DOMS og druk


Mr. Bulk
 Share

Recommended Posts

Jeg har bemærket at jeg, efter en druktur, tit er øm i musklerne når jeg vågner. Muskelømhed er ellers ikke noget jeg plages af normalt, så jeg tænkte på om der var nogen af de kloge hoveder der havde en forklaring :cool:.

Det er ikke noget der generer mig som sådan, er bare nysgerrig af natur! :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bemærket at jeg, efter en druktur, tit er øm i musklerne når jeg vågner. Muskelømhed er ellers ikke noget jeg plages af normalt, så jeg tænkte på om der var nogen af de kloge hoveder der havde en forklaring :cool:.

Det er ikke noget der generer mig som sådan, er bare nysgerrig af natur! :blink:

Jeg oplever det hver gang jeg er lang tid oppe en dag hvor jeg har trænet(uden dooms).

Vil tro det har noget at gøre med, at muskler ikke får den hvile som de har brug for!

Link to comment
Share on other sites

Virker bare underligt at den reagerer på at gå i krampe :blink:

Hvis LÆG musklen er musklen lige over ankel (Altså ben-musklen som jeg vil kalde det, hehe). Så skal du ikke være ked af det. Har jeg også oplevet, og har en ven som oplever det også - Vi træner begge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis LÆG musklen er musklen lige over ankel (Altså ben-musklen som jeg vil kalde det, hehe). Så skal du ikke være ked af det. Har jeg også oplevet, og har en ven som oplever det også - Vi træner begge.

Jo, men det er da stadigvæk underligt hvorfor ? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bemærket at jeg, efter en druktur, tit er øm i musklerne når jeg vågner. Muskelømhed er ellers ikke noget jeg plages af normalt, så jeg tænkte på om der var nogen af de kloge hoveder der havde en forklaring :cool:.

Det er ikke noget der generer mig som sådan, er bare nysgerrig af natur! :blink:

En del af forklaringen kan tænkes at være den nedsatte proteinsyntese (muskelopbyning) som konsekvens af alkohol indtag.

Din krop restituerer bedre når du ikke har drukket og dermed mindre DOMS.

Link to comment
Share on other sites

hehe der er da kommet nogle gode bud på hvad det kan skyldes :bigsmile:

nu mangler jeg bare at finde ud af hvor de mystiske blå mærker kommer fra, især mine skinneben er dækket af dem efter bytur... sikkert fordi jeg støder ind i ting og bare ikke kan huske det dagen efter, men lur mig om ikke der findes en mere spændende forklaring :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Kunne måske være fordi at ens søvn slet ikke er så god som når man ikke drikker. Oplever selv at jeg har en meget dyb søvn i et par timer og derefter er søvnen meget sporadisk og slet ikke af samme kvalitet som normalt. Dette kunne tænkes at være en af årsagerne.

Derudover så har man det jo med at rende rundt og lave en masse stunts og dans langt ud på natten som måske ikke er super givtigt for restitutionen :innocent:

Sidst men ikke mindst kunne jeg godt forestiller mig at dehyderingen i forbindelse med masser af alkohol kan virker ret skidt i forhold til restitutionen.

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Var til fest i otterup i går, fik 8øl og var dog ikke vildt fuld...

og ja, denne nat fik jeg krampe i lægén.. jeg er dog blevet vendt mig til det og i mens jeg har krampe prøver jeg bare på at sove vidre :)

et godt trick min mor gav mig, når i for det så prøv at rejs jer op

Link to comment
Share on other sites

Hvad er tømmermænd ?

Tømmermænd (på lægesprog: veisalgia) defineres ved, at du har mindst to af symptomerne i skemaet efter at have drukket alkohol. Så hyppige er de enkelte symptomer:

SYMPTOM

SÅ MANGE ER RAMT

Hovedpine

66 %

Diarré

36 %

Nedsat appetit

21 %

Rysten, skælven

20 %

Træthed

20 %

Kvalme

9 %

Tørsten skyldes væskemangel. Alkohol (etanol) er nemlig vanddrivende, dvs. at du bogstavelig talt tisser mere, end du drikker.

Alkohol forhindrer hypofysen i at udskille vasopressin (ADH, antidiuretisk hormon), et hormon af stor betydning for vores vand- og saltbalance. Normalt sørger vasopressin for, at nyrerne kun udskiller den nødvendige mængde vand. Om natten sørger hormonet for, at vi som regel kan vente med at tisse til næste morgen.

Men alkohol hæmmer vasopressin, og så tisser du mere væske ud, end du drikker. Prisen er den plagsomme tørst.

Siden gør dehydreringen det sværere at udskille de affaldsstoffer, som normalt skal ud med urinen. Det forværrer tømmermændene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kender også kun fænomenet med ømme muskler efter druk alt for godt! - Og det er uanset om jeg har trænet i de sidste par dage op til byturen eller ej... Mit bedste bud er, at det skyldes væskemangel, da jeg altid er fuldstændigt dehydreret, når jeg vågner dagen derpå.

Men hvad ved jeg... Måske der findes en mere indlysende forklaring, men det er jo svært at svare på, når man ikke kan huske en bjælde af, hvad dælen man har lavet i de sene nattetimer! :)

Link to comment
Share on other sites

Lækkert :dry:

Er så uheldig disponeret at jeg har ikke mindre end 5 af symptomerne når jeg har tømmermænd, gad vide hvad chancen er for det :crazy:

vær du glad for det, for jeg rammes jævnligt af alle 6 :laugh:

Edited by p1kz0r
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share