Kulhydratomdannelser


Doktoren
 Share

Recommended Posts

OMDANNELSE AF KULHYDRAT TIL FEDT

Fedtsyrer tilføres organismen fra kostens lipider. Herudover kan der foregå en syntese udfra andre kostkomponenter, især kulhydrater. Tilføres kulhydrat ud over det, der kan deponeres som glykogen eller forbrændes i takt med tilførslen, vil det omsættes til fedtsyrer (triglycerid). Her til lands vil denne syntese være af kvantitativ mindre betydning, da fedt dækker ca. 40% af den med kosten tilførte energi. Den biokemiske forklaring på omdannelsen af kulhydrat til fedt er, at kulhydrat i form af glukose eller lignende stoffer forbrændes, hvorved actylcoA dannes. AcetylcoA er substrat i fedtsyntesen.

OMDANNELSE AF KULHYDRAT TIL PROTEIN

Kulhydrat forbrændes gennem en række reaktioner kaldet glykolysen til stoffet pyruvat, som indgår i citronsyrecyklus; mellemprodukter i denne indgår i biosyntese af en række aminosyrer, der som bekendt er byggestenene i proteiner.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 68
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Popular Days

Top Posters In This Topic

Okay Doktoren, dette har vi snakket om mange gange, så skær det lige ud i pap - ud fra dit bedste bud: Som du beskriver det, kan kulhydrater sagtens laves om til både fedt og protein, men dette en teoretisk (potentiel) betragtning eller sker den virkeligt (manifestiseret)?

Altså er kæden "så lang", at det er tvivlsomt, om er det der begyndte som et kulhydrat også er det der kommer ud som fedt eller et protein i slutproduktet?

Link to comment
Share on other sites

Som nævnt, så vil kulhydrat, hvis det tilføres i mængder der overstiger den forbrændte mængde + deponerede mængde (glykogen), omdannes til fedt, såfremt kostens fedtindtag er lavt. Det har mine "undersøgelser" (bøger, artikler, professoren) i hvert fald vist, men det er stadigt et "varmt" emne.

Link to comment
Share on other sites

Varmt emne - altså: Ingen vil lægge hovedet på blokken (heller ikke div. proff. og doktorer :D ) for en skråsikker udtalelse

Næste spørgsmål: Men vi er vel enige om at omdannelsen fra kulhydrater til fedt, er en proces, som kroppen er meget "træg" til. Der skal være et stort og vedvarende overskud af kulhydrater, førend kroppen begynder på omdannelsen, right?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke helt sikker på hvorfor den kære doktor kommer med dette indlæg, for der er ikke så meget nyt i det han skriver.....:)

Det er jeg synes er spændende, er bl.a. at de proteiner man indtager ikke behøver ikke behøver at indeholde non-essentilelle aminosyrer men derimod kun essentielle aminosyrer som der fx er beskrevet her.

Dette skyldes netop at kroppen selv kan danne de non-essentielle aminosyrer udfra intermediater fra citronsyrecyklen.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, ikke helt tilfreds :D Jeg formoder, at du kalder processen for "træg", fordi der er mange reaktioner førend glukose -> lipid? Men det er der nødvendigvis ikke, forstået på den måde, at glukose relativt hurtigt forbrændes til acetylcoA stimuleret af den forøjede insulin, og acetylcoA er for fedt, hvad aminosyre er for proteiner: Byggesten! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Det er jeg synes er spændende, er bl.a. at de proteiner man indtager ikke behøver ikke behøver at indeholde non-essentilelle aminosyrer men derimod kun essentielle aminosyrer som der fx er beskrevet her.

Dette skyldes netop at kroppen selv kan danne de non-essentielle aminosyrer udfra intermediater fra citronsyrecyklen.

Ha Lucy, her synes jeg det er dig, der er uspændende. Ovenstående er jo standard gymnasieviden, hvormod omdannelsen af kulhydrat til fedt eller protein ikke noget, der på nuværende tidspunkt er afgjort 100 % på universitetet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jarvig: Jeg ved ikke hvordan du har fået din viden i gymnasiet, men jeg har på intet tidspunkt før universitetet stødt på det jeg har skrevet. Jeg har derimod både stødt på svaret på det du spørger om på gym og på uni, men sådan lærer vi jo så mange forskellige ting :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke lige se hvorfor det skulle være så revolutionerende at overskydende kulhydrater kan omdannes til fedt!

Det er jo noget mange af os har sagt lææænge. Hvis du (Jarviq13) nu havde gidet at høre efter istedet for at spille smart, i de mange tråde omkring lavkulhydratsdiæter, havde det allerede været afklaret ;)

Link to comment
Share on other sites

hehe, jeg skal undlade at dømme spændende fra uspændende - dog mener jeg at kunne huske, at jeg lærte begge dele i gymnasiet :D

men Doktoren tager altså lidt fejl :o

For at danne fedt(triglycerid) i fedtceller, er der brug for 2 ting:

glycerol-3-phosphat og fedtsyrer.

Den første dannes i fedtcellerne ud fra nedbrydning af glukose.

Fedtsyrer leveres dog hovedsageligt fra leveren vha VLDL (via blodet.)

Dermed ikke sagt, at glukoseindtag ikke fører til øget prod. af fedtsyrer - det sker bare hovedsagelig i leveren, som så afgiver det :)

Spørgsmålet er så, om det virkelig er insulin, der fører til øget glukoseoptag af leveren.

Insulin fører til øget forekomst af glucose transporter 4(GLUT4) i fedtvæv og muskler, men i leveren er der tale om GLUT2.

Om omdannelsen er træg eller ej - hvordan definerer man det?

DNL sker stort set kun, hvis man indtager mere energi end man forbrænder og denne energi skal stort set kun komme fra kulhydrater.

Desuden er det ikke sådan, at alt over en vis grænse omsættes - vi snakker ganske få % af ens energiindtag.

Træg betyder vel langsom i optrækket, mens langsom nok er et bedre ord :)

Link to comment
Share on other sites

Jast> Det kan jeg heller ikke se :unsure: Måske er det sådan nogle forudindtagede rygradsreaktioner? Kritikken her har været at det ikke er videnskabeligt dokumenteret at de virker (optimalt). Jeg har nu heller ikke set nogen som helst videnskabelig dokumentation for at "standard" diæterne virker bedre, så hvad er konklusionen?

Som du selv siger, så er det jo ikke nulkulhydratsdiæter der er tale om ;)

Link to comment
Share on other sites

hvormod omdannelsen af kulhydrat til fedt eller protein ikke noget, der på nuværende tidspunkt er afgjort 100 % på universitetet.

Det er en gang vås du fyrer af Jarvig. Jeg fatter ikke du bliver ved med at holde fast i den holdning at kroppen er meget ked af at omdanne kulhydrater til fedt. Det er jo tydeligt at du fisker efter en som vil bekræfte dine egen lille teori.

Da debatten rasede over på getbig omkring lige netop dette, var der et fjols som påstod at omdannelsen af kulhydrater til fedt stort set aldrig fandt sted. Jeg forsøgte at overbevise ham om at det var noget vås, med alverdens artikler og undersøgelser, men fjolset blev ved med at påstå at det ikke var noget som finder sted i praksis. Jeg sendte så en mail til Ole Sand som er biokemi professor på Odense Uni, som bekræftede det jeg havde sagt på getbig. Han sagde dog, som det også er blevet nævnt her, at det for de fleste danskere er komplet irrelevant, da deres diæt er så høj på fedt, at det er fedtet som lagres først. Men faktum er, at spiser man en diæt hvor man indtager store mængder kulhydrater, og hvor fedtindtaget ikke er voldsomt højt, så vil meget af energioverskudet bliver omdannet til fedt via lipogenesen. DET ER ET FAKTUM. Så der er ikke så meget at filosofere over. Desværre har jeg slettet mailen. Det ville måske ellers have været dokumentation som du kunne have stillet dig tilfreds med Jarvig. Men du kan da bare hente Ole Sand´s email inde på syddansk universitets hjemmeside, og så selv sende ham en mail.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er jo noget mange af os har sagt lææænge. Hvis du (Jarviq13) nu havde gidet at høre efter istedet for at spille smart, i de mange tråde omkring lavkulhydratsdiæter, havde det allerede været afklaret

Spillet smart !?!?!?!?!?!!? - mig?????????? Hmmm, det var ikke meningen. :ugone2far:

Nå, men altså crawdaddy - for at vende os til indholdet og ikke personen - så handler denne tråd slet ikke om, det du siger, sorry :huh: Denne tråd omhandler omdannelsen af kulhydrater til fedt og proteiner. Ikke om lavkulhydratholdige diæter medføre det ene eller det andet. :)

Link to comment
Share on other sites

Desuden så er jeg ved at være godt træt af alt det lommefilosofi omkring vægttabspraksis som huserer her på MOL for tiden. Kan man dog ikke prøve at underbygge ens argumenter med lidt fysiologi og biokemi. Der er ingen som har alle svarende på hvilke diæt sammensætninger som reelt er bedst (undtagen måske lige Hr. Jarvig), men det mindste man kan gøre er da at begrunde de teorier man har med lidt fysiologi og biokemi.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

hvormod omdannelsen af kulhydrat til fedt eller protein ikke noget, der på nuværende tidspunkt er afgjort 100 % på universitetet.

Det er en gang vås du fyrer af Jarvig

For det første, så fisker jeg ikke efter noget. Doktoren er min bror, og ham har jeg fuldt faglig tillid til. Jeg har bedt ham undersøge dette, fordi jeg gerne ville være sikker på mine antagelser. Som du kan se, så støtter Doktoren mig jo ikke, så hvordan kan det være fiskeri

For det andet, så synes jeg, det er mærkeligt/mistænkeligt at du affærdiger de netop opgivne oplysninger. Doktoren er selv godt inde i området, og har desuden kontaktet de relevante dotorer og professorer på stud.med.-linien. Jeg forstår ikke du hårdnakket/enøjet påstår, at du ved mere end de fremmeste forskere på dette område. Som der står i Doktorens indlæg, så er spørgsmålet ikke noget, som der er en entydig sikkerhed på området. Men det har du altså. Flot. :huh:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share