Brystøvelser


Trainy
 Share

Recommended Posts

Hej Peter!

Du har faktisk ret, problemerne ligger i det område. Se billedet.

Men det gør virkelig nas, kan dårligt nok lave bryst eller skulder træning :sneaky2:

Hvilke øvelser anbefaler du helt konkret?

# 1 undgå skulder/incline pres over skulder højde (foreløbig)

# 2 Den her siddeliggende variant (eller evt. sideliggende på måtte/bænk) af den kendte skulder sideløft øvelse kan laves. Herved levnes der mere plads til din irriterede skuldersene som undgår afklemning. Her drejer det sig også om ren optræning af skulderpower da ”tyrenakken” er sat ud af spillet. http://www.t-nation.com/img/photos/225lateral24.jpg

Incline shoulder raises ”siddende godt tilbagelænet” på bænk kan også være gode at have med. Men vigtigst er formen – som skal være så koncentreret og god at du bør kunne stoppe øvelsen på ethvert givent tidspunkt og holde vægten et par sekunder hvis det var det du ville.

# 3 Bænk teknik er alfa og omega. Styr på skulderbladende altså sænkede og aldrig fremskudte skuldre. Ydermere kan det hjælpe ikke at basere sit program på at køre til failure hver gang hvor kroppen indlærer ”unoder” i bevægemønstre og altid får de sidste reps med gusten form med

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

# 1 undgå skulder/incline pres over skulder højde (foreløbig)

# 2 Den her siddeliggende variant (eller evt. sideliggende på måtte/bænk) af den kendte skulder sideløft øvelse kan laves. Herved levnes der mere plads til din irriterede skuldersene som undgår afklemning. Her drejer det sig også om ren optræning af skulderpower da ”tyrenakken” er sat ud af spillet. http://www.t-nation.com/img/photos/225lateral24.jpg

Incline shoulder raises ”siddende godt tilbagelænet” på bænk kan også være gode at have med. Men vigtigst er formen – som skal være så koncentreret og god at du bør kunne stoppe øvelsen på ethvert givent tidspunkt og holde vægten et par sekunder hvis det var det du ville.

# 3 Bænk teknik er alfa og omega. Styr på skulderbladende altså sænkede og aldrig fremskudte skuldre. Ydermere kan det hjælpe ikke at basere sit program på at køre til failure hver gang hvor kroppen indlærer ”unoder” i bevægemønstre og altid får de sidste reps med gusten form med

OK, tak for det :-)

Incline Shoulder Raise ser er godt ud, glæder mig til at prøve den.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil tabe fedt, skal du ikke træne cardio og styrketræning hjælper slet ikke på fedtet men musklerne.

Cardio er for hårdt og du vil ikke fedtforbrænde så meget. Istedet træn lidt lidt lettere på f.eks løbebånd eller hvad du nu foretrækker. Du skal helst ligge mellem 50-70% af VO2-max for at fedt forbrænde effektivt, og dit træningspas skal helst op omk. 40minutter og gerne lidt over.

Sludder!!!

Cardio er en samle betegnelse for al "kondi" (kardio-vaskulær) træning!!! så cardio virker fantastisk på fedttab over tid og gerne ved høje intensiteter - fedtforbrændingszonen holder ikke jvf. adskilige artikller og indlæg på MOL!!!.

mht til styrketræning så vil øget muskelmasse give øget fedtforbrænding, så...

Link to comment
Share on other sites

Hvis du vil tabe fedt, skal du ikke træne cardio og styrketræning hjælper slet ikke på fedtet men musklerne.

Cardio er for hårdt og du vil ikke fedtforbrænde så meget. Istedet træn lidt lidt lettere på f.eks løbebånd eller hvad du nu foretrækker. Du skal helst ligge mellem 50-70% af VO2-max for at fedt forbrænde effektivt, og dit træningspas skal helst op omk. 40minutter og gerne lidt over.

:lolabove::lolabove::lolabove:

Link to comment
Share on other sites

Hej Peter!

Du har faktisk ret, problemerne ligger i det område. Se billedet.

Men det gør virkelig nas, kan dårligt nok lave bryst eller skulder træning :sneaky2:

Hvilke øvelser anbefaler du helt konkret?

Av, ja, kender det godt, har selv været igennem det. Det er nok en god idé at holde en uges eller to ugers pause(måske endda flere) så inflammationen kan aftage sig. Hvis du bliver ved med at træne mens du har en skade gør du det kun værre, og du kan ende med kroniske skader hvis du ikke passer på.

Artikler jeg selv læste da skaden viste sig hos mig var disse-> 1 & 2. Jeg træner stort set de samme øvelser som i Bodyzone artiklen, dog træner jeg siddende L-flys istedet for øvelsen de kalder ekstern rotation I. Nok en god idé som artiklen kommer ind på at træne to eksterne rotationsøvelser, en intern, og så en øvelse der rammer supraspinatus. Vigtigt er det at du starter med meget lav vægt; 1-2 kg, selvom det måske føles let i starten. Hellere for lidt end for meget. I længden er det dog vigtigt med noget progression for at styrke disse muskler. Jeg selv træner to sæt med cirka 25 reps. Når jeg kan udføre alle 25 reps, betyder det at jeg næste gang skal øge vægten. Grunden til der er så mange reps er så vægten ikke bliver for høj. Hvis man træner disse øvelser med for høj vægt vil andre, stærkere muskler begynde at tage over, og ens arbejde er spild af tid.

Skuldrene er ofte i en meget udsat position, det sker ikke kun under bænkpres, men ved et væld af forskellige øvelser. Jeg selv er blevet nødt til helt at opgive dips f.eks. En god idé når du starter op på bænkpres igen er at forbedre din teknik. Skuldrene stresses mest jo bredere grebet er, derfor er et smalt greb en god idé, selvom det vil betyde lavere vægt i starten. Det er desuden vigtigt at holde armene så tæt på kroppen som muligt, altså albuerne ind til siden under udførelsen. Skuldrene er mest udsat i bunden af bænkpresset, derfor kan et svaj i ryggen virkeligt hjælpe, da brystkassen kommer højere op. Disse pointers er alle en del af et godt styrkeløfter bænkpres setup. Her er nogle gode artikler der er værd at læse-> 1, 2.

Når du starter op igen efter pause, husk at starte blødt ud, og hvis skaden stadigt viser sig, betyder det at der skal mere pause til. Vær forberedt på at vægten af dit løft nok vil aftage en del midlertidigt, både på grund af pausen, men også på grund af indlæring af ny teknik, hvilket også tager noget tid.

Peter :smile:

Edited by plindboe
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share