Målet


MadsK
 Share

Recommended Posts

gårsdagens træning:

Trænede styrketræning sammen med en af mine venner i går og fulgte med på hans program. Men det minder til dels om mit eget, så det var fint :smile: Det var ryg bicebs (let dag)

Var desværre uheldig under min løbetur. Blev kørt ned af en knallert (I skal ikke grine :dry: ) og fik et vrid i mit knæ og en forstuet fod :4crutches:

Så nu kan jeg ikke støtte på min fod og knæet vil ikke rigtig bøje. Så jeg tog en tur i svømmehallen i dag og en gang let styrketræning til bryst/tricebs. Har ret gode erfaringer med genoptræning i vand. En gang smadrede jeg mit knæ hvorefter jeg ikke kunne bøje det ret meget før der var smerter. Sådan fortsatte det i 3måneder. Men efter fjorten dages snorkeldyking, forbedrede det sig markant. Så der er ikke andet at gøre end at tage i svømmeren :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 171
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hvordan bliver man kørt ned af en knallert?

Svømning er altid godt, men løb er det eneste som rigtig giver mig følelsen af at være høj. Jeg har ikke rigtig kunnet løbe på det sidste og når jeg alligevel gør det, er det ikke helt godt. Svømning eller noget andet vil aldrig svare til det samme. Men man må jo nøjes med det man har.

Hader skader :mad: Tænk hvis man kunne få lov at træne så meget man ville, uden at få skader

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom løbende på en sti uden belysning og hørte musik samtidig. Og ligepludselig blev jeg rykket fuldstændig rundt... det viste sig så at det var en beruset dreng der havde tunet sin Hot 50 lidt over sin egen køretekniske evne. men der skete heldigvis ikke ham noget selvom han ikke havde hjelm på. Jeg havde heldigvis "kun" en lille kilometer hjem, så jeg hævdede min stolthed ved at takke pænt nej til at blive kørt hjem. Men jeg satte ikke ligefrem rekord i kapgang på vejen hjem!

Nej svømning kan jo ikke rigtig sammenlignes med løb, men pointen var at det er en god måde at genoptræne skader på :smile:

Hmm... jeg har hørt det omtalt før det der med at blive "beruset" af at løbe. Men har aldrig prøvet det selv. Hvordan føles det? :poking:

kan man bare løbe og løbe og løbe? Run Forest, Run! :laugh:

Måden jeg bedst bliver høj på, er ved at sidde i døren på en Cessna i 4000meters højde og se Dropzonen under en for så er det tid... :yahoo:

Link to comment
Share on other sites

sikken en idiot :nonono:

Følelsen bliver kaldt runnershigh, men er egentlig bare følelsen af hormonet endorfin som bliver produceret og sendt ud i blodbanen. Endorfin er et ganske almindeligt hormon ligesom adrenalin og noradrenalin og bliver produceret fra det samme sted i kroppen, i binyremarven.

Måden du bliver høj på ved et faldskærmsudspring er ikke den samme følelse, for det er ikke det samme stof kroppen danner.

Endorfin minder tilnærmelsesvis om morfin ,også deraf det enslydende navn, og har samme effekt i en mildere form. Når du har meget endorfin i blodet, føles intet forkert. Alt i verden kører for dig, intet er galt, verden og alle er bare dejlige og ikke mindst dig selv. Man har kræfter til alt, og alt i verden kan bare komme an. Man smiler, kan blive lidt lalleglad og synes alt er sjovt og herligt. Man svæver lidt på en sky nærmest ligesom når man er nyforelsket og hjernen udskiller fenylethylamin (PEA) hvilket også gør at man bliver helt pjattet og tænker fuldstændigt irationelt.

Endorfin gør at du på en løbe distance efter måske 15 gode kilometer lige pludselig føler at det hele er herligt og at du faktisk godt kunne tænke dig at tage hele turen engang til og endda 2 gange til. Endorfin gør (nogle gange) at du bliver ved selvom du er presset, men følelsen holder ikke så du kan nå at løbe de 2 ekstra runder :wink:, men det hjælper dig igennem den distance du har sat dig for.

Mange løbere går udelukkende efter at blive høje på RH og ligger deres træning derefter. RH forekommer for det meste hos utrænede der pludselig tager en lang løbetur. Jo mere træning du er vandt til jo sværere er det at blive høj. Jo mere og vildere fysisk udfoldelse skal der til. Men man bliver samtidig afhængig af endorfin. Når din krop får abstinenser for endorfin, kan du mærke det du plejer at kalde rastløshed. Din kroppen killer, alt er irriterende dine forældre, kæresten endda dig selv, man bliver agressiv og intet virker for en. Og så er det eneste at gøre bare at tage en lang løbetur.

Jeg får meget nemt abstinenser og bliver meget sur og irriteret når jeg ikke får mit 'stof'. Jeg er afhængig af min træning og har det bedst når jeg træner 2-3 gange om dagen. Så falder dig en ro over en. En slags ro, den ro man ser hos frømænd og jægere, selvtilfredshed tilfredshed med alt omkring en og det hele i det hele taget. Det er ikke fordi at de er jægere, men fordi at de er 'skæve' på endorfin :tongue:

Hvordan man bedst opnår RH må du spørgere løberne om på mol. Men du skal i hvert fald løbe over en time i træk og ikke i tøsetempo :wink: .

Link to comment
Share on other sites

haha.. kalder du mig en tøs? :laugh: Det kan der måske være noget om..

Jamen så må jeg ud og traske noget mere i løbeskoene... Nu har jeg fixet addrenalin, nu er det endorfinernes tur! :4thumbup:

Ellers må jeg bare en tur på apoteket og købe nogle lykkepiller, de gør også at hjernen udskiller endorfiner... Så kan det være jeg får løbet noget oftere :laugh: Ej, det skal sku være et skud morfin hvis jeg skal løbe med det her knæ. knæet er faktisk værre end foden.

Ellers må man blande alle tre ting: Combat cocktail!!! :4mewantfood:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Du spurgte efter sølvcirkel i niceman's log. Here you go!

Bronze cirkel max 12 min:

4 Kropshævninger

8 Knæbøjninger (gerne kun på et ben)

12 mavebøjninger

8 Knæbøjninger andet ben

10 Armbøjninger

10 Reaktionsøvelser (som vist ovenfor)

12 Rygøvelse

12 Englehop

Sølvcirkel max 12 min

6 Kropshævninger

12 Knæbøjninger (gerne kun på et ben)

18 mavebøjninger

12 Knæbøjninger andet ben

15 Armbøjninger

15 Reaktionsøvelser

18 Rygøvelse

18 Englehop

Guldcirkel max 12 minutter:

8 Kropshævninger

16 Knæbøjninger (gerne kun på et ben)

24 mavebøjninger

16 Knæbøjninger andet ben

20 Armbøjninger

20 Reaktionsøvelser

24 Rygøvelse

24 Englehop

Se f.eks. øvelserne her http://froemandskorpset.dk/htm/muskelstyrketest.htm

Link to comment
Share on other sites

Tak Peter!

Har sendt mit tlf. nr PM til dig... er i slagelse om en uge :4thumbup:

Min træning går lidt sløvt pga mit knæ. Jeg har også arbejdet 10 timer om dagen de sidste 14dage, hvilket gør at jeg ikke har mulighed for at komme i svømmehallen pga åbningstiderne. Så derfor trasker jeg rundt i mine nyerhvervede M58 plus jeg styrketræner... glæder mig til jeg kan løbe igen....

Link to comment
Share on other sites

Skal nok blive hygge :smile:

Bliver spændende at høre om opstart på HBU'en. Jeg er dog først hjemme efter et ophold på Ollerup Højskole og en uges patruljetur med Patrick & co. Men vi kan lige snakkes ved engang midt i August.

her er mit træningsskema. Du kan bare hoppe med på det du lyster og har fritid til. Ved ikke lige hvordan rekrutters fritid ser ud?

tr_ning.xls

Link to comment
Share on other sites

Skal lige have hjælp til det her... Har købt M58 i størrelse 43. og normalt bruger jeg 43 i sko. De virker bare til at være MEGET store i størrelsen. Jeg får vabler på bagsiden af hælen fordi min hæl kan løfte sig fra bunden. What should i do? købe dem en størrelse mindre? eller er det bare tilvænning?

Edited by MadsK
Link to comment
Share on other sites

Ja de er store i størrelsen, men du får udleveret to par på tirsdag. Bare sørg for at få dem i 42 og så skulle den vist være iorden.

Ved ikke om du har kendskab til hærens sok-system? En tynd indersok og en tyk ydersok skal der være plads til i støvlen også.

ellers er sportstape fra hælen langs akillessenen altid en god ting.

og vær ikke bleg for at få dine ting byttet flere gange indtil de passer helt perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så er det sku weekend.....

Min tid i HBU'en viser sig at være ganske godt givet ud. Finder det spændende og lærerigt. Vil ikke gå i nogle detaljer omkring vores uddannelse, da det rent principielt ville være at bryde min tavshedspligt :innocent:

Men denne log handler jo om at jeg gerne vil være jæger, så vil lige opsummere mine tre sidste ugers træning.

Hver dag går med den daglige tjeneste der spænder lige fra førstehjælp, FUT, skydebane og meget meget mere. Om aftenen løber jeg en tur i terrænet på kasernen og laver simple kropsøvelser. Ligeledes bruger jeg tid i "pumpolatioriet" som styrkerummet kaldes. Har også været i svømmehallen et par gange.

Har haft æren af at løbe O-løb med Augustinus og Omega en gang. Det gik ganske godt med orienteringen da de to stod for det, men da undertegnede overtog kom vi ud på nogle omveje... :dry:

Jeg skal til ansættelsesprøven om 9 dage, og er meget spændt på resultatet!

fremover vil der nok kun blive skrevet sporadisk i min log, da jeg ikke har meget tid til at jævnføre træningen, men vil prøve at opdatere så godt som muligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ugens træning:

Intervalløb, O-løb, udholdenhedsløb, svømmehal hvor jeg øvede udspring fra vipper og noget svømning, broncecirkel, en helveds masse kropsøvelser og så byder den daglige tjeneste på en masse løb i støvler!

Jeg skal til ansættelsesprøve på mandag.... Sommerfuglene begynder så småt at flyve rundt i maven på mig!

En af mine Sergenter er begyndt at løbe i Slagelses O-løbsklub. Og har fået tilbuddet om at tage med ham, da han kan låne en GD til formålet. Det er helt perfekt, da det er meget besværligt at komme frem og tilbage til diverse skove omkring slagelse hvis det skal foregå via offentlig transport.

Jeg vil formodentlig komme med en melding om hvorledes det er gået hos FVR i midten af næste uge.

De Opresso liber!

Edited by MadsK
Link to comment
Share on other sites

Mandag-tirsdag i denne uge var jeg til ansættelsesprøve hos FVR, og jeg bestod. Så nu skal jeg i gang med forkursus :4thumbup:

torsdag og fredag gik med daglig tjeneste og BME tur (Befalingsmandsemne tur)

Super fed tur iøvrigt!

Onsdag stod den på sølvcirkeltræning, intervalløb og 2km svømning plus vippeudspring.

Jeg har fået skinnebensbetændelse hvilket ikke passer så godt ind i mit træningsprogram!! :devil:

Augustinus: Nej, har ikke snakket med ham endnu men det er jo rimelig aktuelt nu! :mad:

Jeg tror måske godt du kan køre med til o-løb, skal lige snakke med ham SG'en... kender ham ikke, og man skal jo træde lidt varsomt når det er ens foresatte :dry: Men håber du kan komme med! Jeg kommer forøvrigt ikke til o-løb på tirsdag, da jeg skal øve til Tappenstreg (militær parade i KBH) hele mandag, tirsdag og onsdag.

Vil smutte i svømmeren nu :smile:

Edited by MadsK
Link to comment
Share on other sites

Har tænkt mig at ringe til ham i morgen for at få noget ordentlig vejledning/behandling. Det skal der sku lige styr på...

Jeg har været på Inf. men det eneste lægen kunne gøre var at skrive en "Tudeseddel" til mig så jeg kan fritages fra FUT når jeg har smerter. Men for en kommende jægeraspirant er det jo ikke en mulighed :cool::tongue:

Nå, vil smutte i svømmehallen igen og derefter tilbage til Antvorskok kaserne.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share