1 muskelgruppe pr. dag


kuglen
 Share

Recommended Posts

hey.. overvejer at prøve at lave et split som ser sådan ud:

1: bryst+ mave

2: bicebs

3:triebs+mave

4:skulder+ bryst

5:ben+mave

6: ryg

min mave og mit bryst halter bagefter, derfor er det med flere gange.

min plan er at kører 5 øvelser for hver muskelgruppe bestående af 6 sæt i basis øvelserne og 4 sæt i hjælpe øvelserne.

men hvad erfaringer har folk med at splitte på denne måde?

Link to comment
Share on other sites

Personligt er jeg glad for den slags split, da jeg virkelig kan hellige dagens træning og fokus på den enkelte muskelgruppe.

Dog ville jeg foretrække at sætte biceps og triceps sammen på samme dag. Det giver dig en dag mindre i programmet. At træne 6 dage straight kan være temmelig hårdt, så evt. kunne du træne 2-3 dage straight, 1 dags pause, 2-3 dages træning, 1 dags pause osv.

Spændende hvordan din krop responderer på 2 dages bryst træning om ugen kontra 1 for de andre muskelgrupper...

Link to comment
Share on other sites

hey.. overvejer at prøve at lave et split som ser sådan ud:

1: bryst+ mave

2: bicebs

3:triebs+mave

4:skulder+ bryst

5:ben+mave

6: ryg

min mave og mit bryst halter bagefter, derfor er det med flere gange.

min plan er at kører 5 øvelser for hver muskelgruppe bestående af 6 sæt i basis øvelserne og 4 sæt i hjælpe øvelserne.

men hvad erfaringer har folk med at splitte på denne måde?

Hej!

Desværre har jeg har ikke nogen erfaring med den slags 'mega-split', men jeg kan derimod fortælle dig, at jeg har erfaret, at jo hyppigere jeg træner kroppen igennem desto bedre gains får jeg!

Det 'højeste' split jeg har prøvet er 2-split. Det virkede da ok, men da jeg plduselig begyndte at træne kroppen igennem hver gang - flere gange om ugen - skete der plduselig noget.

Jeg har for en uges tid siden sluttet et program af, hvor jeg var oppe og træne kroppen igennem to gange om dagen, 4 gange om ugen.

Aldrig har jeg fået så gode gains, både vækst- og styrkemæssigt!

-ikke sagt at man skal træne SÅ tit for at se forbedringer.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Desværre har jeg har ikke nogen erfaring med den slags 'mega-split', men jeg kan derimod fortælle dig, at jeg har erfaret, at jo hyppigere jeg træner kroppen igennem desto bedre gains får jeg!

Det 'højeste' split jeg har prøvet er 2-split. Det virkede da ok, men da jeg plduselig begyndte at træne kroppen igennem hver gang - flere gange om ugen - skete der plduselig noget.

Jeg har for en uges tid siden sluttet et program af, hvor jeg var oppe og træne kroppen igennem to gange om dagen, 4 gange om ugen.

Aldrig har jeg fået så gode gains, både vækst- og styrkemæssigt!

-ikke sagt at man skal træne SÅ tit for at se forbedringer.

To gange om dagen? samme muskler? Så har du ikke kørt i nærheden af tungt! For så burde du være totalt død under anden træning!

2-spilt er en klassiker og virker godt. Men andre former for spilt kan være ligså gode i perioder. Efter min mening er variation vejen til gode gains. Træn dette spilt i 3 måned, skift til 2 split og evt og tilbage igen. Variation i alle træninger er os en go mulighed!

Link to comment
Share on other sites

hey.. overvejer at prøve at lave et split som ser sådan ud:

1: bryst+ mave

2: bicebs

3:triebs+mave

4:skulder+ bryst

5:ben+mave

6: ryg

min mave og mit bryst halter bagefter, derfor er det med flere gange.

min plan er at kører 5 øvelser for hver muskelgruppe bestående af 6 sæt i basis øvelserne og 4 sæt i hjælpe øvelserne.

men hvad erfaringer har folk med at splitte på denne måde?

Erfaringen og videnskaben er enige om at der er yderst suboptimalt kun at træne en muskelgruppe 1 gang om ugen (såfremt man er clean). Desuden er alt over 3-4 sæt per muskelgruppe meget svært at dokumentere som effektivt i forhold til de første 1-3 sæt. Sæt 6 eller sæt 10 for samme muskelgruppe er stortset spild af tid. Du vælger at træne mave 3 gange om ugen, bryst 2 gange om ugen og alle andre ting kun 1 gang om ugen. Musklerne i maven, brystet og andre steder er stortset ens, så der er ingen videnskabelig grund til at differentiere deres træning, hvis du gerne vil have godt resultat for alle muskelgrupper.

Med andre ord bør der kun være 2-3 dages mellemrum mellem du rammer den samme muskelgruppe og du kan nøjes med 3-4 sæt per muskelgruppe. Det passer perfekt med et fullbody program 3 gange om ugen, men kan da også køres som split. Hold desuden din træning til max 1 time og start med bentræning.

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen og videnskaben er enige om at der er yderst suboptimalt kun at træne en muskelgruppe 1 gang om ugen (såfremt man er clean). Desuden er alt over 3-4 sæt per muskelgruppe meget svært at dokumentere som effektivt i forhold til de første 1-3 sæt. Sæt 6 eller sæt 10 for samme muskelgruppe er stortset spild af tid. Du vælger at træne mave 3 gange om ugen, bryst 2 gange om ugen og alle andre ting kun 1 gang om ugen. Musklerne i maven, brystet og andre steder er stortset ens, så der er ingen videnskabelig grund til at differentiere deres træning, hvis du gerne vil have godt resultat for alle muskelgrupper.

Med andre ord bør der kun være 2-3 dages mellemrum mellem du rammer den samme muskelgruppe og du kan nøjes med 3-4 sæt per muskelgruppe. Det passer perfekt med et fullbody program 3 gange om ugen, men kan da også køres som split. Hold desuden din træning til max 1 time og start med bentræning.

Hørt! Dog er der lige et par enkelte ting jeg vil korrigere - der er intet galt i at lægge ekstra fokus på underlegne muskelgrupper - men han griber det forkert an.

Og den med 1 timer max er også noget sludder.. Men ellers har du ret :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har virkelig svært ved at se fornuften i et sådan split. Den eneste forklaring på at nogle træner sådan er, at de godt kan lide at brænde musklen helt ned til grunden i den tro at "no pain no gain" er da shiat....

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hørt at Erectoren skal have cirka 100 timers restiution efter endt træning? Er det rigtigt?

Den skal muligvis have 100 timers restitution for være fuldstændigt restitueret. Men sådan leger vi ikke her på MOL, man kan og bør træne en muskel der ikke er helt restitueret, ingen problemer i det..

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen og videnskaben er enige om at der er yderst suboptimalt kun at træne en muskelgruppe 1 gang om ugen (såfremt man er clean).

ved godt at videnskab og erfaring ikke altid hænger sammen inden for denne her sport.. hvilket også er grunden til at jeg spørg. ruhl træner 1 muskel gruppe pr. dag, og 8 sæt i hver øvelse og 6 øvelser for hver. og han får da gode resultater.. men igen.. er han clean nu??? det kan jo spille en væsenlig rolle.

Desuden er alt over 3-4 sæt per muskelgruppe meget svært at dokumentere som effektivt i forhold til de første 1-3 sæt. Sæt 6 eller sæt 10 for samme muskelgruppe er stortset spild af tid.

det er noget sluder... tag et program som sheiko eller turners 10x10. de to programmer er der mere end 3 sæt i stortset alle øvelser. og de har vist sig meget effektive for mange mennesker. så at sige at sæt nummer 4-10 er spild af tid synes jeg ikke man kan tillade sig.

Du vælger at træne mave 3 gange om ugen, bryst 2 gange om ugen og alle andre ting kun 1 gang om ugen. Musklerne i maven, brystet og andre steder er stortset ens, så der er ingen videnskabelig grund til at differentiere deres træning, hvis du gerne vil have godt resultat for alle muskelgrupper.

mave 3 gange om ugen, da jeg har bedst erfaring mned mavetræning eod.

bryst 2 gange om ugen da mit bryst halter i forhold til resten af kroppen.

er udemærket klar over at musklerne i mave,ryg osv storset er ens og har brug for hvile. men ved 2 x bryst om ugen, vil der staid være god restitutions tid imellem de 2 træningsdage. så hvor i ser du problemet i det?

. Det passer perfekt med et fullbody program 3 gange om ugen, men kan da også køres som split. Hold desuden din træning til max 1 time og start med bentræning.

hvorfor starte med bentræningen? det gør jeg godt nok altid, men hvad er din begrundelse?

fullbody.. nej tak. hader det skidt, det har jeg prøvet og får ikke noget godt ud af det. plejer at lave 3 split.

ved godt at man ikke bør have længere træningspas end 1 time til 1 1/4 time.

Link to comment
Share on other sites

Træning af benene frigør testosteron i kroppen hvilket stimulerer hypertrofi. (Såhudt jeg visker)

Personligt synes jeg bare det er mest hensigtsmæssigt at være helt ladt op til bentræningen uden at have drænet noget som helst med andre øvelser. Tit (læs: altid :cool: ) er bentræningen (og trækeøvelserne fra gulvet) hårdere end de andre disco øvelser.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Kunne fint virke, men det er vigtigt at vælge øvelser som "går ind over hinanden".. Altså hvis du har 7 dage mellem din ryg dag, så skal du sørge for at få noget ryg med gennem din arm træning eller du kunne få noget triceps med i din skulder dag etc.. En af min venner køre det der, og var med til Mr. fitness sidste år som 18årig.. Så det kan sagtens virke, men man skal virkelig kende sin krop og vælge de rigtige øvelser..

Link to comment
Share on other sites

hey.. overvejer at prøve at lave et split som ser sådan ud:

1: bryst+ mave

2: bicebs

3:triebs+mave

4:skulder+ bryst

5:ben+mave

6: ryg

min mave og mit bryst halter bagefter, derfor er det med flere gange.

min plan er at kører 5 øvelser for hver muskelgruppe bestående af 6 sæt i basis øvelserne og 4 sæt i hjælpe øvelserne.

men hvad erfaringer har folk med at splitte på denne måde?

Læs denne artikel!!, så skifter du formentlig mening....

http://forum.dragondoor.com/training/message/405236/

Hygge, Jac

Link to comment
Share on other sites

Træning af benene frigør testosteron i kroppen hvilket stimulerer hypertrofi. (Såhudt jeg visker)

korrekt.. men dette sker ikke under din træning. men når du sover så vidt jeg har forstået. så det er et dårligt argumet set i mine øjne.

Link to comment
Share on other sites

Kunne fint virke, men det er vigtigt at vælge øvelser som "går ind over hinanden".. Altså hvis du har 7 dage mellem din ryg dag, så skal du sørge for at få noget ryg med gennem din arm træning eller du kunne få noget triceps med i din skulder dag etc.. En af min venner køre det der, og var med til Mr. fitness sidste år som 18årig.. Så det kan sagtens virke, men man skal virkelig kende sin krop og vælge de rigtige øvelser..

ok.. havde nu også i tankerne at vælge compound øvelser (4 stk for hver muskelgruppe) og 1 iso øvelse. kan du ikke lokkes til at sende mig det program din kammerat kørte? bare send det til mig i en pm.. det ville være rigtig fedt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share