Squat med ting under hælen


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Er ikke helt sikker på hvad du mener her. En kort achilles sene kan altså godt være med til at man "står på tæer" når man går i hug. Achilles senen forlænges sammen med m. soleus under dorsalflexion som når man går på hug (squatter).

VÅS, sener forlænges eller forkortes ikke... det er musklerne der giver ROM... stive muskler der begrænser din ROM via muskelreflekser fordi de ikke vil strækkes så meget...

Hvis du kunne forlænge dine sener ville man sku få nogle motoriske problemer... en sene vil givetvis kunne give sig nogle mm. men det er ikke noget man regner med ind i bevægelighed. Sener er "opfundet for det ikke er specielt praktisk at have muskler der skal krydse større eller mindre led, det ville simpelthen give et pladsproblem...

(En dorsalflexion er en aktiv proces. dorsalflekteret er en tilstand. står du med fødderne plantet i gulvet og tipper dit skinneben fremad er det pga tyngden.)

At folk ender på tæerne når de går i hug er det for at justere balancen.

Prøv at gå i hug med hælene i gulvet dette giver en hvis knævandring,

prøv så at sidde i hug på tåspidserne, øger dette ikke din knævandring? hos mig øges den betydligt, fordi du flytter din "base" længere ud for kroppen ergo kommer der en større knævandring for at bringe balance...

Så folk der er oppe på tæerne i hug strækker faktisk deres læg mere end dem der kan sidde på hælen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Igen teknik, Ofte kna bedre teknik betyde at squats er mulige med hælen i gulvet, hvor det før ikke var muligt.

Desuden vil vægten fra en squatstang + vægte være med til at strække musklerne. Der er en naturlig tonus i musklerne, både af neural karakter og rent strukturel karakter. uden vægt vil man ikke kunne presse musklerne langt nok ud til at holde teknikken. Derfor er en given squatdybde uden vægt på fuldstændigt ligegyldig ifht det vi diskutere nu.

Helt rigtigt! Og derudover så ændres tyngdepunktet også når man får nogle kg på nakken.

Har aldrig kunne sætte mig på hug med hælene i jorden. Ikke engang i et par squatsko med løftet hæle kan jeg gøre det.

Men med nogle kg på ryggen så bliver det meget nemmere.

Har umiddelbart ingen problemer med at komme til godkendt dybde (I udstyr er så en anden ting :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Er der slet ingen her der kan se de fleste har et balanceproblem her? Min egen erfaring er at det er hovedproblemet og så er den næppe meget længere i mange tilfælde....

De fleste af dem jeg træner havde problemer med at gå uden vægt på nakken og de må ellers sige at have en fin fysisk form som udgangspunkt. Jeg testede dem og ikke en af dem viste tegn på noget forkortet eller forlænget.

Link to comment
Share on other sites

VÅS, sener forlænges eller forkortes ikke... det er musklerne der giver ROM... stive muskler der begrænser din ROM via muskelreflekser fordi de ikke vil strækkes så meget...

Hvis du kunne forlænge dine sener ville man sku få nogle motoriske problemer... en sene vil givetvis kunne give sig nogle mm. men det er ikke noget man regner med ind i bevægelighed. Sener er "opfundet for det ikke er specielt praktisk at have muskler der skal krydse større eller mindre led, det ville simpelthen give et pladsproblem...

(En dorsalflexion er en aktiv proces. dorsalflekteret er en tilstand. står du med fødderne plantet i gulvet og tipper dit skinneben fremad er det pga tyngden.)

At folk ender på tæerne når de går i hug er det for at justere balancen.

Prøv at gå i hug med hælene i gulvet dette giver en hvis knævandring,

prøv så at sidde i hug på tåspidserne, øger dette ikke din knævandring? hos mig øges den betydligt, fordi du flytter din "base" længere ud for kroppen ergo kommer der en større knævandring for at bringe balance...

Så folk der er oppe på tæerne i hug strækker faktisk deres læg mere end dem der kan sidde på hælen :wink:

Sener forlænges ikke særligt ved udstrækning nej og ej heller musklen, men muskel-sene reflekserne ændres så kroppen "accepterer" at forlænge musklen mere. Her er vi vist enige :wink: . Det er også grunden til at udstrækning virker.

Der sker dog noget i senerne efter udstrækning/manuel behandling. Som skrevet ovenfor giver kraftig massage af fascie plantaris (fodsålen) umiddelbar forøget ROM i ankelledet uden på nogen måde at påvirke musklerne i læggen. Det skyldes fordi fascie plantaris og achilles er forbundet via hælbenet. Når fascie plantaris løsnes, løsnes samtidig achilles senen. Effekten forsvindet relativt hurtigt igen, men kan udnyttes til f.eks. squat.

Men en f.eks. medfødt kort achilles-sene vil medføre nedsat ROM i ankelledet der ikke skyldes "muskel-reflekserne" (muskelspindlerne). Denne nedsatte ROM vil gøre det sværere at sætte sig på hug uden at løfte hælen. Som Poul og Troels også nævner hjælper det med vægt på nakken grundet udspændende effekt af vægten og hvis tyngden fra vægten ligger langt fremme (som i frontsquat) vil tyngdeliniens fald også gøre det nemmere at gå på hug uden at løfte hælen. Det skyldes man har en "modvægt".

Det eneste problem jeg ser med nedsat dorsalflexion af ankelledet under squat er at hofteflexionen må øges og belastningen øges dermed på ryggen. Med større dorsalflexion i ankelledet kan ryggen holdes mere opret - dine egne billeder illustrerer faktisk fint.

Jeg er desuden ikke i tvivl om at balancen helt sikkert er en faktor.

Det er svært at forklare sådanne ting uden billeder eller forklaring med egen krop! :dry:

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

Sener forlænges ikke særligt ved udstrækning nej og ej heller musklen, men muskel-sene reflekserne ændres så kroppen "accepterer" at forlænge musklen mere. Her er vi vist enige :wink: . Det er også grunden til at udstrækning virker.
:wink:
Der sker dog noget i senerne efter udstrækning/manuel behandling. Som skrevet ovenfor giver kraftig massage af fascie plantaris (fodsålen) umiddelbar forøget ROM i ankelledet uden på nogen måde at påvirke musklerne i læggen. Det skyldes fordi fascie plantaris og achilles er forbundet via hælbenet. Når fascie plantaris løsnes, løsnes samtidig achilles senen. Effekten forsvindet relativt hurtigt igen, men kan udnyttes til f.eks. squat.

Alle mennesker kan sgu gå ned i hug uden at komme op på tæerne, det er bare et spørgsmål om de når at vælte inden...

Men en f.eks. medfødt kort achilles-sene vil medføre nedsat ROM i ankelledet der ikke skyldes "muskel-reflekserne" (muskelspindlerne). Denne nedsatte ROM vil gøre det sværere at sætte sig på hug uden at løfte hælen.

Det er altså noget Vås,

(se lige på mine billeder, jeg har mindst ROM på anklen der hvor jeg har hælen i...)

længden af dine sener begrænser dig på ingen måde....

Man skal altså også have en Ekstreeeeeeeeeem knævandring før ens ankelsmidighed bliver relevant i forbindelse med squat...

en typisk sene længde der er meget forskellig er den til triceps lange hovede... mit lange hovede går meget langt ned mod albuen andre har et højtsiddene langt hovedet, skulle det betyde at jeg har problemer med at flektere albuen fuldt?

Det med at gå op på tæer er et balance problem,

at komme ned i dybden er er spørgsmål om smidighed i hoften (læs hammi's)

Link to comment
Share on other sites

"Alle mennesker kan sgu gå ned i hug uden at komme op på tæerne, det er bare et spørgsmål om de når at vælte inden..."

Du siger det jo selv her, alle kan komme på hug ja, men hvis ankelledet ikke dorsalflekteres nok vælter man. Det hjælper at stå bredt og dermed sætte sig ned "mellem benene" som tidligere skrevet. Men står man smalt, ca. hoftebredde, kan man ikke sidde på hug uden en vis ankelfleksibilitet.

"Det er altså noget Vås,

(se lige på mine billeder, jeg har mindst ROM på anklen der hvor jeg har hælen i...)

længden af dine sener begrænser dig på ingen måde...."

Det har du ikke. Dit ankelled er mere dorsalflekteret på billeder hvor hælen er i.

Det jeg vil frem til er at ankelledet har indflydelse på hvor meget eller lidt overkroppen må lænes frem under squat. Har man god fleksibilitet vil man kunne øge dorsalfleksionen og dermed holde overkroppen mere oprejst.

Edited by laush
Link to comment
Share on other sites

laush--->

kan man ikke sidde på hug uden en vis ankelfleksibilitet.
Arrrr, come on. se på begge mine billeder, hvis nogen ikke kan præstere en sådan så skulle de erklæres invalid. Og hvis der skulle være nogen med så stive ankler, så har det absolut intet med længden af senerne at gøre...
Det har du ikke. Dit ankelled er mere dorsalflekteret på billeder hvor hælen er i.

Nu er de to billeder ikke 100% sammenlignelige. Øverste er punktum fixum det yderste af fodsålen nederste er det hælen. lægmusklerne er betydelig mere stressede når hælen er fra jorden :tongue:

men jo jeg var vist lidt hurtigt med min aflæsning af vinklerne, men jeg nægter at tro på at nogle render rundt med så stive ankler at de ikke kan give sig de sølle 10grader eller hvad det er...

Det jeg vil frem til er at ankelledet har indflydelse på hvor meget eller lidt overkroppen må lænes frem under squat.
Næ det er din lår styrke :wink: jo længere stærre knævandring jo mere undgår du tyngden.
Har man god fleksibilitet vil man kunne øge dorsalfleksionen og dermed holde overkroppen mere oprejst.

nu er pointen i et squat jo at undgå så meget knævandring som muligt. da du ellers skal endnu længere ned.

point, ingen har så stive ankler at de ikke kan sidde som jeg gør på nederste billede, måske kan de ikke gøre det uden støtte,men nu var det jo heller ikke balancen men smidigheden i ankel vi snakkede om.

eksempel:

tag hvilkensomhelst person. smæk ham i et par skistøvler der er skruet fast i jorden. byg en mur ca 30cm bag ham. bed ham læne sig med ryggen mod døren, tag en stor hammer og begyndt at slå ham i hovedet indtil han sidder i hug.

Link to comment
Share on other sites

Devito>

mht billederne er der faktisk en del mennesker hvor modstanden i ankelledet stiger kraftigt ved 0 graders dorsalflexion. Man kan i et sådant tilfælde godt strække anklen mere i dorsalflexion, men da modstanden er stor vil det også betyde at kroppen undgår denne modstand under f.eks. squat. Istedet vælges den for kroppen "nemmere" vej, nemlig større hofteflexion. og hvorfor skulle denne infleksibilitet ikke have med senerne at gøre? Det har den meget ofte.

Jeg er helt enig i at langt de fleste personer ikke kan hugsidde pga manglende balance, men mange har så infleksible ankler at de må læne sig meget fremover i squat. Forstår ikke hvad du mener med

"Næ det er din lår styrke jo længere stærre knævandring jo mere undgår du tyngden."

Eksempel:

Sæt dig ned med oprejst torso og uden at dorsalflektere i anklerne udover hvad du gør på billedet. Dette kan ikke lade sig gøre da tyngdelinien bevæges bag din understøttelsesflade og du falder bagover. Prøv så det samme, dvs. squat med oprejst torso, men denne gang tillader du mere dorsalflexion i anklen, dvs. dine knæ kører længere udover fødderne. Denne gang kan du opretholde en mere oprejst stilling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share