Olie til stegning


Jørgen L
 Share

Recommended Posts

>>Laush

Undskyld meget sent svar, men jeg har bare ik været så meget inde på MOL i det sidste...

Hvis du vil læse mer detalieret om det, kan jeg anbefæle de fleste bøger i kemi og biokemi for eftergymnasiale studier. Jeg har selv været meget glad for en bog der hedder "biokemi" skrevet af Björk og Falkbring fra Sverige.

Lippincot and Raven har også udgivet en god bog i Biokemi (sagtens flere bøger) af Champe and Harvey. I denne står også videre referencer til hvert kapitel i bogen. Her snakkes om alle mulige forskellige slags fedtsyrer, hvor du kan finde dem, hvordan de dannes, effekt i kroppen mv... Hvis man er nørd, lige som mig, så har du nogle timers god læsning med de her bøger! :4smartass:

Du spurgte også hvorfor enkeltomættede fedtsyrer bliver til transfedtsyrer. Det er fordi det kun er den dobbelbindningen der kan forekomme i cis- eller transform. Den mættede bindning kan kun konfigureres på en måde. Dobbelbindningen kan sidde på forskellige steder i molekylen,( f eks omega-6 vs omega-3) hvilket giver den forskellige kemiske egenskaber. Og kvotienten mellem disse forskellige fedtsyrer afgører dermed oliens egenskaber ved opværmning osv...Men om dette kan du også finde mer detalieret information i disse bøger og de links der står efter hvert kapitel i dem.

Edited by linis
Link to comment
Share on other sites

Stubbe: Nu bliver jeg ret forvirret. Du viser flere kilder der påpeger, at rapsolie er det bedste at stege i.

Andre personer i dette topic sværger til olivenolie, med det argument, at det ikke omdannes i så høj grad "til det værre" under opvarmning.

Kan vi i fællesskab nå til en konklusion på hvad der er bedst at stege i.. rapsolie eller olivenolie?

Link to comment
Share on other sites

Kan vi i fællesskab nå til en konklusion på hvad der er bedst at stege i.. rapsolie eller olivenolie?
Det tror jeg næppe der bliver fuld enighed om. At skulle angive en af disse til at være "den bedste" er der, efter min mening, ikke evidens til. Jeg anser begge olier som fornuftige til at stege i. Man kan så benytte den man synes bedst om.
Link to comment
Share on other sites

Hej. :wink:

Jeg må indrømme, at jeg er pessimistisk forstået på den måde, at jeg aldrig tror, at man kommer til at kunne konkludere ret meget. Der har de sidste - MINDST - 15 år været uenighed i fag/interesse-kredse. Det er påstand mod påstand. Personligt har jeg opgivet at bore dybere i emnet, da det er umuligt at finde ud af, hvem der har ret. Jeg er ihvertfald ikke i en position, hvor jeg tør vurdere, hvem der har ret.

M.h.t. rapsolie vil jeg sige, at jeg i et andet debat-forum er blevet beskyldt for at sige, at rapsolie kan tåle kortvarig og skånsom stegning. Det er klart, at jeg vil blive utrolig glad, hvis man kan stege i rapsolie, da det vil gøre min kostvejledning meget nemmere. Men jeg bliver irriteret, hvis en eller flere læsere har fået det indtryk, at jeg har anbefalet rapsolie til stegning. Irritationen skyldes, at enten tager læseren ikke mig om mine formuleringer alvorligt - ellers også er jeg kommet til at skrive indlæg på en sådan måde, at de kan misforståes. Hvis det er tilfældet, undskylder jeg selvfølgelig.

Det, som jeg mener - og som jeg hele tiden har ment, er: "DER ER I FAG/INTERESSE-KREDSE IKKE ENIGHED OM, OM RAPSOLIE KAN TÅLE KORTVARIG OG MILD STEGNING". Det var der ihvertfald ikke sidste år eller forrige år, da jeg undersøgte det.

Til de personer, der er klienter hos en kostvejleder, der påstår, at man kan eller ikke kan stege i rapsolie, vil jeg sige: Gå kostvejlederen på klingen. Find ud af, om han ved, hvad han snakker om. Kort og godt: Fremprovoker nogle uddybende svar. Jeg tør godt påstå, at en stor del af kostvejlederne ikke ved, hvad de snakker om. Det er ihvertfald min erfaring m.h.t. dette. Derimod har jeg langt større respekt for Stubbe, Antaeus og andre kostvejledere, der kan argumentere for deres synspunkter på en troværdig måde. (Dermed ikke sagt, at jeg altid er enig med Stubbe og Antaeus).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share