Black-out ved dødløft


diskopumper
 Share

Recommended Posts

Ny på MOL, ny på styrketræning.

Jeg startede for 2-3 måneder siden med et 5x5-fullbody-program-3 dage-om-ugen baseret på basisøvelser.

De sidste par træningspas har jeg indledt dødløfttræningen med 4-5 progressive singler, afsluttende med et max-forsøg. I dag lavede jeg PR, men lige efter jeg satte vægten i jorden fik jeg et black-out, der vel varede 10-15 sekunder :wacko:. Da jeg kom til mig selv, sad jeg på knæ på gulvet, med rystende ben...

Mit spørgsmål: Hvad skete der lige der?? Er det en normal reaktion, og er det ufarligt?

Link to comment
Share on other sites

5x5 og du er lige begungt at styrke træne? Det må jeg sige, lige på og hårdt!

Ang Black-out: Husker du at trække vejret ind inden du begynder løftet og så puste "stramt" ud på vej op?

Jeg lavede lidt det samme nummer fordi jeg var lidt ivrig en dag, dog ikke med black-out blot lidt prikker for øjnene, og det var fordi jeg var lidt for opsat og glemte at puste ud.

Link to comment
Share on other sites

5x5 og du er lige begungt at styrke træne? Det må jeg sige, lige på og hårdt!

Ang Black-out: Husker du at trække vejret ind inden du begynder løftet og så puste "stramt" ud på vej op?

Jeg lavede lidt det samme nummer fordi jeg var lidt ivrig en dag, dog ikke med black-out blot lidt prikker for øjnene, og det var fordi jeg var lidt for opsat og glemte at puste ud.

Tak for tippet! Jeg tror, jeg vejret holdt vejret under løftet. Det var vist en dårlig ide... :blush:

Link to comment
Share on other sites

5x5 er fremragende som udgangspunkt for din træning. Husk bare at variere med perioder med lettere vægt og flere reps (10-12).

Ellers er skader ikke et spørgsmål om hvis -men hvornår.

Det lyder som du kan lide at køre hårdt på, i den sammenhæng r 5x5 træning godt, men også en invitation til skader på sigt :)

Link to comment
Share on other sites

Sker højest sandsynlig fordi din bevægelse når du løfter max minder meget om det man indenfor fysiologien kalder en valsalva manøvre

kort sagt trækker brystkassens muskulatur sig kraftigt sammen (du spænder alt hvad du kan når du løfter) samtidig med at strubelåget (epiglottis) lukkes så luften ikke kan komme ud, det skaber et overtryk i brystkassen der i første omgang komprimerer legemspulsåren (aorta) hvorfra bldoet strømmer ud fra hjertet, udover dette sammenklemmes de store vener der fører blod til hjertet hvilket igen medfører et fald i blodvolumen der effektivt pumpes ud fra hjertet, sammenlagt giver dette et mindre bloodflow til hjernen, hvilket kan give små blackouts. Det er ikke særligt farligt (bortset fra man kan slå hovedet alvorligt når man blackouter), men på den anden side heller ikke ligefrem sundt.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

5x5 er fremragende som udgangspunkt for din træning. Husk bare at variere med perioder med lettere vægt og flere reps (10-12).

Ellers er skader ikke et spørgsmål om hvis -men hvornår.

Det lyder som du kan lide at køre hårdt på, i den sammenhæng r 5x5 træning godt, men også en invitation til skader på sigt :)

Tak for input. Kørte min første deload sidste uge - det var kedeligt, men jeg fik et boost i denne uge.

Jeg lider nok under lidt begynder-overmod. Jeg har allerede haft et par småskader, herunder en forstrækning i lysken, der ødelagde min squattræning.

Den første måned supplerede jeg med 5x5 km løb om ugen, hvilket gav en skinnebensbetændelse. Ny løber jeg to gange om ugen i stedet...

Link to comment
Share on other sites

Sker højest sandsynlig fordi din bevægelse når du løfter max minder meget om det man indenfor fysiologien kalder en valsalva manøvre

kort sagt trækker brystkassens muskulatur sig kraftigt sammen (du spænder alt hvad du kan når du løfter) samtidig med at strubelåget (epiglottis) lukkes så luften ikke kan komme ud, det skaber et overtryk i brystkassen der i første omgang komprimerer legemspulsåren (aorta) hvorfra bldoet strømmer ud fra hjertet, udover dette sammenklemmes de store vener der fører blod til hjertet hvilket igen medfører et fald i blodvolumen der effektivt pumpes ud fra hjertet, sammenlagt giver dette et mindre bloodflow til hjernen, hvilket kan give små blackouts. Det er ikke særligt farligt (bortset fra man kan slå hovedet alvorligt når man blackouter), men på den anden side heller ikke ligefrem sundt.

Ok - så konklusionen er, at hvis man puster ud samtidig med løftet, så opstår denne effekt ikke?

Link to comment
Share on other sites

Ok - så konklusionen er, at hvis man puster ud samtidig med løftet, så opstår denne effekt ikke?

Der sker absolut intet ved at bruge valsalva manøvren ved maksimale singles. Det er på det nærmeste tilrådeligt, hvis man vil løfte mest muligt. Men nu snakker vi jo så ikke om singles, men om 5x5 træning. Her bør man nok ikke benytte sig af valsalva manøvren, men istedet for lukke luften ud ved hvert løft.

Det væsentlige er bare at man gør det korrekt. For slipper du bare luften som ved en normal udånding, så mister du spænding, og riskerer ikke bare at løfte væsentligt mindre, men du får samtidig en øget skadesrisiko, da det bliver sværere at holde spændingen i mave og lænd. Det du skal gøre er at lukke luften langsomt ud igennem sammenpressede læber, samtidig med at du holder spændet i mave og lænd. På den måde sker der ikke et pludseligt spændingsfald i kroppen, og du undgår samtidigt de "uheldige" effekter ved valsalva manøvren.

Link to comment
Share on other sites

:wink:

Sker højest sandsynlig fordi din bevægelse når du løfter max minder meget om det man indenfor fysiologien kalder en valsalva manøvre

kort sagt trækker brystkassens muskulatur sig kraftigt sammen (du spænder alt hvad du kan når du løfter) samtidig med at strubelåget (epiglottis) lukkes så luften ikke kan komme ud, det skaber et overtryk i brystkassen der i første omgang komprimerer legemspulsåren (aorta) hvorfra bldoet strømmer ud fra hjertet, udover dette sammenklemmes de store vener der fører blod til hjertet hvilket igen medfører et fald i blodvolumen der effektivt pumpes ud fra hjertet, sammenlagt giver dette et mindre bloodflow til hjernen, hvilket kan give små blackouts. Det er ikke særligt farligt (bortset fra man kan slå hovedet alvorligt når man blackouter), men på den anden side heller ikke ligefrem sundt.

hæ hæ, der er vist en der følger med i sit studie :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv haft dette problem 2 gange, den ene gang blev jeg nød til at sidde ned i 5-10 sekunder bagefter, den anden gang var det værre, jeg stod og hoppede omkring sagde mine venner, og kan kun huske jeg så "gråt" og kunne mærke min krop "ryste".

Der sker absolut intet ved at bruge valsalva manøvren ved maksimale singles. Det er på det nærmeste tilrådeligt, hvis man vil løfte mest muligt. Men nu snakker vi jo så ikke om singles, men om 5x5 træning. Her bør man nok ikke benytte sig af valsalva manøvren, men istedet for lukke luften ud ved hvert løft.

Kan du uddybe med hensyn til valsalva manøvren?

Link to comment
Share on other sites

De sidste par træningspas har jeg indledt dødløfttræningen med 4-5 progressive singler, afsluttende med et max-forsøg

Hvis du har kørt tunge singles de sidste mange pas, så kan det godt tænkes at tære for hårdt på kroppen!! Det er noget der kræver tilvænning.. :smile: Og det er heller ikke lige dét 5x5 går ud på!

Mht prikker for øjnene, så er det vist relativt normalt ved meget hårde sæt.. Oplever jeg i hvert fald relativt jævnligt. Selvfølgelig ikke ved hver træning, men nok 1-2 gange om måneden måske.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Flere af svarene ovenfor virker til at slå sådan en gang bevidstløshed eller nær-bevidstløshed væk som ufarligt. Er det ikke utroligt farligt hvis det sker mens man står med en tung, fri vægt? Man kunne jo tabe vægten på ens hovede, på knæene eller på fødderne. Hvis man står med en vægt over hovedet kunne den også falde bagover mens man holdte på den, og det ville ens skuldre nok ikke være så glade for, specielt hvis ens hænder er fastgjorte til vægten. Man kunne også slet og ret falde uden skade fra en vægt men så slå ansigtet ned i noget hårdt, såsom en stol eller en stabel vægtskiver - det ville ens tænder og ansigt i det hele taget nok ikke tage så pænt. Man kan vel også få kraniebrud eller hjernerystelse. Er der noget, jeg overser?

Link to comment
Share on other sites

Kan nu også i visse, og siger kun visse tilfælde være pågrund af blodmangel (jernmangel) (er det ikke også det man kalder ænemi?)
Sakset fra netdoktor.dk:
Hvad er blodmangel?

Ved blodmangel (anæmi) menes mangel på røde blodlegemer. Er der ikke tilstrækkeligt, eller er de røde blodlegemer ikke funktionsdygtige, får vi symptomer på mild iltmangel, vi bliver trætte og uoplagte. Blodmangel skyldes hovedsageligt nedsat produktion af røde blodlegemer og/eller øget tab af røde blodlegemer. De røde blodlegemer dannes i vores knoglemarv og har en levetid på cirka fire måneder.

Til produktionen skal der bruges blandt andet jern, vitamin B12 og folinsyre. Mangler et eller flere af disse stoffer, vil produktionen af røde blodlegemer efterhånden blive berørt, og vi vil udvikle symptomer på blodmangel.

Men jeg tror nu ikke det er det der er hans problem med mindre han er vegetar.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra netdoktor.dk:

Men jeg tror nu ikke det er det der er hans problem med mindre han er vegetar.

Kan man nu godt, jeg har haft blodmangel flere gange som barn og i starten af teenageårene pågrund af jernmangel (efter hvad lægen sagde) Men du har nok stadig ret i at det ikke er sandsyneligt at det er ænemi der er tale om her..

Link to comment
Share on other sites

Kan man nu godt, jeg har haft blodmangel flere gange som barn og i starten af teenageårene pågrund af jernmangel (efter hvad lægen sagde) Men du har nok stadig ret i at det ikke er sandsyneligt at det er ænemi der er tale om her..

Det har intet med blodmangel at gøre. Det er pga. valsalva manøvren, og skyldes den fysiologiske kædereaktion, som er beskrevet længere oppe.

Link to comment
Share on other sites

Flere af svarene ovenfor virker til at slå sådan en gang bevidstløshed eller nær-bevidstløshed væk som ufarligt. Er det ikke utroligt farligt hvis det sker mens man står med en tung, fri vægt? Man kunne jo tabe vægten på ens hovede, på knæene eller på fødderne. Hvis man står med en vægt over hovedet kunne den også falde bagover mens man holdte på den, og det ville ens skuldre nok ikke være så glade for, specielt hvis ens hænder er fastgjorte til vægten. Man kunne også slet og ret falde uden skade fra en vægt men så slå ansigtet ned i noget hårdt, såsom en stol eller en stabel vægtskiver - det ville ens tænder og ansigt i det hele taget nok ikke tage så pænt. Man kan vel også få kraniebrud eller hjernerystelse. Er der noget, jeg overser?

Bjarke, det du overser er at problemet sparker ind efter man har sat vægten ned, da det er her man slipper trykket :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det har intet med blodmangel at gøre. Det er pga. valsalva manøvren, og skyldes den fysiologiske kædereaktion, som er beskrevet længere oppe.

Ja du har sikkert ret, men da jeg selv havde problemet med at gå sort synes jeg faktisk det hjalp med et ekstra indtag jern imod jernmangel, det hjalp, men det kan ligeså godt være alt mulig andet, så det var bare en teori.. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ny på MOL, ny på styrketræning.

Jeg startede for 2-3 måneder siden med et 5x5-fullbody-program-3 dage-om-ugen baseret på basisøvelser.

De sidste par træningspas har jeg indledt dødløfttræningen med 4-5 progressive singler, afsluttende med et max-forsøg. I dag lavede jeg PR, men lige efter jeg satte vægten i jorden fik jeg et black-out, der vel varede 10-15 sekunder :wacko: . Da jeg kom til mig selv, sad jeg på knæ på gulvet, med rystende ben...

Mit spørgsmål: Hvad skete der lige der?? Er det en normal reaktion, og er det ufarligt?

Hvis jeg har dig ville jeg være mere bekymret for langtids-virkningerne af dødløft vs. sund ryg....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share