Hacksquat


Strongman2006
 Share

Recommended Posts

hej

Er der nogen der har et link til udførelsen af hacksquat. Jeg har på fornemmelse, at jeg kører den forkert.

Jeg starter stangen helt inde ved læggen, men i toppen af løftet er der ikke rigtig plads til at locke stangen ud :blink: Den bliver bremset af låret.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

hej

Er der nogen der har et link til udførelsen af hacksquat. Jeg har på fornemmelse, at jeg kører den forkert.

Jeg starter stangen helt inde ved læggen, men i toppen af løftet er der ikke rigtig plads til at locke stangen ud :blink: Den bliver bremset af låret.

det gør den også altid på mig uanset hvordan jeg laver den

Link to comment
Share on other sites

AGV: tak for linket :smile:

Teddy: Jeg kender det alt for godt. Jeg begynder, at tro på at det er noget med kropsbygningen at gøre. Jeg prøvede at køre med 180 i går, de sidste 2 reps var lette og eksplosive, men den 1. reps sad bare fast på låret. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvorfor den 1. første reps er meget dårligere end de næste :blink:

Link to comment
Share on other sites

kommer an på hvad du kører den for? :smile: Altså for forlår ville jeg hellere køre frontsquats (som du jo kender ret godt, ved jeg :wink: ), step-ups, bulgarian squats m.m... Men hvis det er som en tung trække-øvelser var der jo også masser af muligheder..

Link to comment
Share on other sites

kommer an på hvad du kører den for? :smile: Altså for forlår ville jeg hellere køre frontsquats (som du jo kender ret godt, ved jeg :wink: ), step-ups, bulgarian squats m.m... Men hvis det er som en tung trække-øvelser var der jo også masser af muligheder..

Jeg er vist galt på den så. Det var meningen, at jeg skulle bruge øvelsen til baglår :smile:

Hvad er bulgarian squat?

Link to comment
Share on other sites

synes personligt ikke at det er en særlig god øvelse. Især pga det du snakker om.. Og så er det en mystisk, ret unaturlig stilling at løfte noget tungt i

Der er da ikke noget mystisk eller unaturligt over hack squat. Det er øvelsen, der skiller mænd og drenge :superman::tongue:

Link to comment
Share on other sites

Det er min erfaring, at baglåret kun er i vejen, hvis jeg sjusker med formen/tager for meget vægt på i forhold til den tekniske formåen. Det går som regel godt, når jeg er koncentreret om at holde maksimalt spænd i midtsektionen og at skyde hoften kraftigt frem i toppen af bevægelsen.

Når det så er sagt, så er det ikke den mest oplagte hase-øvelse. Der er Rumænsk Dødløft kongeøvelsen. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Vil da slet ikke definere øvelsen som en haseøvelse. Må indrømme at jeg aldrig selv har kørt øvelsen, da jeg slet ikke har smidigheden i anklerne til at kører øvelsen, men min anatomiske viden siger mig da at bevægelsen minder en del mere om et front squat hvor torso holdes opret og knævandringen er stor.

Dette vil da få mig til at mene, at Hatch Squat primært er en Quadriceps øvelse(Som også maskinevarianten er), og så en del stabiliserende arbejde til midtsektionen.

Som der allerede er sagt så er Rumænske dødløft derimod en rigtig god haseøvelse. Altså "Stivbenet" dødløft med let bøjede ben, hvor man fokusere på at skubbe røven bagud. Der findes masser af små varianter af denne øvelse som minder utroligt meget om hinanden. Dimel deadlift udføres med hurtig eccentrisk fase hvor man nærmest griber stangen med haserne inden den rammer jorden. Udføres med let vægt og flere gentagelser.

Keystone deadlift som stortset er det samme som rumænsk dødløft i min bog.

Ren Stivbenet dødløft, som jeg ikke vil anbefale, da man med helt strakte ben meget lettere mister svejet i lænden. Men er ellers også en fin haseøvelse.

Hvis målet er MAXIMAL HYPERTROFI i haserne, så bør man også have en haseøvelse med som involvere knæflexion. Her ville jeg foretrække Gluteham Raises eller hvis man er rigtig stærk. Rigtige HamRaises som de færreste dog er istand til at udfører. Sekundært kunne Leg Curls være en mulighed.

Men husk at det ikke er nødvendigt for de fleste hvis man kører en af de overstående dødløft varianter, men ville ikke nøjes med disse hvis jeg var BB'er og ikke ligefrem havde overdimisionerede baglår :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruger en maskine fra Cybex... Og ja, jeg ved godt, at det er, at springe over hvor gæret er lavest. MEN, det er egentlig kun for afvekslingens skyld fra Squatten.

Prøv at få løftet hælene lidt op med et brædt eller en skive, bare en smule. Så ryger stangen ikke på mine baglår i hvert fald.

Mvh Seb M

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share