hvis jeg spiser 5 kg is ?


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

jeg kom til at tænke på noget...

ikke fordi jeg ønsker at praktisere det, men kan kroppen fordøje/optage ALT det man spiser ?

Lad os sige jeg sluger 5 liter flødeis indenfor et par timer, der er temmelig meget energi i sådan en omgang - tager kroppen alt dette til sig ? så jeg ville kunne blive rigtig tyk meget hurtigt ?

eller er der en øvre grænse for hvor meget kroppen kan optage af kulhydrater, fedt etc ?

Link to comment
Share on other sites

der er ikke nogen øvre grænse, men man kan faktisk godt spise sig selv ihjel. Jeg vil tro du ville få svært ved at sluge 5 liter is, og størstedelen vil højst sandsynligt sætte sig som fedt.

Link to comment
Share on other sites

jeg kan kun give et eksempel mht. vand. Hvis du drikker meget vand i løbet af en dag, og bare bliver ved selvom du ikke er videre tørstig så sker der det at når du drikker mere vand så går der 2 sek. og så går du på toiletet. Jeg ved ikke om det samme er gældende med "normal" mad at det bare flyver gennem kroppen, men det vil jeg næsten tro.

Link to comment
Share on other sites

Mit umiddelbare skud (er dog ikke helt sikker) er, at ALT fedten vil blive optaget, derimod vil det nok knibe med eventuelle store mængder kulhydrater og proteiner (altså MEGET STORE; ikke bare noget med 4 bøffer a 500 g eller gennemgnaskning af 1 kg sukker)

Årsag:

- Fedt optages meget nemt i blodet og har meget nemt ved at blive lagret.

- Simple kulhydrater optages meget nemt i blodet, men når depoterne er blevet fyldt op med glucogen, så er kroppen ikke så villig til at omdanne kulhydrater til fedt. Den kan gøre det, men det er nok snarere gennem en "langvarende overskudskulhydratdiæt" og ikke gennem et "enkeltstående overskudskulhydratindtag" at kroppen gør dette. De overskydende kulhydrater vil sikkert blive udskildt igen (omend kroppen formentlig vil bruge rigtigt mange af dem, idet omtalte fødeindtag vil påvirke kroppen i lang tid)

- Komplekse kulhydrater og proteiner optages ikke nemt, og det er sandsynligt at kroppen vil betragte et overskud af disse som "noget man skal af med", idet optagelsen af dem vil tage aaaaaaaalt for lang tid.

Det skal bemærkes at omtalte betragtninger kun gælder ved EKSTREMT store indtag af fedt, kulhydrater eller proteiner.

I virkelighedens verden, kan man stort set spise alt hvad man kan, og kroppen skal nok optage det hele. :)

Link to comment
Share on other sites

Størstedelen af de kalorier du indtager vil sætte sig - især fedt. Hvis du istedet for flødeis vælger en enkelt dag at proppe dig med sukker såsom vingummi, joghurtis, lakridskonfekt osv. vil en stor del af sukkeret blive "brændt" af, oxideret simpelthen. Derfor vil en enkelt dag med stor indtagelse af sukker ikke ødelægge en evt 6 pack ;-)

Et studie viser at man kan optage/lagre (ikke i fedtdepoter) 15g kulhydrat/per kilo legemsvægt over 24 timer HVIS du i forvejen har tømt din glycogenlagre. Hvis du spiser mere sukker end dette vil størstedelen blive brændt af og ikke sætte sig.

Så gå bare i krig med slikket - faktisk kan det hjælpe dig til at smide mere fedt hvis du cutter (hvilket du vist gør ikk'?)

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Ok, når vi nu er i den genre så har jeg da også lige et hypotetisk spørgsmål jeg har gået og tænkt lidt over i en rum tid. Lad dette være et lille tillægsspørgsmål.

Hvis vi nu har 3 forsøgspersoner, som er skabt således at de er identiske hvad angår alt. Pga. deres identiske biologi forbrænder de alle 3 - 2000 kca om dagen.

Forsøgsperson 1. spiser 2000 kca. om dagen i form af fedt.

Forsøgsperson spiser 2. spiser 2000 kca. om dagen i form af protein.

Forsøgsperson 3. spiser 2000 kca. om dagen i form af kylhydrat.

Spørgsmålet lyder: Vil de allesammen bibeholde deres nuværende vægt? eller vil nogen tage mere på end andre? Umildbart skulle man tro at de alle ville få samme resultat og bibeholde deres vægt.

Men, men, men......

Kan kroppen optage så meget protein om dagen?

Og hvad med fedt? Kan mave tarm systemet virkelig nå at optage det?

Og hvad med det endokrine system vil det ikke blive påvirket i forskellig grad iforhold til ernæringen? Og hvad så egentlig på længere sigt? Vil det ikke også gøre en forskel?

Link to comment
Share on other sites

Vil de allesammen bibeholde deres nuværende vægt?

Ja, selvfølgelig - de vil i hvert fald ikke tage på, såfremt de forbruger 2.000 kcal og indtager 2.000 kcal.

Men jeg tror ikke, at det er det du mener. Du mener vel: Hvis man spiser for mange kulhydrate, fedt eller proteiner, feder det så lige meget?

Nej, er svaret.

Kroppen bruger langt mere energi på at nedbryde proteiner og komplekse kulhydrater end på fedt og simple kulhydrater. Så "man tager meget nemmere på" af simple kulhydrater og fedt. :)

Link to comment
Share on other sites

jarvig13 ->

Kroppen bruger langt mere energi på at nedbryde proteiner og komplekse kulhydrater end på fedt og simple kulhydrater.

Det forstår jeg ikke helt. Jeg troede at nedbrydning af fedt bruger mere energi end nedbrydning af kulhydrat. Jeg troede at kylhydrat - som er kroppens fortrykne brændstof - var det som brugt mindst energi i nedbrydningprocessen. Kan du ikke lige skære det ud i pap for mig? :huh:

Link to comment
Share on other sites

Jo

- ca. 1 % af fedtens energi går til nedbrydning af fedten (så den kan optages i blodet)

- ca. 30-40 % af energien i proteiner går til nedbrydningen af samme

- mellem 0-100 % af energien i kulhydrater går til nedbrydningen af samme (alt efter hvilket kulhydrat vi taler om - simple eller komplekse altså :) )

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13 ->

- ca. 1 % af fedtens energi går til nedbrydning af fedten (så den kan optages i blodet)

- ca. 30-40 % af energien i proteiner går til nedbrydningen af samme

- mellem 0-100 % af energien i kulhydrater går til nedbrydningen af samme (alt efter hvilket kulhydrat vi taler om - simple eller komplekse altså  )

Det lyder jo meget logisk, men så vil de 3 forsøgspersoner jo - mod forventning - jo ikke få samme vægtsmæssig resultat vil de?

Link to comment
Share on other sites

så er kroppen ikke så villig til at omdanne kulhydrater til fedt. Den kan gøre det, men det er nok snarere gennem en "langvarende overskudskulhydratdiæt" og ikke gennem et "enkeltstående overskudskulhydratindtag" at kroppen gør dette.

Det er noget sludder. Det er godt beskrevet i diverse biokemi bøger, at når kroppens glucogen depoter er fyldte, så vil et overskud af kulhydrater blive omdannet til fedt via en biokemisk proces som hedder lipogenese. Processen forløber i leveren og bliver frigjort som VLDL´s (very low density lipoproteins).

Det er grundlæggende en forkert opfattelse at noget bare smutter igennem fordøjelsessystemet hvis der er for meget af det. Lige gyldigt hvad makronæringsstofssammensætningen er, så VIL et overskud i et givent måltid blive lagret. Er glucogen depoterne fyldte, så lagres det som fedt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er noget sludder. Det er godt beskrevet i diverse biokemi bøger, at når kroppens glucogen depoter er fyldte, så vil et overskud af kulhydrater blive omdannet til fedt via en biokemisk proces som hedder lipogenese. Processen forløber i leveren og bliver frigjort som VLDL´s (very low density lipoproteins).

Jeg sagde jo også det bare var et skud, roligt nu TJ. :)

Link to comment
Share on other sites

TJ> Aha. Dermed kan man vel så konkludere, at det som er galt med den menneskelige organisme er, at fedtdepoterne ikke alene kan fyldes op, men også rende ud på sidebenene ;) Der skulle være den samme depotmekanisme omkring fedt, men således at det ville blive udskilt fra kroppen i stedet...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share