Er du skadet


Chris27
 Share

  

68 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

En rapport fra infirmariet :unsure:

Man læser jo hurtigt her på MOL, at det er sundt at styrketræne. Men når jeg læser folks online logs, så ser det ud til, at flertallet altid er mere eller mindre skadet.

Så hvor slemt er det egentlig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har haft lidt ondt i venstre biceps, siden jeg måtte smide de 110 kg i bænk, og skuldrene er ikke så glade, som de har været for tiden.

Jeg har også et lille problem ved brystbenet, når jeg træner skulderpres. (Det opstod ved for lemfældig omgang med almindelige dips i foråret)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en kronisk skade i skulderen efter en dårlig oplevelse med et siddende skulderpres, som gik galt for et par år siden. Det skyldes dog mere min egen manglende viden om, hvordan man skal træne (og hvordan man ikke skal træne!) end problemer med styrketræning i almindelighed.

Generelt tror jeg, at styrketræning gør uendeligt meget mere positivt for min generelle sundhedstilstand end de uundgåelige skader nu og da kan opveje. So let's get on with it! :banana:

Link to comment
Share on other sites

Nu er der forskel på deciderede skader, og det Bill Starr ynder at kalde "dings". "Dings" er små irritationer, smerter og dets lige, som man ikke kan undgå hvis man løfter tunge vægte. Det har intet med deciderede skader at gøre, men kan udvikle sig til skader hvis man ikke aflaster området lidt.

Jeg har mange små problem områder fra tid til anden. Lige nu har jeg problemer med min højre brystmuskel, som ikke har det specielt godt ved bænkpres. Jeg har også et problem mellem skulderbladene, når jeg squatter. Umiddelbart en hvirvel som har tendens til at subluxere er mit bud. Begge dele er ikke deciderede skader på nuværende, så jeg er påpasselig med ikke at gøre det værre.

Desuden har jeg fra tid til anden problemer med begge knæ, med lænden og med skuldre og albuer. Dog brokker disse områder sig ikke lige for tiden ;)

Jeg har aldrig haft en alvorlig skade, hvor jeg ikke har kunnet følge min træning...7, 9, 13...men jeg har før måtte køre let i periode, pga. en betændt sene eller dets lige.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

rotatormanchetten har været helt i bund, er på vej op, men kommer aldrig til at træne træk til nakken ( og hvorfor skulle jeg også det), skulderpres med meget vægt på eller upright rows. Ej heller skal jeg nogensinde igen male et loft.

Til gengæld har styrketræning for ryggen gjort mig fri for det bøvl jeg havde med lænden og den øverste del af ryggen før.

Helt klart flere plusser end minusser, og jeg er jo ved at komme efter det med skulderen, er på 2. uge i Hatfield og har endda inkluderet alle 3 øvelser, squat, dødløft & bænk.

Man bliver forhåbentlig også bedre til at lytte til kroppen efterhånden og stoppe før det går galt.

hej fra Mette :wave:

Link to comment
Share on other sites

Har døjet en rum tid med ømme håndled så min biceps træning køres på meduim blus.

Især når jeg laver barbell curls og dumbell curls.... så for tiden laver jeg EZ curls med medium vægt for ikke at gøre det værre, men har dog overvejet om ikke rygtræningen kan kompensere lidt for curls og ellers holde en curl pause på ca. 14 dage eller noget i den stil.

Har aldrig fået træningsskader...... og det kan jeg klart takke MOL for! :worship:

Link to comment
Share on other sites

Først syntes jeg egentlig poll'en var rimeligt vedkommende og interessant. Men ved nærmere eftertanke lider den af følgende manglende forudsætning:

JA, styrketræning er sundt.

MEN NEJ, når det dyrkes til det ypperligste (hvilket rigtigt mange MOL'ere gør), så er det selvfølgeligt ikke "optimalt sundt". Ikke at det er direkte skadeligt, men det belaster kroppen MEGET.

Link to comment
Share on other sites

Jarvig, det er vel ordlyden i min sidste valgmulighed, som du stejler over. Du mener at hvis TJ og andre ambitiøse trappede lidt ned, så var de sundere end nu? eller blev mindre skadede? Måske, men det har jeg ikke selv taget stilling til.

Men så ville det nok være knap så interessant at træne :)

Men hvor bliver din styrketræning af :poking: , du skulle jo gerne leve op til dine egne råd :)

Når jeg nu er i gang med skader, så har jeg lige et spørgsmål:

Der er på MOL enighed om at behind the neck pres (hvad er det for et navn :) ) og træk til nakken har stort skadespotentiale. Jeg kan sagtens forstå argumentet med behind the neck pres med belastning i en yderstilling. Men i træk til nakken er der jo ikke neget pres på skulderen tvært imod, hvorfor er det så farligt, og er der overhovedet nogen på MOL, som er blevet skadet af det. :unsure:

Jeg har selv trænet begge øvelser tidligere men har nu udskiftet dem med military pres og chinups. :)

Link to comment
Share on other sites

Men hvor bliver din styrketræning af
Se min log :D
du skulle jo gerne leve op til dine egne råd

Generelt: Helt misforstået. I samme ånd skulle træneren for verdens bedste 100-meter løber også selv træne, som om han trænede til VM i 100-meterløb. Med mindre det lidt usandsynlige skulle ske at træneren selv var topalet i den rette alder, så ville jeg ikke anbefale dette (Ja, udbred tankegangen til boksning). :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er vokset skævt så jeg har en skævhed i ryggen, men det har jo ikke noget med styrketræning at gøre.

Det eneste jeg bøvler med er min venstre underarm, men hvis jeg brugere lettere vægte og så giver den tid tror jeg den kommer sig :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Styrketræning holder en gammel skade fra døren (og gør det iøvrigt temmelig godt). Det drejer sig om løshed i det ve. SI-led (mellem korsben og bækken).

De sidste år har jeg ikke fået skader af styrketræningen i sig selv, dog fik jeg en "ding" i ve. lår da jeg skiftede til 5x5 samtidig med spinning hver 2. dag (næsten). Spinningen blev ditchet, så nu er jeg ved at være helt OK igen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har pt. ondt i nakken efter 220 kg partielt dødløft, det hæmmer mit bevægelsesmønser lidt. Desuden har jeg lidt med hoftebøjeren eller lysken i højre side efter en omgang fodbold som vanskeliggør sumo-dødløft og bredt squat, men det får bare noget ro. Overspændte også højre brystmuskel, som gør at den også får en uges pause. Alle skader som forhindrer mig at følge mit program, men også skader som jeg forventer er væk om en uge.

Link to comment
Share on other sites

hehe....du har lidt af det hele watts..

jeg døjer lidt med mit højre knæ...det er vist også alt...ellers knager og brager mine led lidt til tider..men så længe det ikke gør ondt....tager jeg det ikke alvorligt.. Jeg trapper også lidt ned på intensiteten og volumen...så jeg håber det forsvinder.. ;o) Ellers ikke noget der ikke kan klares af en 14 dages helt fri...vil jeg tro ;o)

Link to comment
Share on other sites

Der skulle have været en mulighed for at trykke på "kronisk skadet, but what else is new" -knappen. Jeg vil ikke engang begynde at trætte evt læsere med detaljerne i div. skader, jeg har haft, har med jævne mellemrum eller har hele tiden. Men i store træk: en 15 - 20 af hinanden uafhængige ledbåndsskader på ankler, knæ, håndled og fingre. Muskelskader i ryg, lår, og skuldre. Overbelastningsskader i albuer, knæ og håndled plus div. blå øjne osv.

For tiden har jeg en ledbåndsskade på ydersiden af det højre knæ, en overbelastning af nogle små led/knogler under den højre fod, forstuning af begge håndled, ondt i alle led om morgenen og ikke mindst en forskubbet rygsøjle, der gør at hele venstre skulder og store dele af ryggen på skift bliver overbelastede og dermed gør enormt ondt.

Min fys siger, at jeg har allerede har garanteret hans pension. MEN sjovt nok så er massage og korrekt styrketræning vejen gennem dette skadeshelvede. Underligt at det gør ondt at komme ud af sengen om morgenen, men to timer senere ikke mærke en pind med flere 100 kg i hænderne.

Link to comment
Share on other sites

har haft bøvl med nogle overbelastede albueled i 2-3 måneder nu :(

håber at min biosport kur + ultralyd behandlingen gør en ende på mine lidelser. Jeg er FINT træt af den skade nu. Har også lidt med lænden, men er ved at komme over det. Jeg er ret sikker på at det var french press der startede skadeshelvedet, så den øvelser skal ikke med i mit program igen, foreløbigt, den er opfundet i helvede...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har svaret:

Lige nu er jeg skadet, så der er noget, som jeg ikke kan træne

Men jeg var dog tæt på at vælge:

Jeg har en kronisk skade, så der noget, som jeg slet ikke kan træne

Jeg har haft ondt i min venstre skulder siden midten af marts og det bliver bare ikke bedre (derfor måske kronisk) . Jeg har ændret program utallige gange - kørt næsten uden vægt, været hos fys to gange, spist gigtmedicin og holdt månedlange pauser. :(

I øjeblikket går jeg til kiropraktor efter at Amoured Female i tråden her gav mig netop det råd.

Jeg har været hos ham 2 gange nu uden den store fremgang. Faktisk har jeg fået ondt i begge skuldre nu så jeg ved ikke om det er penge ud af vinduet. :confused3:

Af samme årsag har jeg netop meldt mig ud af mit center idag efter at jeg havde været inde og træne - vildt mærkeligt at jeg ikke træner mere - faktsik blev jeg helt ked. :cry_ani:

Men når jeg kun kan træne mave, nedre ryg og ben - så er det ikke pengene værd.

Jeg startede min træning sidste efterår - men der gik altså ikke lang tid inden jeg blev skadet - så jeg er godt bitter - hvad nu hvis jeg skal spise smertestillede medicin resten af mine dage :weeping:

den moste og ikke særligt galde banan

Link to comment
Share on other sites

Den eneste decideret skade, som er fremkommet af træning, har været mit famøse uheld til MOL-træffet.

De andre ting skyldes overdrevet brug af computer, såsom håndledssmerter og problemer med en nerve i armen. Begge ting er dog mere eller mindre overstået nu.

Faktisk så har min krop det meget bedre når jeg træner . Når jeg har haft pauser(mere eller mindre af frivillig art) så har jeg haft problemer med øm nakke(igen computerrelateret), helbredsmæssigt(mere udsat for forkølelse), temperamentproblemer og generelt dårligere humør.

Nogen vil mene at jeg er afhængig af min træning, hvilket jeg nok også er...

:lol:

Link to comment
Share on other sites

Lige et hurtigt tip til Xax. Nu er der selvfølgelig mange aspekter i den korekte siddestilling ved en computer, men det allervigtigste, er at du har underarmen og albuen understøttet af et eller andet hele tiden - enten bordet eller armlænet på din stol. Det har gjort underværker for mig.

Bare et lille tip. hej :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share