Vis os dine kosttilskud


Devious Builder
 Share

Recommended Posts

Og så synes jeg der forskel på, hvor meget man kan tillade sig at flame folk mht deres kosttilskud.. Afhængig af, om man bare udtaler sig om, hvad man SELV bruger eller om man rent faktisk ANBEFALER et kosttilskud. I sidstnævnte tilfælde vil jeg selv forlange evidens.

Selv kunne jeg finde på at bruge vitaminpille, fiskeolie, proteinpulver og kreatin. Mangler at købe kreatin, så er vejen mod et 250 kgs bænkpres sikret!

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 192
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

At sige, at proteinpulver er overflødigt, ved jeg ikke helt om jeg er enig i. Der er visse ting, der taler for:

1: Det er efterhånden en billig måde, at få protein på. Køber man nogle af de billigere mærker, bla nogle af dem, der reklameres for på MOL via bannerreklamerne, kommer man tæt på 10 gram prots per krone. Det gøres ikke billigere.

2: Man får næsten kun protein ad den vej. Tror ikke jeg ville have godt af, kun at få de ca 200-250 gram protein jeg mener at skulle have i døgnet (i hvert fald de første 24 timer efter vægttræning) fra kød. Selv med magert kød (ca 5 % fedt) ville det give ekstra ca 50 gram animalsk fedt. Får man det fra æg og mælkeprodukter, er der tilsvarende fedt og kulhydrater bundet i halen på proteinerne.

Det er ikke et problem for alle, men nogen af os behøver ikke ekstra kalorier.

3: Det er nemt med en shake efter træning. Nemt er godt. Det sikrer konsistens.

4: Hvis man tror på, at kroppen er ekstra modtagelig for proteiner efter træning er der en teoretisk fordel ved at få et hurtigt optageligt protein, så aminosyrerne rent faktisk er til rådighed når der er ekstra behov for dem/mulighed for at bruge dem positivt til muskelopbygning/restitution.

1. Det er billigt ja, men trist (min mening) hvis det økonomiske skal bestemme hvad man indtager, da mange elendige fødevarer er de billigste.

2. Der er masser af andre kilder til protein i kosten. Man kan nemt indtage nok protein gennem "mad", med mindre man har en elendig og ensformiget kost. Det er heller ikke et spørgsmål om at skulle indtage ekstra energi. Energien indgår selvfølgelig i hele dagens energiindtag og afstemmes efter behov.

3. Det er nemt, ja. Men lidt i stil med 1. synes jeg det er trist hvis tidsfaktoren bestemmer hvad man indtager da meget junkmad er nemt og hurtigt at lave.

4. Man vinder i bedste fald nogle få minutter fremfor mange alternativer og da de fleste har indtaget mad indenfor relativ kort tid før træning (spiser jænvligt over hele dagen) er det kun nogle af de få personer, som har 117% styr på kost og træning, der muligvis kan opnå en lille fordel.

Jeg siger ikke proteinpulver er overflødig, da jeg sagtens kan se nogle personer har "brug" for det. Men at det benyttes af, næsten alle, der løfter vægte, uanset hvilket plan det er på, er helt til grin. At nogle, på mange andre områder ønsker at have faglig tilgang og beder om evidens, men uden at tænke over det indtager proteinpulver, er også til grin. Det er hovedsageligt det sidste der har været fremme - at folk ikke er konsistente i deres faglighed.

Link to comment
Share on other sites

jeg vil lige som JSC sige at proteinpulver da virkelig er en god måde at holde proteinindtaget højt uden af den grund at skulle få alle de ekstra kalorier med der ellers ville komme.

jeg ligger også selv på ca 210 g protein om dagen, og det er altså ikke nødvendigvis særligt nemt eller fordelsagtigt for mig at få det hele gennem normal kost. Især om morgenen er jeg altså ikke særligt tændt på at stå og stege kylling.

Og..så må jeg lige af med den her.. Stubbe, træner du selv styrketræning?

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

jeg vil lige som JSC sige at proteinpulver da virkelig er en god måde at holde proteinindtaget højt uden af den grund at skulle få alle de ekstra kalorier med der ellers ville komme.

jeg ligger også selv på ca 210 g protein om dagen, og det er altså ikke nødvendigvis særligt nemt eller fordelsagtigt for mig at få det hele gennem kosten. Især om morgenen er jeg altså ikke særligt tændt på at stå og stege kylling

Og..så må jeg lige af med den her.. Stubbe, træner du selv styrketræning?

Hvis vi netop tager den videnskabelige tilgang, så skulle 1,6g protein pr.kg. kropsvægt være tilstrækkeligt. Det er klart at man for problemer hvis man går efter 2+...

Link to comment
Share on other sites

Hvis vi netop tager den videnskabelige tilgang, så skulle 1,6g protein pr.kg. kropsvægt være tilstrækkeligt. Det er klart at man for problemer hvis man går efter 2+...

Er det ikke lidt svært at dikterer som en endegyldig sandhed ? :smile:

Link to comment
Share on other sites

jeg vil lige som JSC sige at proteinpulver da virkelig er en god måde at holde proteinindtaget højt uden af den grund at skulle få alle de ekstra kalorier med der ellers ville komme.

jeg ligger også selv på ca 210 g protein om dagen, og det er altså ikke nødvendigvis særligt nemt eller fordelsagtigt for mig at få det hele gennem kosten. Især om morgenen er jeg altså ikke særligt tændt på at stå og stege kylling

Og..så må jeg lige af med den her.. Stubbe, træner du selv styrketræning?

Præcis kommentarer som denne "Især om morgenen er jeg altså ikke særligt tændt på at stå og stege kylling" viser at du enten laver grin med det eller også burde du sætte dig ned og åbne en ernæringsbog. Der er ingen der siger man skal stå og stege kød om morgenen, der er mange andre måder at få protein.

Hvad vil forskellen være om du indtager 190g protein eller 210g protein, hvis du holder dit energiindtag konstant?

"Og..så må jeg lige af med den her.. Stubbe, træner du selv styrketræning?" for ellers ved jeg ikke hvad jeg snakker om? Jeg havde ellers anset dig, blackmoore, som værende lidt mere fornuftig. Jeg har gennem de sidste 16år dyrket styrketræning on/off. De seneste år har det dog af flere grunde mest været off, mens i starten var det mest on.

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke lidt svært at dikterer som en endegyldig sandhed ? :smile:
Jo, men når samtlige videnskabelige studier viser dette, er det nok indtil videre det nærmeste vi kommer "den endegyldige sandhed".

pt. Der er flere studier som viser at når proteinbehovet opnås, er det uden betydning om den ekstra energi stammer fra protein eller kulhydrat, mange af de personer der indtager proteinpulver vil derfor opnå samme resultater ved at fylde sig med sukker.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke lidt svært at dikterer som en endegyldig sandhed ? :smile:

Det var også derfor jeg skrev "at tage den videnskabelige tilgang", fordi jeg ikke fuldstændig ville lukke munden på en erfaringsmæssig.. Og hvis man tager den sidstnævnte og mener at man skal have 3g/kg, så er det ikke svært at argumentere for proteinpulvers nødvendighed...

Edited by Torben F.
Link to comment
Share on other sites

"Og..så må jeg lige af med den her.. Stubbe, træner du selv styrketræning?" for ellers ved jeg ikke hvad jeg snakker om?
Den sidste del har du nu selv valgt at sætte ind, men jeg syntes da det er spændende at vide om din tilgang udelukkende var teoretisk :bigsmile: At du så vælger at blive fornærmet/arrogant er så dit valg :bigsmile::tongue:

Det er da godt at høre du også har en praktisk tilgang til sagerne :bigsmile:

Jeg havde ellers anset dig, blackmoore, som værende lidt mere fornuftig.

Jeg er skam særdeles fornuftig :tongue::tongue:

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Jeg har til gengæld læst et forsøg på engelske collegeroere, der både styrketrænede x 3/uge og trænede roning. De havde ikke positiv nitrogenbalance på under 2 gram protein/kg mager kropsvægt. Jeg tror også de fleste har den tilgang, at man hellere vil skyde over målet end under. Hvis man skyder over målet pisser man det ud igen og har måsle spildt sine penge. Men til 0.1 krone grammet så.. Tager man for lidt får man ingen fremgang. Jeg har ikke svært ved at vælge.

Og jeg synes alligevel Blackmores spørgsmål er lidt on target. For det er ret tydeligt, at du ikke selv bakser med at få x antal gram om dagen.

Din afvisning af mine 4 argumenter er lidt for nemme. Og i firerens tilfælde efter min bedste overbevisning forkert. 20 minutter efter indtag af valleprotein i flydende form er der aminosyrer i blodet. Efter hvad jeg husker fra medicinsk kompendie angående tømning af mavesækken BEGYNDER dette først efter 40 minutter efter indtag af et måltid fast føde.

Og jeg er altså ikke enig i dit argument over for 2eren. De kalorier man får er i mine øjne ikke nødvendigvis ønskværdige. Animalske fedtsyrer og mælkesukker kan jeg generelt godt undvære.

Og tiden og pengene.. Ja, i den bedste af alle verdener, men det er ikke min verden, så deet..

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Jeg har til gengæld læst et forsøg på engelske collegeroere, der både styrketrænede x 3/uge og trænede roning. De havde ikke positiv nitrogenbalance på under 2 gram protein/kg mager kropsvægt.
Gider du ikke referere til det. Der er flere studier hvor man har set at der er behov for relativ meget protein, men i hvert eneste studie har der været faktorer til stede f.eks stort energiunderskud, som gør at det ikke kan bruges til at vise proteinbehovet.

Og jeg synes alligevel Blackmores spørgsmål er lidt on target. For det er ret tydeligt, at du ikke selv bakser med at få x antal gram om dagen.
Hvis man har lidt indsigt i ernæring er det ikke nødvendigt at "bakse" med at få dækket sit (videnskabeligt underbyggede) proteinbehov.

Din afvisning af mine 4 argumenter er lidt for nemme. Og i firerens tilfælde efter min bedste overbevisning forkert. 20 minutter efter indtag af valleprotein i flydende form er der aminosyrer i blodet. Efter hvad jeg husker fra medicinsk kompendie angående tømning af mavesækken BEGYNDER dette først efter 40 minutter efter indtag af et måltid fast føde.

Og jeg er altså ikke enig i dit argument over for 2eren. De kalorier man får er i mine øjne ikke nødvendigvis ønskværdige. Animalske fedtsyrer og mælkesukker kan jeg generelt godt undvære.

Og tiden og pengene.. Ja, i den bedste af alle verdener, men det er ikke min verden, så deet..

Det var såmænd ikke en afvisning. Det var for at få lidt mere farve på dine sorte/hvide argumenter.

Med hensyn til 4. er det du siger forkert. Hvis man har set dette i et stude må det have været et kæmpe måltid fyldt med fedt.

Med hensyn til 2. er det et spørgsmål om hvad du indtager i alt gennem hele dagen. Altså hvordan den samlede føde er. Hvis man indtager en liter skummetmælk har man indtaget ca 1gram animalsk fedt, hvoraf en del er fedtsyrer som ikke har nogen negativ effekt. Det kan jeg da godt se lyder slemt (ironi, hvis nogen er i tvivl).

Link to comment
Share on other sites

En helt klar favorit til efter træning: post-67-1147696772_thumb.jpg Det er jeg sgu kommet langt med maaaange år. Jhax har flere gange drillet mig med det han kalder min "jsc" shake! :laugh:

Når det så er sagt, må jeg indrømme, at jeg også med mellemrum bruger et godt/billigt whey produkt. En mælk er ikke altid lækker efter ha ligget i tasken 2 timer, og så er det super at ku' blande en shake med vand. Det har i øvrigt ikke noget med dovenskab at gøre, da jeg i forvejen bruger en del tid på at tilberede mad. Især ved hård cardio/styrke kan det være svært at spise et stort måltid umiddelbart efter - og desuden holder jeg af at nyde min mad, så den vil jeg hellere spise hjemme end i et træningslokale/omklædningsrum. Så længe jeg får ca. 1,8 gram protein pr kg FFM er jeg tilfreds! :smile:

Ganske almindelig kreatin har også en god virkning, så i (sjældne) perioder hopper jeg også på den vogn. Køber det billigste, og det virker fint, så jeg ser ingen grund til at købe "XXXLBigMuscles-Kreatin-transport-whatever". Sunde olier og en stærk multivitaminpille synes jeg ligeledes er fint at bruge.

Jeg må da indrømme, at jeg også synes der er for meget fokus på en masse unødvendige kosttilskud i fuldstændige sindssyge mængder - har man 100% styr på sin kost, kan det dog være et godt supplement.

Link to comment
Share on other sites

For at bringe tråden tilbage til sin oprindelse:

Protein tilskud: Fordi det er nemt, og det smager fantastisk. Desuden har jeg i sæsonen, svært ved at finde tid til at lave mad flere gange om dagen.

ZMA:Startede på det for flere år siden, da jeg arbejdede som natportier på hotel og havde svært ved at sove når jeg fik fri. Fik det anbefalet af en ven og har taget det lige siden. Jeg sover som et barn, når jeg tager det.

Kreatin:Bruger jeg on/off når jeg bulker/cutter og i sæsonen.

Kulhydrat tilskud:Kunne ikke undvære det når jeg bulker og heller ej i sæsonen, når jeg skal indtage mellem 5000-8000 kalorier.

Fiskeolier: Fedt er sundt. :tongue: Derudover har jeg betydelig mindre ømhed i mine muskler når jeg indtager dette produkt.

Pre workout tilskud:Blev egentlig købt til eksamensbrug, hvor det virkede fortræffeligt, men derefter har jeg brugt det i perioder når jeg har trænet tungt og bulket. Det er DET bedste produkt jeg nogensinde har prøvet af sin slags.

Nutella:Fordi det er videnskabeligt bevist at det giver mindst 20 kg i bænk, squat og dødløft! :superman:

post-556-1147740774_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gider du ikke referere til det. Der er flere studier hvor man har set at der er behov for relativ meget protein, men i hvert eneste studie har der været faktorer til stede f.eks stort energiunderskud, som gør at det ikke kan bruges til at vise proteinbehovet.

Hvis man har lidt indsigt i ernæring er det ikke nødvendigt at "bakse" med at få dækket sit (videnskabeligt underbyggede) proteinbehov.

Det var såmænd ikke en afvisning. Det var for at få lidt mere farve på dine sorte/hvide argumenter.

Med hensyn til 4. er det du siger forkert. Hvis man har set dette i et stude må det have været et kæmpe måltid fyldt med fedt.

Med hensyn til 2. er det et spørgsmål om hvad du indtager i alt gennem hele dagen. Altså hvordan den samlede føde er. Hvis man indtager en liter skummetmælk har man indtaget ca 1gram animalsk fedt, hvoraf en del er fedtsyrer som ikke har nogen negativ effekt. Det kan jeg da godt se lyder slemt (ironi, hvis nogen er i tvivl).

Mine sort/hvide argumenter? Jow, jow.

Men igen kommer du for nemt om det. Skummetmælk indeholder kun 1 gram fedt per liter og det er det du hiver frem. Upåagtet at du selvf ved, at den så også indeholder ca 50 g mælkesukker. Den tager vi lige igen; mælke-SUKKER. Jeg vil hellere bruge de 50 gram kulhydrat til fuldkornsprodukter, frugt og grønt. Og vil man have 50-60 gram protein fra magert kød får man som minimum 10-15 gram animalsk fedt. Som minimum.

Jeg vil faktisk argumentere for, at proteinpulver er sundt.

Forudsat man accepterer, at man som trænende har et øget proteinbehov, mindsker proteinpulver ens indtag af de ovennævnte "følgekalorier" i form af mælkesukker og animalsk fedt. Dem vil jeg absolut mene man fra et sundhedsmæssigt synspunkt bør skære ned på.

Jeg argumenterer ikke for, at proteinpulver skal erstatte andre "naturlige" proteinkilder. Men man kan lægge det oven i en diæt med magert kød, mælkeprodukter, fuldkornsprodukter, frugt og grønt. Bruge det som tilskud, ikke :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mine sort/hvide argumenter? Jow, jow.

Men igen kommer du for nemt om det. Skummetmælk indeholder kun 1 gram fedt per liter og det er det du hiver frem. Upåagtet at du selvf ved, at den så også indeholder ca 50 g mælkesukker. Den tager vi lige igen; mælke-SUKKER. Jeg vil hellere bruge de 50 gram kulhydrat til fuldkornsprodukter, frugt og grønt. Og vil man have 50-60 gram protein fra magert kød får man som minimum 10-15 gram animalsk fedt. Som minimum.

For nemt om det? Tralala lala.

Så vil jeg meget gerne have du beskriver (med videnskabelig underbyggelse) de negative effekter af 50gram laktose dagligt for en fysisk aktiv person med en sund kost. En voksen aktiv fysisk person indtager ofte 400-700gram kulhydrat, mener mindre han er kulhydratforskrækket, hvoraf 50gram laktose fordelt over dagen på ingen måde kan siges at være negativ, da mælk bidrager med mange vitaminer og mineraler. Der er stadig rig mulighed for at indtage rigeligt med fibre samt de øvrige vitaminer og mineraler.

Du mangler igen indsigt i ernæring- Kun omkring 50% af fedtet i kød kommer fra de "negative" mættede fedtsyrer, så indtager man 50-60 gram protein gennem magert kød får man ikke mere end 4-7gram "skidt" fedt. Igen- kan du beskrive (med videnskabelig underbyggelse) at 10-20gram af de "dårlige" fedtsyrer har negative effekter når det indtages af en voksen person der intager fornuftige mængder af enkelt og flerumættet fedt (vel omkring 40-60 gram af disse). Kød bidrager også med mange andre stoffer.

Jeg vil faktisk argumentere for, at proteinpulver er sundt.
Kunstigt fremstillet pulver der ofte indeholder en række tilsætningsstoffer. Vel, selvfølgelig er det sundere end et stykke kød og et glas mælk der indeholder, som vi så ovenfor, enorme mængder fedt og laktose samt en lang række gavnlige stoffer (men dem holder vi bare udenfor).

Jeg argumenterer ikke for, at proteinpulver skal erstatte andre "naturlige" proteinkilder. Men man kan lægge det oven i en diæt med magert kød, mælkeprodukter, fuldkornsprodukter, frugt og grønt. Bruge det som tilskud, ikke :wink:
Jeg argumenterer ikke for at man ikke kan benytte proteinpulver eller at nogle ikke har behov for det. Jeg siger blot at størstedelen ikke har noget behov for det og at det er sjovt der er så mange der ukritisk køber det ene produkt efter det andet.

Jeg tror du skal læse de indledende indlæg til sidespringet igen, for det tyder ikke på du har forstået hvad diskutionen gik ud på.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Først: Du vil provokere og det lykkes også for dig. Jeg tror dog nok jeg er en af de mest skolede i ernæringsfysiologi på dette site, så yderligere stikpiller kan du som sådan godt.. spare dig. Læg fx mærke til, at jeg lige netop IKKE påstår, at dyrefedt=mættede fedtsyrer. Jeg ved godt at dyrefedt er en blanding af poly- og monoumættede fedtsyrer og mættede fedtsyrer.

Gå venligts ud fra at vi debaterer pga forskellige synsvinkler, ikke pga manglende viden fra min side.

Et problem er, tror jeg, at vi har forskellige udgangspunkter. Du ser for dig den meget aktive idrætsudøver, der skulle have et kulhydratsbehov på 4-700 gram. Har man et højt kaloriebehov, er jeg da enig i, at man sandsynligvis kan få sit behov for protein dækket via almindelig kost. Og stadig være isokalorisk.

Men er man som danskere flest og ikke udstyret med en teenagers kolibriagtige stofskifte eller med mange timer tilbragt i et træningscenter på motionsudstyret, på landevejen eller tilsvarende, kan de ekstra kalorier være årsag til en hyperkalorisk diæt.

Til gengæld tilbringer mange af os hér en hel del tid tilbragt med at nedbryde muskelvæv via styrketræning. Med ledsagende øget behov for et øget proteinindtag for at opretholde positiv nitrogenbalance. Og uden at forbrænde voldsomt mange kalorier, hvilket vægttræning jo desværre ikke gør - så var vi mange fede SL og BB, der var mindre buttede. Og hér kommer PP ind i billedet efter min mening.

Overvægt er et stigende problem i samfundet. For de tungere af os er proteiner i "ren" form en måde at holde detr daglige kalorieindtag nede. Til gavn for væres livvidder.

Og debatten om hvad der er sundt. Er et produkt som PP direkte sundt? Det kan selvf diskuteres, det er jo klart et raffineret produkt, lidt ligesom sukker. Men jeg vil mene, at det kan være indirekte sundt ved at se på de ting, som man derigennem kan undlade at indtage. Deriblandt for meget mælkesukker og animalsk fedt. For MEGET, vel at mærke.

Og så synes jeg ikke man kan affærdige argumenterne med tid og penge som noget trivielt og "sørgeligt". Meget i hverdagen er et kompromis, så det følger næsten, at det også må gælde kosten af og til. Man kan førsøge at lade den generelle trend gå imod bedre fødevarevalg og dette vil jeg bestemt bakke op om. Alt for meget ligegyldigt gående mod dårlig føde indtages med alt for lidt omtanke i dette land.

Edited by jsc
Link to comment
Share on other sites

Det kan godt være du er blandt de mest skolede i ernæringsfysiologi, men dine indlæg har indtil nu ikke båret præg af det. Jeg har ikke kommet med nogle provokationer, hvis du har opfattet det såen tager du fejl.

Der er ingen grund til at fremhæve det drejer sig om animalsk fedt, med mindre du rent faktisk vil sige noget med det. Så er det ikke et problem at det er animalsk fedt, men et problem at det er for meget fedt. Alligevel fremhæver du også tidligere at animalsk fedt kan du godt undvære, trods ca halvdelen af det animalske fedt er de fedtsyrer vi skal have, så hvor ligger problemet?

Grunden til der er mange fede BB og SL, som du selv siger, er at de bulker alt for hårdt. Hvilket for en stor del skyldes deres åndsvage proteinindtag.

Vi kan godt blive enige om at proteinbehovet er øget i forhold til normalbefolkningen, men det er begrænset hvad det er øget i forhold til hvad normalbefolkningen indtager. Ser man så yderligere på det øgede energibehov er det ikke svært at dække proteinbehovet.

Og debatten om hvad der er sundt. Er et produkt som PP direkte sundt? Det kan selvf diskuteres, det er jo klart et raffineret produkt, lidt ligesom sukker. Men jeg vil mene, at det kan være indirekte sundt ved at se på de ting, som man derigennem kan undlade at indtage. Deriblandt for meget mælkesukker og animalsk fedt. For MEGET, vel at mærke.
Rigtigt hvis man indtager for MEGET, men det kan man sgu da bare lade være med. En ting er helt sikker og det er PP ikke er sundt i sig selv. Det kan ikke diskuteres.

Og så synes jeg ikke man kan affærdige argumenterne med tid og penge som noget trivielt og "sørgeligt". Meget i hverdagen er et kompromis, så det følger næsten, at det også må gælde kosten af og til. Man kan førsøge at lade den generelle trend gå imod bedre fødevarevalg og dette vil jeg bestemt bakke op om. Alt for meget ligegyldigt gående mod dårlig føde indtages med alt for lidt omtanke i dette land.
Fair nok, det er din mening. Min mening med tid og penge har jeg givet udtryk for.

Derudover kan jeg se du drejer diskutionen hen imod hvad "de store gutter" skal have af protein og at det er et problem for dem at få nok. Well, du kan stadig få nok hvis du vil i kosten, men ellers er jeg da ikke uenig i at hardcore BB og SL kan have brug for PP, hvilket jeg har sagt hele tiden. Endnu engang vil jeg bede dig om at læse de indledende indlæg til denne sideløber, da det ikke er det diskutionen kører på. Det er kun dig der bliver ved med at diskuterer dette.

Edited by Stubbe
Link to comment
Share on other sites

Grunden til der er mange fede BB og SL, som du selv siger, er at de bulker alt for hårdt. Hvilket for en stor del skyldes deres åndsvage proteinindtag.

Det mener du bare ikke seriøst :blink:

... du tror vel ikke på at "fede" BB og SL'er har øget deres fedtdepoter gennem urimmelige mængder proteinpulver :blink:

seriøst....

Link to comment
Share on other sites

. Jeg har ikke kommet med nogle provokationer.

well is that so?

det forklarer jo ikke hvorfor mantanketomt indtager store mængder af unødvendige produkter.
Hvis man harlidt indsigt i ernæring er det ikke nødvendigt at "bakse" med at få dækket sit (videnskabeligt underbyggede) proteinbehov.
Du mangler igen indsigt i ernæring
Jeg tror du skal læse de indledende indlæg til sidespringet igen, for det tyder ikke på du har forstået hvad diskutionen gik ud på.
Det kan godt være du er blandt de mest skolede i ernæringsfysiologi, men dine indlæg har indtil nu ikke båret præg af det

der er altså forskel på indsigt og arrogance :nonono::nonono: Det er ærgeligt når du nu ved en del om ernæring at du i denne her tråd optræder temmlig nedladende! Det er der bestemt ingen grund til, når du har så meget andet at byde på...

Edited by Blackmoore
Link to comment
Share on other sites

Kostforslag.

Jeg har taget udgangspunkt i en person på omkring 80-85kg med et energibehov på ca 13MJ.

Kosten kan tilpasses på en million måder- det er blot for at vise hvor nemt man kan dække sine behov gennem mad.

Protein 182gram

Kulhydrat 400gram

Fibre 53gram

Fedt 83gram

Mættet 16gram

Enkeltumættet 41gram

Flerumættet 15gram

For alle vitaminer og mineraler er indtaget over ADT og for de fleste ligger er indtaget 200-400% af ADT.

Så med en simpel sund kost kan man stort set undvære alle de farvede kosttilskud.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share