hvis jeg spiser 5 kg is ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

TJ:

Du siger at noget ikke bare går gennem systemet.

Hvad vil du så sige om dette studie (der findes flere der konkluderer der samme)

:

Glycogen storage capacity and de novo lipogenesis during massive carbohydrate overfeeding in man.

Acheson KJ, Schutz Y, Bessard T, Anantharaman K, Flatt JP, Jequier E.

Institute of Physiology, Faculty of Medicine, University of Lausanne, Switzerland.

The metabolic balance method was performed on three men to investigate the fate of large excesses of carbohydrate. Glycogen stores, which were first depleted by diet (3 d, 8.35 +/- 0.27 MJ [1994 +/- 65 kcal] decreasing to 5.70 +/- 1.03 MJ [1361 +/- 247 kcal], 15% protein, 75% fat, 10% carbohydrate) and exercise, were repleted during 7 d carbohydrate overfeeding (11% protein, 3% fat, and 86% carbohydrate) providing 15.25 +/- 1.10 MJ (3642 +/- 263 kcal) on the first day, increasing progressively to 20.64 +/- 1.30 MJ (4930 +/- 311 kcal) on the last day of overfeeding. Glycogen depletion was again accomplished with 2 d of carbohydrate restriction (2.52 MJ/d [602 kcal/d], 85% protein, and 15% fat). Glycogen storage capacity in man is approximately 15 g/kg body weight and can accommodate a gain of approximately 500 g before net lipid synthesis contributes to increasing body fat mass. When the glycogen stores are saturated, massive intakes of carbohydrate are disposed of by high carbohydrate-oxidation rates and substantial de novo lipid synthesis (150 g lipid/d using approximately 475 g CHO/d) without postabsorptive hyperglycemia

Nok bliver noget glucose omdannet til fedt, men en stor del vil blive oxideret i al fald hvis "overfeeding" perioden ikke er for lang...

Link to comment
Share on other sites

Det har vi skam diskutteret før. Inden kroppen tager lipogenesen i brug, så forsøger den at skille sig af med overskudet via termogenese. Men det var ikke det spørgsmålet gik ud på. Det var om det bare røg igennem fordøjelsessystemet uberørt. Og det gør det altså ikke.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

TJ:

Men så er følgende jo ikke korrekt: "Lige gyldigt hvad makronæringsstofssammensætningen er, så VIL et overskud i et givent måltid blive lagret. Er glucogen depoterne fyldte, så lagres det som fedt"

Selvom glucogen depoterne er fyldte vil det ikke bilve lagret som fedt. Noget vil, men langt fra alt sammen - i al fald så længe vi taler kulhydrater.

'Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Men er vi enige?

En mand på 75 kg indtager (på tomme glucogenlagre) 1125gram kulhydrat, hvilket teoretisk fylder hans muskellagre og leverdepot. Hvis han yderligere indtager f.eks. 500 gram kulhydrat vil alle disse 500 gram IKKE blive omdannet til fedt ifølge diverse studier. Noget vil, men så længe han holder fedtindtaget på 0 gram vil han ikke lagre betydelige mængder fedt. - dette er også min egen erfaring. en "refeed" dag går ikke ud over sidebenene.

Link to comment
Share on other sites

En mand på 75 kg indtager (på tomme glucogenlagre) 1125gram kulhydrat, hvilket teoretisk fylder hans muskellagre og leverdepot. Hvis han yderligere indtager f.eks. 500 gram kulhydrat vil alle disse 500 gram IKKE blive omdannet til fedt ifølge diverse studier. Noget vil, men så længe han holder fedtindtaget på 0 gram vil han ikke lagre betydelige mængder fedt. - dette er også min egen erfaring. en "refeed" dag går ikke ud over sidebenene.

Hæ, min pointe

Link to comment
Share on other sites

hmm, den undersøgelse fortæller egentligt ikke så meget end at energien "forsvinder" til øget forbrug+DNL.

Jeg kan ikke se, hvordan de kan sige noget som helst om, hvor stor DNL er??

Og hvis man ikke ved det, kan man ikke sige noget om en refeed day??

Men hvis man endelig dyrker sådan en dag, ville fysisk udfoldelse lige før det helt store måltid nok være en god ide, da den her "de novo lipogenesis, which plays only a minor role for the disposal of an acute dietary carbohydrate load, is totally suppressed following exercise, even when a very large carbohydrate load is ingested."

Link to comment
Share on other sites

Claus B>

Men hvis man endelig dyrker sådan en dag, ville fysisk udfoldelse lige før det helt store måltid nok være en god ide, da den her "de novo lipogenesis, which plays only a minor role for the disposal of an acute dietary carbohydrate load, is totally suppressed following exercise, even when a very large carbohydrate load is ingested."

Man gør faktisk dette men kun op til en konkurrence, hvor man bestræber sig på at spise minimalt kulhydrat i et par dage og laver fullbody træning for komplet at tømme glykogendepoterne.

Ellers anbefales det at carbe op på ikketræningsdage, men jeg kan desværre ikke huske hvorfor. Mener ikke man alligevel indtager nok kalorier til at det bliver relevant. Selv på en carb op dag.

Link to comment
Share on other sites

jeg kender ikke noget videre til, hvad man gør i praksis, men ideen med at træne før et kæmpemåltid på en refeed day er, at så hæmmes DNL meget.

Hvor den ekstra energi så ender, fortæller undersøgelsen jo ikke noget om, men man kunne måske tænkte sig, at stofstiftet brænder det af i større grad end ellers :)

Link to comment
Share on other sites

Måske, men jeg tror hele refeed eller carb op konceptet er blevet lidt misforstået. Det skal ikke ses som en invitation til at svine sig til i alskens madsvineri. Det eneste der er tale om er at man en enkelt dag spiser jævnfør ens normale kalorie/kulhydratsindtag. Når det er tilfældet skulle det slet ikke blive relevant med at tage på i fedt.

Link to comment
Share on other sites

Det var sgu også svært at formulere :)

Nej, det var hvor lang tid kroppen er om at suge næringen ud af maden ?

Jeg mener, det sker vel ikke lige præcis når den rammer mavesækken ? - hvad jeg har forstået sker det i tarmsystemet.

Men så er det at jeg engang hørte at kød eksempelvis tager meget lang tid for at blive fordøjet, betyder det så at kroppen først hiver næring ud af det på et senere tidspunkt ?

Link to comment
Share on other sites

ja :)

alle fødeemner skal nedbrydes til dets byggesten før kroppen kan optage dem.

Jo mere kompleks opbygning desto længere nedbrydningstid - kroppens enzymer skal bruge længere tid.

Enzymerne virker kun på overfladen af fødevarepartiklerne, så jo mere man tygger maden, desto lettere/hurtigere nedbrydes maden.

Nedbrydningen starter munden(man tygger maden) for kulhydraters vedkommende mavesækken desuden vha. af enzymer i spyttet.

Ellers fortsætter nedbrydningen i mavesækken vha. enzymer, "omrøring"(faktisk ret vigtig!) og mavesyre.

I tyndtarmen er der nu tale om en lind suppe. Her tilsættes så endnu flere enzymer som nedbryder næringsstofferne til deres byggesten, som så optages.

I tyktarmen optages en stor del af vandet, så det endelig resultat stort set kun består af bakterier, fibre, lidt vand og galdefarvestoffer :)

Link to comment
Share on other sites

Enzymerne virker kun på overfladen af fødevarepartiklerne, så jo mere man tygger maden, desto lettere/hurtigere nedbrydes maden.

Claus B nu kommer der lige et lommefilosofisk spørgsmål... vil det sige at hvis man slugte sin mad så ville mæthedsfornemmelsen vare længere eller hva'??(teoretisk altså.. ville nok være en smule ubehageligt at gøre det i praksis)... Eller har nedbrydnings-tiden ikke noget med mæthed at gøre??? ;)

Link to comment
Share on other sites

ja, en del af mæthedsfølelsen er udvidelsesgraden af mavesækken, så jo længere tid, den er distenderet, desto længere mæthedsfornemmelse :)

Men ellers er mavesækken ret effektiv mht. nedbrydning af selv store partikler.

Den russiske anatom(vist nok) Pavlov lavede nogle forsøg med levende hunde med åbne mavesække, så han kunne lægge hele fødevarer direkte ind til fordøjelse. Det var der, man fandt ud af vigtigheden af mavesækkens "omrøring" :)

Link to comment
Share on other sites

hmm, ved det ikke rigtigt - det er mig en tand for teoretisk :)

på den anden side, hvis vi skal gå helt til yderlighederne, så ville en ½liters flaske i mavesækken bundet med en snor til drøblen nok dæmpe de værste sultfornemmelser - men med en lille risiko for kvalme :D

Men seriøst, så tyg hellere maden godt - kroppen har brug for lidt tid til at fatte, at den ikke er sulten mere, så hvis du kaster made i hovedet kommer du meget let til at overspise.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share