syretræning ?


gamma
 Share

Recommended Posts

selvom jeg ikke er meget for det, er det på tide jeg begynder at lære at syretræne. men hvordan kører man syretræning bedst i forhold til sæt og gentagelser, har altid sværget til 4x8 i snart mange år.

Har hørt fra nogle der foreslår 4 sæt hvor man starter med 14 gentagelser og så henholdsvis 12 10 og 8 men vil gerne høre om der er nogle der synes det er en dårlig ide eller har en bedre metode.

Kan jo godt lide mit 4x8 da jeg elsker at træne tungt men vil gerne prøve at komme af med noget masse og en gang i fremtiden blive skåret, og igen hvis man syretræner holder man så stadig sin styrke hvis jeg f.eks begynder at træne tungt igen om 6 måneder eller er der ikke nogle klare svar på det, håber på en masse svar hilsen gamma.

Link to comment
Share on other sites

En rigtig god øvelse til markerede biceps er følgende øvelse:

Du skal bruge et powerrack og hvis der er nogen som siger de skal squatte så må de altså vente for os biceps trænere har lige så meget ret til at være der som klumpedumperne.

Først sætter du pins i så det passer med at du kan køre biceps normalt, så venter du lige 30 sekunder og i den tid kan du lige sætte pins en tak op så du korter lidt af bevægelsen af.

Sådan bliver du så ved til den er helt i top. Det giver det vildeste pump samt når du kører +12reps så kører du som bekendt toning så du bliver godt markeret.

Hvis du vil have en større biceps så kan du køre 10'ere :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En rigtig god øvelse til markerede biceps er følgende øvelse:

Du skal bruge et powerrack og hvis der er nogen som siger de skal squatte så må de altså vente for os biceps trænere har lige så meget ret til at være der som klumpedumperne.

Først sætter du pins i så det passer med at du kan køre biceps normalt, så venter du lige 30 sekunder og i den tid kan du lige sætte pins en tak op så du korter lidt af bevægelsen af.

Sådan bliver du så ved til den er helt i top. Det giver det vildeste pump samt når du kører +12reps så kører du som bekendt toning så du bliver godt markeret.

Hvis du vil have en større biceps så kan du køre 10'ere :4thumbup:

Det er da forhåbentlig en joke, men uanset hvad så er det svært at se det skulle hjælpe spørgeren i denne tråd.

Det lyder rigtig meget som en større misforståelse med det syretræning, synes bare lige det er værd at få klarlagt først, inden vi fyrer løs med alle de dumme og underlige træningsmyter man kender fra nær og fjern.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

det eneste jeg mente her er hvordan man skal træne hvis man vil forbrænde mere i stedet for bare at blive stor og mener alle muskelgrupper, lige nu er jeg stor uden at have nogle rigtige markeringer og har hidtil kørt 4x8, ville pyramidetræning være en mulighed eller noget helt andet måske

Link to comment
Share on other sites

synes da ikke du lyder dum, men igen har styr på træning kosten kunne være bedre vil bare skifte måden at træne på derfor jeg stiller de spørgsmål her, eller taler vi helt forbi hinanden

Det er sagt før men når det kommer til forbrænde fedt er der reelt ikke den store forskel på træningsmetoder indenfor styrketræningen - det det mere eller mindre handler om er hvor højt din puls ligger når du træner - og hvor lang tid du træner.

Hvis du ikke er markeret kan det skyldes to ting, enten er din underhud forholdvis godt udviklet og man kan derfor ikke rigtig se dine muskler - eller også er din muskulatur bare ikke ret prominent. Hvis det første er tilfældet kan du ligeså godt dyrke cardio eller anden motion, hvis #2 er tilfældet er styrketræning det rette. Som regel er det en kombination og en kombination af ovenstående virker derfor som en oplagt løsning.

Termen "syre-øvelser" i forbindelse med træning er noget pjat. Alt forholdvis tungt muskelarbejde foregår hovedsaligt ved anaerobe betingelser (uden tilstedeværelse af ilt) - ved denne træning dannes der i musklerne laktat (mælkesyre) fra glukose (glykolysen) - denne laktat udskilles i høj grad i blodet og er på ingen måde skadeligt (bruges i en række andre processer i kroppen). Ømheden (DOMS) efter træning er (med al sandsynlighed) ikke relateret til laktat-dannelsen i musklen, og dennes effekt på vækst af muskulaturen er højest sandsynlig også begrænset.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Fra min tid som bane løber var begrebet syretræning noget man brugte om korte intervaller med kort pause imellem.

Eks 20*200m pause 10 sek.

"Syre" henviste til mælkesyre som blev ophobet i musklerne, men den myte er jo tilbage vist nu om dags.

I løbe og cykel sammenhæng bruges syretræning også om træning på eller omkring "syregrænsen" svarende til AT, som nok også er noget opreklameret.

Link to comment
Share on other sites

det eneste jeg mente her er hvordan man skal træne hvis man vil forbrænde mere i stedet for bare at blive stor og mener alle muskelgrupper, lige nu er jeg stor uden at have nogle rigtige markeringer og har hidtil kørt 4x8, ville pyramidetræning være en mulighed eller noget helt andet måske

Markering opnås med lavere fedtprocent. Det betyder at du skal indtage mindre energi end du forbrænder. Træning kan også hjælpe, og her er det cardio og ikke styrketræning der skal fokuseres på, så fremt du holder dit energi indtag nogenlunde stabilt.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er da forhåbentlig en joke, men uanset hvad så er det svært at se det skulle hjælpe spørgeren i denne tråd.

Det lyder rigtig meget som en større misforståelse med det syretræning, synes bare lige det er værd at få klarlagt først, inden vi fyrer løs med alle de dumme og underlige træningsmyter man kender fra nær og fjern.

:smile:

Selvf er det en joke. Tjek Punygunz 0.002's log og du vil se, at det ville involvere flere reps end han laver på en uge.

Link to comment
Share on other sites

Selvf er det en joke. Tjek Punygunz 0.002's log og du vil se, at det ville involvere flere reps end han laver på en uge.

Hehe, point taken. Det er nu heller ikke fordi jeg var i tvivl :innocent: men af og til kommer der sgu' den slags forslag hvor folk de mener det, og en helt ny indenfor træning mener jeg sagtens kunne læse det som en opfordring.

Link to comment
Share on other sites

Det er sagt før men når det kommer til forbrænde fedt er der reelt ikke den store forskel på træningsmetoder indenfor styrketræningen - det det mere eller mindre handler om er hvor højt din puls ligger når du træner - og hvor lang tid du træner.

Hvis du ikke er markeret kan det skyldes to ting, enten er din subcutis forholdvis godt udviklet og man kan derfor ikke rigtig se dine muskler - eller også er din muskulatur bare ikke ret prominent. Hvis det første er tilfældet kan du ligeså godt dyrke cardio eller anden motion, hvis #2 er tilfældet er styrketræning det rette. Som regel er det en kombination og en kombination af ovenstående virker derfor som en oplagt løsning.

Termen "syre-øvelser" i forbindelse med træning er noget pjat. Alt forholdvis tungt muskelarbejde foregår hovedsaligt ved anaerobe betingelser (uden tilstedeværelse af ilt) - ved denne træning dannes der i musklerne laktat (mælkesyre) fra glukose (glykolysen) - denne laktat udskilles i høj grad i blodet og er på ingen måde skadeligt (bruges i en række andre processer i kroppen). Ømheden (DOMS) efter træning er (med al sandsynlighed) ikke relateret til laktat-dannelsen i musklen, og dennes effekt på vækst af muskulaturen er højest sandsynlig også begrænset.

Med udgangspunkt i den viden som spørgeren udviser i denne her tråd, tror du så han fatter bare en brøkdel af det indlæg her :wink:

Link to comment
Share on other sites

Som det allerede er blevet nævnt, så kan du ikke vægttræne dig til markerede muskler. Det vil sige, det kunne du i princippet godt med cirkeltræning og andre cardio-orienterede vægttræningsaktiviteter. Spørgsmålet er bare hvor klogt det er, hvis man vil bevare sin muskelmasse. Vejen frem for dig, er at fortsætte din normale vægttræning, og så supplere træningen med en portion kardiotræning. Herudover er det nok en meget god ide at få styr på kosten. Kosten er og bliver den afgørende faktor for musklernes detaljeringsgrad.

Link to comment
Share on other sites

Med udgangspunkt i den viden som spørgeren udviser i denne her tråd, tror du så han fatter bare en brøkdel af det indlæg her :wink:

Jeg tror da han fatter de første to afsnit jeg skriver om hvad jeg synes han skulle rette sig efter for at få markerede muskler, jeg forventer ikke at kunne forklare kroppens metabolisme på 5 linier hvis det er det du mener - det var lige så meget rettet til andre - men ellers er man da altid velkommen til at spørge :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror da han fatter de første to afsnit jeg skriver om hvad jeg synes han skulle rette sig efter for at få markerede muskler, jeg forventer ikke at kunne forklare kroppens metabolisme på 5 linier hvis det er det du mener - det var lige så meget rettet til andre - men ellers er man da altid velkommen til at spørge :wink:

Det var kun en opfordring til at rette sit sprogbrug ind efter den man skriver til. Jeg er ikke overbevist om at spørgeren ved hvad subcutis er. Jeg har selv været meget slem til at flashe fagord tidligere, men har langsomt fundet ud af at man måske i mange tilfælde kommer længere med et mere dagligdagssprog.

Der er selvfølgelig ikke noget galt i at bruge fagord i de mere akademiske diskussioner, men de udgører efterhånden kun en begrænset del af MOL´s samlede tråde.

Det er selvfølgelig naturligt, for en medicin studerende, at han gerne vil vise at han er medicin studerende i hans indlæg, men husk nu at du skriver indlæggende for andres skyld, og ikke for din egen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det var kun en opfordring til at rette sit sprogbrug ind efter den man skriver til. Jeg er ikke overbevist om at spørgeren ved hvad subcutis er. Jeg har selv været meget slem til at flashe fagord tidligere, men har langsomt fundet ud af at man måske i mange tilfælde kommer længere med et mere dagligdagssprog.

Der er selvfølgelig ikke noget galt i at bruge fagord i de mere akademiske diskussioner, men de udgører efterhånden kun en begrænset del af MOL´s samlede tråde.

Det er selvfølgelig naturligt, for en medicin studerende, at han gerne vil vise at han er medicin studerende i hans indlæg, men husk nu at du skriver indlæggende for andres skyld, og ikke for din egen :wink:

Ja ok havde faktisk ikke tænkt på den med subcutis - den kom bare ind naturligt - den kan jeg godt se ikke var på sin rette det har jeg nu rettet.

Link to comment
Share on other sites

Og man kan lige så godt komme i gang med at lære at forklare komplicerede ting simpelt med dagligdags ord. Pt'er bliver forvirrede og ofte irriterede, hvis de ikke forstår hvad man siger. Ingen bryder sig om at føle sig dum og/eller ikke forstå noget der er vigtigt for dem at forstå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Faktisk er der mange guruer som Charles Poliquin og Chad waterbury der er glade for at udskrive syretræning til folk der gerne vil tabe sig. De mener at den øgede mængde lactat på en eller anden måde får mere væksthormon ud i systemet. om det så er rigtigt ved jeg ikke :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share