Er du skadet


Chris27
 Share

  

68 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

I øjeblikket er jeg fit for fight (7-9-13) :banana: Men jeg har da også døjet med mange af de skader i nævner her i tråden, i mere eller mindre grad... Jeg har dog lært af tidligere fejltagelser.... :headwall: og tænker mere på min kropsstilling i øvelserne, og min ROM. ;)

Link to comment
Share on other sites

Døjer stadig med en dårlig hånd fra et motorcykelstyrt i foråret (brækket knogle i hånden samt et knust led) hvilket indtil videre umuligør det meste triceps og bicps træning.

lige for tiden træner jeg slet ikke på grund af, et træ mente at det ville bruge min brystkasse som landingsbane, da jeg fældede det. Jeg sidder derfor med en øm lænd og en flok godt trykkede ribben....så ingen træning den næste tid.

Den eneste egentligt træningsskade jeg har haft er min rotatormanchet, den plager stadig af og til, men ikke ret meget. Og den holdes let nede med lidt fornuftig træning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tendens til at have ond i korsryggen når jeg IKKE træner, men ligeså snart jeg begynder at træne igen så fortager det sig.

Jeg havde en overgang altid ond i den ene skulder, men fandt ud af at det skyldes min skulder-træning hvor jeg kørte stangen til nakken, samt at jeg også kørte til nakken i pull-down.

Efter jeg ændrede dette har jeg ikke haft problemer med skulderen.

Så jeg mener at det er bedre at træne end ikke at lave noget, men man skal gøre det med omtanke og ikke tage 'no pain no gain' alt for bogstaveligt :D

Link to comment
Share on other sites

This is how I define the three stages of injury. When you're hurt it's really no big deal. For the powerlifter or any athlete who pushes the envelope with maximal weights, you're almost always hurt somewhere. This will usually just go away. When you're injured, it doesn't go away and may require some time off and rehabilitation work. When things get really bad you become fucked up. This is when things just don't get better or injuries from long ago keep creeping back in.

- Dave Tate

Jeg har ikke stemt noget, da jeg ikke synes at der var nogen kategori der passede. Jeg er ikke decideret skadet, men helt "sund" er man vel heller aldrig. Ledene knirker lidt en gang imellem, og jeg er for det meste øm et eller andet sted. Men planen med min træning er heller ikke ligefrem at jeg skal være supersund og fit... planen er at jeg skal løfte tunge vægte :devil: og så må man jo bare finde sig i at det ikke nødvendigvis er det bedste man kan udsætte sin krop for.

- Rod

Link to comment
Share on other sites

THATS THE SPIRIT ROD.....ventede på at nogen ville komme med sådan et indlæg.

Det er nemlig kernen i det. Folk brokker sig over det ene og det andet (jeg er selv en af dem), men hvor mange har reelt haft en decideret skade. Lidt inflammation, lidt overbelastning hist og her osv. er jo IKKE deciderede skader. Det er en del af gamet, hvis man vil løfte tunge vægte. Jeg har sgu altid et eller andet som gør ondt, det kommer man ikke uden om. Men jeg kan godt mærke forskel på om vi snakker en decideret skade. Den pludselige smerte man får under et tungt sæt, som bliver der dagene efter, og som ikke bare går væk med hvile, og som gør at man ikke kan træne uden en skærende smerte. DET ER EN SKADE. Fordi man mærker lidt ubehag hist og her behøver ikke at betyde det mindste. Men OK, det er da meget godt at være opmærksom på de små irritationer som opstår, og aflaste lidt, hvis man finder det nødvendigt. Men at tage flere uger fri fordi man har lidt smerte hist og her, er efter min mening et pyllerhoveds beslutning. Deri ligger forskellen på en powerlifter og en golfspiller ;)

Nu håber jeg ikke folk bliver fornærmet......jeg er jo ifølge nogen her på MOL lidt for hård og kontant nogen gange :D Cant help it.....

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Selvom det måske ikke er en decideret skade, der er tale om, når et eller andet ikke føles som det skal, er det nu alligevel fornuftigt at være på vagt, for man kan jo ikke vide, hvorvidt det er et forstadie til en skade, som vil holde en fra træning i en lang periode.

Lidt inflammation, lidt overbelastning hist og her osv. er jo IKKE deciderede skader.

Problemet med inflammation er jo bare, at det kræver ro for at det forsvinder og ikke mindst ikke bliver værre. Netop inflammation er en giftig satan, for hvis det først er kronisk er løbet nærmest kørt, i hvert fald i en meget lang periode. Gik i parallelklasse med en på gym, som blev spået en fodboldkarriere, måske ikke i den vildeste elite-klasse, men han efter studentereksamen solgt til FCK og fik en plads på superligaholdet. Efter et stykke tid fik han lyskeskade, betændt adductor longus sene, som har sat en stopper for karrieren. Det har givet stof til eftertanke...

Jeg sad min egen inflammation overhørig, jeg var stædig og blev ved. Tilsidst gjorde det så ondt, at jeg ikke fik noget ud af træningen mere. Jeg fortryder bittert, at jeg ikke lyttede til kroppen i tide.

Link to comment
Share on other sites

Ripper> du gjorde det rigtige. Man skal selvfølgelig ikke være stædig og dum. Men kan man træne udenom, så bør man træne udenom. Og selvom jeg er af den holdning at smerte ikke bør være til stede ved udførslen af en øvelse, så er der nogen som har andre holdninger til det. Bill Starr (strength & conditioning coach på John´s Hopkins University) mener at sålænge smerten ikke er medfulgt af en styrkenedgang, så kan man godt træne igennem smerten. Ifølge ham er en "skade" først alvorlig nok til at holde pause, når den resulterer i en styrkenedgang i den pågældende øvelse. Jeg er nu ikke enig i den betragtning, men han har immervæk trænet 1000 vis af unge amerikanske fodboldspillere med god succes.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er selvfølgelig individuelt hvor meget smerte man vil udsætte sig selv for, men jeg mener ikke, at man som motionisk skal arbejde med den samme tærskel for smerte/skade, som en professionel idrætsudøver. Professionelle idrætsudøvere bliver betalt for at yde noget, og har derfor nogle forpligtelser i forhold til sponsorer og tilskuerer. Så kan det godt være, at resultatet er, at de bliver sportsinvalider inden de bliver 35 år, men de har så også tjent kassen inden da. For os almindelige motionister synes jeg ikke det giver meget mening, blot at "lade som ingenting" hvis det gør ondt. Jeg synes i hvertfald det ville være MEGET surt, hvis jeg skulle døje med en dårlig skulder eller albue resten af mit liv (skader som jeg efterhånden allerede har døjet med i flere år :( )

Link to comment
Share on other sites

Bare lige for at pointere min pointe igen:

- Al træning i fornuftige mængder er SUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUNDT for kroppen.

- Al træning på grænsen (specielt vedvarende træning på grænsen) er UUUUUUUUSUUUUUUUUUUUUNDT.

Så er det ikke længere træning for velværet, men derimod træning hvor der er gået sport i, hvor langt man kan presse kroppen. Der er bestemt intet galt i dette (misforstå mig ikke), men som flere af Jer også skriver, så er det en tilstand for kroppen, hvor man må tage konsekvenserne mht. smerte, gener og ubehag. :)

Link to comment
Share on other sites

Har lige døjet en lille uges tid med lænden. Allerede inden træning knirkede den lidt, så mit dødløft gjorde det kun værre. Det skyldes ene og alene at jeg kørte med dårlig form.... duh! Nu har jeg gennem laaang tid kørt øvelsen uden nogen former for problemer, og så slækker man en enkelt gang og så er den gal. Men så længe jeg har lært af min oplevelse lader jeg mig ikke gå på af det... ;)

Link to comment
Share on other sites

har førhen døjet med utallige dumme skader. Men gennem styrketræning er jeg blevet de fleste kvit. Det eneste jeg døjer med nu er stivhed i lænden da jeg er født som en anden quasimodo. Men så er det jo godt at der findes dødløft :devil:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share