alkohol


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Jeg var godt klar over ovenstående, men det har altid undret mig at offentligheden (hvad skal man ellers kalde den klump af råd, eksperter osv. der udtaler sig om alverdens ting) vha. en vægt-tabel fortæller hvor hurtigt en given person forbrænder en genstand. Jeg kan bl.a. huske en sådan tabel i forbindelse med at tage kørekort.

Det afhænger vel kun af leverens størrelse (og tilstand) og ikke personens vægt. Specielt i dagens danmark hvor flere og flere ligner spærreballoner kan en sådan tabel være misvisende. En jævnt/generelt større person må alt andet lige have en større lever end en ditto mindre, men det samme kan vel næppe siges om en kornfed madame med en fedt% på 50.

...eller er det mig der har fået noget galt i halsen. <_<

/Bellini

Link to comment
Share on other sites

Alkoholforbrænding er Uafhængig af fysisk aktivitet, men afhængig af leverens enzymer, som får forbrændingsreaktionerne til at forløbe.

Nu hvor vi har en doktor på linien , kan vi så lige få følgende be-/afkræftet

Følgende vandre-historie er sand/falsk ? :

Kan man blive fuld af at sidde med sine fødder i fin-sprit ?

Der er jo store porer på fødderne og idet spritten er på 96 % vil dissociering-processen jo være eksponentielt kraftigere (PUUH)

Ved du hvad jeg snakker om ?

Link to comment
Share on other sites

Man kan optage alkohol gennem huden; processen er naturligvis væsentlig langsommere (så man skal placere fødderne i alkoholen længe før man skal i byen). Faktisk har jeg hørt om én som faldt i søvn og efterfølgende døde.

Link to comment
Share on other sites

(så man skal placere fødderne i alkoholen længe før man skal i byen). Faktisk har jeg hørt om én som faldt i søvn og efterfølgende døde.

:lol: :lol: :lol: Jeg kan ikke lige finde ud af om det er en trist eller god måde at død på. :D

Link to comment
Share on other sites

Bellini:

ja, der findes mange sjove forklaringer vedr. alkohols indvirken på kroppen og omvendt.

Du har fat i noget af det rigtige - nedbrydningshastigheden kommer meget an på leverens størrelse(antallet af aktive leverceller), hvilket følger ens kropsvægt til en vis grad.

Nu er det dog ikke kun leveren, som står for nedbrydningen - der er mindst 3 forskellige enzymer rundt omkring i kroppen.

Hvis vi starter med mavesækken(hmm, burdejeg måske vælge fødderne? :D ):

Her optages en del af alkoholen(resten i tyndtarmen). I mavesæksvæggen findes det første enzym(alkoholdehydrogenase=ADH). Mænd har lidt større mængder af dette ensym på dette sted. Dette er en af grundene til, at mænd får en lavere alkoholkonc. i blodet ift. kvinder - den anden grund er, at kvinder generelt har en højere fedtprocent(alkohol fordeler sig i kroppens vandfase.)

Det næste "stoppested" er blodbanen. Her føres alkoholen rundt til alle organer og fordeler sig ret hurtigt i hele kroppens vandfase.

2-10% af den indtagede alkohol udskilles herved allerede gennem urin, vejrtrækning(kan måles i udåndingsluften) og sved.

Så kommer vi til leveren:

Hos mennesker, som ikke drikker flere genstande hver eneste dag, vil leverens celler indeholde ADH, som nedbryder alkohol i en ret konstant hastighed.

Folk der drikker flere genstande hver dag optræner deres lever, til at nedbryde alkohol hurtigere. Dette udføres af et andet enzym(det mikrosomale ethanoloxiderende system=MEOS), som er del af et enzymsystem(CYP2E1), som er mere udbredt hos disse personer.

Præcist hvor meget, nedbrydningshastigheden kan øges vha. MEOS, ved jeg ikke, men mindst 50% totalt set.

Det tredje enzym findes bl.a. også i leveren - katalase:

Det har dog ikun en lille betydning mht. alkoholnedbrydning.

ADH findes hovedsagelig i leveren, men som sagt også i mavesæksvæggen, nyrerne, lunger mm.

Katalase findes i mange celler rundt omkring i kroppen.

Ligesom leveren kan indeholde mere MEOS, kan den også ødelægges af alkohol. Derved ses mindre aktivitet og død af leverceller, hvorved den samlede nedbrydning falder - ses bl.a. ved alkoholikere gennem længere tid.

Så vil en større krop nedbryde alkohol hurtigere?

En større krop betyder som regel også en større lever omend ikke i samme omfang som kroppens vægt. Til gengæld forøges ventilationen, svedprod., urinprod. mm også. Man har også flere celler med katalase-enzym.

Så hvis man ser på nedbrydning af antal genstande, vil en større krop betyde hurtigere nedbrydning, men hvis vi ser på nedsættelse af antal promille, vil en større krop indeholde fhv. mere alkohol ift. den øgede nedbrydning, hvorved promille'rne vil sænkes langsommere end hos en person af "normal" størrelse.

ok, håber sandelig, at det hjalp lidt på forståelsen omkring alkoholnedbrydning :)

Doktoren: ja, velkommen til - altid rart at se en lidelsesfælle :)

mht. din lille fødder-i-alkoholhistorie, så vil alkoholen godt nok optages gennem huden, men da alkoholen bliver ved med at holde kontakt til huden ville jeg mene, at ens krop ville afgive vand til spandens indhold og derved dehydrere kraftigt.

-Et af problemerne ved finsprit er så vidt jeg husker nemlig at holde den fri for vand.

Hvad man så dør af først - alkoholforgiftning eller dehydrering skal jeg ikke kunne sige :)

Link to comment
Share on other sites

Ethanol hæmmer protein syntesen, og påvirker også insulins og IGF-I evne til at hæmme nedbrydning af protein. (Hong-Brown LQ et. al 2001).

Claus B->

(alkohol fordeler sig i kroppens vandfase.)

Ethanol kan opløses i både olier og vand.

Men jeg er stadig enig med dig. ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe, godt du lige fik den sidste linie med :D

Det er rigtigt, at ethanol kan opløses i både vand og fedt. Normalt er det også vigtigt at regne med den fedtopløste del af et lægemiddel, men ikke lige når det angår ethanol pga. den konstante nedbrydning uanset konc.

Hmm, svært at forklare simpelt, men jeg prøver :)

Advarsel!!! Det efterfølgende er ekstremt kedeligt for 95% af alle MOL-surfere! :D

De fleste stoffer nedbrydes med en hastighed, som er ligefrem proportional med dets konc. i vandfasen - ethanol nedrbydes dog ved en konstant hast.

Hvis et stof kun kan opløses i vandfasen, vil dette ske fhv. hurtigt efter absorption(et-rums-modellen). Man får derfor: konc=mængde/volumen.

Ethanol og andre stoffer, som kan opløses i "fedt"fasen vil først fordeles hurtigt i vandfasen og dernæst langsomt i fedtfasen(redistribution)(to-rums-modellen). Hvis man har en langsom redistribution og/eller en hurtig nedbrydning kan man stort set se bort fra fedtfasen.

Pga. ethanols konstante nedbrydning, gør det dog ingen forskel, om der er sket redistribution eller ej - der vil nedbrydes den samme mængde uanset.

Alt dette kan dog kun benyttes ved en "akut" indtagelse.

Hvis man med andre ord "ligger i sprit" i flere dage i træk, vil ens fedtfase efterhånden opnå en større og større konc. af ethanol og med den konstante nedbrydning, vil det teoretisk tage længere tid at sænke ens promille :)

Hvor stort dette problem er med alkohol ved jeg dog ikke - det er meget afgørende for nogle stoffer og slet ikke for andre stoffer.

Link to comment
Share on other sites

Claus B->

hehe, godt du lige fik den sidste linie med
Ja, der er ingen grund til misforståelser. :D
Advarsel!!! Det efterfølgende er ekstremt kedeligt for 95% af alle MOL-surfere!

Jeg tilhører de sidste 5%. :D

Et godt indlæg Claus ;), det kunne du godt have skrevet fra start af. :lol:

Link to comment
Share on other sites

tja, jeg troede nu ikke, at der var nogen, der var intereserede :)

Som en ekstra lille godbid til dem, som stadig læser med, kan jeg da også lige forklare, hvorfor ens alkoholpromille ændres, hvis man indtager mad samtidigt med :)

Noget af forklaringen er velkendt - absorptionen trækkes ud, hvorved enzymerne arbejder i længere tid med mindre konc. til følge.

En anden forklaring er, at eftersom alkoholnedbrydningen er konstant og blodet fra mavetarmkanalen går direkte til leveren, får man en "firstpass"-metabolisme, som udgør en vis procentdel af den absorberede alkohol.

Et eksempel:

-Hurtig abs. giver fx. 10alkohol til leveren, som nedbryder 2 og tilbage bliver så 80% tilbage til blodbanen - leveren når altså ikke at udføreså meget arbejde på alkoholen, før den bliver sendt ud i cirkulationen.

-Langsom abs. giver fx. 5alkohol til leveren, som igen nedbryder 2 og tilbage bliver så 60% tilbage til blodbanen.

Man får altså mindre "effekt" per gram alkohol, hvis man drikker det langsomt eller har mad i maven.

Dette kan kun bruges til stoffer, som har konstant nedbrydning! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share