Squat med ting under hælen


MaxPower
 Share

Recommended Posts

Jeg ser ofte folk kører med et par skiver eller lignende under hælen når de laver squat, kan se flere herinde også gør det, og endda én der har fået det anbefalet af en fys.

Så nu vil jeg egentlig godt have det på det rene:

Er der nogen situationer hvor det af den ene eller anden årsag er en god idé at placere ting under hælen i squat?

Og hvilke situationer er det så?

Jeg har altid holdt på at det som oftest er et udtryk for manglende teknik og/eller smidighed, hvis hælene løfter sig og man derfor ønsker at sætte noget under, og at man derfor er bedre tjent med at squatte uden hælstøtte og dermed få øget smidigheden. Det er som oftest et større problem når folk squatter med smal stand, end når de står i en lidt bredere stilling.

Er man styrkeløfter er der ikke så meget at rafle om og de bruger også ofte sko med lidt hæl i. Flere gange hvor jeg har spurgt folk "forsvarer" de sig med at sådan gør vægtløfteres sko jo også, men jeg mener ikke VL-sko og den stabilitet man får er i nærheden af at kunne sammenlignes med bløde løbesko (som oftest) med skiver under.

Nu er emnet oprettet under Maksimal Muskelvækst, men grundlæggende handler det om korrekt teknik og at undgå skader. Det kunne dog også være interessant at høre om der skulle være nogle "muskelmæssige" forskelle ved flad fod kontra løftet hæl.

What say you? Kan der være mening med galskaben? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Såfremt det gør folk istand til at squatte til en hæderlig dybde uden at løfte hælene kan det vel være fint nok. Men på sigt bør alle have det som mål, at kunne squatte uden denne hjælp.
Delvist enig.

Men der findes ingen naturlov der siger at det optimale balance/tyngdepunkt findes når man står på flad fod. For det handler om at det er en stang man har på ryggen - en stang man ikke har mange valgmuligheder for at lægge og ændre beligenheden af. I stedet må man alt-afhængig af ens kropskomposition foretage justering f.eks. ved at bruge sko eller skive for at setuppet bliver optimalt. Havde man squattet med vægten i bæltet om livet eller lignende - er det derimod ikke sikkert det er nødvendigt med elevation af hæl for at løfte under mest gunstige forhold.

Nu er emnet oprettet under Maksimal Muskelvækst, men grundlæggende handler det om korrekt teknik og at undgå skader. Det kunne dog også være interessant at høre om der skulle være nogle "muskelmæssige" forskelle ved flad fod kontra løftet hæl
DR. Squat nævner det omvendte. Netop at for ham er det vitalt at for-lår bidrager mere til løftet - tidligere i løftet - men det har du sikkert taget notits af jeg har skrevet før.
Link to comment
Share on other sites

What?

Har folk problemer med aat hælene LØFTER sig?

Jeg er ved at falde bagover hver gang jeg squatter!? (læs: forenden af skoen løfter sig, pga. min røv er for fed!)

Er jeg helt galt på den, hvis jeg squatter således at spidsen af mine sko ikke skal "dækkes" af knæene... altså jeg prøver på at holde mine skindeben lodrette?

Link to comment
Share on other sites

Manglende teknik kan være årsagen.

Jeg ser det nu mere som korte hamstrings, hvilket kan føre til et posteriort kippet bækken... dette kombineret med en stærk mavemuskulatur er en god cocktail til en vaskeægte Flat-Back Posture.

Set med fysioterapeutiske briller, kan det gøre naller i lænden i længden - så ja - lav vægt og fuld ROM er det absolut bedste bud, istedet for at blokke sig op på diverse skiver, træklodser etc. Så længe der ikke er specifikke konkurrenceprægede årsager til valg af teknik, selvf. :wink:

Den fantastiske combi af flatback og cervicalt paradoks kan ses på diskotekerne i enhver bys natteliv:

Store Hormonbøffer med røven trukket ind under sig, flexede AAAABBSSSS of DOOOM og så for korte patter og tyrenakke, der går ud i en svanehals :devil::nonono:

En sjov lille en til centeret: tag en typisk fodboldspiller, der aldrig har strukket ud, men tonset rundt i serie 3 og knaldet bajere før bold.

Stik ham en stang på ryggen og bed ham om at lave OL-Squats, gerne med lav vægt - Mit bud er at 80-90% kan ikke komme over parallel :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv en af dem, som står med hælene på en plade, når jeg squater.

Mit problem er et af 2. 1: jeg er utroligt usmidig, hvilket jeg ikke helt tror er problemet. 2: jeg har en naturlig kort akillessene.

Jeg tror mest på den sidste, da jeg ikke har problemer med min smidighed andre stedder i kroppen.

Jeg spiller fodbold i min fritid, hvilket ofte vil føre en del stive ben og lignende med sig. For at bevare smidigheden i mine ben/resten af kroppen har jeg dyrket yoga, så som tidligere nævnt, så burde det ikke være smidigheden der halter.

Jeg har aldrig kunnet squate uden en plade under føderne - selv ikke i stativ. Får jeg til gengæld en plade under hælene, så kan jeg næsten sætte mig på røven uden der kommer en stor vandring i knæene.

Link to comment
Share on other sites

Nikki -> Kan du squatte ned i knæ uden vægt med hænderne ned langs siden og blive på flad fod? Også hvis du holder hænderne på dine skuldre og albuerne ud til siden?

Prøv at variere bredden af fodstillingen - når du står bredere skal fødderne pege en smule ud af så knæ og tæer peger i samme retning.

Kort akillessene kan jeg kun se som et problem hvis vinklen mellem fod og underben mindskes markant (som i Downward dog), altså at underbenet lænes meget fremaf. Det kan jeg bestemt ikke se er tilfældet når jeg squatter, så jeg tvivler lidt på at akillessenen er dit problem.

Link to comment
Share on other sites

Nikki -> Kan du squatte ned i knæ uden vægt med hænderne ned langs siden og blive på flad fod? Også hvis du holder hænderne på dine skuldre og albuerne ud til siden?

Prøv at variere bredden af fodstillingen - når du står bredere skal fødderne pege en smule ud af så knæ og tæer peger i samme retning.

Jeg kan gå ned til en vinkel på ca 115 grader før jeg får problemer med akillessenen. Går jeg længere ned, så begynder jeg at få en tendens til at "gå op på tæerne". Der er selvfølgelig nok også lidt balancerelateret i problemet, men selvom jeg holder ved noget, så har jeg samme tendens. Hvis jeg førsøger at tvinge mig længere ned gør det lidt ondt i akillessenen, men det gør også en anelse ond i skinebenet.

For at det skal lade sig gøre for mig at komme ned i en acceptabel dybde, så skal jeg gå ud i en ret bred fodstand.

Det skal dog siges, at jeg for tiden optræner min fod efter en slem forstuvelse, så det er nok ikke det mest velvalgte tidspunkt at teste det på, men problemet med, at det gør ondt i skinnebenet har jeg altid haft.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror, folk gør det for at sikre sig tilstrækkelig knævandring. :tongue:

Spøg til side! Jeg har set nogle prof. håndboldspillere træne squat eksplosivt. Her havde de små skiver under hælene - kunne det tænkes at det er nemmere at træne eksplosivt, når man har hældning?

Zorn.

Link to comment
Share on other sites

En sjov lille en til centeret: tag en typisk fodboldspiller, der aldrig har strukket ud, men tonset rundt i serie 3 og knaldet bajere før bold.

Stik ham en stang på ryggen og bed ham om at lave OL-Squats, gerne med lav vægt - Mit bud er at 80-90% kan ikke komme over parallel :laugh::laugh:

yeah de bryder sammen og kan ikke kæmpe sig op med kun en stang (20kg) på ryggen. :tongue:

Der er nogle generaliseringer her jeg er liiidt uenig i.

Flueknepper afdelingen: Stærke muskler giver ikke nødvendigvis holdningsproblemer.

Stærke forkortede/hypertone muskler kan give problemer med statisk og dynamisk holdning.

En god balance i sit træningsprogram er naturligvis altid en god idé.

Manglende evne til at squatte med god teknik skydes ofte på strukturelle problemer. Forkortede sener/muskler etc..

Det er en dårlig undskyldning i mange tilfælde!!!

En god coach, god teknik, noget udstrækning inden man løfter (evt pnf stræk for at lukke ned for hyperton muskulatur).

Opbygning af hele ekstensor kæden (hamstrings, gluteus, erector) kan også være nødvendigt.

Sidst men ikke mindst skal dynamisk bevægelighed trænes specifikt. Dvs. korekt bevægelse og med relevant fleksibilitets træning (hint: ikke statisk udstrækning).

Det er ikke underligt at de fleste man ser squatte ikke kan komme under parallel uden noget under hælen når de står med en smaaaal stand med tæerne pegene lige frem.

Fitnessinstruktører er bare alt alt for ofte ikke kompetente nok til at lære squatten fra sig...

I certificeringskrav til instruktører skulle der indgår en 2xkropsvægt squat godkendt af 3 ipf godkendte dommere :tongue:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Problemet med at folk squatter med ting under hælene, er at det ofte slet ikke løser deres problem. Deres problem er, at de har tyngdepunktet på forfoden, og når de når en vis dybde, så løfter hælen sig. Når de smider noget under deres hæl, så slipper de for problemet med at hælen løfter sig, men deres tyngdepunkter ligger ofte stadigvæk forkert, hvilket tydeligt ses hvis man betragter dem fra siden af. En forkert squat teknik løses IKKE ved at smide ting under hælen. Det er muligt at nogen mangler fleksibilitet for at kunne udføre et korrekt squat, men her er det igen den forkerte løsning man søger ved at smide noget under hælen. Her burde man arbejde specifikt med fleksibilitetsøvelser som fjerne kilden til den dårlige teknik.

Link to comment
Share on other sites

Flueknepper afdelingen: Stærke muskler giver ikke nødvendigvis holdningsproblemer.

Stærke forkortede/hypertone muskler kan give problemer med statisk og dynamisk holdning.

En god balance i sit træningsprogram er naturligvis altid en god idé.

Manglende evne til at squatte med god teknik skydes ofte på strukturelle problemer. Forkortede sener/muskler etc..

Det er en dårlig undskyldning i mange tilfælde!!!

En god coach, god teknik, noget udstrækning inden man løfter (evt pnf stræk for at lukke ned for hyperton muskulatur).

Opbygning af hele ekstensor kæden (hamstrings, gluteus, erector) kan også være nødvendigt.

Sidst men ikke mindst skal dynamisk bevægelighed trænes specifikt. Dvs. korekt bevægelse og med relevant fleksibilitets træning (hint: ikke statisk udstrækning).

Det er ikke underligt at de fleste man ser squatte ikke kan komme under parallel uden noget under hælen når de står med en smaaaal stand med tæerne pegene lige frem.

Fitnessinstruktører er bare alt alt for ofte ikke kompetente nok til at lære squatten fra sig...

I certificeringskrav til instruktører skulle der indgår en 2xkropsvægt squat godkendt af 3 ipf godkendte dommere :tongue:

:4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Og jeg vil gerne tilføje at folk måske skal passe lidt på med at kategoricere Power squat som det rigtige squat.

Jævnfør det her med bevægelsesspecifik optræning af dynamisk bevægelighed er overhead squat fantastisk til at udvikle fleksibilitet til back squat, både power og OL.

Og nej, jeg er heller ikke tilhænger af skiver under fødderne, hvis det på nogen som helst måde kan undværes.

Link to comment
Share on other sites

Vil det for de fleste være nemmere rent teknisk og smidighedsmæssigt at lære powersquat i forhold til OL-squat?

Så hvis de laver OL-squat med ting under hælen (og man godt vil hjælpe dem :innocent: ), så kan de nemmere sættes til power-squat og derfra arbejde på at komme ind i smal stand?

incognito -> Betyder grebsbredden meget på OH-squattet ift til træning af fleksibilitet i de andre? Det er min personlige erfaring at OH-SQ med smalt greb (skulderbredde) er nærmest totalt umuligt, men med snatch-greb eller godt derudeaf så går det meget bedre. Stive skuldre?

Øges belastning uhensigtmæssigt i knæet/ forsiden af skinnebenet eller andre steder ved at bruge skiver under hælene?

Hvad er de rigtige gode argumenter for at det er meget bedre at squatte uden den slags assistance?

Er det skadeligt eller begrænser man sin styrke- eller størrelsesfremgang?

Link to comment
Share on other sites

:4thumbup: :4thumbup: :4thumbup:

Og jeg vil gerne tilføje at folk måske skal passe lidt på med at kategoricere Power squat som det rigtige squat.

Jævnfør det her med bevægelsesspecifik optræning af dynamisk bevægelighed er overhead squat fantastisk til at udvikle fleksibilitet til back squat, både power og OL.

Og nej, jeg er heller ikke tilhænger af skiver under fødderne, hvis det på nogen som helst måde kan undværes.

Powersquat og OL squat er to meget forskellige ting. Incog ved absolut meget mere om OL squat en jeg.

men fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt for motionisten/idrætsudøveren er der vel god idé i ikke at lægge belastningen ligeligt imellem hæl og forfod? Eller måske endda med en smule overvægt på hælen. For deres mål er ikke at gribe en stang så dybt som muligt med opret torso som i vægtløftningsdisciplinerne. De skal bare have effektiv træning.

OH squats er fantastiske derudover er squats med let belastning hvor man holder neutral position i ryggen og ladder vægten strække en i bunden effektiv.

Specifik som bare...

Mell Siff siger også at det virker! :tongue::4smartass:flush.gif

Link to comment
Share on other sites

Powersquat og OL squat er to meget forskellige ting. Incog ved absolut meget mere om OL squat en jeg....

Ja, jo, og så tror jeg alligevel at de fleste laver en mellemting mellem disse 2 løft. :smile:

Personligt kan jeg eksempelvis ikke komme ned i god nok dybde, hvis jeg står helst skulderbredt og fødderne pegene lige frem, på trods af at jeg har vægtløftersko på. Vinkler derfor fødderne en smule udad når jeg kører "Ol squats".

Ja, faktisk er den eneste forskel på mine Ol squats og mine powersquat placeringen af stangen på ryggen. Dette medfører så også at banen bliver en anden. Altså jo højere stangen ligger på nakken, jo mere sidder jeg mig lige ned istedet for bagud.

Men som de siger i Jylland...Der er jo bare at bøje benaar'n og sæt sig nee' i skovskiderstilling og så ellers bare tryk på :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Personligt kan jeg eksempelvis ikke komme ned i god nok dybde, hvis jeg står helst skulderbredt og fødderne pegene lige frem, på trods af at jeg har vægtløftersko på. Vinkler derfor fødderne en smule udad når jeg kører "Ol squats".

Der skal også være 30-45 graders vinkel mellem fødderne (og knæene) når du laver OL squat. På den måde bliver der plads til at man sætter sig ned "mellem" benene. Det kan ikke lade sig gøre, hvis man står smalt og fødderne peger ligefrem. Så vil hoften blive presset bagud og torso "vælte".

men fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt for motionisten/idrætsudøveren er der vel god idé i ikke at lægge belastningen ligeligt imellem hæl og forfod? Eller måske endda med en smule overvægt på hælen. For deres mål er ikke at gribe en stang så dybt som muligt med opret torso som i vægtløftningsdisciplinerne. De skal bare have effektiv træning.

Jeg forstår ikke helt den her... IMHO er de to vigtigste pointer i alle vægtbærende øvelser ud fra et sikkerheds- og styrkeperspektiv 1) vægten på hælen og 2) svaj i ryggen. Ligemeget om det er for motionisten eller en der skal gribe en tung vending.

Link to comment
Share on other sites

troede bare at i netop kom så meget ud i ekstremen i vægtløftning at knævandring ikke er noget man bekymrer sig over. Ser også at vrid i knæet (knæ kommer ind imod midtlinien) ikke er noget man bekymrer sig synderligt over i vægtløftning.

Link to comment
Share on other sites

troede bare at i netop kom så meget ud i ekstremen i vægtløftning at knævandring ikke er noget man bekymrer sig over. Ser også at vrid i knæet (knæ kommer ind imod midtlinien) ikke er noget man bekymrer sig synderligt over i vægtløftning.

Jeg tror nu kun det er i konkurrencemæssige situationer, og eventuelt også når man laver træningsmaks, at der bliver set igennem fingre med den slags. Normalt er trænerne for de olympiske vægtløftere rimeligt opmærksomme på tekniske fejl i løftet. En olympisk vægtløfter som konstant vrider knæene ind af under træning, holder ikke i mange år efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes relativt ofte jeg støder på personer med så infleksible achilles/soleus at squat til parallel eller under er svært uden at vælte bagover, hvis der samtidig skal undgås overdreven fremadlænen. Hvis ikke fodleddet dorsalflekteres (dvs. skinnebennet bevæges frem) tilstrækkeligt kræver det at man flekterer meget i hoften og læner overkroppen frem for at holde tyngdepunktet over fødderne. På den måde bliver squatten nærmest til en "goodmorning". Dette kan afhjælpes ved fra starten at flytte tyngdelinien frem ved at lægge stangen længere op på nakken (OL-squat vist nok), eller lave frontsquat. Frontsquat kræver så en hel del træning.

Det er ikke ualmindeligt ikke at kunne sidde i "skovskider" stilling uden at hælen rejser sig grundet achilles infleksibilitet. Sådanne personer bør inden squat massere deres fødder med en "ball-stick". Denne skal køres frem og tilbage over hele fodens underside ret hårdt så fascien under foden blødes op - ca. 1 min. per fod. Denne fascie er sammenhængende med lægmuskulaturen og resulterer ofte i meget større bevægelighed efterfølgende der så kan bruges i squatten. Evt. kan læggen også strækkes ud. Lav ikke denne massage/stræk og derefter gå til squatten med samme antal kilo. Din biomekanik har ændret sig, hvilket kræver adaptation for kroppen så ny teknik skal tillæres med den øgede bevægelighed.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er selv en af dem, som står med hælene på en plade, når jeg squater.

Mit problem er et af 2. 1: jeg er utroligt usmidig, hvilket jeg ikke helt tror er problemet. 2: jeg har en naturlig kort akillessene.

Jeg tror mest på den sidste, da jeg ikke har problemer med min smidighed andre stedder i kroppen.

En naturlig kort sene siger ikke en bjælde om din smidighed, det er ikke senen der forlænges eller forkortes det er musklen der laver bevægelsen... :wink:

Jeg tror det er en vanesag...

jeg prøvede en dag ude i atletik klubben at få nogle af de små til at stille sig i en squat udgangsposition og så få dem til at gå hug, alle 5 stod på tæer da de kom ned :laugh:

Link to comment
Share on other sites

En naturlig kort sene siger ikke en bjælde om din smidighed, det er ikke senen der forlænges eller forkortes det er musklen der laver bevægelsen... :wink:

Er ikke helt sikker på hvad du mener her. En kort achilles sene kan altså godt være med til at man "står på tæer" når man går i hug. Achilles senen forlænges sammen med m. soleus under dorsalflexion som når man går på hug (squatter).

Link to comment
Share on other sites

Igen teknik, Ofte kna bedre teknik betyde at squats er mulige med hælen i gulvet, hvor det før ikke var muligt.

Desuden vil vægten fra en squatstang + vægte være med til at strække musklerne. Der er en naturlig tonus i musklerne, både af neural karakter og rent strukturel karakter. uden vægt vil man ikke kunne presse musklerne langt nok ud til at holde teknikken. Derfor er en given squatdybde uden vægt på fuldstændigt ligegyldig ifht det vi diskutere nu.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share