alkohol


Litopsi
 Share

Recommended Posts

Jeg har egentligt tænkt over det i noget tid. Men når man snakker energikilder er det som regel kun kulh. prot. og fedt, men hvad med alkohol? Hvordan fungerer det sammen med de andre energikilder? Håber lige at spørgsmålet kan forståes for jeg ved ikke lige hvordan jeg kan formulere det anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved egentlig ikke hvad du fisker efter ?? Alkohol ER en energikilde ligesom fedt, kulhydrater og protein. 1 gram fedt indeholder 9 kalorier, 1 gram protein indeholder 4 kalorier, 1 gram kulhydrat indeholder 4 kalorier og 1 gram alkohol indeholder 7 kalorier. Så kan du selv gøre dit regnskab. Det er selvfølgelig ikke klogt at hente sine kalorier fra alkohol, da der følger en masse negative ting med.

Hvis du fiskede efter noget mere konkret, så må du lige uddybe.....

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er nok i bund og grund fordi jeg er ræd for at udstille min uvidenhed på området men så skidt da med det ;) jeg tænker:

*hvis fedt i store træk er vores energilager /- reserve

* og kulhydrater, i store træk er vores "nu og her" energi

* og proteiner i store træk er kroppens byggestene

- hvad er så alkohol?

Jeg er klar over at det ikke som de andre energikilder er en nødvendig (desværre :) ) kilde, men hvis man nu siger at man spiser et måltid mad indeholdende fedt, kulh., prot. og drikker alkohol til, hvad vil vi så bruge alkoholen til rent energimæssig? Jeg kan lige understrege at jeg (til en forandring) ikke tænker vægttabsperspektiver.

Håber det blev lidt klarere....

Link to comment
Share on other sites

hvis du nu havde været i en lidt ældre aldersgruppe..så kan lidt alkohol til maden være sundt, for at fortynde blodet..og dermed nedsætte risikoen for blodpropper...men vi snakker ikke om at drikke ret meget her ;o).. bare en sjus ...eller noget i den retning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror nu ikke det er selve alkoholen som har en gavnlig effekt. Så vidt jeg ved er det hovedsageligt rødvin man snakker om, når man snakker om gavnlig effekt på hjerte-kredsløbet. Og det skyldes så vidt jeg er orienteret ikke alkoholen, men nogle gavnlige stoffer i rødvinen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig i TJ i at det er en rigtig dårlig ide at hente sin energi fra alkohol. Jeg ved godt Litopsi ikke tænker i slankesammenhæng, men selvom man ikke er på kur kan kroppen ikke bruge alkohol til noget. Og i vægttabssammenhæng har det nogle negative bivirkninger:

-det indeholder mange kalorier

-kroppen går hurtigt igang med at forbrænde alkoholen på bekostning af anden energi, fx fedt

-alkohol går ind og gør noget ved appetitreguleringen (kan ikke huske den præcise forklaring), men ihvertfald fremkalder den hos mange en falsk sultfornemmelse. Hvem har ikke prøvet på vej hjem fra byen kl l... at føle sig skrubsulten og lige guffe en pizzaslice? Og egentlig er det jo nærmest fysisk umuligt at kroppen hungrer efter mad hvis man da ellers har spist normalt i løbet at dagen (lad os sige 2200 kcal) og derefter drikker 10 genstande sprit + 5 vand, ca 1100 kcal. Man skal altså inden for det tidsrum have forbrændt 3300 kcal før end der er tale om reel sult.

Og endnu en træls "bivirkning" jeg ved jeg deler med mange: trangen til bare at ligge på sofaen dagen efter og spise grillmad :w00t: Der skal godtnok arbejdes hårdt for at forbrænde sådan en weekend :thumb_down:

Link to comment
Share on other sites

en daglig genstand alkohol nedsætter risikoen for cardiovaskulær sygdomme med ca. 20%

-både hos mænd og kvinder - hos raske, hypertensive, diabetikere mm.

Det er lige gyldigt hvor alkoholen kommer fra - rødvin, spiritus el.

Allerede ved 2 genstande dagligt er risikoen for bivirkninger steget mere end fordelen ved alkoholindtag.

Link to comment
Share on other sites

Her er lige en undersøgelse fra British Journal of Sports Medicine:

British Journal of Sports Medicine, Vol 20, Issue 2 56-59, Copyright © 1986 by British Association of Sport and Medicine

--------------------------------------------------------------------------------

ORIGINAL ARTICLES

Alcohol and its effects on sprint and middle distance running

L McNaughton and D Preece

Alcohol has been used as an aid to performance for a considerable period of time in many athletic endeavours. Five sprinters and five middle distance athletes were tested to determine whether differing levels of alcohol (0.01 mg X ml-1, 0.05 mg X ml-1 and 0.10 mg X ml-1) had differing effects upon performance times in the 100 m, 200 m, 400 m, 800 m and 1500 m events. Blood alcohol concentration (BAC) was estimated from breath alcohol concentration (BrAC) using a hand held Drager Alcotest 7310 and a Borkenstein Breathalyser. Alcohol affected all but the 100 m event to varying degrees. In the 200 m the performance decreased when the level of intoxication increased. This was not the case in the 400 m which showed a difference between the two lower levels of alcohol consumption (0.01 mg X ml-1 to 0.05 mg X ml-1) but not between the 0.05 mg X ml-1 and 0.10 mg X ml-1. In the middle distance events the 800 m was most adversely affected. We concluded that alcohol is not an ergogenic aid in so much that it does not improve performance. In the 100 m events, performance remained stable. More research in this area is warranted.

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke det jeg mente så. Hvis nu man indtager så meget energi i form af alkohol, at man ikke umiddelbart kan forbrænde det hele inden "rimelig tid" (for lige at bruge et jura-udtryk helt malplaceret) hvor opbevares energien så i mellemtiden? der findes vel ikke "alkoholdepoter" hvis energien fra alkohol ikke kan lagres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener. Alkoholen flyder jo rundt med blodet (det er derfor vi bliver fulde), alt imens den konstant nedbrydes i leveren. Der er på denne måde ikke rigtige nogen "overskydende energi indenfor rimelig tid". Gennem hele den tid alkoholen er i gang med at blive nedbrudt vil den jo leverer et bidrag til vores samlede energiindtag.

Link to comment
Share on other sites

Man kan vel samligene alcohol med sukker, der jo også flyder rundt i blodet men som kun har en opkvikende :w00t: og ikke den "sjove virkning :banana: " som ethanol (alcohol) har.

Jeg tror det Litopsi mener er, om ikke alcohol ikke ligesom sukker, som kan omdannes til glykogen, eller lagres i det kulhydrat lager vi har?

Link to comment
Share on other sites

Tilsammen fik I svaret :lol:

Svaret på mit spørgsmål (for nu lige at lege jeopardy) er: nej, der findes ikke alkohollagre, men energien fra alkoholen opbevares i blodet indtil den kan bruges!!

Nu er jeg tilfreds med svaret og kan finde sololien og smide mig under :sweetsun: B)

Link to comment
Share on other sites

Alkohol (ethanol) omdannes ikke umiddelbart til andre oplagringsbare stoffer som fx glukose, men nedbrydes kontinuerligt til eddikesyre, der kan forbrændes til kuldioxid og vand foruden en betydelig mængde energi. I den tid, hvor det ikke er under forbrænding pga. en vis forbrændingshastighed, vil ethanolen, som tidligere påpeget, transporteres rundt i blodbanen.

Link to comment
Share on other sites

Det var interessant. Vil det sige, at hvis man ligger lig dagen efter voldsom alkohol indtagelse, så får man ikke forbrændt en genstand pr. 5 kvarter, fordi kroppen ikke har brug for energien? Eller bliver man varmere?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share