte, der bliver sagt:

Fokus er på, at man for det første kommer i gang med, at træne nogle ordentlige og videnskabeligt underbyggede træningsprogrammer. Hen af vejen, kan man så lære hvorfor man gør, som man gør og se det hele ske på sin egen krop. Der bliver i høg grad fokuseret på gode grundprincipper vedrørende træning herinde. Det bliver så ofte gjort igennem forskellige anbefalede træningsprogrammer.

Du har stadig ikke svaret på, hvad man må kalde plate raise, hvis man ikke må kalde det plate raise, fordi det lyder for "smart"?

Link to comment
Share on other sites

Det er da lige præcis det modsatte, der bliver sagt:

Du har stadig ikke svaret på, hvad man må kalde plate raise, hvis man ikke må kalde det plate raise, fordi det lyder for "smart"?

Vægtskive-løft- i-strakte-arme-så-du-kan-titte-gennem-hullet-i-hovedhøjde så da!!

Link to comment
Share on other sites

Har aldrig sagt at man ikke må kalde plate raise for plate raise. Hvad får dig til at tro det?

At sætte sin lid til at noget er "videnskabeligt bevist" uden at man ellers ved hvorfor man gør det.. Det er da at træne med hovedet under armen. Indenfor bodybuilding er noget "videnskabeligt bevist" indtil en anden "videnskabelig" undersøgelse viser noget andet.

Link to comment
Share on other sites

2. Eller benytter sig at fancy engelske udtryk for diverse øvelser, Front Plate Raise, Bentover barbell rows osv. osv.

Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der læser det som at du er utilfreds med navnene for forskellige bevægelser, heriblandt front raise :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se den dybere mening i din tråd.

Personer som søger råd og vejledning kan ikke skelne mellem godt og dårligt. De har grundet deres spørgsmål naturligt ikke erfaring.

Stiller man spørgsmål i et åbent forum, kan alle bidrage, således kan vejledning også være vildledning. Der vil altid være personer, som i en ellers god mening, bidrager med deres egne erfaringer eller videregiver viden fra hvad de har læst andetsteds.

Hvad jeg ser som et problem er, at selvsamme personer har en tro på, at det de skriver er rigtigt, men ser ofte disse bidrag, bygge på manglende viden eller forkerte oplysninger.

Da vi ikke består af en flok videnskabsfolk og professionelle rådgivere i dette forum, må man leve med dette. Et vigtigt aspekt der skal tages med i sine overvejelser.

Her er det så op til den enkelte selv at sortere i "varen".

Mit svar til dine punkter:

1.

Nej, medmindre der følger en vejledning i brugen.

eks.: 5x5, er det med progression, er det til failure i hvert sæt eller kun det sidste, hvad med opvarmning?

Jeg synes dit punkt er relevant!

2.

Der hersker i alle sportsgrene (og i mange professioner) termer og udtryk som meget enkelt fortæller hvad en given situation eller proces omhandler. Du finder det i fodbold, håndbold, golf, på et skib, i flytrafikken, inden for forsvaret osv.

Lev med det, men alt bliver mere og mere internationalt!

3.

For nogle mennesker er dette essensen i deres træning. Vi er forskellige som mennesker og søger forskellige mål. Nogle fokuserer på styrke, andre på masse, og nogle igen fokuserer på et bedre helbred. Det som motiverer dig, motiverer ikke mig og vice versa. I et forum som dette, er det meget vigtigt at du holder dig for øje, at her er plads til alle, og der skal være plads til alle. Vi har hver vore intentioner om at blive bedre til vor sport, herunder ligger forskellige målsætninger. Jeg kan sagtens abstrahere fra det, det tror jeg også på at du kan!

4.

Formidling af viden!

Ellers ros for dit oplæg, absolut værd at tale om.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se den dybere mening i din tråd.

Personer som søger råd og vejledning kan ikke skelne mellem godt og dårligt. De har grundet deres spørgsmål naturligt ikke erfaring.

Stiller man spørgsmål i et åbent forum, kan alle bidrage, således kan vejledning også være vildledning. Der vil altid være personer, som i en ellers god mening, bidrager med deres egne erfaringer eller videregiver viden fra hvad de har læst andetsteds.

Hvad jeg ser som et problem er, at selvsamme personer har en tro på, at det de skriver er rigtigt, men ser ofte disse bidrag, bygge på manglende viden eller forkerte oplysninger.

Da vi ikke består af en flok videnskabsfolk og professionelle rådgivere i dette forum, må man leve med dette. Et vigtigt aspekt der skal tages med i sine overvejelser.

Her er det så op til den enkelte selv at sortere i "varen".

Mit svar til dine punkter:

1.

Nej, medmindre der følger en vejledning i brugen.

eks.: 5x5, er det med progression, er det til failure i hvert sæt eller kun det sidste, hvad med opvarmning?

Jeg synes dit punkt er relevant!

2.

Der hersker i alle sportsgrene (og i mange professioner) termer og udtryk som meget enkelt fortæller hvad en given situation eller proces omhandler. Du finder det i fodbold, håndbold, golf, på et skib, i flytrafikken, inden for forsvaret osv.

Lev med det, men alt bliver mere og mere internationalt!

3.

For nogle mennesker er dette essensen i deres træning. Vi er forskellige som mennesker og søger forskellige mål. Nogle fokuserer på styrke, andre på masse, og nogle igen fokuserer på et bedre helbred. Det som motiverer dig, motiverer ikke mig og vice versa. I et forum som dette, er det meget vigtigt at du holder dig for øje, at her er plads til alle, og der skal være plads til alle. Vi har hver vore intentioner om at blive bedre til vor sport, herunder ligger forskellige målsætninger. Jeg kan sagtens abstrahere fra det, det tror jeg også på at du kan!

4.

Formidling af viden!

Ellers ros for dit oplæg, absolut værd at tale om.

Endelig noget saglig kritik. Skide godt!

Tror man fra start har misforstået budskabet med mit indlæg.

1. Enig

2. Har intet imod engelske termer. Når jeg skriver at det er "smarte" udtryk så mener jeg i den sammenhæng de bruges. Hvis de eksempelvis bruges til at beskrive en træning overfor en uerfaren styrketræner, så bliver de arbitrære.. meningsløse... smarte... Nok om det... bare jeg selv ved hvad jeg mener ;-)

3. Enig igen. I har dog misforstået mit oprindelige budskab. Hvorfor skal alt tolkes sort på hvidt? Hvis en styrkeløfter fokuserer på antal kg, idet han ønsker at forbedre sit rekordløft, så er det da hele legitimt og en selvfølgelighed... Hvordan kan du tro at jeg ønsker at sortere folk fra på den måde? Jeg mener bare at hvis en nybegynder ønsker at opnå en større muskelmasse, så er det nødvendigvis ikke antal kg han skal kigge på først, men måden hvorpå han træner... herunder kosten.

Det virker som om I har tolket de 4 punkter som en regelsæt opstillet for at vise hvad der er forkert her på MOL's forum. Det er 4 punkter som jeg synes der fokuseres for meget på.. Længere er den ikke.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan vil du så have det skal være?

Du skriver at du synes nybegynderne løbende skulle smide nogle billeder op af dem selv, så mol kan vurdere og komme med forslag til hvad for nogle muskelgrupper han mangler at træne.

Nu er det bare sådan, at nybegyndere ofte ikke kun mangler den og den muskelgruppe, men derimod et startskud og styrkelse af hele kroppen. Om alle nybegynderne smed billeder op, er jeg ret sikker på svaret ville være det samme i størstedel af tilfældene.

Kom med dit forslag. - gerne med en snus af realisme.

Link to comment
Share on other sites

Du har faktisk fået en masse svar. Det kan godt være at folk ikke vil finde dit indlæg helt så provokerende, hvis du rent faktisk forholdt dig til de svar du har fået (og forklarede hvorfor du synes de er så dårlige).

For det forekommer mig at du har besluttet dig for at der er et problem og at du herefter ikke rigtigt vil forholde dig til de svar du har fået... Ikke god brug af et diskussionforum.

for at vende tilbage til trådens egentlige emne, så vil jeg gerne kommentere et par ting

-selvfølgelig er kost vigtigt, måske vigtigere end træning, når målet er en god kropskomposition, men meningen med at der findes en opdeling i "trænings" topics og "diverse" er, at folk kan få ting at vide om træning under trænings topics og om andre ting (f.eks. kost under diverse topics). Derfor, når der bliver spurgt om træning i forhold til muskelvækst, får man som udgangspunkt et træningsprogram. Man får ikke skadesforebyggelse, kost, og coaching med, fordi det oftest ikke ligger i spørgsmålet. Du må huske på at som bruger af et diskussionforum er det ikke meningen man skal poste et par spørgsmål og lade svarene strømme ind. Det er ens eget ansvar at få baggrundsviden og finde ud af hvad der er common knowledge i et givent forum.

-Det her med programmer eller meget overordnede råd skal du osse lgie have min mening om Grundlæggende handler det om deduktiv eller induktiv indlæring. Det handler grundlæggende om man får systemet serveret og så skal lære detaljerne ud fra det, eller om man får detaljerne udleveret og så selv skal gennemskue systemet. Når man skal tage hul på et nyt område, er den første metode i reglen den bedste. Hvis du begynder til karate, får du at vide at du skal gøre alting på een bestemt måde og så finder du med tiden ud af hvad der virker for dig. Når du skal lære at køre bil, får du en instruktion i hvordan det hele virker og at du skal gøre ting på en bestemt måde. Igen, senere kan du finde ud af hvordan du kan lide at køre bil. På samme måde kan f.eks. HST være et system, som sætter rammen og så kan man lære hvad der virker for en selv, når først den umiddelbare ramme er sat (evt. prøve flere programmer). Igen fordi der er flere parametre at skrue på end du selv kan afprøve over et helt liv. Derfor er det godt at låne noget system fra den idrætsfaglige verden og erfarne trænere (og måske endda også de "store" nede i cetneret, selv om de oftest er fyldt med lort), fordi så sparer du en MASSE tid på ikke selv at fumle rundt med at prøve ting af selv.

-det med navnene gider jeg ikke kommentere på igen

Derudover kunne jeg godt tænke mig at se at du fandt nogle konkrete eksempler på hvad det egentlig er, du synes er i vejen... Specielt de ting jeg skrev i min forrige post (som du iøvrigt ikke forholdt dig til), at jeg ikke kun gengkende fra MOL.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan godt se den dybere mening i din tråd.

Personer som søger råd og vejledning kan ikke skelne mellem godt og dårligt. De har grundet deres spørgsmål naturligt ikke erfaring.

Stiller man spørgsmål i et åbent forum, kan alle bidrage, således kan vejledning også være vildledning. Der vil altid være personer, som i en ellers god mening, bidrager med deres egne erfaringer eller videregiver viden fra hvad de har læst andetsteds.

Hvad jeg ser som et problem er, at selvsamme personer har en tro på, at det de skriver er rigtigt, men ser ofte disse bidrag, bygge på manglende viden eller forkerte oplysninger.

Da vi ikke består af en flok videnskabsfolk og professionelle rådgivere i dette forum, må man leve med dette. Et vigtigt aspekt der skal tages med i sine overvejelser.

Her er det så op til den enkelte selv at sortere i "varen".

Mit svar til dine punkter:

1.

Nej, medmindre der følger en vejledning i brugen.

eks.: 5x5, er det med progression, er det til failure i hvert sæt eller kun det sidste, hvad med opvarmning?

Jeg synes dit punkt er relevant!

2.

Der hersker i alle sportsgrene (og i mange professioner) termer og udtryk som meget enkelt fortæller hvad en given situation eller proces omhandler. Du finder det i fodbold, håndbold, golf, på et skib, i flytrafikken, inden for forsvaret osv.

Lev med det, men alt bliver mere og mere internationalt!

3.

For nogle mennesker er dette essensen i deres træning. Vi er forskellige som mennesker og søger forskellige mål. Nogle fokuserer på styrke, andre på masse, og nogle igen fokuserer på et bedre helbred. Det som motiverer dig, motiverer ikke mig og vice versa. I et forum som dette, er det meget vigtigt at du holder dig for øje, at her er plads til alle, og der skal være plads til alle. Vi har hver vore intentioner om at blive bedre til vor sport, herunder ligger forskellige målsætninger. Jeg kan sagtens abstrahere fra det, det tror jeg også på at du kan!

4.

Formidling af viden!

Ellers ros for dit oplæg, absolut værd at tale om.

:4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

"Hen af vejen kan man så lære hvorfor man gør som man gør" --- Det er jeg meget uenig i. Så man træner med hovedet under armen til at begynde med?

"De fleste har efterhånden forstået at basisøvelser en dertilhørende ordentlig kost samt restitution er vigtige byggeklodser til en god fysik" --- Meget enig

"At mange er ovre det stadig og ønsker forbedringer af mange små variabler" --- Meget uenig. Det er de nemlig ikke. Tænk over det. Har du selv en 100% velfungerende træningsprogram samt kostindtag som gør at du kun ønsker at forbedre de små ting? Flueknepperi hvis du spørger mig. Forskellen mellem win or loose for en professionel bodybuilder.

Om de har behov for at ændre de små variable eller ej er ikke det der skrives. Der skrives omm ønsket for at ændre de små variable..

Vigtigheden kan være begrænset! Men det er ikke det der skrives!

At man ikke kender til alle detaljer betyde rikke man nødvendigvis skal træne med hovedet under armen.

Et basalt begynderprogram med indbygget progression fungerer. Langt bedre end en båtnakke der skal konstruere eget program ud fra en overordnet viden. Mennesker er nemlig selektive, ligesom din læsning af de forskellige posts er.

90% af de unge drenge vil læse op på emnet og komme ud med programmer med 4+biceps øvelser og 4+ brystøvelser og ingen bentræning.. I de tilfælde er det bedre at smide dem på et velafbalanceret grundprogram.

Jeg ville gerne se et link til et forum, der vejleder begyndere bedre end MOL......

Mht real life coaching: hvordan finder man en kompetent mentor?

Fordelen ved et forum er at der kommer flere input og man ved kritisk læsning kan sortere idioterne fra. Her på MOL er der mange der er dygtige til at skyde myter og dårlige råd ned med fornuftig argumentation. Det er en af MOL's store styrker.

Link to comment
Share on other sites

Hold kæft en underlig tråd??!! :blink:

Hvis man ikke synes man kan bruge den form for videndeling der er på MOL, så må man jo prøve at finde et andet sted, som passer en bedre!

Jeg synes selv til tider, at diskutionerne herinde kan blive meget videnskabelige, og det er som om, at der hersker en trend med, at hvis man ikke lige kan bakke sin mening op med en henvisning til en artikel på pubmed, eller andre videnskabelige sites/kilder, så gælder det ikke, og der er ikke hold i det man siger!

Jeg har dog fundet meget hjælp herinde, og har intet sted kunnet finde så kvalificeret viden/hjælp, nogen andre steder! Og i øvrigt - Tak for det! :4thumbup:

Det er dog tåbeligt at begynde at overbevise foraets andre tusinde brugere om, at de bruger foraet forkert - I dont get it? :blink:

Just my 50 cent!

Link to comment
Share on other sites

Hold kæft en underlig tråd??!! :blink:

Hvis man ikke synes man kan bruge den form for videndeling der er på MOL, så må man jo prøve at finde et andet sted, som passer en bedre!

Jeg synes selv til tider, at diskutionerne herinde kan blive meget videnskabelige, og det er som om, at der hersker en trend med, at hvis man ikke lige kan bakke sin mening op med en henvisning til en artikel på pubmed, eller andre videnskabelige sites/kilder, så gælder det ikke, og der er ikke hold i det man siger!

Jeg har dog fundet meget hjælp herinde, og har intet sted kunnet finde så kvalificeret viden/hjælp, nogen andre steder! Og i øvrigt - Tak for det! :4thumbup:

Det er dog tåbeligt at begynde at overbevise foraets andre tusinde brugere om, at de bruger foraet forkert - I dont get it? :blink:

Just my 50 cent!

Hvilket jeg netop syntes er styrken ved dette og andre fora, befolket af en gruppe mennesker med en videnskabelig tilgang

Man bør vel altid kunne argumentere sagligt ud fra sit syns- og standpunkt allerhelst med div. kildehenvisninger. Folk der ikke forstår, at det oftest er nødvendigt med kildehenvisnigner og deslige har vel ikke forstået den diskussion der i høj grad burde blive ført.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg tænkte, at jeg også lige ville give min mening til kende.

Jeg befinder mig også klart i den gruppe, som mener at tingene skal have et navn. Et eller andet skal tingene jo hedde, og tænker man sig lidt om hedder de fleste øvelser rent faktisk noget logisk. Eksempelvis dødløft: Man løfter noget død vægt fra gulvet.

Til det med, at folk ikke nødvendigvis ved absolut alt mener jeg, at ja, det er da klart ingen ved alt fra fødslen af. Der er tale om en iterativ process, hvor man løbende lærer nyt, og forstår det bedre, som man tidligere har lært. Det er ganske naturligt.

Som nybegynder er der en række udmærkede introducerende artikler til eksempelvis bodybuilding (træning efter hypertrofi). Her er jeg lige faldet over en fra bodyzone: http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=37

THE BASICS OF HYPERTROPHY TRAINING

De 3 hovedpunkter

1. Progressiv loading/Dekonditionering

2. Programstruktur

3. Ernæring

I artikler som denne står de vigtigste faktorer. Man forstår ikke nødvendigvis alt man læser, men man har nu et fundament og springbræt til at blive klogere på området. Her kommer så et site som motion-online ind i billedet. Mange af spørgsmålene fra nybegyndere er blevet stillet flere gange (også af mig selv :smile: ), så man kan med fordel vælge at anvende søg funktionen. Mener man, at spørgsmålet ikke er blevet besvaret tilfredsstillende eller har man en anderledes indgangsvinkel kan man vælge at oprette et nyt spørgsmål.

Et site som motion-online gør det muligt for nybegyndere hurtigt at blive klogere, så man med store skridt kan komme til det punkt, hvor man træner og spiser optimalt i forhold til, hvad man vil opnå med sin træning. Og ved at læse andre brugeres indlæg refklekterer man også ubevidst eller bevidst over, hvad man egentligt selv vil have ud af sin træning. Man tænker naturligvis også over, hvad man vil opnå med sin træning, selvom man ikke kender motion-online, men man får ligesom en større horisont, når man læser indlæg fra vidt forskellige brugere med vidt forskellige mål på vidt forskellige stadier af "træningskarrierren".

Uden et site som motion-online kan man bruge mange år før og hvis overhovedet det sker, at blive klog på træning og kost. Og hvis jeg skal vælge mellem at opnå nok viden til at kunne træne og spise optimalt som 20 årig fremfor som 50 årig, så er valget nemt.

Link to comment
Share on other sites

Fordelen ved et forum er at der kommer flere input og man ved kritisk læsning kan sortere idioterne fra. Her på MOL er der mange der er dygtige til at skyde myter og dårlige råd ned med fornuftig argumentation. Det er en af MOL's store styrker.

Jeg vil da også lige komme med min mening her.

Som nogle skriver, så kommer der masser af skrald her på MOL, men der kommer også masser af god konstruktiv information. Jeg mener at folk, selv må være voksne nok til at kigge på de tråde som de har brug for. (Derfor den fremragende søgemaskine). Man skal desuden ikke være længe på MOL før man finder ud af, at der er nogle personer som er bedre til at argumentere end andre. (Se Quote) :bigsmile:

Desuden har jeg ikke oplevet nogen bliver sure over at få en PM hvis man gerne vil have noget uddybet.

Og ja niveaut kan da godt kommer op på et niveau hvor vi "normale" står af. Men hva så? Det skal der da også være plads til.

Ændre øvelses navne?????? som ptpoul skriver. www.google.com så kan man i de fleste tilfælde få en god beskrivelse og måske en video der viser øvelsen. JA! det lære man naturligvis ikke øvelsen ved. Men øvelser og lidt sund fornuft gør mester!

Link to comment
Share on other sites

Vil også lige komme med min mening omkring hvordan jeg opfatter MOL

MOL blev præsenteret for mig af en af mine kammerater...

Han var en af de første der rent faktisk lærte mig noget jeg kunne bruge. Jeg begyndte desuden at læse på MOL og jeg synes selv jeg "har fundet vejen" eller er på vej til det (Man finder vel aldrig helt "det rigtige", men man tilnærmer sig?..)..

MOL har hjulpet min træning enormt meget idet den har fået afskaffet en masse myter osv..

Via MOL har jeg fundet ud af hvad der virker for mig - og ikke mindst hvad der IKKE virker for mig...

Alt i alt er jeg superglad for dette forum der - for det meste - er et kanon redskab til at forme sin træning...

Dog har MOL enkelte negative sider - De kan være svære at gennemskue, specielt hvis man er "nybegynder"..

MOL's faldgrupper i følge mig:

- Nogen gange bliver der brugt for mange dyre ord til at overbevise folk om det der fremstilles som "sandheden" - Tit og ofte er det folk som selv er "nybegyndere", der begynder at prædike hvordan man bør træne.... Jeg har set det mange gange, tit og ofte ridser de som alle andre bare op hvilke øvelser der ses som værende mest effektive... dette er fint nok - Men måske burde man overvejre at skrive: Jeg har hørt/jeg har erfaret at "det her og det her virker"... Folk har en kedelig tendens til at skrive svar og formulere sig på en måde hvorpå de virker som "eksperter" (igen pga. brugen af, for udefrastående, dyre ord) - uden at de har noget at have det i

- Derudover synes jeg der bør være en større åbenhed og mere rum til andre øvelser end lige de 3 store ledsaget af chinups, BBrows osv.. Et træningsprogram skal ikke nødvendigvis indeholde de 3 store + de "klassiske bi-øvelser"... Personligt giver min træning mest mening FOR MIG når den har de 3 store og biøvelserne.... Men det betyder jo ikke at dette program virker for ALLE...

Jeg kan ikke lade være med at tænke: De råd der bringes bliver oftest fulgt, eller som det mindste prøvet af - Og hvis det er folk med begrænset træningserfaring ("nybegyndere") der giver disse råd til alt og alle der vil have lagt et program - Så er chancen for at der er nogen der kommer til skade med øvelser som Dødløft og squat stor...

Det ER 2 potentielt farlige øvelser - De kræver enormt meget teknik mm. Og hvis en gut der træner derhjemme hopper næsten direkte på et krævende BB- eller styrkeløfterprogram så er chancen for han ødelægger sin ryg temmelig stor...

Hehe... nu løber ordene bare derudaf men jeg siger jo egentligt det samme:

Sørg nu for at skilne imellem egne holdninger / råd og "dokumenterede"råd... Lad være med at lyde som en eller anden professor hvis du ikke er det... skriv gerne: Dette er MIN mening (dermed indforstået at det ikke er "den eneste sandhed" man kommer med - Men et (forhåbentligt) godt råd)

Kig på hvem du skriver til - Dødløft og squat er altså ikke for alle - ikke alle har de redskaber man bør have til at køre disse øvelser... jeg mener man ikke kan nøjes med at læse artikler om teknikken, man skal sgu have en erfaren gut til at kigge på og rette fejlene.... Ellers er skadespotentialet stort...

Dette er MIN mening ( :smile: ) - Jeg er superglad for MOL og det har givet mig enormt meget, vær ikke i tvivl...

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at man på MOL's forum er alt for specifik med rådgivning/diskussion om diverse træningsprogrammer, øvelser osv.

Herunder:

1. Jeg mener ikke at man som hverken erfaren bodybuilder eller nybegynder får noget ud af at downloade et excel dokument med et fint træningsprogram som hedder et eller andet smart, hst, hypertrofi, HIT, osv. osv.

Du kan da sagtens finde mange svar herinde der er i anden form end kun links til artikler ed? Og hvis man starter en log eller tråd og gerne vil ha svar i anden form end artikler, så kan man ju bare sige det. Artikler er ellers mange gang en god hjælp og kan give mange gode idéer, både indenfor kost og træning. Måske ikke altid det mest lettilgængelige som nybegynder, men som sagt, så kan man jo bare gøre klart i at man vil have råd på en "basal" nivå. Alle har jo startet fra scratch en gang og i hvert fald nogle af os kan sagtens stadigvek give råd som de fleste kan forstå.

2. Eller benytter sig at fancy engelske udtryk for diverse øvelser, Front Plate Raise, Bentover barbell rows osv. osv.
Igen, for at citere ptpoul og nogle andre der har svaret... google, altavista, ne, passagen, msn mfl søgmotorer er ganske udmærket til at finde svar på hvad nye gloser betyder. Og hvad skade ville det gøre hvis man som begynder lærer faglige udryk for de øvelser man bruger i gymmet? Det giver sgu kun fordele. Så kan man spørge de andre i det center man træner ved, hvordan den skal udføres og det gør også at man bedre kan følge med hvis man skulle læse på andre fora ed.
3. "Jeg tager 100 kilo i bænkpres". Er det godt? "Steget 20 kilo i xxx-øvelse" osv, osv. (For meget fokus på antal kg)

Forstår ikke helt målet med den kritik... Om du træner vægtløft for at forbedre din prestation, hvad lægger du så din fokus på? Og hvis du ikke har dette som interesse, kan du vel læse tråder inde på emnen som Funktionell styrke, konditionstræning ed?

4. Generelt specifikke kostplaner og træningsprogrammer beskrevet over en periode, "20-ugers BBprogram med fokus på arme" osv. osv.
Jo, det er rigtigt at man som begynder ikke har så meget hjælp af alt for specifikke kostprogram med al mulig tilskud af det ene efter det andre. Detsamme kan sagtens også gælde for erfarne men som bare ikke har interesset eller tiden at bruge så meget energi på det, men så er man sikker velkommen at starte en tråd eller en log hvor man ber om hjælp med ikke alt for kryptiske kostprogram. Men hør man til en af dem der vil ha lidt extra ud af sin træning så cleant som muligt, blir altså kosten en meget, meget afgørende faktor i det hele. Og da kan det være ganske skønt at få et program man bare kan følge og behøver ikke at tænke alt for meget på det.

Kan køre en loop på samme argument om specifikke træningsprogrammer....

Folk er meget forskellige. Kropsmæssigt, ernæringsmæssigt og erfaringsmæssigt bare for at nævne 3 faktorer. Dvs. at sandsynligheden for at en person som formidler noget viden, som i givet fald giver gode resultater for ham, nødvendigvis ikke giver de samme resultater for modtageren af den viden. Dette uanset om personen er erfaren eller ikke erfaren.

Selfølgelig er det sådan, at alle ikke får samme resultater fra et givet program, men i stedet for at bruge tiden på at finde program OG teste dem, kan man så få hjælp med at finde dem og kun bruge tiden på at teste dem.

Forstår som sagt ikke helt hvor du vil hende med det her indlæg. Er man begynder, kan man vel bare gøre det klart i sin log og beskrive hvad man har som mål med sin træning, så skal man sagtens få god hjælp. Et forum skal vel give plads for sovel de nye, som dem der har nået langt med sin træning og nu vil fokusere på mer "finjustering"

Link to comment
Share on other sites

Bisse... nu fungerer et internet forum nu engang sådan at jeg f.eks kan give en nybegynder et tips om at Fullbody 3* om ugen, evt som HST vil være en god måde at komme videre på, især hvis det kombineres med et fornuftigt kalorieopverskud og protein nok. Og jeg kan fortælle ham hvor han kan finde mere information. Jeg kan derimod IKKE bruge 5 timer i Gymmet sammen med ham for at vise ham øvelserne, snakke teknik og udførsel osv.

Sagen er at for rigtigt mange "newbies" vil netop et fokus på et fornuftigt kalorieoverskud, en til at vise dem teknikkerne godt og så f.eks en gang HST være en rigtig god indgangsvinkel til træningsverdenen og en bedre fysik

At der snakkes FOR videnskabeligt på MOL har jeg svært ved at se.. tværtimod, jeg syntes jeg alt for meget det er de samme 20 spørgsmål folk stiller igen og igen (Måske fordi man har været her så længe)

Link to comment
Share on other sites

Sagen er at for rigtigt mange "newbies" vil netop et fokus på et fornuftigt kalorieoverskud, en til at vise dem teknikkerne godt og så f.eks en gang HST være en rigtig god indgangsvinkel til træningsverdenen og en bedre fysik

Men det er ikke nok for de fleste, og jeg tror det er dét Bisse vil frem til, de regner med at der er andre små hemmeligheder man ikke får del i før man er medlem af broderskabet

For udover ovennævte råd er det hårdt. fast og svedigt arbejde for resten. Det som en stor del ønsker er at én eller anden tager dem i hånden og siger gør dét og spis dét, og de få som finder en engageret vidende mentor er heldige, ud over hvad man har lov til at være.

At der så findes et væld af teknikker, metoder og hjælpemidler er noget man må arbejde videre med selv, men først må man spørge sig selv hvad målet er, for hvis man skal være stor, stærk og skåret samtidig, ender det sandsynligvis med at man kører til failure, noget som ikke holder i længden.

Hæg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share