Proteiner?


Insaniac
 Share

Recommended Posts

Hey!

Jeg snakkede lidt med en ven i dag, som mente at det var dumt at jeg tog protein-pulver.

Forklarede så at det kun var efter træning, hvilket vil sige hver anden dag og det bestod af 25-50g opløst i ½ liter vand.

Han sagde at man blev hurtig fed af det hvis man ikke passede på.

Jeg har kun trænet i 1½ uge, så er det dumt at anvende det?

Jeg kan ikke rigtig se at det er dumt at anvende det, for uanset om man træner på højt eller lavt plan så skal kroppen jo stadig anvende et antal proteiner.

Jeg har det så sådan med mig selv at jeg er meget bange for at blive tyk osv, så nu er jeg blevet lidt usikker på det.

Håber I vil hjælpe og give nogle gode råd eller noget.

Link to comment
Share on other sites

Vi går godt i spænd her til aften, hva'! B)

Din kammi har faktisk til dels ret, man kan godt tag' på af proteinpulver, men kun hvis dit samlede energi indtag på en dag er meget stort.

Dvs. hvis du indtager en proteinshake oven i et i forvejen meget stort energi/kalorie overskud, tager man med tiden på!

Godt nok skal man ha' et kalorie overskud hverdag for optimal muskelvækst, men moderat!

Litopsi nævnte i en anden tråd at et overskud på 500 - 1000 kcl er fint!

Jeg har det så sådan med mig selv at jeg er meget bange for at blive tyk osv

Det kan ikke undgås at du tager nogle kg på i fedt, der er ikke noget der hedder at træne hårdt for styrke/hypertrofi samtidig med at holde en lav fedtprocent med sixpack......... det ku' man måske godt, men så får man meget ringe udbytte af træningen!

Følg litopsi's råd, dermed kan du begrænse fedtdepoterne! Det er jo forøvrigt også her at en diæt spiller ind...... man opbygger i en periode, f.eks 1 år noget muskelmasse og går derefter på diæt for at cutte de overflødelige kg. :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nævnte over messenger til Baardi bilder engang, så har jeg hørt samme påstand. Ikke fra en men fra flere. Jeg selv har vurderet det til at være et vandre historie.....

Jeg har dog fået at vide fra en jeg kender godt, at man SKAL indtage kulhydrater i samme øjeblik, som man indtager proteinen, for ellers vil det sætte sig sodt. Er der noget om snakke?? Jeg har ikke meget forstand på biologi, så hvis nogen her ved noget om sagen, så jubii :D

Link to comment
Share on other sites

Insane: Hvor er det lige, at dit nystartede forbrug med protein pulver passer ind til dine mål? Det kan godt være at du muligvis har en logbog, men det har jeg ikke undersøgt. Det eneste jeg har at gå ud fra er denne tråd, og her nævner du bare at du bruger protein pulver - hvilket der ikke er noget galt i. Men hvor mange gram du spiser, har noget at gøre med dit mål - Du skal huske på at alt ikke skal gøres op i proteiner og kulhydrater, men hvor mange kcal'er du får i dig.

Alt det med at man bliver fed af protein pulver er pjat. Du bliver mere fed hvis du har en god blanding af protein OG kulhydrat -eller hvis du bruger for meget protein pulver som ikke bruges fornuftigt i kroppen.

Hold øje med hvor mange kcal der er pr. GRAM af protein. Så ved du jo hvor meget du selv skal indtage og om din nuværende intensitet vil være tilstrækkelig til at tage muskler på (Det er vel det du vil).

Det der med at man SKAL indtage carbs med sin proteinshake passer jo ikke. Det vil være en fordel JA -HVIS- man evt. bulker.

Håber det hjalp - sidder alligevel og arbejder, så jeg kan ligeså godt give mit bud med :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg ikke ved hvad de forskellige ting indeholder som jeg spiser og hvor meget man egentlig skal bruge om dagen.

Jo, det er hypertrofi jeg træner for.

Det som SuperSonic nævner med at man SKAL indtage kulhydrater sammen med proteinen, vil det sige at jeg ikke bare må drikke en shake, men også skal æde noget ved siden af?

En typisk dag for mig ville se således ud:

Morgenmad: Havregryn m. sukker og evt rosiner. Kun det mælk der kommer på grynene indtager jeg.

Frokost: To skiver rugbrød m. evt peberrod og røget filet. Måske også marmelade på en mad.

Mellemmåltid: Et par toast-brød med marmelade, chokolade og kærgaarden.

Så ryger der måske også en nektarin eller en banan ned.

Aftensmad: Et eller andet varmt mad. Forskelligt, men består som regel af kartofler/ris, noget sauce og kød.

Mellemmåltid: Evt. lidt toast og mælkemorgenmad, som havregryn, müsli, cornflakes m.m.

Hvis det så er en dag hvor jeg træner, så efter det sidste mellemmåltid, vil der typisk ryge en shake ned og så lidt havregryn med sukker.

Ved ikke om dette kan bruges til noget, men ærligt talt så har jeg ikke ret meget styr på hvad der er i de forskellige ting.

Link to comment
Share on other sites

I... : du skulle prøve at finde en energitabel, og prøve at beregne hvor meget protein, du indtager om dagen.

For lige at skubbe lidt, så er mit gæt, hvis du ikke drikker mælk, at du ligger omkring 50 gram om dagen, med den kost, du beskriver. Det er for lidt selv hvis du ikke trænede.

Husk, at der skal omkring et halv kilo kød til at få 100 gram protein, så kød er som regel ikke vejen.

Du glemte at fortælle om din vægt, men du skal i hvert fald et stykke over 150 gram om dagen, før du begynder at tage problematisk på af det. (altså samlet pulver og indhold fra mad og mælk)

Den der undersøgelse omkring kulhydrat indtagelse, den giver jeg ikke meget for. Jeg har ikke checket baggrunden, men getbigs artikel er temlig intetsigende. (søg evt på xax's udgydelser om emnet)

Link to comment
Share on other sites

Insaniac, ud fra din kost kan jeg se at du slet ikke får nok protein.

Husk at det protein som findes i brød/ris/kartofler er af ringe kvalitet og kan derfor ikke bruges af kroppen som byggesten.

Du skal ha' mere animalsk protein i din kost.

tråd

Den kostplan (diæt) som jeg skrev i ovenstående tråd, svarer til det jeg nomalt spiser på en dag (bulk), bare med flere kulhydrater.

Man skal ha' 1½ - 2 gr. protein pr. kg kropsvægt (muskler) om dagen for optimal muskelvækst og gerne lidt mere.

Jeg selv vejer f.eks. 105 kg, hvoraf ca. 93 kg er muskel, 2 gr. * 93 = 186 gr. protein, jeg får dog ca. 210 - 220 gr.

Link to comment
Share on other sites

Giv ikke proteinerne skylden, hvis du bliver fed.

Som flere har nævnt er det det samlede antal kalorier der bestemmer om du tager på eller ej.

Jeg har gennem mange år (rigtig mange) brugt proteinpulver som kosttilskud fordi jeg ikke får den mængde proteiner jeg gerne vil hve gennem min normale kost (pt. 3 - 4 gange i løbet af dagen - morgen. før og efter træning og måske inden bedtime).

Vægtmæssigt ligger jeg stabilt på 95 og er tildfreds med min fedtpct.

Vær ikke bange for at indtage proteiner, dete r mere det som følger med, hvis det er via 'normal' føde. Normal føde skal ikke undgåes da proteinpulver ikke kan såt alene som eneste ernærings kilde.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share