MOL's HST artikel


Morten Z
 Share

Recommended Posts

Så er MOL's egen HST-sammenskrivning på banen. Formålet er primært at give en dansk introduktion til dem der ikke tidligere har mødt konceptet. For dem af jer der har lært HST-sitet udenad er der nok ikke så meget nyt, men det medfølgende Excel-ark er forhåbentligt anvendeligt.

Jeg har på fornemmelsen, at der kommer til at blive snakket meget HST ude i de svedige lokaler i de kommende måneder.

Link to comment
Share on other sites

God artikel, og lækkert regneark. Men der noget der ikke stemmer i "14-dages cyklus nr. 4":

Eksempelvis er der ved squat(hvor der ikke trænes excentrisk) en progression der ender med at man skal tage 5 rep med 122,5 kg. Det på trods af, at ens 5RM er 110 kg!!!! Ifølge HST kører man 5 rep med ens 5RM alle 6 træningsdage, når man ikke anvender excentrisk træning.

En anden ting, der er også en progression ved de øvelser der trænes excentrisk. Ifølge HST trænes der 5 neg.rep med ens 2RM, alle 6 træningsdage.

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Hvad er ideen med at lave en motion-online udgave som man ikke mener er optimal?! Mon ikke de fleste herinde ville foretrække en præsentation af det mest effektive program ifølge Morten og hans kolleger?

Det hedder trods alt "Motion-online udgaven" så hvorfor de 15 reps er med hvis de ikke er optimale, forstår jeg simpelthen ikke. Derfor er argumentet "fordi de er med i originaludgaven" dårligt.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er der medtaget en cyklus med 15 reps når Morten Z tidligere har ytret at han ikke er særligt begejstret for netop dette antal?
Fordi, som jeg skriver, så beskriver jeg HST så tæt op af HST som muligt, og forsøger ikke på at præsentere min egen hybrid. Træning er ikke en eksakt videnskab og jeg har ikke patent på sandheden. Man skal være åben over for andres ideer.
Eksempelvis er der ved squat(hvor der ikke trænes excentrisk) en progression der ender med at man skal tage 5 rep med 122,5 kg. Det på trods af, at ens 5RM er 110 kg!!!!

Nej, der står forhåbentlig 115 kg i dit ark? (men dette afhænger af den indtastede progressionsprocent).

Bryan Haycock er ikke særlig klar mht. hvordan denne sidste cyklus skal afvikles og der står forskellige ting forskellige steder. Jeg fandt det mest i overensstemmelse med HST-principperne at anvende en progression, hvor der tages 4 skridt baglæns, men hvor der til gengæld sluttes 2 skridt højere end i slutningen af uge 6. Da man forhåbentlig er blevet stærkere passer dette sandsynligvis med at man igen slutter på en "sand" 5 RM træning.

Jeg har valgt at lade progressionsprocenten også virke på den excentriske træning, samt valgt ikke at opfordre til 2 RM testning, men i stedet "gætte" med en procentsats ift. 5 RM.

Argumenter: Den indledende RM-testning er enorm hvis man vil teste 15, 10, 5 og 2 RM i alle øvelser. Med progressionsprocenten og 15 % øgningen rammes der med stor sandsynlighed en fornuftig excentrisk belastning i løbet af de to uger. I starten af de to uger er belastningen nok i underkanten, hvilket jeg kun ser som en fordel, da man lidt mere skånsomt får glæde af relativt hurtige tilpasninger der sker til excentrisk træning og den resterende del af perioden ikke vil være lige så invaliderende - men sandsynligvis stadig give det ønskede stimulus.

Man kan naturligvis også vælge at køre en "flad" 2 ugers excentrisk periode. Jeg ser begge dele som rendyrket HST.

Link to comment
Share on other sites

Mener at HST banditterne anbefaler en flad eccentrisk træning. Argumentet skulle være at vægte omkring 2rm er hvad du kan sænke kontrolleret i et 5 rep sæt... prøver lige at se om jeg kan finde henvisningen :unsure:

Men igen jf. vores tidligere diskussion, er det ikke i uoverenstemmelse med progressionsprincippet at gå tilbage i antallet af kg - burde den ikke som minimum blive på den samme (også i den sidste fase)?

Det virker ikke helt i overenstemmelse med HST ideen først i 4 træningspas at ramme den samme vægt som er blev sluttet på i 5rm perioden. Det betyder der reelt trænes med samme vægte som ugen før... der har været en 6 ugers forberedelse til den sidste periode, og den skulle gerne resultere i en tæt på total udmattelse af musklerne - for derefter at tage 9-14 dages strategic deconditioning.

Forresten hvor kommer makroerne ind?

Link to comment
Share on other sites

Morten Z -> Ok, der er en tanke bag. Jeg troede lige i et øjebliks vildfarelse at det var en smutter :). Mht. til de 122,5 kg, var det fordi jeg i min iver for at prøve arket, "kom til" at ændre progessionprocenten :bblush:.

Er der forresten et password til arket? (boksen med ugedagene er skrivebeskyttet).

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Bryan Haycock (BH) har udtænkt nogle principper for træning, som han kalder for HST. BH har også angivet retningslinier for hvordan man i praksis træner HST. Her laver han en del forenklinger og kompromisser for at det hele fremstår tilpas ukompliceret til at folk fristes til at gå i gang med HST.

- Altså implementeringen er ikke altid helt i overensstemmelse med principperne.

- I min implementering har jeg valgt ikke at indgå helt de samme kompromisser, hvilket giver nogle forskelle, men stadig respektere de originale HST-principper.

Det er helt klart uge 7-8 der er smertensbarnet:

A. Hvis man fortsætter med 5 RM opnår man reelt følgende:7 træningspas i stribe uden progression. Dette på en belastning der ikke er reelle 5 RM, da man er blevet stærkere gennem de 6-8 uger.

B. Hvis man vælger excentrisk træning træner man væsentligt tungere, men slipper for at aktivere max i de koncentriske dele af træningen.

Her er altså 2 yderpunkter som man kan vælge imellem - begge dele ren HST. Træning der befinder sig imellem disse 2 yderpunkter kan med rimelighed også betegnes som ren HST.

C. I min 5 RM implementering er der indbygget progression samt et element af zig-zag (man går lidt ned i vægt i starten af 14 dages perioden). Der sluttes til gengæld lidt højere end i A. Bemærk at der i forvejen er zig-zag i HST programmet når man f.eks. går fra 100 % af 10 RM til 87,5 % af 5 RM.

D. I min excentrisk implentering er den gennemsnitlige belastning over 14 dages perioden nogenlunde den samme som i B, men igen med indbygget zig-zag og progression, hvilket jeg har argumenteret for.

HST er en samling principper - ikke et skema. Forhåbentlig forklarer ovenstående hvorfor jeg har fundet det hensigtsmæssigt at lave de omtalte justeringer.

Hvis I mener at det brede publikum hellere skal præsenteres for den "flade" afslutning, så lad høre!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle have brugt programmet til en af mine amerikanske venner, men da jeg ikke kan oversætte det til engelsk vil det gøre det hele meget besværligt. Øv, men jeg kan godt forstå hvis Morten Z ikke har lyst til at fjerne beskyttelsen. Det er trosalt ham, som har brugt tid på at lave det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har uploadet en ny version, hvor man ved at fjerne et enkelt flueben kan vælge om uge 7-8 skal følge BH's originale "flade" afslutning, eller afslutningen med indbygget progression.

Jeg er ikke umiddelbart indstillet på at fjerne skrivebeskyttelsen. Dels er det meget nemt at lave rod i arket og dels vil jeg gerne beholde Copyright-linierne intakte.

Hvis man er meget ivrig, er det faktisk muligt at kopiere arket over i et ubeskyttet ark. Det eneste der ikke kommer med er radioknapperne, som manuelt skal rekonstrueres. Selvom man gør sig dette besvær, skal Copyright stadig følge arket.

Link to comment
Share on other sites

Copyright har ikke noget at gøre med indpakningen. Om det er indhold i et Excelark, Word- eller HTML-dokument er ligegyldigt.

Der er forskel på om man via et website stiller ganske store mængder information til rådighed eller man som individ producerer en perle i ny og næ, som man gerne vil dele med andre.

Jeg har i tidens løb fået ganske mange henvendelser fra andre websites, som gerne "ville have lov til" at bruge materialet fra Motion-online. Jeg har også adskillige gange konstateret sites der har kopieret materiale uden at spørge. Hvis alt materiale der lægges ud frit kan kopieres i cyberspace, så forsvinder ideen med at drive et website.

Copyright betyder desuden ikke, at man ikke må kopiere materialet til, men at man skal respektere nogle rimelige grænser for loyal kopiering, herunder at materialet ikke må bruges i kommercielt øjemed uden tilladelse.

Jeg håber at din bemærkning var uigennemtænkt. :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Det var en lidt ironisk kommentar - til dem der ønsker at "stjæle" arket, men ikke kan grundet copyrights og cellebeskyttelse, findes der ganske glimrende alternativer inde på forummet (og mon ikke alle med glæde i træningen efterhånden læser MOL), eller også er formelanordningen ikke særlig tung i det pågældende tilfælde.

Link to comment
Share on other sites

Chop Suey -> Jeg slettede dit indlæg fordi at der er grænser for hvor off-topic man må være!

Samtidigt med at jeg slettede dit indlæg sendte jeg dig en PM, som du åbenbart ikke har læst. Jeg opfordrede dig heri til at poste dit indlæg igen i "Kost og Kosttilskud".

cilius -> Jeg forstår ikke hvad du mener, men det er sikkert ok.

Link to comment
Share on other sites

Bare lige et skulderklap for regnearket!!

Jeg synes det er gennemtænkt og det er fedt at der også er plads til træningsnotater. Godt gået!!

Jeg synes HST-principperne lyder spændende og har planer om at kaste mig ud i det og droppe split-træningen.

Hygge og god træning til alle :wave:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share