Rygsmerter ved stivbenet dødløft


Flexipecs
 Share

Recommended Posts

De seneste 4-5 gange jeg har trænet ben, har jeg inkluderet stivbenet dødløft.

Når jeg udfører øvelsen, har jeg ingen problemer, men på ikke-træningsdage kan jeg mærke tiltagende smerte i lænden, som ofte strækker sig ned langs bagsiden af det ene ben.

Er der nogen der har oplevet samme problem ved stivbenet dødløft?

Gid der var en quick fix andet end at skifte øvelsen ud :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

Enten er det noget nervetryk (det skal man tage alvorligt!).

Eller også er en ulighed noget piriformis problem. Der trykker musklen på nerven der løber ned igennem benet.

Jeg ville droppe øvelsen, man skal respektere smerter der stråler ned i benet!

Fantastisk piriformis stræk:

piriformis.stretch.gif

Der er jo mange bud på baglårsøvelser. Så prøv at se om andet ikke kan give lige så god effekt :)

Link to comment
Share on other sites

De seneste 4-5 gange jeg har trænet ben, har jeg inkluderet stivbenet dødløft.

Når jeg udfører øvelsen, har jeg ingen problemer, men på ikke-træningsdage kan jeg mærke tiltagende smerte i lænden, som ofte strækker sig ned langs bagsiden af det ene ben.

Er der nogen der har oplevet samme problem ved stivbenet dødløft?

Gid der var en quick fix andet end at skifte øvelsen ud :unhappy:

Jeg har selv oplevet det samme. Det ramte mig typisk efter jeg havde kørt rumænsk dødløft. I første omgang tog jeg et par dages pause med netop den øvelse. Derefter bøjede jeg benene noget mere da jeg genoptog øvelsen. Herefter har jeg ikke haft problemer med det mere. Ikke dermed sagt at det er en løsning, men det har virket indtil nu...

bare lige min erfaring :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ved stifflegged, så bøjer man lidt i knæene.

Ved straightlegged, så er bene strakt ud, og man bøjer ikke ved knæene.

Det er endnu et eksempel på, at exrx.net er til at lukke op og skide i. Begge de dødløftvaritioner de viser der er helt forkert udført med alt for megen runding af lænden. Såfremt det er sådan folk kører dem er det ikke underligt, at de får skader.

Kør istedet nogle goodmornings eller rumæske dødløft, hvor man kan holde spændet i ryggen. Såfremt formålet er at ramme haserne er det mest essentiele, at få et stræk på haserne i bundpositionen.

Link to comment
Share on other sites

Rundingen af lænden giver intet gavnligt for baglårstræningen.

Rumænsk er langt mere sikkert og effektivt.

Det er generelt set en rigtigt dårlig idé at være skråsikker ifht navngivningen af diverse øvelser.

Der findes ingen officiel nomenklatur så man skal passe på med at lægge for stor vægt på en tilfældig hjemmesides navngivning :wink:

Link to comment
Share on other sites

PTpolle -> Super info og tak for udstrækningsmodellen :4thumbup:

Romme1 -> Har kørt med helt stive ben - altså intet bøj i knæene, uanset om man kalder det det ene eller det andet :wink:

Squattie og Gygex -> Tak for input - tror jeg vil eksperimentere lidt med rumænsk i stedet. Den har jeg aldrig prøvet, så jeg må starte lidt let, så jeg ikke laver den som konventionel dødløft.

Link to comment
Share on other sites

Kunne vi andre dødelige få en forklaring på de forskellige dødløft-"stilarter"? Hvad er rumænsk dødløft f.eks.?

Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Squatfather, har du et alternativ til exrx.net? Altså et andet øvelsesbibliotek?

Flexipecs, hvis du mærker smerter ned mod benet bør du stoppe med øvelsen. Det er i hvert fald min helt klare erfaring.

Link to comment
Share on other sites

Rumænsk dødløft er en variation af dødløft, hvor den eneste egenlige bevægelse man laver er at skyde røven bagud, imens man holder spændet i lænden.

issa63abig.jpg

Vægten vendes, når man mærker et stræk i haserne. Om man kan kører med større ROM end personen på billederne afhænger af ens smidighed, samt evne til at holde spændet i lænden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide.

Squatfather, har du et alternativ til exrx.net? Altså et andet øvelsesbibliotek?

Flexipecs, hvis du mærker smerter ned mod benet bør du stoppe med øvelsen. Det er i hvert fald min helt klare erfaring.

http://www.bsu.edu/webapps2/strengthlab/home.htm

Generelt udfører han dem korrekt. Han har dog en bedre bevægelighed end de fleste. Som en bonus bærer han også det fedeste pandebånd :4thumbup:

post-2259-1153113152_thumb.jpg

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share