Lidt skævt bryst


Pumper-vTz
 Share

Recommended Posts

Hej allesammen.

Jeg har et problem og håber at i kan hjælpe mig.

Jeg har styrketrænet i en små 9 måneder, og jeg synes at mit venstre bryst er lidt større end mit højre, men man kan heldigvis kun se det hvis man kigger godt efter. Det venstre har altid være en "lille" smule større og det irriterer mig lidt. Jeg har ikke så meget forstand på styrketræning, så jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg synes bare at det er underligt, at det netop er mit venstre der er størst. Jeg er højre håndet of det er også en af grundende til, at jeg synes, at det er underlidt.

Jeg laver følgende øvelser til brystet:

Bænkpres (fri)

Bænkpres (stativ)

Flyers

på forhånd tak :)

Link to comment
Share on other sites

Hey

Det kan være fordi at du tager bænk i stativ.. Det er meget normalt at mange blive skæve fordi at man ikke træner bænk som i fri.. Ellers vil jeg mene det er flyers... Den kan let tages forkert

Ahhhh... Det der er sq en myte.

Men det er ganske normal at være lidt usymmetrisk i starten. Selv er min venstre overarm ca. 1 cm større end den anden.

Du skal bare forsætte med at træne som du gør nu.

Link to comment
Share on other sites

Ahhhh... Det der er sq en myte.

Men det er ganske normal at være lidt usymmetrisk i starten. Selv er min venstre overarm ca. 1 cm større end den anden.

Du skal bare forsætte med at træne som du gør nu.

Okay... jeg har altid fået afvide at det er "usundt" for kroppen at tag bænk i stativ

Link to comment
Share on other sites

Okay... jeg har altid fået afvide at det er "usundt" for kroppen at tag bænk i stativ

Det er uhensigtsmæssigt at tage bænkpres i smithstativet, men chancen for at blive usymmetrisk er nok ikke større i denne. Men den er dum at køre fordi den ikke efterligner en rigtig bænkpres bevægelse.... for den er låst fast så den kun kan gå op og ned og i 'rigtig' bænkpres er banen ikke 100% lodret.

Fortsæt du med at træne, så skal det nok udjævne sig med tiden!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke der er det vilde at gøre ved det... Jeg er lettere hypermobil og min skulder kommer tit i nogle underlige stillinger, især min venstre kan rykkes længere i ydrepos end min højre.. Hvilket har resulteret i skæve pecs, skuldre arme og alt muligt, pga skæve løft.... er generelt bare skæv i kroppen og er en sjat større i hele højre side end venstre..

Ikke så fedt, men vist ikk rigtigt noget at gøre ved det.

Link to comment
Share on other sites

Træn flad bænk med håndvægte så undgår man at det ene bryst vokser mere end det andet, trænede selv negang kun bænkp som brysttræning og fik et lidt assymetrisk bryst og valgte derefter at træne med håndvægte efter jeg havde trænet bænkp.

Link to comment
Share on other sites

Træn flad bænk med håndvægte så undgår man at det ene bryst vokser mere end det andet, trænede selv negang kun bænkp som brysttræning og fik et lidt assymetrisk bryst og valgte derefter at træne med håndvægte efter jeg havde trænet bænkp.

Det må vre være din spøg?

Hvis man vil undgå at være assymetrisk, så ved alle da at man skal træne med barbell og ikke dumbell.

Så du er sikker på at løfte lige på samme måde med hver arm/bryst.

Link to comment
Share on other sites

Det må vre være din spøg?

Hvis man vil undgå at være assymetrisk, så ved alle da at man skal træne med barbell og ikke dumbell.

Så du er sikker på at løfte lige på samme måde med hver arm/bryst.

Det må igen være din spøg? Med håndvægte løfter hver hånd uafhængigt af den anden. Det gør de jo netop ikke med en vægtstang.

Link to comment
Share on other sites

Det må igen være din spøg? Med håndvægte løfter hver hånd uafhængigt af den anden. Det gør de jo netop ikke med en vægtstang.

Så du mener ikke at man ROM'en kan bliver forskellig når du træner bænkpres med Dumbell?

Med Barbell er du sikker på at få den samme ROM med begge "arme/bryst" og derved træne hver bryst lige meget.

Link to comment
Share on other sites

Så du mener ikke at man ROM'en kan bliver forskellig når du træner bænkpres med Dumbell?

Med Barbell er du sikker på at få den samme ROM med begge "arme/bryst" og derved træne hver bryst lige meget.

Da ikke mere end med håndvægte. Hvis du træner alt for usymmetrisk falder du ned af bænken.

Med vægtstang kan den stærke side komme til at overtage. Kroppen vil bare gerne have vægten op og er man ikke meget opmærksom på at presse ens med hænderne med vægtstangstræning kan den stærke side få meget mere træning en den svage side. Og når man først bliver træt i et sæt eller i løbet af træningen, bliver denne tendens kraftigere.

Det er et generelt fysiologisk, at de stærkeste muskler gerne vil overtage. Det gælder både muskelgrupper imellem og for samme muskelgruppe på hver sin side kroppen.

Det modsatte af, hvad man ønskede.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan træne med vægtstang. Jeg har selv uens brystmuskler og træner glimrende med vægtstang.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Og igen, meget af det kan ikke bestemmes ved hvilken øvelse man bruger, men bestemmes derimod genetisk på forhånd. Men jeg synes det er sjældent at man ser så skæve overkroppe at det er noget man lægger mærke til... udover ejeren selv selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

Da ikke mere end med håndvægte. Hvis du træner alt for usymmetrisk falder du ned af bænken.

Med vægtstang kan den stærke side komme til at overtage. Kroppen vil bare gerne have vægten op og er man ikke meget opmærksom på at presse ens med hænderne med vægtstangstræning kan den stærke side få meget mere træning en den svage side. Og når man først bliver træt i et sæt eller i løbet af træningen, bliver denne tendens kraftigere.

Det er et generelt fysiologisk, at de stærkeste muskler gerne vil overtage. Det gælder både muskelgrupper imellem og for samme muskelgruppe på hver sin side kroppen.

Det modsatte af, hvad man ønskede.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan træne med vægtstang. Jeg har selv uens brystmuskler og træner glimrende med vægtstang.

Tja jeg ved sq snart ikke, for så kan du jo bare lade vær med at tage så meget vægt på, at du ikke kan udføre repset uden at løfte skæv, men det samme gælder jo Dumbell.

Jeg har selv være en anelse assymetrisk på patterne, men har bare forsat med bænkpres, og nu kan man stort set ikke se forskel på dem.

Så det er bare med at træne igennem, og få musklen så stor at der ikke kan ses forskel.

Link to comment
Share on other sites

Hej allesammen.

Jeg har et problem og håber at i kan hjælpe mig.

Jeg har styrketrænet i en små 9 måneder, og jeg synes at mit venstre bryst er lidt større end mit højre, men man kan heldigvis kun se det hvis man kigger godt efter. Det venstre har altid være en "lille" smule større og det irriterer mig lidt. Jeg har ikke så meget forstand på styrketræning, så jeg håber i kan hjælpe mig. Jeg synes bare at det er underligt, at det netop er mit venstre der er størst. Jeg er højre håndet of det er også en af grundende til, at jeg synes, at det er underlidt.

Jeg synes da kun det giver logisk mening. Hvis du er højre-håndet og din højre triceps derfor er stærkere end din venstre triceps, betyder det jo at dine venstre bryst- og skulder muskler må tage over mere af arbejdet end de højre muskler behøver under en øvelse som bænkpres.

Peter :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share