Kulhydratomdannelser


Doktoren
 Share

Recommended Posts

man skulle næsten tro, at du har set en kvinde tage mere i DL end dig?

Der træner ikke kvinder i det center jeg træner ;) Ahhh, så lige et par stykker da. Tror måske det har noget at gøre med de tæsk Boris Sheiko har givet mig de seneste uger. Jeg har været lettere irritabel det sidste stykke tid. Men ikke noget en deload uge ikke kan rette op på :D

Thomas

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Som afslutning vil jeg lige sige at jeg tydeligt kan aflede fra Jarvig´s mange gode indlæg, at vi har med en person at gøre, som kan smykke sig med en over-gennemsnitlig intelligens. Netop derfor synes jeg godt man kan forlange en lidt bedre argumentation nogen gange (snakker udelukkende om diskussioner som tager udgangspunkt i den menneskelige krop). Og lidt mere åbenhed ville hellere ikke være af vejen :D

:wave: :tongue: :wave: :tongue: :wave: :tongue:

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nå....jeg vil ikke deltage i jeres små interne problemer.....jeg vil heller have aflivet en gammel myte :)

Her er en grund til at aflive den:

De novo lipogenesis in humans: metabolic and regulatory aspects.

Citat fra artiklen:

Only when CHO energy intake exceeds TEE does DNL in liver or adipose tissue contribute significantly to the whole-body energy economy.

Hvor TEE = Total Energy Expenditure og DNL = De Nove Lipogenesis (den som laver kulhydrater om til fedtsyrer)

Her er et andet lille forsøg som gerne skulle underbygge at myten bør aflives ved nakkeskud:

Effect of carbohydrate intake on de novo lipogenesis in human adipose tissue.

Hvis der er artikler der modstrider disse, så kom med dem og lad den seriøse saglige diskussion komme igang. Alt andet vil være spild af tid :)

Link to comment
Share on other sites

Okay, de er jo rimeligt sikre i deres konklusioner. Der er to detaljer.

- Jeg vil ikke udlede noget universielt af to artikler. Men vil indtil videre sige, okay lyder nogenlunde overbevisende, men ikke fuldkomment.

- Den anden artikel var langt den mest interessante. Men netop derfor genere det mig også, at den (i den form teksten er udformet, men dermed ikke nødvendigvis i selve undersøgelsen) er upræcis i angivelsen af kulhydratindtaget overfor andet fødeindtag. Pointen er ligetil. I artiklen skriver de:

Rates of synthesis, from [14C]glucose, of fatty acids (de novo lipogenesis) and glycerol (triglyceride synthesis) were measured in biopsies of adipose tissue from nutritionally depleted patients given low- or high-carbohydrate intravenous nutrition

Ja, hmmm, men det udelukker en vigtigt detalje.

For mig at se, er "low- or high-carbohydrate intravenous nutrition" ikke det samme som "kun kulhydratindtag". Hvad er pointen? Jo, hvis indtaget ikke er 100 % kulhydrater (men den bare er højkulhydratholdig), så kan man komme til at teste på det forkerte.

Hvis der var fedt i indtaget, så kunne man nemlig ikke se sig fri for, at det man testede, var fedtindtagets indflydelse på målingerne og ikke (som det var meningen) at måle effekten af en højkulhydratholdig føde.

Måske er der noget jeg ikke har gennemskuet i artiklen, men såfremt, dette aspekt ikke på mere overbevisende måde isoleres fra undersøgelsen, så er jeg IKKE overbevist.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke du har forstået artiklen:

Det man gør, er, at man mærker glucose (i dette tilfælde med C-14) så man kan følge glucoses (eller rettere sagt carbonskelletet) rundt i kroppen. Når man så udtager en biopsi kan man finde ud af hvor stor en del af de mærkede carbonatomer det findes i fedtvævet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke sige om det er bevis nok for at DNL findes, men jeg er selv ikke et øjeblik i tvivl.

Det der er vigtigt også at bemærke, er, at DNL for langt de fleste ikke er noget man skal tænke på for den foregår ikke med mindre man er på en diæt hvor man indtager en meget stor procentvis mængde kulhydrater.....

Link to comment
Share on other sites

Det der er vigtigt også at bemærke, er, at DNL for langt de fleste ikke er noget man skal tænke på for den foregår ikke med mindre man er på en diæt hvor man indtager en meget stor procentvis mængde kulhydrater.....

Men det gør jo så også pointerne noget mere "så har jeg alligevel ret"-agtige :D . Jeg kunne da aldrig finde på at foreslå nogen på diæt, en (meget) høj kulhydratindtagelse, kun en passende kulhydratindtagelse. Ligesom (udenfor denne tråds diskussion godt nok) jeg aldrig ville foreslå nogen en (meget) høj proteinindtagelse. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share