Tendensen på MOL


Bisse123
 Share

Recommended Posts

Hey guys and girls.

Tænkte at jeg lige ville smide min holdning omkring dette forum på mol. :smile: Nu må I ikke tage det ilde op. Er ikke så erfaren på dette forum eller for den sags skyld på andre forums. Dette fordi jeg gang på gang bliver skræmt væk... Nu skal jeg forklare jer hvorfor. Så må I sige om min holdning er helt hen i vejret eller hvad...

Jeg synes at man på MOL's forum er alt for specifik med rådgivning/diskussion om diverse træningsprogrammer, øvelser osv.

Herunder:

1. Jeg mener ikke at man som hverken erfaren bodybuilder eller nybegynder får noget ud af at downloade et excel dokument med et fint træningsprogram som hedder et eller andet smart, hst, hypertrofi, HIT, osv. osv.

2. Eller benytter sig at fancy engelske udtryk for diverse øvelser, Front Plate Raise, Bentover barbell rows osv. osv.

3. "Jeg tager 100 kilo i bænkpres". Er det godt? "Steget 20 kilo i xxx-øvelse" osv, osv. (For meget fokus på antal kg)

4. Generelt specifikke kostplaner og træningsprogrammer beskrevet over en periode, "20-ugers BBprogram med fokus på arme" osv. osv.

Håber jeg I ovenstående punkter formår at fremhæve pointerne.

Folk er meget forskellige. Kropsmæssigt, ernæringsmæssigt og erfaringsmæssigt bare for at nævne 3 faktorer. Dvs. at sandsynligheden for at en person som formidler noget viden, som i givet fald giver gode resultater for ham, nødvendigvis ikke giver de samme resultater for modtageren af den viden. Dette uanset om personen er erfaren eller ikke erfaren.

Det synes jeg er langtfra optimalt, og vil for mange betyde spildte timer i træningscenteret eller i værste fald skader.

Jeg synes i stedet at man skal snakke meget mere om kost og holdninger til sin træning. Hvad er personens formål/mål med sin træning?

Start med at smid en hulens masse billeder op af dig selv, og beskriv dernæst hvad dit mål med træningen er. Brug dernæst MOL's forum til at hooke op med en ligesindet ildsjæl og tag så sammen ned i et træningscenter. Træn sammen og udvekls erfaringer eller spørg de mere erfarne bodybuildere om råd. Køb en masse bøger om kost og træning.

Træn så i en periode. Smid flere billeder op af dig selv, så folk kan se din fremgang/tilbagegang. Nu kan de så give dig forslag til specifikke øvelser, fordi de på et meget bedre grundlag kan se din krop og de steder hvor du mangler at udvikle dig.

Bodybuilding/Styrketræning og hvad det indebærer (at arbejde sig frem mod et mål, at leve sundt, at opbygge en god selvtillid) er en livstil og en proces som tager tid. Lad det tage sin tid og få så din erfaring i træningscenteret og mærk den på din egen krop, i stedet for at spilde din tid med subjektive forum-råd fra tvivlsomme personer og internetkilder. Og ja, bodybuilding/Styrketræning er en videnskab men ikke desto mindre en ideologi.

Kritik modtages gerne

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

1. din pointe er for så vidt ok, men der er mange, der efterlyser programmer og da ingen gider at sidde og opfinde den dybe tallerken hver gang, vil der uvægerligt være nogle ting, der går igen, f.eks. henvisninger til hst programmer e.l.

2. hvad kalder du da front plate raise? (eller bare plate raise, som jeg ville kalde den). Det er et spørgsmål om at vide hvad man taler om. Mekanikerne nede på værkstedet ville bruge meeeeget lang tid, hvis de skulle kalde en eller anden stump i din bil for "den der 10 cm lang fidus, med et gevind i den ene ende, og to koniske huller på hver sin side i den anden ande".

3. Kan jeg ikke genkende fra MOL

4. Kan jeg heller ikke genkende specilet fra MOL. Igen, se dog punkt 1.

Herudover skal der siges at MOL jo som forum prøver på at sætte sig lidt ud over de ting, som folk selv kan prøve sig frem til nede i centeret og sladre sig frem til samme sted iøvrigt. Du kan som enkeltperson ladrig få afprøvet nok parametre i din træning, til at du ved hvad der virker bedst og i samspil med motionscenterkulturen i sin nuværende form (og med lidt efterdønninger fra 80'erne krudt misbrug), har det resulteret i nogle træningsdogmer, som bare er direkte fucked up.

Og hvis du fulgte lidt mere med, ville du nok efterhånden osse finde ud af hvor mange IRL træningsvenskaber der er opstået via MOL.

Men helt generelt, så er jeg vel enig i at der er for mange der går op i om kosttilskud X eller Y er bedst og om hvor vigtigt det er man spiser på A eller B tidspunkt. Når man træner hårdt og spiser meget sker der noget. Men det gør ikke de konkrete spørgsmål irrelevante...

Link to comment
Share on other sites

1. Jeg mener ikke at man som hverken erfaren bodybuilder eller nybegynder får noget ud af at downloade et excel dokument med et fint træningsprogram som hedder et eller andet smart, hst, hypertrofi, HIT, osv. osv.

2. Eller benytter sig at fancy engelske udtryk for diverse øvelser, Front Plate Raise, Bentover barbell rows osv. osv.

3. "Jeg tager 100 kilo i bænkpres". Er det godt? "Steget 20 kilo i xxx-øvelse" osv, osv. (For meget fokus på antal kg)

4. Generelt specifikke kostplaner og træningsprogrammer beskrevet over en periode, "20-ugers BBprogram med fokus på arme" osv. osv.

1. Sådan som jeg ser ideen ved at hente diverse træningsprogrammer er at de ikke skal følges til punkt og prikke, men er gode til inspiration. Så hvis man synes der er for lidt bicepsøvelser er brystøvelser så tilføjer man bare nogle flere.

2. Du kan evt. bruge exrx.net for at finde alle de nævnte øvelser på engelsk, man kan endda også se hvordan øvelserne udføres derinde.

3. Det stort set kun de nyeste (begyndere herinde) der går så meget op i hvad løfter (nårh ja og de fede styrkeløftere :wink: )

4. Igen det er op til dig selv at lave din egenkostplan ud fra hvad folk selv synes er fornuftigt, vi ved jo ikke hvad du kan lide og ikke kan lide. Derfor svarer folk for det meste med hvad de selv kan lide.

Folk er meget forskellige. Kropsmæssigt, ernæringsmæssigt og erfaringsmæssigt bare for at nævne 3 faktorer. Dvs. at sandsynligheden for at en person som formidler noget viden, som i givet fald giver gode resultater for ham, nødvendigvis ikke giver de samme resultater for modtageren af den viden. Dette uanset om personen er erfaren eller ikke erfaren.

Det synes jeg er langtfra optimalt, og vil for mange betyde spildte timer i træningscenteret eller i værste fald skader.

Jeg synes i stedet at man skal snakke meget mere om kost og holdninger til sin træning. Hvad er personens formål/mål med sin træning?

Start med at smid en hulens masse billeder op af dig selv, og beskriv dernæst hvad dit mål med træningen er. Brug dernæst MOL's forum til at hooke op med en ligesindet ildsjæl og tag så sammen ned i et træningscenter. Træn sammen og udvekls erfaringer eller spørg de mere erfarne bodybuildere om råd. Køb en masse bøger om kost og træning.

Træn så i en periode. Smid flere billeder op af dig selv, så folk kan se din fremgang/tilbagegang. Nu kan de så give dig forslag til specifikke øvelser, fordi de på et meget bedre grundlag kan se din krop og de steder hvor du mangler at udvikle dig.

Bodybuilding/Styrketræning og hvad det indebærer (at arbejde sig frem mod et mål, at leve sundt, at opbygge en god selvtillid) er en livstil og en proces som tager tid. Lad det tage sin tid og få så din erfaring i træningscenteret og mærk den på din egen krop, i stedet for at spilde din tid med subjektive forum-råd fra tvivlsomme personer og internetkilder. Og ja, bodybuilding/Styrketræning er en videnskab men ikke desto mindre en ideologi.

Sikke en masse sludder der bliver fyret af. Du mener ikke at man skal bruge et par timer om ugen herinde for kunne afkorte sin begynderperiode til et par måneder.

Jeg ville ønske at jeg havde fundet MOL noget får så jeg ikke havde spildt 2½ års træning, med tossede øvelser og dårlig kost.

Jeg synes faktisk at det er en dårlig ide at man som blåøjet nybegynder spørger de store i centeret. Man kan ikke skelne centermyter fra gode råd, så som "du skal bare køre mange gentagelser for at blive markeret".

Jeg synes at MOL holder et MEGET højt videnniveau. De fleste udtagelser og råd der gives herinde bakkes op af videnskabelige undersøgelser.

Læs lidt mere herinde og jeg er sikker på at du vil se lyset :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nu må man vel spørge sig selv hvad internetforum er for en størrelse...Det er meget sjældent at folk kommer igen og igen, hvis de ikke på den ene eller anden måde finder det, de søger. Og MOL er faktisk en af de absolut største træningsfora på nettet, så dem, der deltager må være glade for det, de får ud af forumet. Personligt synes jeg næsten at videnniveauet nogle gange er så højt, at der nørdes rundt i bittesmå teoretiske detaljer :tongue: men niveauet svinger selvfølgelig meget som det nødvendigvis vil gøre når det er et åbent forum.

Det du synes man skal gøre - give mening til kende, mødes og træne, smide billeder op af sig selv, så man kan se fremgang - er jo allerede en mulighed via onlineloggen og blog her på siden. Om folk faktisk er interesserede i at mødes med deres onlinekontakter er jo meget forskelligt, men det sker ret så ofte kan man se.

Link to comment
Share on other sites

Personligt synes jeg næsten at videnniveauet nogle gange er så højt, at der nørdes rundt i bittesmå teoretiske detaljer :tongue: men niveauet svinger selvfølgelig meget som det nødvendigvis vil gøre når det er et åbent forum.

Eller også er det netop udtryk for et lavt vidensniveau hos dem, som fører en sådan debat. Ja, der er nogen her på MOL, som ved meget om træning. Men for hver vidende MOL-bo er der 100 mindre-vidende, som blot er i stand til at bruge de rigtige ord, men faktisk ikke ved mere end Hr. og Fru Gennemsnit ude i motionscentrene. Det lyder bare sådan.

Så mit råd til nye MOL-medlemmer er, at de ikke skal lade sig skræmme af det tilsyneladende høje niveau. En betydelig del af det indtryk bygger på tomme tønder, som kan buldre meget højt. Den vigtigste del af et MOL-medlemskab for nytilkomne er at spotte dem, som faktisk ved meget, og så dem, der bare tror de ved meget.

Et lille hint som sorteringskriterie er, hvor åben den pågældende skribent er overfor andre måder at træne på, end det han selv gør. En MOL-skribent, som ikke tager hensyn til de bagvedliggende forudsætninger for træningen, bør man ikke lytte til. Han er sandsynligvis blot et eksempel på det gamle ordsprog om, at "I de blindes rige regerer den enøjede".

Link to comment
Share on other sites

Eller også er det netop udtryk for et lavt vidensniveau hos dem, som fører en sådan debat. Ja, der er nogen her på MOL, som ved meget om træning. Men for hver vidende MOL-bo er der 100 mindre-vidende, som blot er i stand til at bruge de rigtige ord, men faktisk ikke ved mere end Hr. og Fru Gennemsnit ude i motionscentrene. Det lyder bare sådan.

Så mit råd til nye MOL-medlemmer er, at de ikke skal lade sig skræmme af det tilsyneladende høje niveau. En betydelig del af det indtryk bygger på tomme tønder, som kan buldre meget højt. Den vigtigste del af et MOL-medlemskab for nytilkomne er at spotte dem, som faktisk ved meget, og så dem, der bare tror de ved meget.

Et lille hint som sorteringskriterie er, hvor åben den pågældende skribent er overfor andre måder at træne på, end det han selv gør. En MOL-skribent, som ikke tager hensyn til de bagvedliggende forudsætninger for træningen, bør man ikke lytte til. Han er sandsynligvis blot et eksempel på det gamle ordsprog om, at "I de blindes rige regerer den enøjede".

Der er i høj grad forskel på flueknepning, som ofte forekommer, og så en grundig diskussion af selv de mindste parametre og variabler. Mange bække små gør en stor år.

Jeg syntes faktisk der er lang mellem indlæg på et højt niveua efterhånden. Det er desuden de samme personager som, står bag indlæggene. Der skal vel være noget for alle, og ser derfor absolut ingen grund til, at niveauet skulle være lavere, men gerne højere (selvom jeg ikke selv bidrager til et højt niveau.

Link to comment
Share on other sites

For den der ikke kender diverse systemer i dybden kan de virke meget restriktive.

I virkeligheden forholder det sig ikke sådan med de gode træningssystemer.

HST kan virke som en meget lige til og fastlåst størrelse, det er det IKKE. Lidt læsning på HST forummet vil vise hvor mange tilpasninger der gøres.

Det samme med WSB, det samme med HIT (uhhhh....), DFHT etc....

Det er ganske enkelt at sætte en række retningslinier op for løftere i forskellige grader af udvikling træningsmæssigt.

Et træningsforum vil altid have en lang række begrænsninger og fordele ifht et møde IRL.

Sådan er det med alle former for kommunikation -fordele og ulemper.

De ulemper du beskriver kan jeg ikke nikke genkendene til.

1. Tingene skal jo have et navn. En skabelon er et fornuftigt udgangspunkt for begyndere hvis hands on coaching ikke er en mulighed. Gør man det for generelt ender det typisk med et program der består af 15 kabeløvelser for biceps..

2. terminologi:

Google og lad være med at tude... Tingene skal sgu have et navn. Om det er på dansk eller engelsk gør ikke den store forskel. Gulvpres? Hvad fa'en er det?

3. Ja MOL er fyldt af n00bs og af tåber der ikke kan bruge søgemaskinen. Sådan er virkeligheden. Ingen n00bs og ingen tåber = dødt forum.

Vægt? Vis mig en der kan full squatte 250kg med tynde ben, og jeg vil vise dig en gris der kan flyve...

4. Genkender ikke kostprogrammer der er tidsbegrænsede på den måde du beskriver.. Normen på MOL er ligevægtsindat som udgangspunkt, underskud => tilpasning.

Vægttræningsprogrammer: Et program bliver nødt til at være tidsbegrænset. Hvis ikke det er tidsbegrænset er det useriøst, da alle vil stagnere ved uforanderlig træning over en længere periode.

Systemer er derimod ikke nødvendigvis tidsbegrænsede i deres applikation, selv om disse kan have fordele og ulemper, der bliver tydeligere jo længere tid disse systemer følges.

Dedikation, passion, disciplin, livsstil er afgørende faktorer. Men at brænde med hovedet under armen giver sub-par resultater.

Link to comment
Share on other sites

Uddyber lige mine pointer.

Hvad er formålet med at anbefale et træningsprogram, til en nybegynder, hvis vedkommende ikke udfører øvelsen korrekt eller spiser tilstrækkeligt? Her hjælper smarte HST programmer og engelske gloser ikke...

Mht. at spørge "de store", så er jeg ikke helt sikker på hvad der menes. En person som tager stereoider og har tatoveringer? Det er vist en fordom...

Erfarne bodybuildere derimod er mere end villig til at give deres viden videre til andre.

Smag er individuel men det betyder ikke at der ligger en masse viden bag kostplanlægning når man styrketræner. Ellers udebliver resultaterne.

Når der nævnes at der er et meget højt videnniveau herinde, så mener jeg netop at det i mange tilfælde kan være lidt af en fælde. Når man træner på amatørplan så er det altså flueknepperi...

Kender heller ikke tidsbegrænsede kostprogrammer men tidsbegrænsede træningsprogrammer som der nævnes.

Hvad er gulvpres? Mener ikke jeg nævner det i posten.

Til sidst: Jeg mener fokus er forkert. Det betyder ikke at jeg nødvendigvis sort på hvidt ønsker ting afskaffet.

Link to comment
Share on other sites

Uddyber lige mine pointer.

Hvad er formålet med at anbefale et træningsprogram, til en nybegynder, hvis vedkommende ikke udfører øvelsen korrekt eller spiser tilstrækkeligt? Her hjælper smarte HST programmer og engelske gloser ikke...

Mht. at spørge "de store", så er jeg ikke helt sikker på hvad der menes. En person som tager stereoider og har tatoveringer? Det er vist en fordom...

Erfarne bodybuildere derimod er mere end villig til at give deres viden videre til andre.

Smag er individuel men det betyder ikke at der ligger en masse viden bag kostplanlægning når man styrketræner. Ellers udebliver resultaterne.

Når der nævnes at der er et meget højt videnniveau herinde, så mener jeg netop at det i mange tilfælde kan være lidt af en fælde. Når man træner på amatørplan så er det altså flueknepperi...

Kender heller ikke tidsbegrænsede kostprogrammer men tidsbegrænsede træningsprogrammer som der nævnes.

Hvad er gulvpres? Mener ikke jeg nævner det i posten.

Til sidst: Jeg mener fokus er forkert. Det betyder ikke at jeg nødvendigvis sort på hvidt ønsker ting afskaffet.

Jeg kan godt se hvad du mener, men alligevel gir det ikke meget mening. Det er selvfølgelig rigtigt at et træningsprogram og "engelske gloser" kan være nok så smarte, men uden det store formål hvis ikke modtageren forstår dem + diverse andre grundlæggende elementer (kost, restitution, mv.)

Men mener du at de mere erfarne på MOL skulle undlade at hjælpe de som spørger om hjælp, og at ingen hjælp ligefrem er bedre end hjælpen herinde? - Ja, det er svært at sætte sig ind i tingene fra day 1, men det er ikke unden grund der er lavet artikler som "fundamental træning for b..., "de 6 bud" osv osv....

Man får nogle ord, begreber og ikke mindst links man kan arbejde videre på, og bomb; pludselig står man ikke tomhændet som man ellers ville gøre.

Vi leger at mol og lign. foraer ikke fandtes: Ville scenariet være bedre? Ville folk få mere ud af deres træning? Ville folk få større viden indenfor ovennævnte grundlæggende elementer, og ikke mindst svar på deres spørgsmål? - Vi har gang på gang set at instruktører ikke er de klogeste hoveder i verdenen, og tv-programmer som "du er hvad du spiser" er sandelig heller ikke til meget hjælp.

Jeg forstår ikke din kritik. Lidt hjælp - som kan arbejdes videre på - er altid bedre end ingen hjælp overhovedet, hvorfor mol gør det rette i at guide folk på rette vej. Nok kan niveauet være højt, men en grønskolling kan ikke hjælpe en nabo-grønskollingen.

Link to comment
Share on other sites

Uddyber lige mine pointer.

Hvad er formålet med at anbefale et træningsprogram, til en nybegynder, hvis vedkommende ikke udfører øvelsen korrekt eller spiser tilstrækkeligt? Her hjælper smarte HST programmer og engelske gloser ikke...

Mht. at spørge "de store", så er jeg ikke helt sikker på hvad der menes. En person som tager stereoider og har tatoveringer? Det er vist en fordom...

Erfarne bodybuildere derimod er mere end villig til at give deres viden videre til andre.

Smag er individuel men det betyder ikke at der ligger en masse viden bag kostplanlægning når man styrketræner. Ellers udebliver resultaterne.

Når der nævnes at der er et meget højt videnniveau herinde, så mener jeg netop at det i mange tilfælde kan være lidt af en fælde. Når man træner på amatørplan så er det altså flueknepperi...

Kender heller ikke tidsbegrænsede kostprogrammer men tidsbegrænsede træningsprogrammer som der nævnes.

Hvad er gulvpres? Mener ikke jeg nævner det i posten.

Til sidst: Jeg mener fokus er forkert. Det betyder ikke at jeg nødvendigvis sort på hvidt ønsker ting afskaffet.

Jeg forstår ikke hvor du vil hen, med alt det du siger?

Link to comment
Share on other sites

Mener heller ikke at MOL's forum skal afskaffes. Jeg siger bare at jeg synes fokus i mange tilfælde er forkert. Derefter kommer jeg med forslag til hvordan man ellers kunne gøre.

Men ja, kunne godt forestille mig at en nybegynder ville ha det svært her på forummet.

Link to comment
Share on other sites

Mener heller ikke at MOL's forum skal afskaffes. Jeg siger bare at jeg synes fokus i mange tilfælde er forkert. Derefter kommer jeg med forslag til hvordan man ellers kunne gøre.

Men ja, kunne godt forestille mig at en nybegynder ville ha det svært her på forummet.

Man kan ikke svare i øst når det bliver spurgt i vest. Stiller en nybegynder et spørgsmål om fx. hvor mange reps han skal tage i en given øvelse, så svarer man ikke vedkomne med et kostråd...

Ps. jeg er stadigvæk ikke med på problemet.

Link to comment
Share on other sites

Lige præcis hvad er det du finder galt i at man anvender, det du kalder smarte gloser, som navne for forskellige bevægelser?

Hvis man ikke skal kalde plate raise for plate raise hvad skal man så kalde det? eller floorpress for floorpress eller gulvpres? eller bænkpres for liggestem eller omvendt?

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Nej, men man ingen vegne kommet hvis personen ingenting aner om kost.

Så man skal bestå en kostrådseksamen før man må stille spørgsmål herinde?

Du kan evt. kontakte MZ om han vil gøre det obligatorisk når man registrerer sig som medlem :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes nu heller ikke der er noget direkt galt med det. Det er bare formålsløst at bruge hvis man ikke kan udføre øvelsen korrekt. Så er man lige vidt. Hvad kan en nybegynder bruge en engelsk glose for en øvelse til, hvis han rent faktisk ikke kan udføre den korrekt?

Link to comment
Share on other sites

Synes nu heller ikke der er noget direkt galt med det. Det er bare formålsløst at bruge hvis man ikke kan udføre øvelsen korrekt. Så er man lige vidt. Hvad kan en nybegynder bruge en engelsk glose for en øvelse til, hvis han rent faktisk ikke kan udføre den korrekt?

nu hedder plate raise nu en gang plate raise. men jeg spørge igen, hvad skal man så kalde den bevægelse hvis man ikke må kalde den plate raise?

Link to comment
Share on other sites

I misforstår man jo.. Læs første tråd igen...

Det er fokus som jeg synes er forkert. Det betyder ikke at det ene udelukker det andet. Men fokus på da være at uddanne folk herinde i at spise og træne korrekt. Så kan man senere sætte programmer op og deri bruge navne på øvelser som personen på nuværende tidspunkt ved hvad er.

Link to comment
Share on other sites

Mener heller ikke at MOL's forum skal afskaffes. Jeg siger bare at jeg synes fokus i mange tilfælde er forkert. Derefter kommer jeg med forslag til hvordan man ellers kunne gøre.

Men ja, kunne godt forestille mig at en nybegynder ville ha det svært her på forummet.

Jeg syntes netop det modsatte. FOkus er netop ikke de forkerte steder. Fokus er på, at man for det første kommer i gang med, at træne nogle ordentlige og videnskabeligt underbyggede træningsprogrammer. Hen af vejen, kan man så lære hvorfor man gør, som man gør og se det hele ske på sin egen krop. Der bliver i høg grad fokuseret på gode grundprincipper vedrørende træning herinde. Det bliver så ofte gjort igennem forskellige anbefalede træningsprogrammer.

De fleste har efterhånden forstået, at basisøvelser en dertilhørende ordentlig kost, samt restitution er vigtige byggeklodser til en god fysik. At mange er ovre det stadie og ønsker forbedringer af mange små variabler er fuldt ud forståeligt og den eneste måde man kan opnå kontinuerlig fremgang, i sporten eller som person.

Og det bliver så hele tiden videregivet til nybegyndere, så på det punkt syntes jeg det er nået langt.

Man kan lige så godt gøre det ordentligt fra starten af, og det er da uhyre nemt, at plotte nogle kg ind i et HST regneark og så træne løs, med gode resultater inden for selve cyklussen. Det er da instant gratification så det batter.

Nybegyndere har det meget nemt, på dette forum syntes jeg. Der bliver altid svaret uddybende, eller henvist til andre kilder.

Link to comment
Share on other sites

I misforstår man jo.. Læs første tråd igen...

Det er fokus som jeg synes er forkert. Det betyder ikke at det ene udelukker det andet. Men fokus på da være at uddanne folk herinde i at spise og træne korrekt. Så kan man senere sætte programmer op og deri bruge navne på øvelser som personen på nuværende tidspunkt ved hvad er.

Jeg forstår bare ikke hvordan du vel lære en nytilkommen makker hvordan man træner hvis man ikke må bruge navnene på de bevægelser han skal lave?

Link to comment
Share on other sites

I misforstår man jo.. Læs første tråd igen...

Det er fokus som jeg synes er forkert. Det betyder ikke at det ene udelukker det andet. Men fokus på da være at uddanne folk herinde i at spise og træne korrekt. Så kan man senere sætte programmer op og deri bruge navne på øvelser som personen på nuværende tidspunkt ved hvad er.

Fokus er på efterspørgslen. Det er ikke udbuddet, som er hen i vejret men efterspørgslen. Og deri kan du have ret, at man burde måske henlede på andre punkter (eks. kost og restitution) til en nybegynder.

Der er netop fokus, som jeg skrev i mit tidligere indlæg på, at få folk til, at træne OG spise "korrekt".

Det er MEGET nemmere, at henvise til et allerede eksisterende videnskabeligt underbygget træningsprogram, som allerede har progression etc. indbygget.

Link to comment
Share on other sites

I misforstår man jo.. Læs første tråd igen...

Det er fokus som jeg synes er forkert. Det betyder ikke at det ene udelukker det andet. Men fokus på da være at uddanne folk herinde i at spise og træne korrekt. Så kan man senere sætte programmer op og deri bruge navne på øvelser som personen på nuværende tidspunkt ved hvad er.

Nu er MOL hverken et akademi eller en skole. Det er et diskussionsboard for folk der interesserer sig for træning. Man kan evt. stille spørgsmål herinde og er man bare lidt heldig så får man et fyldestgørende svar. Folk kan så og sige bruge boardet som de vil. Nogle bruger det for at få kostråd andre for at få træningsråd.

Vi er her ikke for at belære andre om hvad der er forkert og hvad der er sandt, men vi kan give nogle guidelinier som folk kan følge, hvis de altså lyster.

Der er altså ikke et pensum som man SKAL nå herinde.

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes netop det modsatte. FOkus er netop ikke de forkerte steder. Fokus er på, at man for det første kommer i gang med, at træne nogle ordentlige og videnskabeligt underbyggede træningsprogrammer. Hen af vejen, kan man så lære hvorfor man gør, som man gør og se det hele ske på sin egen krop. Der bliver i høg grad fokuseret på gode grundprincipper vedrørende træning herinde. Det bliver så ofte gjort igennem forskellige anbefalede træningsprogrammer.

De fleste har efterhånden forstået, at basisøvelser en dertilhørende ordentlig kost, samt restitution er vigtige byggeklodser til en god fysik. At mange er ovre det stadie og ønsker forbedringer af mange små variabler er fuldt ud forståeligt og den eneste måde man kan opnå kontinuerlig fremgang, i sporten eller som person.

Og det bliver så hele tiden videregivet til nybegyndere, så på det punkt syntes jeg det er nået langt.

Man kan lige så godt gøre det ordentligt fra starten af, og det er da uhyre nemt, at plotte nogle kg ind i et HST regneark og så træne løs, med gode resultater inden for selve cyklussen. Det er da instant gratification så det batter.

Nybegyndere har det meget nemt, på dette forum syntes jeg. Der bliver altid svaret uddybende, eller henvist til andre kilder.

"Hen af vejen kan man så lære hvorfor man gør som man gør" --- Det er jeg meget uenig i. Så man træner med hovedet under armen til at begynde med?

"De fleste har efterhånden forstået at basisøvelser en dertilhørende ordentlig kost samt restitution er vigtige byggeklodser til en god fysik" --- Meget enig

"At mange er ovre det stadig og ønsker forbedringer af mange små variabler" --- Meget uenig. Det er de nemlig ikke. Tænk over det. Har du selv en 100% velfungerende træningsprogram samt kostindtag som gør at du kun ønsker at forbedre de små ting? Flueknepperi hvis du spørger mig. Forskellen mellem win or loose for en professionel bodybuilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share